[Jooomla] troubleshooting error 500 na PHP upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:44
Ik beheer de Joomla-site van mijn vereniging. Nu probeer ik om de PHP-versie van mijn hosting te upgraden van 7.4 naar 8.0 of 8.1. Echter, als ik de hogere versie activeer, krijg ik een server error 500 op mijn site.

Systeeminstellingen (onder PHP 7.4):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Instellingen    Waarde

PHP gebouwd op  Linux vs6195 4.19.0-13-amd64 #1 SMP Debian 4.19.160-2 (2020-11-28) x86_64
Databasetype    mysql
Database versie 5.5.5-10.4.26-MariaDB-log
Database collatie   latin1_swedish_ci
Collatie van de databaseverbinding  utf8mb4_general_ci
PHP versie  7.4.9
Webserver   Apache
Webserver naar PHP interface    apache2handler
Joomla! versie  Joomla! 3.10.11 Stable [ Daraja ] 14-August-2022 14:18 GMT
Joomla! Platform versie Joomla Platform 13.1.0 Stable [ Curiosity ] 24-Apr-2013 00:00 GMT
Gebruikersagent Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/104.0.0.0 Safari/537.36

Joomla en alle extensions lijken bijgewerkt te zijn tot de meest recente versies. Ik heb alleen geen idee waar te beginnen met het troubleshooten hiervan. In de Joomla logs verschijnt niets bij deze error als ik Foutopsporing aan heb staan.

Waar of hoe kan ik beginnen om het probleem op te lossen? Het zal vast een extensie zijn die dwars ligt, maar het zijn er te veel om ze maar op goed geluk uit te gaan schakelen. Is er een betere manier, of een route om enige vorm van logging te krijgen?

Zo scherp als een voetbal!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-05 13:10
Met Joomla heb ik geen ervaring, wel met php. Ik heb even opgezocht hoe je logging aanzet in Joomla, kijk hier maar eens:

https://www.pipeten.com/s...-debugging-error-logging/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Hmmm, die optie had ik even gemist idd. Kom ik een klein stapje verder mee:
code:
1
Fatal error: Array and string offset access syntax with curly braces is no longer supported in /home/public/sites/<mijn site>/administrator/components/com_dpcalendar/libraries/dpcalendar/DPCalendar/Helper/DPCalendarHelper.php on line 1161

Maar als ik alle DPCalendar extensions uitschakel, blijft de fout bestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijder gewoon de hele extensie.

En dat is waarschijnlijk pas extensie nummer 1 met problemen.
Vanaf PHP 8.2 trek je waarschijnlijk een hele beerput open en mag je alle extensies uitschakelen...
Want er zijn heel veel wijzigingen en je zou een development omgeving moeten hebben om te testen.

[ Voor 19% gewijzigd door DJMaze op 19-10-2022 11:35 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 09:52

Barreljan

...Zoom-Zoom...

De Joomla versie die je draait lees ik dat deze aanbevolen is om op 8.0 te draaien:
https://downloads.joomla.org/nl/technical-requirements-nl

En wat @DJMaze zegt, extenties nakijken. En idd versie 8.1 en zeker 8.2 gaan er dingen echt fundamentele dingen wijzigen. Ik kwam laatst in een eigen ding zaken tegen die echt niet meer zo werken als eerder. Denk aan de mysqli-error-mode die dus echt anders reageert (ipv error, een exception). Slecht geschreven code van mijn kant uiteraard maar een willekeurige extensie kan net zo beroerd zijn :)

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159174

Controleer of je van dpcalender daadwerkelijk de meest recente versie hebt (dus vergelijk versienummers met die op de dp site), en alles daadwerkelijk hebt uitgeschakeld (incl plugins etc). Verder foutrapportage bij server instellingen op maximaal zetten (tijdens testen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrhoeve
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 20:04
Controleer ook even of je de aanbevolen extensies van php aan hebt staan. Eenvoudigste is om de extensies van de oude versie te vergelijken met de extensies van de nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Intussen heb ik met een combinatie van extra updates en wat handmatige aanpassingen de boel weer draaiend op de nieuwe Joomla en hoogste PHP.

Leerpunt voor mezelf: waarschuwingen voor een goede backup en het gebruik van een testomgeving niet meer in de wind slaan :D. Ik durfde op een gegeven moment niet meer zo goed de backup van de hoster terug te zetten, omdat ik niet zeker wist of de DB dan ook hersteld zou worden (en niet vernaggeld zou zijn door alle tussentijdse updates).
Combinaties van een editor binnen Joomla die op z'n bek ging, wat depreciated code die her en der rondslingerde in m.n. de template en nog wel meer. Maar gelukkig intussen bijna alles weer op de rit. Alleen nog een Gallery-extension die het niet doet, maar dat is minder boeiend.

Dank voor het meedenken allemaal iig. :)

Pagina: 1