Nieuwbouw - smart schakelaars verlichting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsZ
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-12-2022
Ik ben momenteel bezig met een nieuwbouw woning, hierin wil ik graag alle verlichting "smart" kunnen schakelen, d.w.z. middels een app of idealiter d.m.v. HomeKit aangezien de rest van mijn apparatuur hier ook in zit. Graag wil ik wel schakelaars op de muren houden. Tevens zoek ik een systeem wat gewoon werkt, dus geen gedoe met flashen of ander gedoe. Ook wil ik niet voor 'smart' lampen gaan (Hue), maar ik wil de schakelaars/het circuit 'smart' maken. De woning heeft b.v. verlaagde plafonds met daarin led strips, in dat plafond spots en aan dat plafond hangt een sierlamp, dat zijn dus nu een drietal schakelaars.

Het huidige voorstel vanuit de bouwer is om DALI (t.b.v. traploos dimmen naar zijn zeggen) en Jung eNet t.b.v remote control te gebruiken. Beide opties zijn vrij prijzig en doen volgens mij na wat research gedaan te hebben niet eens precies wat ik wil. Jung/Gira eNet kan sowieso niet (native) gekoppeld worden met HomeKit.

Mijn inziens ben ik beter af met bijvoorbeeld de Fibaro, Shelly modules of zelfs de complete Livolo schakelaar. Echter bij allen krijg ik het gevoel dat het een hoog hobby/doe-het-zelf gehalte heeft.

Ik heb inmiddels de nodige uurtjes google werk erin zitten, maar echt tot een oplossing gekomen ben ik nog niet, zodoende gooi ik het maar eens in de groep bij de ervaringsdeskundigen ;-) Alle feedback is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 20:41
Misschien is dit iets?

https://evvr.io/products/in-wall-relay-switch

Je hebt iets soortgelijks van Hue, maar werkt wel op batterij.
In principe iedere inwall dimmer (apparaatje dat je achter de schakelaar kan doen), die met homekit werkt, zou iets voor jou kunnen zijn naar mijn idee.

Of alles wat met Philips Hue werkt, werkt dat ook met HomeKit? Dan zou je dus alle in-wall modules kunnen gebruiken op zigbee/matter die met Hue werken.

[ Voor 21% gewijzigd door Bokkoman op 19-10-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 15:24
Shelly is wmb top hiervoor: super goedkoop, mooi weg te werken en je kan gewoon stijlvolle knoppen gebruiken. Daarnaast blijven alle knoppen ook gewoon werken.

Dimmen, lampen aan elkaar schakelen, alles aan of juist uit met 1 knop bij de voordeur, lampen die totaal niet bedraad verbonden zijn, toch samen aan en uit kunnen laten gaan, timers instellen (halverlichting auto uit na 15 min?).

Zodra je het eenmaal ingesteld hebt, heb je er geen omkijken meer naar en niks hobby bob gehalte: dat vind ik juist van oplossingen zoals Hue.
Dat zie ik juist als houtje touwtje: leuk die lamp, maar als iemand de schakelaar omhaalt, doet hij het niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 16:46
Ben je free@home al tegengekomen? Biedt ook integratie met hue aan.
Of misschien andere knx aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

Het nadeel van Shelly is dat het allemaal via wifi loopt. Dat is heel mooi voor een lampje hier of een deursensor daar. Maar als je je hele huis ermee wil doen vraagt dat best iets van je wifi router/mesh/repeaters.

Met Zigbee ben je waarschijnlijk beter af, dat vormt een mesh en met meer apparaten wordt het alleen maar betrouwbaarder. Iets om rekening mee te houden in het geval van Zigbee is dat het dezelfde frequenties gebruikt als wifi 2.4GHz. Het is mogelijk om de kanalen zodanig te kiezen dat dit niet overlapt.

Dan heb je nog de optie om Z-Wave te gebruiken, dat werkt in op 868-869MHz, het nadeel daar weer van is dat Z-Wave het lijkt verliezen van Zigbee.

Hierboven wordt KNX ook al even genoemd, daarmee heb ik nog geen ervaring, maar het lijkt mij een mooi systeem dat ook toekomst heeft. Volgens mij betekent het echter ook dat je overal extra bekabeling moet aanleggen voor de signalen, maar dat kan iemand anders waarschijnlijk veel beter uitleggen dan ik.

Tot slot is er nog een nieuwe standaard op komst voor domotica, Matter. Allerlei grote partijen hebben zich hieraan al verbonden, zowel grote tech-bedrijven als Google, Apple en Amazon als ook het Zigbee consortium en de eigenaar van Z-Wave. Maar er is voor zover ik weet momenteel nog niets te koop.

Als ik nu zou moeten kiezen zou ik voor een Zigbee-systeem gaan, maar KNX lijkt me zeker het onderzoeken waard.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Mocht het je er wat aan hebben, hier draaien ondertussen 38 shelly's verdeeld over 3 verdiepingen met op elke verdieping een ubiquiti ap, al meer dan een jaar, geheel probleemloos.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat dit de enige oplossing is.

Zou je ervoor kiezen is het wel handig dat er in elke inbouwdoos ook een nul aanwezig is.

[ Voor 15% gewijzigd door Raymond19792 op 21-10-2022 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04:29
Ik heb in mijn woning allemaal Fibaro dimmers in de schakelaars zitten (Fibaro Walli Dimmer). Als alternatief kan je ook de Fibaro Dimmer 2 gebruiken. Prijs van het totaal plaatje is zo ongeveer hetzelfde.

Werkt prima, ook zonder apps en smart gebeuren. Ik wil juist geen additionele WiFi apparaten hebben, dat verbruikt volgens mij ook meer stroom, maar dat weet ik niet zeker.

Vwb homekit, dat gebruik ik zelf niet (Z-wave icm met home assistant). Maar Fibaro heeft wel een heleboel apparaten speciaal voor homekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:18
Raymond19792 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:34:
Mocht het je er wat aan hebben, hier draaien ondertussen 38 shelly's verdeeld over 3 verdiepingen met op elke verdieping een ubiquiti ap, al meer dan een jaar, geheel probleemloos.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat dit de enige oplossing is.

Zou je ervoor kiezen is het wel handig dat er in elke inbouwdoos ook een nul aanwezig is.
Dat laatste is in nieuwbouwwoningen wel een probleem, de nul wordt vaak niet meegetrokken in de bekabeling en stopcontacten zitten meestal niet in dezelfde inbouwdoos maar op 30 cm hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-09 07:39

Tijntje

Hello?!

Blik1984 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:57:
[...]

Dat laatste is in nieuwbouwwoningen wel een probleem, de nul wordt vaak niet meegetrokken in de bekabeling en stopcontacten zitten meestal niet in dezelfde inbouwdoos maar op 30 cm hoogte
Was hier in de nieuwbouw ook niet, maar die zijn wel weer vanuit de centraal doos er bij te trekken.
Heb zelf alles met Fibaro Dimmer 2 gedaan, maar dat was omdat ik in het oude huis ook al Fibaro had en daar tevreden over was.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-09 09:29
Zelf ben ik aan het kijken naar https://www.ecobright.nl/...-0-200w-universeel-basic/ misschien is dat iets.

Deze kan zonder blauwe draad aangesloten worden en je kunt buiten de besturing via zigbee gebruik maken van een normale dimmer.
Geen idee of en hoe het werkt met HomeKit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Blik1984 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:57:
[...]

Dat klopt, maar dat geld voor alle achteraf ingebouwde schakelaars. De no-neutral oplossing is tegenwoordig ook wel bij de meeste fabrikanten te krijgen. Zo ook bij Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:18
Raymond19792 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:48:
[...]

Dat klopt, maar dat geld voor alle achteraf ingebouwde schakelaars. De no-neutral oplossing is tegenwoordig ook wel bij de meeste fabrikanten te krijgen. Zo ook bij Shelly.
Nooit geweten dat ze dat ook hebben, goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-09 11:10

V-8

jammo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:08:
Zelf ben ik aan het kijken naar https://www.ecobright.nl/...-0-200w-universeel-basic/ misschien is dat iets.

Deze kan zonder blauwe draad aangesloten worden en je kunt buiten de besturing via zigbee gebruik maken van een normale dimmer.
Geen idee of en hoe het werkt met HomeKit.
Heb zelf meerdere van deze dimmers zitten. Zijn echt super, ben er zeer tevreden mee! Werkt top met HUE en ook in Home Assistant.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Pagina: 1