Hallo allemaal,
Ook ik ben op zoek naar een geschikte zonnepanelen set. Ik heb al aardig wat topics gelezen en offertes doorgenomen voor de beste opties in mijn situatie, maar de aanbieders lijken het niet met elkaar eens te zijn en bieden allemaal iets anders aan.
Voor mijn huis heb ik grofweg de volgende opties: Oost-West op het dak (of evt alleen op west), of Zuid op de garage.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zNpNOVgSxro2jj9NLgzBmwkR.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/83gFpu32gJCeTlHwtFxBIpD9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FMi4SrW5qtuRMEsHZ5Q2W0Ui.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakhelling is 30 graden.
Orientatie:
Oost 70
Zuid 160
West 250/f/image/ZcQCgTbJDUuD8ilNAarJNaw5.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/529UUZEHMiOYHKGdJ2GSvc4k.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/kB0fmLOiHLriacvnM6cQRPGL.png?f=user_large)
Zelf heb ik ondertussen het gevoel dat ik het beste voor een oost-west opstelling kan gaan, met de meeste panelen op het west/zuidwest dak (8 stuks) en 4 extra panelen op het oost dak zodat we in de ochtend al wat eerder kunnen profiteren. Mijn partner en ik werken beiden fulltime, dus ik zie wat dat betreft wel voordelen t.o.v. panelen op zuid (geen piek nodig rond middaguur). Dit gecombineerd met het feit dat ik bang ben dat er op de garage (zeker in de winter) te veel schaduw is in de ochtend/vroege avond...
Ik heb de oost-west optie ook even ingetekend in Sunny Design en PVCalc:
/f/image/JayaQ0snDX9ofo3biWvi4j4F.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/StL7k9ytKQzt92WvbvJtlUTM.png?f=user_large)
Mijn voorkeur gaat daarbij op dit moment naar Zonneplan. Zij hebben volgens mij best een goede prijs en in mijn omgeving hoor ik goede ervaringen. Ik lees hier echter ook steeds vaker dat niet alle installateurs al te best presteren... Ook ben ik huiverig voor de dichtgetimmerde omvormers, maar tot op heden is e.e.a. relatief goed uit te lezen via de Zonneplan API.
Ik ben heel benieuwd wat jullie meningen zijn in deze en of ik in de goede richting zit!
Ook ik ben op zoek naar een geschikte zonnepanelen set. Ik heb al aardig wat topics gelezen en offertes doorgenomen voor de beste opties in mijn situatie, maar de aanbieders lijken het niet met elkaar eens te zijn en bieden allemaal iets anders aan.
Voor mijn huis heb ik grofweg de volgende opties: Oost-West op het dak (of evt alleen op west), of Zuid op de garage.
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zNpNOVgSxro2jj9NLgzBmwkR.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/83gFpu32gJCeTlHwtFxBIpD9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FMi4SrW5qtuRMEsHZ5Q2W0Ui.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakhelling is 30 graden.
Orientatie:
Oost 70
Zuid 160
West 250
Beschikbare (dak)ruimte
Afmetingen van beide daken is ongeveer 6,5m bij 3,5m. Garage: 8,5m bij 5,0mSchaduw
Op het dak is geen schaduwwerking. Op de garage heb ik (vooral in de winter) wel wat meer last van de omringende huizen aan het begin/einde van de dag.Jaarverbruik
Mijn jaarverbruik ligt op een bescheiden 2200 kWh, ik heb momenteel geen plannen voor warmtepomp of EV e.d., maar wil voorkomen dat ik over 5 jaar weer het dak op moet (al lijkt uitbreiden op garage ook een reëele optie als ik nu voor het dak zou kiezen).Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase 20A, geen plannen voor 3-faseBudget en doel
Qua budget ben ik bereid om rond de 6k-6,5k te investeren. Ik wil meer leggen dan ik eigenlijk voor mijn verbruik nodig heb, maar ik hoef niet tot het gaatje te gaan.Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
De omvormer of dienst dient geschikt te zijn voor uitlezen door Home Assistant.Reeds verkregen offertes
/f/image/ZcQCgTbJDUuD8ilNAarJNaw5.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/529UUZEHMiOYHKGdJ2GSvc4k.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/kB0fmLOiHLriacvnM6cQRPGL.png?f=user_large)
Regio
Midden/Zuid LimburgZelf heb ik ondertussen het gevoel dat ik het beste voor een oost-west opstelling kan gaan, met de meeste panelen op het west/zuidwest dak (8 stuks) en 4 extra panelen op het oost dak zodat we in de ochtend al wat eerder kunnen profiteren. Mijn partner en ik werken beiden fulltime, dus ik zie wat dat betreft wel voordelen t.o.v. panelen op zuid (geen piek nodig rond middaguur). Dit gecombineerd met het feit dat ik bang ben dat er op de garage (zeker in de winter) te veel schaduw is in de ochtend/vroege avond...
Ik heb de oost-west optie ook even ingetekend in Sunny Design en PVCalc:
/f/image/JayaQ0snDX9ofo3biWvi4j4F.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/StL7k9ytKQzt92WvbvJtlUTM.png?f=user_large)
Mijn voorkeur gaat daarbij op dit moment naar Zonneplan. Zij hebben volgens mij best een goede prijs en in mijn omgeving hoor ik goede ervaringen. Ik lees hier echter ook steeds vaker dat niet alle installateurs al te best presteren... Ook ben ik huiverig voor de dichtgetimmerde omvormers, maar tot op heden is e.e.a. relatief goed uit te lezen via de Zonneplan API.
Ik ben heel benieuwd wat jullie meningen zijn in deze en of ik in de goede richting zit!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mawHg9xLOv6EVNSW1I0MBMWj.jpg?f=user_large)