☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Voor jou bij een internationaal groot bedrijf zou ik verwachten dat er vanuit hr al lang zulke omschrijvingen en ranking zijn. Als HR een beetje van waarde is komen dat soort bedrijven niet tot schokkende andere waarderingen zou ik zeggen.
Klopt. Er is een salarishuis met levels (waar uiteraard geheimzinnig over wordt gedaan) en er zijn rollen en functies. Ik moet zeggen, ik heb gekker en meer los van de werkelijkheid meegemaakt. Onze rol en titelbeschrijving matcht met wat we doen en waar de markt ook naar toe veranderd. Juist daarom verbaasde mij ook de aankondiging dat er een functiewaardering zou komen.Knurft schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:34:
Bij ons enkele.jaren geleden ook gedaan. Bedrijf groeide toen hard en rollen/functieomschrijving was erg beperkt. Hr/management en jijzelf schreven de werkzaamheden met verantwoordelijkheden. Op basis daarvan kwam er een hay-level uitrollen.
Voor jou bij een internationaal groot bedrijf zou ik verwachten dat er vanuit hr al lang zulke omschrijvingen en ranking zijn. Als HR een beetje van waarde is komen dat soort bedrijven niet tot schokkende andere waarderingen zou ik zeggen.
Je referentie naar hay triggert mij wel. Ergens vaagjes staat mij bij dat we die rollen hebben. Ik moet gaan graven in de diepe krochten van HR & IT.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Voor rijksambtenaren bijvoorbeeld is er een handige site:
https://www.functiegebouwrijksoverheid.nl/
en dan kom je met wat klikken op:
https://www.functiegebouw...-adviseur/functietypering
daar zal je als DA'er niet veel aan hebben maar allicht geeft het wat inzicht. Het gaat daar veelal over eindverantwoordelijkheid en met welk niveau je overlegd.
[ Voor 30% gewijzigd door bombadil op 19-10-2022 07:11 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Exact dit meegemaakt in de zorg (cao ziekenhuizen). Maar dat is misschien een wat bijzondere sector waar veel zaken landelijk zijn vastgelegd. Ik had ook al op deze uitkomst gerekend hoorbombadil schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:07:
het is handig als vooraf de kaders waaraan getoetst wordt bekend zijn. mijn ervaring is vaak dat zo'n bureau toch vooraf een hint meekrijgt voor de gewenste uitkomst, dus reken je niet rijk..
Nee, dat is niet uiteraard. Da's knap bekrompen.Motrax schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 06:57:
[...]
Klopt. Er is een salarishuis met levels (waar uiteraard geheimzinnig over wordt gedaan)
Voor wat betreft de originele vraag... check 's wat de OR hier over gevonden heeft. Je organisatie lijkt groot genoeg voor een ondernemingsraad en die moeten hier wat van gevonden hebben
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Het is natuurlijk ook maar de vraag wat de ambitie is van de organisatie. Als je puur naar compensatie kijkt hoeft een organisatie niet de ambitie te hebben om op of boven marktconform te betalen, een desired gap to market kan ook een doel zijn.mister_S schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:28:
Ik werk niet bij een tech bedrijf, maar wel bij een groot internationaal bedrijf. Paar jaar geleden is dit bij ons ook gebeurd, conclusie was dat het allemaal bij het oude bleef behalve een paar kleine tweaks hier en daar. Verwacht er niet veel van zou ik zeggen.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Voor elke functie werd een projectgroep opgesteld met een aantal mensen in die functie, een paar managers, iemand van de OR en iemand van HR. Het externe bedrijf leverde de functiebeschrijvingen aan en de projectgroep heeft die beschrijvingen aangepast naar ons bedrijf en werkwijze.
In deze beschrijvingen staan dan verantwoordelijkheden en verwachtingen en is er een matrix opgesteld voor junior, medior, senior niveau (of meerdere niveaus wanneer nodig) en welke verantwoordelijkheden er dan bij welk niveau horen. Onze beschrijvingen stonden overigens vol met type- en spelfouten en waren vooral van de kwaliteit "ik heb nog wel een neefje die wat in elkaar kan draaien voor weinig".
Die beschrijvingen zijn daarna terug gegaan naar het bedrijf en die heeft dan op basis van de genoemde verantwoordelijkheden en verwachtingen punten toegekend met hun ervaringen bij 'BV Nederland'. Daar rolde dan een koppeling tussen functieprofiel/-niveau en loonhuis uit.
Vervolgens kreeg iedereen een brief met "jij ben nu toegekend aan functie x op niveau y en dus in salarisschaal z". Daar kon je dan nog bezwaar tegen maken.
Het idee van HR is dus dat je nu beter weet waar je aan toe bent en naar toe kunt groeien.
En dat is dus hoe het zou moeten gaan. Doe daar salarisbanden bij die elke 2 jaar geijkt worden en je hebt een omgeving waar je, als het goed is gedaan, duidelijk kan zien hoe je kan groeien en wat de consequenties dan zijn. Als je het echt goed doet richt je het ook zo in dat het ook geen schande is als je niet wil groeien maar gewoon bij wil blijven.Kairee schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:02:
Voor elke functie werd een projectgroep opgesteld met een aantal mensen in die functie, een paar managers, iemand van de OR en iemand van HR. Het externe bedrijf leverde de functiebeschrijvingen aan en de projectgroep heeft die beschrijvingen aangepast naar ons bedrijf en werkwijze.
...
Het idee van HR is dus dat je nu beter weet waar je aan toe bent en naar toe kunt groeien.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Daar waar ik dit heb zien plaatsvinden bracht het langdurig onrust in de organisatie en was het voor diverse (goede!) werknemers het zetje om elders te gaan kijken. Ondergewaardeerd worden is namelijk nog wel te verteren voor veel mensen, maar daar bruusk mee geconfronteerd worden niet.
Alvast een tip: bemachtig zoveel mogelijk informatie zoals functiewaarderingsdingessen, functiematrices, etc. Men heeft de neiging om die geheim te laten zijn waardoor elke objectieve externe beoordeling onmogelijk wordt.
[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 19-10-2022 21:32 ]
We hebben in een reorganisatie dit meegemaakt, was ook in de financiële crisis. De reorganisatie gaf natuurlijk onrust. Functiehuis wat er sindsdien staat is best goed, ik heb het alleen nog niet teruggevondenRukapul schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:29:
Sterkte. Waarschijnlijk mag de Hay group haar trucje weer vertonen, een hoop managers bezighouden, een hoop werknemers teleurstellen, en mensen bezighouden met zinloze (want standaard af te wijzen) beroepszaken.
Daar waar ik dit heb zien plaatsvinden bracht het langdurig onrust in de organisatie en was het voor diverse (goede!) werknemers het zetje om elders te gaan kijken. Ondergewaardeerd worden is namelijk nog wel te verteren voor veel mensen, maar daar bruusk mee geconfronteerd worden niet.
Alvast een tip: bemachtig zoveel mogelijk informatie zoals functiewaarderingsdingessen, functiematrices, etc. Men heeft de neiging om die geheim te laten zijn waardoor elke objectieve externe beoordeling onmogelijk wordt.
Werkgever is overigens heel erg goed. Jaarlijkse verhogingen, soms extra bonus. Goede voorwaarden, top-of-the-line werk, goed bezig met interne mobiliteit en ontwikkeling, altijd ruimte voor trainingen en verbreding.
Je hebt werkgevers die naar de buitenwereld doen alsof ze hip & happening zijn en je hebt werkgevers die het normaal vinden om een goede werkgever te zijn en daar hun best voor doen. Dit is er eentje in de laatste categorie.
Goede tip, ik heb goed contact met een OR lid iets verderop in de gang. Altijd interessant om te horen waar ze mee bezig zijn.Wijnands schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:15:
Voor wat betreft de originele vraag... check 's wat de OR hier over gevonden heeft. Je organisatie lijkt groot genoeg voor een ondernemingsraad en die moeten hier wat van gevonden hebben
[ Voor 12% gewijzigd door Motrax op 20-10-2022 10:39 ]
☻/
/▌
Hoewel het proces van de functiebeschrijvingen prima gegaan is, is helaas het gekoppelde loonhuis en de loonsverhoging erg.. teleurstellend.Wijnands schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:22:
[...]
En dat is dus hoe het zou moeten gaan. Doe daar salarisbanden bij die elke 2 jaar geijkt worden en je hebt een omgeving waar je, als het goed is gedaan, duidelijk kan zien hoe je kan groeien en wat de consequenties dan zijn. Als je het echt goed doet richt je het ook zo in dat het ook geen schande is als je niet wil groeien maar gewoon bij wil blijven.
Hopelijk pakt het bedrijf van TS dat beter aan dan mijn bedrijf.
Idem dito. In mijn geval was ik aangenomen voor een specifieke rol. De functiebeschrijving was al klaar, maar die functie kwam er uiteindelijk toch niet. Iedereen werd Medewerker ICT A of B en dat was hetNikeo schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:40:
[...]
Exact dit meegemaakt in de zorg (cao ziekenhuizen). Maar dat is misschien een wat bijzondere sector waar veel zaken landelijk zijn vastgelegd. Ik had ook al op deze uitkomst gerekend hoor
My favorite programming language is solder.
Vroeger is dit bij mijn werkgever ook uitgevoerd in het kader van overname en harmonisering.
Daar werden de onze senior's (overgenomen partij) in eerste instantie gepiepeld (schaal lager dan verwacht).
Pas na het vergelijken van de functieomschrijving van de vergelijkbare functie van de overnemende partij konden we de functieomschrijving voorzien van een paar kleine tekstuele aanpassingen.
Voila: schaal hoger.
Frogmen schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:12:
Je moet heel goed de systemathiek kennen die gebruikt wordt want net een ander woord kan ook een andere indeliing betekenen. Verantwoordelijk en eind-verantwoordelijk zijn van die instinkers. Verwacht er niets van, kan het alleen meevallen.