Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-04-2024
Ik wilde graag een tiered storage opzetten in Windows 11 Pro maar weet niet precies waar ik moet beginnen, ik zat te denken aan Storage Spaces met (bij voorkeur) ReFS, maar voordat ik mijn schijven laat wissen wilde ik weten of het volgende mogelijk is:

Ik heb 3 "extra" schijven:

1x Adata XPG SX8200Pro NVMe 1TiB SSD
1x WD Black SSD 16GiB SSD/1TiB HDD
1x Samsung Spinpoint F1 320GiB HDD

Ik wilde 1 storage pool opzetten waarbij ik de volledige ruimte beschikbaar houd en het systeem zelf bepaald welke schijf welke data krijgt om zo storage en speed te maximaliseren:
de Adata op tier 1 max performance
de WD op tier 2 voor storage waar snelheid niet van groot belang is en uiteraard overflow als de performance schijf vol zit.
de Samsung op tier 3 voor permanent storage en stuff dat nooit word gebruikt

Gezien ik geen duidelijk antwoord via google kan vinden of dit uberhaupt mogelijk is of anders of het via 3rd party software mogelijk is, stel ik de vraag hier :)

Dit is ook om mijzelf meer bekend te maken met Storage Spaces/Storage Pools en Windows 11 maar heb helaas geen extra systeem tot mijn beschikking om dit op uit te testen, dus ik moet het mijn mijn eigen werkstation doen; de data die op dit moment op de schijven staan kan ik wel backuppen naar een externe backup schijf die ik hier nog heb liggen en het meeste kan ik wel opnieuw downloaden echter gezien de speeds die ik hier haal in Kroatie is het downloaden van ca. 1.5TB aan data niet echt doenbaar. De data die op mijn schijven staat is niet van cruciaal belang (dat staat op andere schijven en is meerdere malen gebackupped: 2x op het systeem zelf, 1x externe schijf, 1x cloud en 1x offsite :) )

Tier3 is nice maar is geen pre, de andere tiers wel waarbij de volledige 2TiB beschikbaar is :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij wil je iets als https://techcommunity.mic...-with-windows/ba-p/256700 (oud artikel) en zo uit mijn hoofd zit dat niet in een "consumer OS".

That said, mijn actuele kennis van Windows 11 is niet helemaal up to speed dus het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie.

/Edit: ik denk dat als je even zoekt op de Powershell-commando's, dat je sneller de parameters en dus de mogelijkheden kan vinden :)

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 19-10-2022 09:14 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
MAX3400 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:11:
Volgens mij wil je iets als https://techcommunity.mic...-with-windows/ba-p/256700 (oud artikel) en zo uit mijn hoofd zit dat niet in een "consumer OS".

That said, mijn actuele kennis van Windows 11 is niet helemaal up to speed dus het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie.

/Edit: ik denk dat als je even zoekt op de Powershell-commando's, dat je sneller de parameters en dus de mogelijkheden kan vinden :)
Sinds Windows 10 heb je in ieder geval storage spaces beschikbaar en dat is verder uitgebreid in Windows 11, er lijkt niets anders op te zitten dan maar gewoon de knoop door te hakken en het gewoon te proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:18

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Kunt je afvragen of je zoveel moeite wil steken in een 320GB hdd, energiekosten niet meer waard om zo'n ding te laten draaien :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
Tortelli schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:44:
Kunt je afvragen of je zoveel moeite wil steken in een 320GB hdd, energiekosten niet meer waard om zo'n ding te laten draaien :D.
Dankzij APM stopt de disk met spinnen en is het dus mogelijk om zonder een te groot verlies aan power een extra 320GB toe te voegen aan mijn pool... dit is vooral omdat ik de schijf heb liggen, en de 2TB dan ineens ca. 2.5TB is en ik mijn ruimte hard nodig heb :) Ik bedoel ik zou zelfs mijn externe disks aan de pool toe kunnen voegen, is het niet dat ik deze dus tussen verschillende apparaten in huis gebruik en dat dus een probleem gaat opleveren :P

Op dit moment staat op de 320GB vooral documentatie en video's die er niet toe doen maar wel handig zijn om bij de hand te hebben wanneer nodig zonder je rot te hoeven zoeken naar deze op het internet of op de verschillende USB-sticks en external HDD's... deze data zou dus na verloop van tijd in de tiered storage pool automatisch worden ge-demote naar deze drive.

@MAX3400
Het is een feit, ik vond een "oude" externe schijf met voldoende vrije ruimte om mijn 1.5TB aan "belangrijke" data te back-uppen en deze is nu druk daarmee bezig.

Ik hou jullie allemaal op de hoogte over mijn avonturen met Tiered Storge/Storage Spaces in Windows 11.

[ Voor 11% gewijzigd door michelstreurman op 19-10-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
Stap 1. het aanmaken van de storage pool wilde niet lukken, blijkt dat de schijven niet poolable zijn dit uitgevonden mbv het Powershell commando Get-PhysicalDisk...

Hoe los je dit op?
Open disk management
Converteer de schijven voor je Pool van GPT naar MBR en weer terug naar GPT. Reboot je systeem... Schijven zijn nu poolable.

Dan met Manage Storage Spaces een pool aanmaken met de 3 schijven zorgt helaas voor een 2.3TiB striped schijf... Dit is niet wat we willen :( nu langzaamaan uitzoeken hoe we een tiered storage kunnen aanmaken via Powershell... Er zijn mensen die dit in windows 10/11 doen dus... Knutselen:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michelstreurman
Het is gelukt!

Met behulp van https://www.reddit.com/r/...p_a_tiered_storage_space/ is het gelukt om mijn 3 schijven in een tiered storage te zetten, mijn nvme disk als Performance tier en mijn 2 mechanische schijven in een Capacity tier. Heb wel wat kleine aanpassingen moeten maken bij het instellen van de virtuele schijf.

Get-StoragePool Pool | New-VirtualDisk -FriendlyName Space -PhysicalDiskRedundancy 1 -StorageTiers $SSD, $HDD -StorageTierSizes %SSDSIZE, %HDDSIZE -WriteCacheSize %WRITECACHESIZE

was de laatste stap, hier heb ik zoals je kan zien "-ResiliencySettingName %SETTING1" veranderd naar "-PhysicalDiskRedundancy 1" omdat de "Simple" resilience setting niet wilde werken en mirror dus minimaal 4 disks (2 per tier) nodig heeft.

De SSD en HDD size zijn respectievelijk 951GB en 1224GB (van 953.87GB en 1229.6GB) geworden voor een totale pool van 2.12TB. en ik heb de writecachesize op 1GB gezet (dit gaat volgens mij in RAM maar ik kon niet helemaal een duidelijk antwoord vinden en gezien ik 16GB heb leek mij dat meer dan voldoende ;) ) CrystalDiskmark 8 laat zien dat de performance van de drive met een 64GB testfile zo rond de 3.3GB read sequential ligt en de Write rond de 3.1GB. HD Tune laat een scherpe drop zien na 950GB van de 1.5GB/s naar ca. 90MB/s dus ook dat lijkt goed te werken. De rest... gaan we in de toekomst zien ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ11NLCgH9LZJiILFu_kPit9cNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l8Ue9cACdwdXA8MZP4unEOWF.png?f=fotoalbum_large

(De Toshiba die Unspecified is, is mijn externe USB backup die nu ann het terugkopieren is :) )

[ Voor 12% gewijzigd door michelstreurman op 20-10-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:28

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

michelstreurman schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:12:
...
Hoe los je dit op?
Open disk management
Converteer de schijven voor je Pool van GPT naar MBR en weer terug naar GPT. Reboot je systeem... Schijven zijn nu poolable.
...
Wow, just, wow.... 8)7

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Pagina: 1