Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.B.
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-11-2022
Ik heb een winkelpand waarin +- 22.000 KWH aan stroom verbruikt per jaar. En zou dit voor een gedeelte willen opvangen met zonnepanelen.
Nu is er een dilemma. Er zitten boven mijn pand nog een drietal appartementen. En daarboven op een groot plaat dak met ruimte genoeg voor zonnepanelen. Daar 53 uur per week de zaak open is en dat dus het meeste van mijn verbruik (na sluitingstijd staat er nog een koelkast, een paar computers, een alarm- en brandmeldinstallatie die nog wat stroom verbruiken) in de regel een beetje variërend van maandagmiddag, en dinsdag tot en met zaterdag van 9 uur tot en met 18.00 uur doe. Waarbij tussen die tijden alle verlichting, verwarming/ airco en apparatuur draait.

Er woont zelf iemand bovenin op de gehele etage. En heeft 10 panelen zelf al liggen.
Ik zit zelf te denken aan 30 panelen erbij. Maar waarbij ik een behoorlijk overschot heb voor en na sluitingstijd en op de zondagen en maandagochtend.
Is het mogelijk dat als de panelen op het dak komen te liggen ik er bijvoorbeeld een extra adres op aan kan sluiten? Dus degene boven mijn winkel? Zonder even rekening te houden met het verrekenfeit. Puur theoretisch. En zouden wij dan ook kunnen zeggen we koppelen bijvoorbeeld die 10 die er al liggen en die 30 van mij. En sluiten zijn woning en mijn winkelpand op die 40 aan. De salderingsregeling mag hij dan wel hebben.

Ik had een korte berekening gemaakt. Maar ik ga ergens mis maar weet niet waar.

Ik ben eigelijk als de zon het meest schijnt geopend. Alleen overdag dus tot 18.00 uur
53 uur per week = 2756 uur per jaar.

22.000kwh verbruik -2000kwh (die na sluitingstijd verbruikt wordt) = 20.000 kwh : 2756 = 7.3kwh per uur verbruik. Gemiddeld paneel (heb ik gelezen) brengt 0.225kwh per uur op. Dus 40 panelen brengen 9kwh per uur op. Degene bovenin zal dan dus effectief inleveren op de dagen dat ik open ben maar dik verdienen op de dagen/ uren dat ik er niet ben. Zeker als ik hem de salderingsregeling (voor nog 2 jaar) gun.
Of reken ik nu verkeerd? Alvast dank voor een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:04
22000 kWh heb je in het gunstigste geval minimaal 22 kWp aan panelen nodig op een plat dak. Uitgaande van 370 - 400 Wp per paneel kom je dan op 55 - 60 panelen. Daarmee heb je alleen je eigen jaarverbruik afgedekt en nog niet eens dat van de bovenbuurman. Die zal 3700 - 4000 Wp hebben liggen.

Wat is het verbruik van de buurman?
Wat zijn de afmetingen van het beschikbare dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07-06 08:20
Ik snap even niet hoe je de winkel en het appartement aan elkaar wilt koppelen.
Hoe zit de elektriciteitsmeter in elkaar, is er een gedeelde groepenkast, wordt het verbruik niet apart gemeten?

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.B.
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-11-2022
Dank jullie wel.

Oppervlakte dak (volledig plat) is ongeveer 200m2. En in 360 graden vrij. Dus geen hoogbouw eromheen.

Meters zijn gescheiden. Eigenlijk was mijn vraag (was ik niet duidelijk in excuus) dus meer of beide meters van dezelfde zonnepanelen kunnen profiteren? Dus bijvoorbeeld met op beide meterkasten een omvormer. Dus hij een en ik één. Zodat we gezamenlijk van die panelen profiteren.

Zijn verbruik zal op ongeveer 5000kwh zitten geloof ik.

En hebben mijn openingsuren hier nog invloed op? Aangezien ik ze maar beperkter nodig heb!
Ik bedoel daar mee dat wat een huishouden optimaal wel profiteren per dag ik naar over een aantal (eerder genoemde) uren nodig heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:18
slimste denk ik om even met de bewoner van de andere verdieping waar nog geen panelen liggen te gaan babbelen. Dan een plan maken om de hele boel straks vol te leggen. Hij zijn deel, jij jouw deel. dan profiteren jullie allebei van gedeelde arbeid en van het feit dat het samen gelegd word en dus niet later iets niet past ofzo of andere maat panelen etc

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???