Bewegingsmelder buiten alweer stuk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:00
Voor het derde jaar op rij is de buitenverlichting op de oprit stuk. Weer de bewegingssensor.
Op de sensor zit een 30W of 50W LED breedstraler aangesloten.
Iedere keer is het patroon hetzelfde:
Sensor werkt prima voor een jaar, maar wanneer de herfst weer komt beginnen de problemen. De sensor detecteert wel beweging, maar relais gaat niet om: de LEDs in de verlichting "gloeien".
De bewegingssensor die er nu hangt wordt wel geadverteerd als geschikt voor LED en kan dat vermogen prima schakelen, en is IP65 rated, dus vocht zou geen issue mogen zijn... (toch?)

Ik heb wel eens wat gelezen dat het uit kan maken of er een electronisch of mechanisch relais in zit, maar ik kan zo van de plaatjes op een webshop niet zien wat er binnen in zo'n ding zit. De sensor die er nu hangt doet (deed) netjes een "klikje" bij het aan gaan.

Ik heb op twee andere plekken eenzelfde type breedstraler hangen, wel met een ander merk bewegingssensor. Maar deze werken al jaren prima.

Anyways,
once is happenstance,
twice is coincidence,
three times is enemy in action... of user error...

Waar moet ik dit probleem zoeken? Toch iets mis met de breedstraler? Verkeerde sensor? Sensor te cheap/made-in-China? Verkeerd aangesloten (ik heb niet doorgemeten of de load/neutral op dat punt wel overeenkomen met de draadkleur bedenk ik me net)?
Weer een paar tientjes er tegenaan gooien voor een nieuwe sensor, hetzelfde doen, en een andere uitkomst verwachten volgend jaar, voelt een beetje dom. Dus tips zijn zeer welkom. :)

Beste antwoord (via boxlessness op 22-10-2022 18:04)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

heb je 3x hetzelfde merk& type gebruikt?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
bombadil schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:19:
heb je 3x hetzelfde merk& type gebruikt?
De 1e keer weet ik niet, dat is vier jaar terug dat ik die opgehangen heb. Maar de laatste twee keren was het beide "merkloos". De laatste twee hadden wel dezelfde vorm, dus het kan best dat ze uit dezelfde fabriek zijn gekomen.

Maar dat is in ieder geval iets dat ik anders kan doen. Een ander merk...

thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
Er is een verschil tussen een goedkoop chinees merkloos dingetje met opdruk "IP65"; en een deftig gedesignde en geteste oplossing.
Koop eens een bewegingsmelder die 3x zoveel kost, die komt vast goedkoper uit omdat ie 20 jaar meegaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:57
Maar hoe weet je of jou bewegingsmelder die 3x zo duur is niet gewoon hetzelfde chinees model is maar dan met vele tussenwinkels?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
@naftebakje @teacher ik ben een beetje teleurgesteld dat de fout niet bij mijzelf ligt (behalve "beter" kopen), want dan had ik er nog wat van kunnen leren. :)
Maar zou het echt een kwaliteitsissue zijn? Zelfs in China moeten ze toch een bewegingsmelder kunnen maken die meerdere jaren mee gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05 14:04
boxlessness schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:41:
@naftebakje @teacher ik ben een beetje teleurgesteld dat de fout niet bij mijzelf ligt (behalve "beter" kopen), want dan had ik er nog wat van kunnen leren. :)
Maar zou het echt een kwaliteitsissue zijn? Zelfs in China moeten ze toch een bewegingsmelder kunnen maken die meerdere jaren mee gaat...
Natuurlijk kunnen ze dat, want ook die kwaliteitsmerken worden grotendeels in China gemaakt. Alleen verkopen ze die niet direct aan jou en zeker niet voor budget prijzen. Of misschien doen ze dat wel, maar dan is dat vrij lastig te vinden tussen de stortvloed aan kwalitatief mindere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
^denk ook aan de kracht van grote massa's: als een andere dichting een eurocent goedkoper is, is dat een fijn bedragje op 100.000 stuks.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:22
De bewegingssensor van mijn Philips Ledino buitenlamp heeft hetzelfde probleem. Twee maal omgeruild omdat de lamp niet meer aan ging bij beweging en bij de derde maal was hij buiten garantie. Opgelost door een auto te kopen waarbij de koplampen nog x-aantal seconden aanblijven bij het afsluiten zodat ik het sleutelgat van mijn deur vind :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jrrooster
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-05 09:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9VHOWiso7-syNImQQPFrMnIg5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqbpjSP6dI0UlfVqzwWSJZ4m.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had exact het zelfde probleem. Telkens na 1 jaar de breedstralers stuk.
Ik heb het opgelost door een pir bewegingsmelder de breedstralers te laten schakelen. Eindelijk van dit probleem af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
Aangezien dat er geen signaal uit de reacties komt dat ikzelf wat verkeerd gedaan heb, ben ik maar voor deze route gegaan... het is dus een Steinel IS 140 geworden. Hopelijk hoef ik volgend jaar niet weer in dit draadje te posten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-04 11:56
boxlessness schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:06:
[...]

Aangezien dat er geen signaal uit de reacties komt dat ikzelf wat verkeerd gedaan heb, ben ik maar voor deze route gegaan... het is dus een Steinel IS 140 geworden. Hopelijk hoef ik volgend jaar niet weer in dit draadje te posten. :P
Ik zit met hetzelfde probleem. Hoe bevalt de Steinel?

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:42

ByteDelight

Retro computing is alive!

Haha, da's toch een legitieme kick van een oud topic!
En ik zit ook met zo'n prulding van een sensor, dat ik wil vervangen dooe eentje die 10 jaar mee gaat.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
DumbAss schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:04:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem. Hoe bevalt de Steinel?
Prima, doet het nog steeds, zonder kuren. :)
De hoek en range zijn goed (+-12m), installatie was wat meer gepriegel wat ik me herinner, maar verder niet blocking.
Pagina: 1