• MarcFrance
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-04-2025
Hallo,

Ik ben op zoek om te begrijpen welk type voegwerk ik moet doen voor mijn huis.

Het is een huis dat ik onlangs kocht, en ik wist dat het voegwerk toe is aan renovatie.

Als ik echter online kijk, zie ik een verscheidenheid aan opties met verschillende prijzen en ik zou graag willen weten wat er precies moet gebeuren en wat de prijs moet zijn.

Moet ik de bestaande laten verwijderen en dan opnieuw vullen?
Kan ik alleen een nieuwe voeglaag krijgen?

Een tussenwoning huis van 1951, foto's van de huidige situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bblsf_aueF2k1L2uwxPYWm7svio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjAcmkvqOEp26PkJYqBj9WDA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FvAHQhXAPfMol0m9KOltOgHas4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mtxu3cn55B7fK3mXsEr8VeMf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgot4b57AvpTHdRUD_l2i4AQVvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xn5c7FKDCQgBpkxFwNDxwQEV.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Bij de muren op de foto's zal de oude voeg een stukje moeten worden uitgeslepen.
Een nieuwe voeg van een paar mm dik gaat niet.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• MarcFrance
JukeboxBill schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:55:
Bij de muren op de foto's zal de oude voeg een stukje moeten worden uitgeslepen.
Een nieuwe voeg van een paar mm dik gaat niet.
En hoe dringend zou je zeggen dat het is? Kan het wachten?

Er is geen beschadiging anders dan enkele mm in de muur zonder voeg?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voegen zien er niets slecht uit. waar evt stukken uit zijn kun je reinigen en vullen. anders moet je lijnen met voegen gaan uitbikken en opnieuw voegen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je geeft aan dat je weet dat het voegwerk toe is aan renovatie. Is dat expliciet bij de verkoop benoemd, of heb je zelf die conclusie getrokken?

Ik ben absoluut geen bouwexpert, dus ga vooral niet uit van (alleen) mijn mening, maar ik zie niks geks of zorgwekkends aan je voegen.

The devil is in the details.

• MarcFrance
Ik heb het zelf besloten, omdat het er niet zo "goed" uitziet als mijn buren
Niemand heeft me dat verteld.

Bedankt voor al jullie adviezen

• MarcFrance
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwVrG6G7XXGuyHXrOlY_Ml_hIB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSr31HDZpnONxb7c3IrGKvHC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had de indruk dat "goede" voeg er zo uit moet zien, en zo niet, dan moet het gevuld worden

• Hahn
  • Nu online
Natuurlijk zouden jouw voegen wat meer gevuld kunnen worden, maar aan de foto's te zien staat het niet op instorten ;) Wat je nu hebt lijkt me nog best even mee te kunnen, dus je hoeft niet halsoverkop het te laten bijvullen.

• MarcFrance
Hahn schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:17:
Natuurlijk zouden jouw voegen wat meer gevuld kunnen worden, maar aan de foto's te zien staat het niet op instorten ;) Wat je nu hebt lijkt me nog best even mee te kunnen, dus je hoeft niet halsoverkop het te laten bijvullen.
Nu slaap ik vannacht beter, bedankt!

Kleine vraag als ik mag, als laten we zeggen dat ik mijn voeg over 2-3 jaar opnieuw doe, kan ik dan nu een spouwmuurisolatie doen of kan ik beter wachten tot ik een nieuwe voeg heb? Of is het niet gerelateerd?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat is niet gerelateerd. Wel boren ze gaten in je voeg, en dat zie je. Beter/netter is om het daarna te laten doen.

En inderdaad, deze voegen kunnen nog wel even. Heb je echt open plekjes kan je die zelf vullen met zwaluw joint fix, of beamix zakje van 5kg. Doe dat wel voor de echte winter.

Wise enough to play the fool

• Hahn
  • Nu online
MarcFrance schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:20:
[...]

Nu slaap ik vannacht beter, bedankt!

Kleine vraag als ik mag, als laten we zeggen dat ik mijn voeg over 2-3 jaar opnieuw doe, kan ik dan nu een spouwmuurisolatie doen of kan ik beter wachten tot ik een nieuwe voeg heb? Of is het niet gerelateerd?
Spouwmuurisolatie gaat aan de binnenkant van je muur, je voegen zullen voor een deel uitgeslepen moeten worden aan de buitenkant. Dus dat heeft weinig tot geen invloed op elkaar, mits er geen plekken zijn waar de voegen over de gehele diepte weg zijn (dan zou je spouwmuurisolatie daar weer door naar buiten kunnen komen).

Plaatje van Google ter illustratie, inclusief voegen die aan de buitenkant niet helemaal tot de rand komen :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIHQ_gB11tIVVshn_1YRkpOr37Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r2Okd1msJlNq78RnE4ooqvdD.png?f=user_large

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:57
Ik zou eerst spouwmuurisolatie doen, daarvoor worden best veel gaten in de voegen geboord. Zou zonde zijn als je net nieuwe voegen hebt.

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
het staat niet op instorten, maar opzich is dat ook de functie van een voeg niet.

die voeg is wel in de herfst van zijn leven, je ziet dat de verbinding met de steen op diverse plekken is losgelaten daar zal vocht naar binnen treden, heb je toevallig ook een foto van de rollaag? (stenen boven het kozijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQzQ448XasgMqJGhKp8CclUUtso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXDWBrM0AmPeyKoTfipLCbD1.jpg?f=fotoalbum_large

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@MarcFrance Je moet jouw voegwerk niet gaan vergelijken met die van de buren. Er zit zomaar 50 jaar verschil in bouwjaar tussen als ik het zo zie. Het voegwerk van jouw bakstenen, die uiteraard ook heel anders zijn dan die van de buren, is op zich prima. Enkele stukjes daargelaten waar hierboven ook op gewezen wordt.

Het voegsel van jouw muren lijkt ook grover van structuur dan die van de buren. Dat betekent dat het afwerken niet zo mooi strak zal als bij de buren. Zeker niet 70 jaar geleden.

De stenen worden niet alleen door een voeg bij elkaar gehouden. Het meeste werk wordt gedaan door de cementlaag, die netjes wordt afgewerkt met een voeg aan de zichtkant.

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MarcFrance schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:08:
[Afbeelding]

Ik had de indruk dat "goede" voeg er zo uit moet zien, en zo niet, dan moet het gevuld worden
Je referentie is een platvol geborstelde voeg waarschijnlijk had jij een iets teruggehoude voeg het gaat er dus niet zozeer om hoevol de voeg zit, maar het gaat om zijn hechting. en bij jou zie je op diverse plekken haarscheurtjes en bij je referentie zie je die niet. dus in dat opzicht heb je gelijk dit is een goede voeg en zo moet hij eruit zien ;)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MarcFrance schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:08:
[Afbeelding]

Dit zijn voegen van een paar jaar oud, die van jou zijn minimaal een jaar of 30 oud.
Jij hebt verdiepte voegen en je buurman volle voegen.

Zo slecht zien jouw voegen er niet uit, ik zou er niks aan doen.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:41
De voeg is niet compleet verzand en vergaan lijkt het, maar het is ook niet meer de mooiste.

Je zou kunnen overwegen om het opnieuw te laten doen. Als je van plan bent er een tijdje te blijven wonen zou ik het persoonlijk wel doen.

Je hebt een platvolle voeg.

Reken voor uithakken/slijpen oude voeg, gevel reinigen, platvol voegen, en impregneren een prijs van tussen de 45 en 60 euro per m2.
Als je in Oost NL woont, stuur me dan ff een pb.

Spouwmuurisolatie is overigens wel degelijk gerelateerd aan je voegen. Bij een gevel in slechte staat kan naisolatie zorgen voor gevel schade omdat er vocht binnentreedt en deze langer in de gevel blijft omdat deze niet meer geventileerd is.
Het is aan te raden om dan de gevel te renoveren vlak na de spouw isolatie, of uiteraard het vooraf laten doen. Zorg dan wel dat ze de gaten dichten met eenzelfde kleur voeg, anders heb je lelijke stippen in je mooie gerenoveerde gevel.

[ Voor 55% gewijzigd door pentaw1nz op 18-10-2022 22:16 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:59
Ik vind de voegen er nog niet zo heel slecht uitzien.

Als je je gevel laat naisoleren dan wil je eigenlijk wel je gevel hydrofoberen (impregneren).

Ik had mijn gevel laten reinigen (in jouw geval niet echt nodig of heel mild), voegen laten renoveren en hydrofoberen. Omdat het naisoleren daarna kwam heb ik de boorgaten handmatig nabehandeld met hydrofobeer spul.

• Jan ME
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-02-2024
Mag ik een beroep doen op jullie kennis van voegwerk? Hoe slecht is dit voegwerk? (Zie foto’s) Origineel uit 1978. Er zitten op meerdere plekken in de muur gaten van meer dan een centimeter diep. Overal lijkt het voegwerk wat zanderig en broos. Is het vullen van deze plekken goed genoeg? Of moet al het voegwerk opnieuw? Zo ja, aan welke kosten moet ik dan ongeveer denken? De muur is zo’n 100m2.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGk_2lbaCe6JkTJpYjRqdpFIY38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXsUGvYV2QKVJ1aCJvIwZvxh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zb09vVPh3zUB0Zv1zOTNMwBShr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anbMprF7NeE3MEDHxLdELmmQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYCwbCXQgDwtG8RZ5ENNOisADNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qm8WBAyFXTicU8Lmfqtcx1m.jpg?f=fotoalbum_large

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:41
Jan ME schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:11:
Mag ik een beroep doen op jullie kennis van voegwerk? Hoe slecht is dit voegwerk? (Zie foto’s) Origineel uit 1978. Er zitten op meerdere plekken in de muur gaten van meer dan een centimeter diep. Overal lijkt het voegwerk wat zanderig en broos. Is het vullen van deze plekken goed genoeg? Of moet al het voegwerk opnieuw? Zo ja, aan welke kosten moet ik dan ongeveer denken? De muur is zo’n 100m2.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je geeft zelf het antwoord al. Zanderig, bros en gaten.
Steek er een schroevendraaier in en waarschijnlijk trek je er zo hele stukken uit.

Hier thuis ook aan het repareren geslagen. 1; het ziet er niet uit (kleurverschil) , 2; als je er met je neus boven op staat zie je dat het toch wel meer is dan een paar gastjes, 3) je blijft aan de gang.

Beter 1x goed laten renoveren.
Uithakken, opnieuw voegen, impregneren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• Jan ME
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-02-2024
Dank je wel, goed om te weten dat dit een grote klus is, die je beter in een keer goed kunt doen.
Pagina: 1