Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-11 18:52
Mijn vraag:
Voor onze nieuwbouw in Nederland ga ik zelf de zonnepanelen leggen. Het betreft een gasloze passiefwoning met warmtepomp. We schatten een verbruik van 5500 KWh/annum. Met de gekke energieprijzen willen we maximaal zelf produceren om het eigen verbruik te dekken. Er moet voldoende overschot zijn zodat we tegen het einde van het decennium nog wat kunnen "salderen" zelfs als je je injectie weggooit aan Eneco prijzen blijft dat financieel interessant.

Nu heb ik wel goede hoop dat die terugleververgoedingen interessant blijven en kan ik de productie maximaliseren. Ik wacht daar wel nog even het wettelijk kader af, het is toch tijd om te skiiën 8)

In fase 1 wil ik 16,7 KWp leggen in alle zonnige windrichtingen. Strings 1,2,3. Dit is het minimale dat is sowieso ga doen.
In fase 2 wil ik de carport (5) en tuinhuis (4) realiseren, deze worden gebouwd als de terugleververgoeding goed blijft, dit als investering.
In fase 3 zal ik panelen op de gevels plaatsen op oost (7), zuid (6) en west (8).

Relevante software en hardware die ik gebruik
We hebben het over de volgende panelen per string met bijhorende technische gegevens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcy2HnJQ9ZYjFkqP4hLL0mWJwNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FxngVkZQY1sIfvCXztptlg6s.png?f=fotoalbum_large

De omvormers zullen 3 growatt 3 fase omvormers zijn. Telkens van verschillend wattage afgestemd op de omvormer. Ze hebben in ieder geval telkens 2 mppt's. Er is sprake van een opstartspanning van 200V, het mppt bereik begint bij 140V. Ik wou de strings als volgt aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUmxkodFq8fmdEgDxY7O5i-y_M4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1xeomvRPR9H5NitLTfDDJ41X.png?f=fotoalbum_large

Alles lijkt me goed haalbaar met uitzondering van van panelen tegen de muur. String 6 zal wellicht met de hakken over de sloot de vereiste spanning behalen. Voor string 7 en 8 heb ik in feite nog maar 1 mppt over. Als ik ze parallel zet zal de spanning te laag zijn voor de omvormer. Bovendien is het aantal ongelijk 4 vs 6 en de oriëntatie is 180° verschillend.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voor S7 & S8 zoek ik dus nog de beste oplossing.
- Parrallel gaat niet want ongelijk aantal panelen + te lage spanning.
- In serie zou voor groot verlies zorgen tenzij de bypass diodes in gang gaan, verder is dan nog de spanning te laag.
- Optimizers (tigo's) zouden ook geen oplossing zijn vermoed ik, deze werken max bij 20% onbalans.
- Heel de boel of slechts de onbalans (2 oostelijke) op micro omvormers zetten.

Wat zou jij doen? :)

Illustratie (De gevelpanelen komen tegen de muren van de opbouw):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O26wOMKtggTfBRSvi5rkst5Jai4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UTGI8ZjTNdhnsWnnGiuv4xWb.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:29
Bij bouwfase 1 en 2 gebruik je ieder minstens een 12 kW Growatt om te zorgen dat de max kortsluitstroom binnen de spec blijft?

Panelen op gevels zijn vergunningplichtig, wist je dat?

Met zo`n groot dak zou je er aan kunnen denken om je aan de wettelijk vereiste randafstand te houden. Randafstand = hoogte dat de panelen boven het dak uitsteken.

Ongeacht wat er in de datasheet staat, Growatts gaan niet lekker op laag string voltage. Zeker niet als er dan ook nog schaduw bij kan zijn. Een string van 10 panelen is al erg laag maar kan nog wel als er weinig of geen schaduw is. Dat van die gevels moet je niet willen met Growatt 3 fase. Dat zou je met micro omvormers kunnen doen. En dan elke windrichting gelijk over de fasen verdelen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• larsg
Bouwfase 1 krijgt inderdaad een 12KW omvormer. Voor fase 2 is dat afaik niet nodig de omvormers kunnen ongeacht het (type > of < 12KW) toch 16amp aan waarvan 13amp binnen het mppt bereik. String 4 zou sporadisch over de 13amp gaan maar dan verlies ik toch gewoon tijdelijk de mppt functionaliteit?

Vandaag met de gemeente gebeld, het maakte ze niet uit zolang het niet langs de straatkant was. Het antwoord verbaasde me maar ik ga dat niet in vraag stellen.

Randafstand zal ik eens opzoeken, was ik nog niet mee bekend. Kom namelijk als belg naar een NL huis.

Dat van die lage spanning is helder. Dan ga ik inderdaad best de micro omvormer route of kleine 1f omvormer route op. Wat ik natuurlijk ook kan doen is optimizers plaatsen op de panelen van S6 en de inlussen op S3. Zo blijft de verdeling over de fases toch weer wat beter.

Edit: Kan ook heel de muurmontage boel op APS QT2's zetten, ineens 3 fase.

[ Voor 4% gewijzigd door larsg op 18-10-2022 23:58 ]

• busscherski
Hoe bereken je het open klem voltage van die 27 x 325 Wp? Ik bedoel niet het Vmmp.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• larsg
busscherski schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 00:32:
Hoe bereken je het open klem voltage van die 27 x 325 Wp? Ik bedoel niet het Vmmp.
Hmm ja inderdaad de open klem ligt daar volgens de datasheet op 40,22V dan komen we te hoog uit. Zal de string moeten opsplitsen.

Good catch, thanks!

Wat denkt men van het idee om S6 met optimizers op dezelfde string als S3 te zetten? Beide zuid, enkel andere hoek.

[ Voor 14% gewijzigd door larsg op 19-10-2022 01:54 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als plannen 3 string omvormers vragen dan is het antwoord meestal Solaredge.

Dan kan het hele verhaal op 1.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
1.1 x 27 x 40.22 = 1195 V

Die 1.1 omdat het voltage bij erg koud weer hoger is dan in de datasheet.

Veel optimisers kunnen enkel het voltage verlagen in geval dat paneel minder zon vangt als de rest. Dus dan zal dat paneel geen slechte invloed hebben op de rest. Op momenten dat het optimiser paneel meer zon krijgt als de rest werkt het dus nog niet optimaal. Daarnaast kan het goed zijn dat je optimisers in dat geval zorgen dat de omvormer het helemaal niet meer snapt en het verkeerde mpp zoekt. Zover ik weet doet SMA dat veel beter dan Growatt.

Maar als je met optimisers bezig wilt kun je beter aan SolarEdge denken. Dat communiceert met elkaar en werkt als het systeem correct ontworpen is wel optimaal. Het is wel belangrijk om het dan in SE Designer te ontwerpen en hier te delen.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:28
Is het lage dak op zuid een volledig plat dak?
Zoja, waarom leg je daar dan geen 495Wp panelen neer?

Ik weet dat deze iets groter zijn dan de 400Wp panelen, maar kan je alsnog meer opleveren (ook in deze zonnige oktoberdagen)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Pagina: 1