Kosten inschatting voor twee deuren vervangen tot 1 deur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik heb sinds een aantal jaar een appartement. De woonkamer is gesplitst middels een tussenmuur. Ik ben van plan de muur te verwijderen om een grotere leefruimte te maken. Om dit te doen wil ik uiteindelijk de dan twee deuren die naast elkaar zitten laten veranderen tot een enkele deur.

Ik kan op internet buiten de kost materiaalkosten van een nieuwe deur en kozijn niet zo goed vinden wat het zou kosten als ik dit zou laten doen. Het zou gaan om het verwijderne van twee deurkozijnen en een nieuw deurkozijn daarvoor in de plaats.

Of maakt het juist meer zin om middels een stapel gipsplaat en wat houtwerk 1 van de deuren dicht te maken en te verbergen, en zodoende aan de volgende eigenaar altijd de mogelijkheid te bieden om met alleen een tussenmuur het weer terug te brengen?

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Martindo schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:21:
Ik heb sinds een aantal jaar een appartement. De woonkamer is gesplitst middels een tussenmuur. Ik ben van plan de muur te verwijderen om een grotere leefruimte te maken. Om dit te doen wil ik uiteindelijk de dan twee deuren die naast elkaar zitten laten veranderen tot een enkele deur.

Ik kan op internet buiten de kost materiaalkosten van een nieuwe deur en kozijn niet zo goed vinden wat het zou kosten als ik dit zou laten doen. Het zou gaan om het verwijderne van twee deurkozijnen en een nieuw deurkozijn daarvoor in de plaats.

Of maakt het juist meer zin om middels een stapel gipsplaat en wat houtwerk 1 van de deuren dicht te maken en te verbergen, en zodoende aan de volgende eigenaar altijd de mogelijkheid te bieden om met alleen een tussenmuur het weer terug te brengen?
Ik heb in mijn oudehuis in een soort gelijke situatie 1 deur vervangen voor glas

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:48
Martindo schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:21:

Als het gaat om de kosten, lijkt het me goedkoper om één deuropening dicht te maken en de ander te handhaven. Dat is minder werk en kost je minder materialen.
Over toekomstige bewoners zou ik me niet zo’n zorgen maken, die hebben er zo weer een wandje met twee deuren in als ze dat zouden willen. Dat geldt ook voor jouzelf als je later van gedachten verandert. Ik denk dat je - naast kosten - het beste kunt kijken naar wat de meest ideale plek voor een deur is in de nieuwe ruimte. Is dat een van de bestaande deuren, of liever een nieuwe plek.

• Martindo
Het gaat hierom de deurkozijnen in de betonnen draag muur, niet de tussenmuur. Als dat het geval was geweest had ik het zelf nog kunnen aanpakken met wat hulp.

En omdat het dus in t beton zit is het een stuk meer werk en gedoe

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:41

BrZ

Waarom zou je ze allebei willen vervangen voor 1 nieuwe, en niet gewoon 1 van de 2 blijven gebruiken?

Gewoon 1 deur + kozijn er uit en dichtmaken met gipsblokken of wat balken met gipsplaten lijkt me veel makkelijker? Een andere doorgang in je betonnen draagmuur maken zou ik echt niet aan beginnen.

En voor de volgende eigenaar? Dat is zijn probleem, jij woont daar nu en voor de woningwaarde maakt dat echt geen fluit uit.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je draagmuur aanpassen is, naast vergunningsplichtig (tenminste, in Nederland) ook zeker iets waar de VVE inspraak in zal willen. Je bezit immers een appartementsrecht, niet het appartement.

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Eerste vraag is natuurlijk al hoe is het kozijn van de huidige 2 deuren. Sluiten die dieect op elkaar aan. (Lijkt me nundus een wandje tussen te zitten.
Maar hoe zit de draagbalk over beide kozijnen? Dan kan het relatief makkelijk en is het gewoon een groot kozijn erin zitten. Zitten daar 2 losse draagbalken dan wordt het al erg lastig.

Vraag sowieso is waarom zou je een bredere deur willen hebben?

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:27
Zoals hierboven al genoemd: ga je ook de draagmuur aanpassen of vervang je enkel een dubbel kozijn? Is het als je de kozijnen weghaalt één grote opening of zijn het twee losse? Heb je een tekening?

Als je in een draagmuur gaat breken zal de VVE daar over gaan. Want de hoofddraagconstructie is van alle bewoners. Daar rust bijvoorbeeld de woning van je bovenbuurman op. Tevens is het dan vergunningplichtig en heb je een constructeur nodig.

Als je van de muur zelf afblijft zie ik het verschil tussen een draagmuur en een gewone scheidingsmuur niet zo.

[ Voor 9% gewijzigd door D-e-n op 18-10-2022 23:05 ]

• Martindo
Juridisch lijkt me dat jullie er niet direct een antwoord op hebben. Maar in principe is het dus ‘hetzelfde’ type muur als je alleen in de kozijnruimte iets veranderd.

Goed om te weten dat dit ook met vergunningen te maken heeft. Genoeg reden om gewoon een deur dicht te maken.

Ik zal nog wat foto’s bijvoegen, en er achter komen hoe de draagmuur en draagbalk precies loopt

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Veranderingen in de draagmuur behoeft sowieso berekening (constructeur) etc. Maar ook bij een "gewoon" muurtje moet je soms de vve om toestemming vragen. Ga dus na of je de tussenmuur er zo even uit mag tikken. Vaak wel.. maar zeker niet altijd.
Pagina: 1