Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-07 13:24
Beste kenners,

na matig advies te hebben gekregen bij Coolblue (medewerker liet me het opslaggeheugen zien bij mijn vragen over RAM) en aMac (vooral veel woorden, maar weinig inhoud), wend ik mij tot jullie. Ik wil graag een MacBook Pro 14 inch, en wil deze lang gebruiken. Echt lang. Mijn huidige MacBook aluminium unibody late 2008 illustreert dat denk ik ;). Ik ben blij dat ik destijds voor de 2.4 GHz Intel Core 2 Duo heb gekozen ipv de 2.0 Ghz, zodat ik later zelf het werkgeheugen kon uitbreiden en een SSD kon plaatsen.
Aangezien upgrades notoir zeer duur zijn bij Apple, en geheugen tegenwoordig vast gesoldeerd is, wil ik de juiste keus maken.

Mijn vraag is: wat wordt de eerste bottleneck op de lange termijn. Is dat de:
- 8‑core CPU
- 14‑core GPU
- 16 GB centraal geheugen

Dus met andere woorden: stel dat ik geld heb voor één upgrade, welke is dan het meest slim om te doen?
Ik denk zelf de CPU. Want als ik het goed begrijp, wordt de SSD gebruikt als het werkgeheugen vol is. En 16Gb klinkt sowieso al als vrij veel.

Ik gebruik mijn laptop voor werken, streamen, sporadisch video bewerken en sporadisch gamen. Het budget is max 2500.

Alvast dank!

[ Voor 12% gewijzigd door RemiB op 20-10-2022 09:46 ]

Beste antwoord (via RemiB op 27-10-2022 13:52)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-07 11:43
@RemiB Stel dat we het even over 30 jaar trekken. Dan denk ik dat je beter 3x een computer van €2000 kan kopen dan 2x een computer van €3000. De verbetering van componenten is in die tijdspanne groter dan je nu met het extra geld kan bekostigen.

Op basis van historische gegevens, denk ik dat werkgeheugen als eerst je bottleneck wordt. Als programma’s daar niet meer inpassen worden ze niet slechts traag, maar vaak onwerkbaar. Daarna CPU, en GPU maken die paar cores nauwelijks uit.

Echter maakt @ZatarraNL een goed punt, historische gegevens zijn geen garantie voor de toekomst.

Tot slot moet je de waarde van je eigen tijd ook op waarde schatten. Als je 10 jaar met een laptop doet en je geeft er €0.62 per dag aan uit, kan je een het basis model kopen van €2249. Voor €0.88 is dat €3210. Daarmee heb je én 1 TB opslag, én 32 GB RAM, én een 10-core CPU én een 16 core GPU. Dus is dat je €0.26 per dag extra waard?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-07 22:37

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Als je kijkt naar een Apple laptop, dan mag je uitgaan van een levensduur van tenminste een jaar of tien.
Mijn ervaring is dat het einde van de levensduur eigenlijk bepaald wordt door software die niet meer geüpdate wordt voor processor of OS.
Games heb je in soorten en maten, die allemaal andere eisen stellen aan de hardware. Over wat jij over tien jaar speelt, en wat je daarvoor nodig hebt, kan ik niet niet beoordelen.
Als je zegt alleen maar sporadisch video te bewerken zou ik daar de hardware (veel cores, veel geheugen, veel opslag) niet op aanpassen: al duurt het een paar minuten langer, so what.
16 GB geheugen is bruikbaar, maar meer is beter. Zeker als je veel dingen tegelijkertijd open hebt staan.
Maar als ik een upgrade zou moeten kiezen, dan is het opslagruimte. Kostbaar bij Apple, en eigenlijk altijd te weinig.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik zou het geheugen uitbreiden naar 32gb. Cpu die wat langzamer is kost je lineair meer tijd. Wanneer hij uit geheugen loopt (en de ssd lost dat naar mijn idee maar deels op), dan kan het wel kwadratisch langer duren.

8 cores is voldoende om meerdere taken tegelijk uit te voeren. Alleen wanneer je software gebruikt die gebruik kan maken van meer dan 8 cores zou de 14 cores je kunnen helpen. Maar aangezien de meeste software dat niet kan heb je meer aan een betere single core performance, waarschijnlijk is dat de 8 core versie. Vergeet ook niet dat warmte afgifte in een laptop lastig is, waardoor throttling snel optreedt.

Tot slot: Apple heeft nu natuurlijk de m1 en m2 cpu's. Lees eens wat benchmarks. Misschien is de m1 met 14 cores en 16gb wel de beste keus.

Oh ja.. als je 10 jaar ermee doet kun je volgens mij nu beter 500 meer uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-07 20:00
Je vraagt om een verstandige keuze voor grofweg de komende 15 jaren ten opzichte van de afgelopen 15 jaren. In vergelijking met de afgelopen 15 jaar zie je nu het aantal cores snel toenemen. Huidige software kan daar vaak nog niet mee overweg, maar het zou mij niks verbazen als dat vanwege deze ontwikkelingen gaat veranderen. Dus misschien kunnen we over 15 jaar wel zeggen dat meer cores een betere investering was dan meer geheugen. Ik zou daarom op basis van de afgelopen jaren meer geheugen kiezen, maar mijn kristallen bol zet hier vraagtekens bij voor de komende 15 jaar. Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
Ik durf je daarom geen advies te geven over de komende 15 jaren. Dat is gewoon te ver weg.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Balance
@RemiB Stel dat we het even over 30 jaar trekken. Dan denk ik dat je beter 3x een computer van €2000 kan kopen dan 2x een computer van €3000. De verbetering van componenten is in die tijdspanne groter dan je nu met het extra geld kan bekostigen.

Op basis van historische gegevens, denk ik dat werkgeheugen als eerst je bottleneck wordt. Als programma’s daar niet meer inpassen worden ze niet slechts traag, maar vaak onwerkbaar. Daarna CPU, en GPU maken die paar cores nauwelijks uit.

Echter maakt @ZatarraNL een goed punt, historische gegevens zijn geen garantie voor de toekomst.

Tot slot moet je de waarde van je eigen tijd ook op waarde schatten. Als je 10 jaar met een laptop doet en je geeft er €0.62 per dag aan uit, kan je een het basis model kopen van €2249. Voor €0.88 is dat €3210. Daarmee heb je én 1 TB opslag, én 32 GB RAM, én een 10-core CPU én een 16 core GPU. Dus is dat je €0.26 per dag extra waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-07 10:08

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Niet helemaal een inhoudelijk antwoord op je vraag, maar misschien is het ook slim om aanbiedingen in de gaten te houden. Ik zag vanmiddag bijvoorbeeld een aanbieding voor een topmodel 16” MacBook Pro (met 10-core CPU, 32GB RAM en 2TB SSD) op Pepper, die zo’n 20% lager was dan de prijs elders.

Wellicht komt er ook een keer een goede aanbieding voor een 14”-model langs, en hoef je zo niet te kiezen uit één van de drie upgrades qua budget :)

Inhoudelijk zegt mijn gevoel dat ik voor de 32GB RAM zou gaan. In mijn eigen ervaring vormt de RAM toch snel een bottleneck. Maar of dat ook voor jouw werkzaamheden geldt, en ook voor de software over 5 tot 10 jaar geldt, kan ik natuurlijk niet zeggen…

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RemiB schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:35:
Ik wil graag een MacBook Pro 14 inch, en wil deze lang gebruiken. Echt lang. Mijn huidige MacBook aluminium unibody late 2008 illustreert dat denk ik ;).

Mijn vraag is: wat wordt de eerste bottleneck op de lange termijn. Is dat de:
- 8‑core CPU
- 14‑core GPU
- 16 GB centraal geheugen

Ik gebruik mijn laptop voor werken, streamen, sporadisch video bewerken en sporadisch gamen. Het budget is max 2500.

Alvast dank!
Wat houdt werken bij jou precies in? Want streamen en video bewerken kan je in principe ook met een laptop van 5 jaar geleden.

Verwacht je dat jij de komende 10 jaar qua werk nog hele andere dingen gaat doen? Is je Macbook je enige computer en ga je hem ook als desktop gebruiken? Hoeveel externe schermen wil je aansluiten?

Hoe is nu je data opslag geregeld en wat is daarbij je voorkeur? Als je bijvoorbeeld 4K video gaat bewerken gaat het snel met de opslag dus wat wil je? Alles op de Macbook zelf of heb je geen problemen met externe opslag zoals SSD's, NAS etc.

[ Voor 18% gewijzigd door Greatsword op 23-10-2022 16:46 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
Dank allen voor jullie antwoorden en overwegingen! Ik zie dat het een lastige vraag is. Zelf vind ik het niet erg, ik vind het geweldig om lang bezig te zijn, maar dan ook een top-product te kopen waar ik jaren gelukkig van blijf. Het is op deze manier duurzaam, en bijkomend voordeel is dat écht goede en duurdere producten vaak ook beter in elkaar zitten, fijner werken en mooier zijn!

De meerderheid: @Uitvreter, @SVMartin en @Ulster Seedling geven duidelijk werkgeheugen aan. Ik had het zelf niet verwacht, maar aan de andere kant is 16 gb wel akelig dicht bij de 8gb dat nu wel echt het minimum is (schat ik).

@ZatarraNL, @Balance, bedankt voor de nieuwe vragen en overwegingen.

@Greatsword. Thuis werken betekent voor mij wetenschappelijke literatuur lezen en schrijven, statistiek programma's draaien en presentaties maken. Dus feitelijk niets zwaars, want de statistiek blijft ook bij het vergelijken van 2 groepen. Ik heb geen lastige big data of AI-analyses in mijn takenlijst.

Ik wil mijn laptop ook als desktop gebruiken, met daarbij 1 extra scherm. De data opslag is bij voorkeur op de laptopt zelf, met een externe opslag als back-up.

Ik denk dat ik toch voor 2 uitbreidingen ga, en dat dan middels een aanbieding wil bekostigen. Dus voor 32gb werkgeheugen en toch de snellere CPU, maar dan op een gunstig moment.

nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RemiB schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:51:

Ik denk dat ik toch voor 2 uitbreidingen ga, en dat dan middels een aanbieding wil bekostigen. Dus voor 32gb werkgeheugen en toch de snellere CPU, maar dan op een gunstig moment.

nogmaals dank!
Nu is echt het gunstigste moment want de M2 Pro/Max kan elk moment aangekondigd worden en als je het nieuws de afgelopen maanden hebt gevolgd heeft Apple aardig wat prijsverhogingen doorgevoerd door de Euro/Dollar koerst, inflatie etc.

Dit soort aanbiedingen zie je ook echt nooit, dus als ik hem nog niet had, had ik nu zeker toegeslagen.

https://www.coolblue.nl/l...ok/apple-macbook-pro-2021

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-07 20:00
Ik ben wel gecharmeerd van de overweging vanuit het oogpunt van duurzaamheid. Overweeg dan ook even een framework laptop. Geen Apple, maar wel zeer duurzaam doordat de onderdelen vervangbaar en uitbreidbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@RemiB Ben je overigens al eens naar een winkel geweest om de verschillende formaten te vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
@Greatsword poeh, deze is wel heel verleidelijk...

@ZatarraNL goeie tip, doet een beetje Fairphone achtig aan. Gezien ik eigenlijk maar weinig met mijn laptop doe waarvoor het echt een Apple met M1 Max hoeft te zijn... kan ik eigenlijk ook wel verder kijken. Zeker wat betreft repairability is Apple wel echt sneu. Dank voor de tip, ga me eens inlezen.

@Balance ik heb de formaten zeker live gezien. 14.2 inch is echt perfect voor onderweg én op kantoor. 13.3 inch vond ik vaak net aan de kleine kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-07 18:49
Uitvreter schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:26:
Als je kijkt naar een Apple laptop, dan mag je uitgaan van een levensduur van tenminste een jaar of tien.
Ik heb in de afgelopen 4 jaar al 2 macbooks versleten. Eentje was het toetsenbord van stuk en de andere ging ineens niet meer aan (is nu in reparatie). Dus ik vind die 10 jaar wel een beetje optimistisch.

Ik gebruik mijn macbook wel heel veel, minimaal 40 uur in de week voor werk en dan nog een paar uur prive. De afgelopen jaren ook nog eens meestal thuis zonder te reizen ipv elke dag heen en weer naar kantoor. Maar ik vind 10 jaar wel heel erg optimistisch. Ik heb de indruk dat de kwaliteit van macbooks de afgelopen jaren niet meer is wat het voorheen was, maar ik weet niet wat de cijfers zijn.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
@Ozzie, nouja het gefaalde butterfly toetsenbord is in ieder geval bekend dramatisch. Daarom heb ik sowieso gewacht tot die ellende voorbij was. Ging het bij jou ook om dat toetsenbord?

Ik heb mijne eerst voor studie en privé, en daarna af en aan voor werk gebruikt. Veel video's bewerkt, veel gestreamed en gegamed (jaja, zelfs online CoD MW1, LoL, Star Craft II en Tiberium Wars). En tijdens COVID na een nieuwe SSD weer een jaar lang dagelijks voor werk. Ik was eigenlijk verbaasd dat het zo goed ging. De aluminium unibody macbook was blijkbaar een erg goeie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@RemiB Deze is ook leuk, met een 1TB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-07 22:37

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Ozzie schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:52:
[...]
Ik heb in de afgelopen 4 jaar al 2 macbooks versleten. Eentje was het toetsenbord van stuk en de andere ging ineens niet meer aan (is nu in reparatie). Dus ik vind die 10 jaar wel een beetje optimistisch.
Mijn inschatting van de te verwachten levensduur is gebaseerd op een handvol Mac Mini’s, een drietal iMacs, twee MacBook Pro’s en twee MacBook Airs.
Een van de airs liet mijn zus van de trap af flikkeren, maar het ding deed het daarna nog gewoon.
Vervelend dat jij mindere ervaringen hebt, maar ik blijf bij mijn inschatting van (gemiddeld) tenminste tien jaar. ;)

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik vind 10 jaar ook wel optimistisch. Ik ga meestal van maximaal 5 jaar uit. En het risico bestaat altijd dat het onverhoopt een keer stuk gaat om wat voor reden dan ook.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-07 18:49
Uitvreter schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:33:
[...]

Mijn inschatting van de te verwachten levensduur is gebaseerd op een handvol Mac Mini’s, een drietal iMacs, twee MacBook Pro’s en twee MacBook Airs.
Een van de airs liet mijn zus van de trap af flikkeren, maar het ding deed het daarna nog gewoon.
Vervelend dat jij mindere ervaringen hebt, maar ik blijf bij mijn inschatting van (gemiddeld) tenminste tien jaar. ;)
Ik heb juist gisteren bericht gekregen van mijn werk over mijn macbook, die was precies 1 jaar oud. De reparatiekosten waren hoger dan de restwaarde. Dus nieuw record voor mij, 1 jaar met een macbook van 2500+ euro.

Het zal vast niet bij alle macbooks zo zijn inderdaad, maar ik doe toch echt niks vreemds met mijn apparaten. Mijn prive lenovo is al ruim 5 jaar oud en doet het nog perfect en ik heb nog (android) telefoons van 10 jaar oud in de la liggen die het perfect doen, op gebarsten scherm na :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Pagina: 1