Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb twee verdelers voor de vloerverwarming met elk 8 groepen voor 3 of 5 zones. Eentje zit er in de berging op verdieping 0 voor de verdieping 0 en 1, hierna 'P' genoemd. De andere zit op verdieping 3 en is voor de kamers op de verdieping 2 en 3, hierna 'V' genoemd.

Het probleem is alleen dat de verdeler P en alle bijbehorende groepen niet werkt. Uiteindelijk is het zo dat al staat alles open, er nog steeds geen warm water in de vloer komt (de leidingen worden niet eens warm). Bij de goed werkende V heb ik hier geen last van. Als referentie weet ik dat daar de leidingen rond de 35 graden worden, dat lees ik af op de thermometers van de verdeler. Als ik de thermostaten (zie foto's onderaan) van P op dezelfde standen zet als V, komt de thermometer niet boven de 24 graden uit. Dat is natuurlijk niet te verwachten. Dit is natuurlijk bij warmtevraag. Ik heb vanalles geprobeerd, maar ik snap niet hoe dit kan en ik weet ook niet meer wat stuk kan zijn. Het gekke is nog wel dat de aanvoer van P heet wordt (ik schat zo'n 50-60 graden (Tin van de stadswarmte is momenteel 62 graden) en er wel 30 à 40 l/h aan water stroomt (gemeten bij de warmtemeter van Vattenvall, met alle andere verbruikers gesloten), maar verder niets van het systeem warm wordt. Dit is gek genoeg zelfs het geval als alle groupen dicht staan, dat is erg vreemd en zou denk ik ook niet moeten zijn. Dat zou mogelijk wel met het probleem te maken kunnen hebben. Ditzelfde gedrag heb ik bij V niet, daar is de leiding koud en is er geen waterstroom bij geen warmtevraag.

Concreet is het probleem dus dat de leidingen niet warm worden ondands dat de aanvoerleiding van P wel heet was.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Niet relevant, maar centraal in de ruimteaansturen van de verwarming is de Home Assistant Generic Thermostat integratie. Deze stuurt een Shelly pro 4pm aan die Watts watts 22cx230nc2 zonekleppen aanstuurt. Verder zit er op de aanvoerleiding ook nog een Danfoss AMZ 112 klep, deze schakel ik in bij warmtevraag (dat heb ik gedaan omdat er dus een constante waterstroom van 30-40 l/h was bij geen warmtevraag. Als ik deze (handmatig) dichtzet, is die stroom ook weg. Tot hier werkt het als bedacht en dat gaat goed. Dat heb ik getest door de Watts zonekleppen te verwijderen en dan zouden de leidingen volledig open moeten staan, maar ook dan is er nog geen warmte voelbaar of meetbaar.
Daarnaast zitten er op de verdeler nog twee thermostaatknoppen die de aanvoer en retour knijpen om de themperatuur naar de vloer niet te hoog of laag te laten worden. Die staan op 5 en 8 (respectievelijk retour en aanvoer, 32 en 49 graden). Draai ik een van deze twee knoppen dicht, dan stopt ook de waterstroom van de 30-40 l/h.

De verdeler is er eentje van VTE, type Slim Stadsverwarming (zie ook https://vte-smartersoluti...verdelers-wilo-standaard/ en https://vte-smartersoluti...eler-handleiding-2022.pdf)

Hieronder eerst foto's van de situatie beneden (P).
Situatie beneden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mss2nZE27FCGo06pxze3Glqj2WU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0jjTpXwyuzIEvWEj3JGvEdB.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juXtPOJE54xXFQWsyCHcIo5GTvQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEz2VUUbjVXoSfDUnV0DNxQz.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1Pcs3_ATnX_l9WT3W2VdvzBlCg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzM1QGjwP6k0yksAnQwVzveM.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMTY38IT3KylBsb1GVjGl3TVbSY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHOArNL3eKYxOIQ6BipK9J6V.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvWX85kXdHHU8LaZ_7VMJIlHZDk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAVHyOcDJ1XAnYLZgCpNiA2o.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0TRYO_QGB4JOQ_Dpcgegh2A9wo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrXyZR9mNSoRkCyjOHSyiWry.jpg?f=fotoalbum_small

En nog even wat foto's zoals het er boven werkend uitziet (V).
Situatie boven
Werkend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wx1UmQ4MIzvSqW7T0NeskxcoHP8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PaVOny0RJmm4LP7XjsnxaWn.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpxAjVCaqfaCThO95PuoIyAHZZ8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZgOZ7fz2cJgHKClS2gTXrSC.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPt_9JRhqng-JgWfyUmR1H2iZrk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJsCDfMDMUsmJ2I945e7C1ug.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiwiPlI4aESstEXpGOIybBCdQ5o=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGOhTQhSl8H4bC2nnOYsSUL9.jpg?f=fotoalbum_small

De druk is 4 bar, dat is de druk van de stadswarmte zelf, daar kan ik niets aan doen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de thermostaatkranen losgedraaid. Bij V levert dat gelijk een goede doorstroom van warm water op.
Bij P heeft dat geen effect. Hetzelfde voor het losdraaien van de zonekleppen, geen effect. Verder heb ik dus bekeken dat het dichtdraaien van de thermostaatkranen de waterstroom (zoals hoort) stopt. Ik heb het steem ontlucht, maar dat voegde niets toe/er was niets te ontluchten. En ik heb diverse standen op de pomp geprobeerd, zonder effect allemaal. :X

Vanuit de bouw waren alle zones open en werd er alleen geschakeld met de Danfoss, dat heb ik vorig jaar opgesplits, maar dat was aan het einde van de winter, dus nu pas merken we dat het slecht werkt.

Ik ben ten einde raad. Wie heeft een tip wat ik nog kan testen of wat het probleem mogelijk kan zijn?

Als er nog informatie mist: laat het weten, want ik vast niet alles opgeschreven wat ik weet. :)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:27

Cr3ator

1 bar is geen bar

Op de foto's van de situatie beneden met de twee opengeschroefde kranen lijkt op de linker (gecorrodeerde) de pin niet volledig naar buiten te komen. Kun je deze eens met een tang indrukken en uittrekken om te kijken of die wel de volledige slag maakt? Als deze wat vast zit blijft de kraan dicht staan namelijk. Gezien de corrosie/kalkaanslag is dat niet onwaarschijnlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Cr3ator op 19-10-2022 11:51 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Cr3ator schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:50:
Op de foto's van de situatie beneden met de twee opengeschroefde kranen lijkt op de linker (gecorrodeerde) de pin niet volledig naar buiten te komen. Kun je deze eens met een tang indrukken en uittrekken om te kijken of die wel de volledige slag maakt? Als deze wat vast zit blijft de kraan dicht staan namelijk. Gezien de corrosie/kalkaanslag is dat niet onwaarschijnlijk.
Ik heb deze met de hand in geduwd en weer uit laten komen. Ik kon het pinnetje met een tang niet nog verder uittrekken. Dit heeft geen effect gehad.

Zou het kunnen dat er troep in het systeem zit waardoor de verwarming slecht werkt?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Zijn je lussen goed ontlucht? Volgens je verhaal heeft verdeler P lussen die op een bovenliggende verdieping liggen (1 is boven 0 toch); die krijg je moeilijk goed ontlucht om te starten, en stapelen verse lucht op.
Heb je al eens alle een na een een enkele kring open gezet en de andere dicht (met pomp maximaal)? Borrelt dat volop?

[ Voor 21% gewijzigd door naftebakje op 20-10-2022 15:10 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
naftebakje schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:09:
Zijn je lussen goed ontlucht? Volgens je verhaal heeft verdeler P lussen die op een bovenliggende verdieping liggen (1 is boven 0 toch); die krijg je moeilijk goed ontlucht om te starten, en stapelen verse lucht op.
Heb je al eens alle een na een een enkele kring open gezet en de andere dicht (met pomp maximaal)? Borrelt dat volop?
Dat kan/ga ik nog proberen. P zit inderdaad op de begaande grond met lussen op dezelfde verdieping en de verdieping erboven.

Overigens werken de lussen op de begaande grond ook niet goed.

Update:

Tijdens het ontluchten (al heb ik niet het idee dat dat enig effect had), zag ik de temperatuur op de verdeler heel even richting de 38-40 graden schieten. Dat was denk ik nadat ik een lus weer dicht had gedaan, want als ik de lus openzet, zie ik niet dat de temperatuur stijgt, zelfs niet na enkele minuten. Ik heb het ook nog niet kunnen reproduceren.

Als ik de thermostaatkranen van de verdeler af haal zou ook de retourleiding warm moeten worden, nietwaar? Dat is wat ik bij de goedwerkende verdeler weg merkte, maar bij deze dus niet (in geen enkel geval).

[ Voor 35% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 20-10-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Ik denk richting wat @Cr3ator zegt, geen flow omdat die thermostaatkraan niet (goed) opengaat. Als die corrosie binnenin ook opgehoopt zit zal dat de pin tegenhouden. Mss kan je met kruipolie (WD-40) en met beleid wat heen en weer bewegen het wat losser krijgen; anders meteen die kraan vervangen voor het te koud wordt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Ik heb inmiddels wel ontdekt dat als je beide knoppen eraf haalt en alle lussen dicht houdt en de pomp aan (pomp uit heb ik niet getest), er wel heet water door de verdeler loopt en retour, de verdeler wordt dan ook 50+ graden.

Zodra je iets openzet (een willekeurige lus) zakt de temperatuur gelijk sterk na <25 graden. Dat zou dus sterk kunnen duiden op slechte doorstroming (en dus een kapotte thermostaatkraan). En de flow is de helft van de goedwerkende verdeler in dezelfde situatie.

Nu de vraag, is het enigszins goed zelf te vervangen. Op zich ben ik wel handig, maar ik heb nooit een verwarming ontlucht bijvoorbeeld. Een buisje vervangen moet wel lukken, maar dat ontluchten?

[ Voor 5% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 21-10-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:51
Aangezien ik net 80% van mijn CV systeem verlegd heb: het is te doen. Maar er zit een hoop water in zo’n systeem en het meeste zal er uit moeten, anders kun je niet werken.
Heb je een aftap punt onder waar je moet werken: prima. Anders vuilniszakken, die krijg je zelfs nog onder een radiator voetventiel.

Ik zie knel verbindingen, maar ook draad koppelingen met hennep en vet. Geen idee welke ventielen je verdenkt…

Er zijn 3 manieren om een draad koppeling te dichten:
ptfe tape - waardeloos
Hennep en vet: zou prima moeten zijn, maar heb ik niet gebruikt.
Makkelijker: Griffon kolmat fibre seal. Voordelen gemak van ptfe met de betere werking van hennep en vet zo lijkt het.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 21-10-2022 15:56 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:55:
Aangezien ik net 80% van mijn CV systeem verlegd heb: het is te doen. Maar er zit een hoop water in zo’n systeem en het meeste zal er uit moeten, anders kun je niet werken.
Heb je een aftap punt onder waar je moet werken: prima. Anders vuilniszakken, die krijg je zelfs nog onder een radiator voetventiel.

Ik zie knel verbindingen, maar ook draad koppelingen met hennep en vet. Geen idee welke ventielen je verdenkt…

Er zijn 3 manieren om een draad koppeling te dichten:
ptfe tape - waardeloos
Hennep en vet: zou prima moeten zijn, maar heb ik niet gebruikt.
Makkelijker: Griffon kolmat fibre seal. Voordelen gemak van ptfe met de betere werking van hennep en vet zo lijkt het.
Er zit een aftapkraantje onder, precies onder de meter op de vierde foto te zien. Daar moet ik met een slang wel een eind mee komen (een gootsteen is niet ver weg).

En ik heb wel met knel en draad koppelingen gewerkt, dat moet wel lukken. Maar dat was alleen koud water bij een kraan.

Het zou dus gaan om (een van) de twee met de witte knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:51
Drinkwater is alleen maar lastiger: dan mag hennep en vet officieel niet eens. Fibre seal wel.

Zou je dus moeten lukken

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:48:
Drinkwater is alleen maar lastiger: dan mag hennep en vet officieel niet eens. Fibre seal wel.
Ik heb daarvoor https://www.griffon.nl/nl/product/kolmat-fibre-seal/6300531 of de gewone witte PTFE gebruikt.
Zou je dus moeten lukken
Het ging ook vooral om het ontluchten (van de lussen een verdieping hoger). Dat is waar ik een beetje over twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:19:
Zodra je iets openzet (een willekeurige lus) zakt de temperatuur gelijk sterk na <25 graden. Dat zou dus sterk kunnen duiden op slechte doorstroming (en dus een kapotte thermostaatkraan). En de flow is de helft van de goedwerkende verdeler in dezelfde situatie.
Zou dit niet eerder op een slecht werkende pomp wijzen? Je hoort de pomp wel, maar pompt hij ook? Wellicht zit bij half klem of vol met troep... Kan de pomp geinspecteeerd worden?
En over welke temperatuur hebben we het? Als het de verdeler is, zou het ook kunnen dat er te veel retourwater wordt bijgemengd.

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 21-10-2022 17:12 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Microkid schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:06:
[...]

Zou dit niet eerder op een slecht werkende pomp wijzen? Je hoort de pomp wel, maar pompt hij ook? Wellicht zit bij half klem of vol met troep... Kan de pomp geinspecteeerd worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTlOstNq_psFh85p7qg4LKskjjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEz2VUUbjVXoSfDUnV0DNxQz.jpg?f=fotoalbum_large
Ik weet niet zo goed wat ik kan testen/bekijken zonder al het water uit het systeem te laten. Verder zitten er ook nergens flow meters, behalve die van de hoofdaansluiting. Ik hoor de pomp, deze maakt geen heel gek geluid ofzo. Ik heb het idee dat de pomp het wel doet, want als ik die uitzet doet de verdeler nog minder.

Als ik op pagina 24 van de informatie kijk, kom ik toch uit op of de aanvoer/retour ventielen of de pomp.

Als de pomp stuk is, wordt het waarschijnlijk een garantiekwestie, want het systeem is nu 4 jaar oud volgens mij. Dan wil ik ook niet teveel zelf losmaken om garantieproblemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Even een update. En nee het is nog niet opgelost, maar dat heeft een andere reden.

In de tussentijd is er nog een monteur geweest, maar die heeft mij uiteindelijk alleen maar meer werkt opgeleverd. Die dacht dat het de thermostaatkraan was en heeft een nieuwe gemonteerd, maar de voeler paste niet, dus dat hielp niet. Hij stelde nog voor om dan maar het hele ding te vervangen. Het was blijkbaar onmogelijk om het juiste te vinden. Blijkbaar kan hij niet zo goed zoeken, want inmiddels heb ik dus een nieuwe thermostaatkraan met juiste voeler in huis, maar nu is het staartstuk dus ook vervangen is door een andere maat. Het vervelende is dat die monteur het oude materiaal heeft meegenomen en dat is nu weg. Het was allemaal moeilijk, dus dat terug krijgen hebben we maar opgegeven. :X Uiteindelijk bleek trouwens de keerklep het probleem te zijn. Die heb ik nu vervangen en dat ging allemaal prima, het lijkt nu ook weer te werken, maar zonder temperatuur regeling wordt de vloer veel te warm. Nu dus nog even die thermostaatkraan weer monteren en dan zou alles weer moeten werken. Hoop ik...

Ik het het volgende stuk op mijn verdeler van de vloerverwarming zitten en die moet eraf om te vervangen door een passende voor de nieuwe thermostaatkraan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Uo2UV1EIbAmxKl0J8hBvC23S2w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pL6b7MgxQXEGiWVGqZ0HoYUD.jpg?f=fotoalbum_medium
Nu is de vraag, welke inbus zou zoiets zijn? Een 14 en 17 mm passen niet, maar 15 en 16 mm hebben ze niet in de winkel in de buurt. Die moet ik dus online bestellen en dan is de vraag of het past. Dus als iemand toevallig weet wat voor soort maten hier gebruikt worden, dan helpt dat mij erg.

Dit is de juiste thermostaatkraan en dit staartstuk past daar niet op.
Ik denk dat ik het volgende staartstuk nodig heb, maar ik wil even de maten van het blok controleren. Daarnaast, is er iets hoe ik kan controleren of de eerder genoemde kraan inderdaad een M22x1,5 aansluiting heeft? De maat is ongeveer 1", maar dan met een veel fijnere schroefdraad. Het huidige staartstuk heeft een 1" draad en dat past dus niet. Ik ben alleen bang dat de aansluiting op het blok 3/4" en dan moet ik dus even verder zoeken.

Plaatje van het blok zelf staan eerder in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:30

ericplan

5180 Wp PV

@T.Kreeftmeijer Je zoekt een staartstuksleutel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

In principe wel, alleen kan je mogelijk de lengte niet kwijt. In een radiator is dat meestal geen punt, bij een vv-verdeler heb je mogelijk onvoldoende diepte voor een universeel type.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
ericplan schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:36:
[...]

In principe wel, alleen kan je mogelijk de lengte niet kwijt. In een radiator is dat meestal geen punt, bij een vv-verdeler heb je mogelijk onvoldoende diepte voor een universeel type.
Hmm, goed punt. Ik denk dat dat inderdaad een probleem wordt.

Ik vind alleen dit als grootste maat: https://www.bengshop.nl/c...17mm-tbv-3-4-3851056-art/, maar dat heet dan weer 17 mm en de 17 mm sleutel die ik heb past weer niet. Er is ook een 1/2 variant, maar die ook 13 mm en dat is weer te klein, lijkt het. Maar goed, misschien dat die 17 mm ergens anders op slaat. Ik zal eens even kijken hoeveel ruimte ik heb voor een steutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Heb je geen merk van de thermostaatkraan? Dan kan je zoeken op staartstuksleutel en merknaam.

A'dam PVOutput

Pagina: 1