Hallo, we zijn de mogelijkheden aan het onderzoeken om volledig zelfvoorzienend te worden vwb de verwarming/elektriciteitsgebruik van onze woning. Momenteel hebben we nog een vast contract met de energieleverancier, maar we willen alvast een plan hebben voor de toekomst en daarbij dus niet afhankelijk zijn van een evt salderingsregeling.
Onze woonsituatie is als volgt:
- vrijstaande woning uit 2016 dus goed geïsoleerd,
- cv-ketel en vloerverwarming op bg en 1e verdieping dus verwarming dmv gas
- (nog) geen zonnepanelen.
- 2 volwassenen en 2 kinderen
Het volgende systeem lijkt ons daarbij interessant: https://www.waterzaak.nl/systemen/regenenenergie/
Het lijkt een mooie combinatie van systemen voor het verwarmen van de woning en het tapwater (even afgezien van de kosten, ondanks dat dat geen onbelangrijk element is...
) . En daarnaast ook nog koelen in de zomer (dit is geen eis, maar wel mooi meegenomen) en opslag van water om in de zomer voor de tuin te gebruiken.
De vragen die we hebben zijn:
- heeft er iemand ervaring met zo'n systeem?
- er wordt in het genoemde systeem gebruik gemaakt van een water/water warmtepomp. Die gebruikt in de avond/winter ook elektriciteit om rond te pompen. Die elektriciteit moet dus van het net komen want de zonnepanelen leveren dan geen elektriciteit. Dus dan ben je (wanneer je geen accu hebt) nog niet zelfvoorzienend?
- wat is het verschil met een 'reguliere' luchtwarmtepomp? Die verbruikt meer stroom, maar het verschil is niet heel groot? Het verschil in energieverbruik moet de investering van de regenput met warmtewisselaars compenseren (en de hogere prijs van de water/water warmtepomp), maar ik vraag mij af of dat haalbaar is. Wat mis ik hierin?
We zijn echt nog newbies in warmtepomp-land. Wie kan ons verder helpen?
Groet Annemiek
Onze woonsituatie is als volgt:
- vrijstaande woning uit 2016 dus goed geïsoleerd,
- cv-ketel en vloerverwarming op bg en 1e verdieping dus verwarming dmv gas
- (nog) geen zonnepanelen.
- 2 volwassenen en 2 kinderen
Het volgende systeem lijkt ons daarbij interessant: https://www.waterzaak.nl/systemen/regenenenergie/
Het lijkt een mooie combinatie van systemen voor het verwarmen van de woning en het tapwater (even afgezien van de kosten, ondanks dat dat geen onbelangrijk element is...
De vragen die we hebben zijn:
- heeft er iemand ervaring met zo'n systeem?
- er wordt in het genoemde systeem gebruik gemaakt van een water/water warmtepomp. Die gebruikt in de avond/winter ook elektriciteit om rond te pompen. Die elektriciteit moet dus van het net komen want de zonnepanelen leveren dan geen elektriciteit. Dus dan ben je (wanneer je geen accu hebt) nog niet zelfvoorzienend?
- wat is het verschil met een 'reguliere' luchtwarmtepomp? Die verbruikt meer stroom, maar het verschil is niet heel groot? Het verschil in energieverbruik moet de investering van de regenput met warmtewisselaars compenseren (en de hogere prijs van de water/water warmtepomp), maar ik vraag mij af of dat haalbaar is. Wat mis ik hierin?
We zijn echt nog newbies in warmtepomp-land. Wie kan ons verder helpen?
Groet Annemiek