Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:15
Hoi allemaal,

We hebben onlangs onze gasketel vervangen door een warmtepomp. Ons huis is goed geïsoleerd (of was dat toch naar de normen van 10 jaar geleden) en wordt verwarmd met vloerverwarming. Boven staat deze meestal uit (uitgezonderd badkamers), beneden gewoon aan.

We hebben vrij veel glas, dus ons huis warmt redelijk snel op als de zon schijnt. Ja, dat klopt niet helemaal met het vorige statement, maar goed. E-peil is 34, dus toen stuk beter dan de geldende norm (België, geen idee hoe dat dat vertaalt naar Nederland).

Om te testen of de verwarming werkt, dacht ik om de thermostaat even goed hoog te draaien. Deze staat nu dus op 25°C, lekker overdreven.
De binnentemperatuur blijft echter steken op 23 à 23,5 °C (volgens de thermostaat). De vloer blijft koud, dus ik veronderstel dat dit nog via de ramen komt.

Ik heb dit gemeld aan de installateur, ze zijn alles komen nakijken. Er zat redelijk wat lucht op de leidingen, die is er nu af. Daarnaast hebben ze alles nagekeken, zou allemaal in orde moeten zijn.

Het sanitair water wordt wel verwarmd, dus het is niet zo dat de warmtepomp helemaal niets doet.

Het betreft een Samsung TDM 12 KW 380volt + acc, binnenunit climatube met ingebouwde boiler.

Ik heb momenteel geen kou, maar wil gewoon zeker zijn dat alles werkt voor het koud gaat worden. Nu is er nog tijd om aanpassingen te doen. En als ik de thermostaat op 25°C zet, moet het ook gewoon zo warm worden.

Is er iets dat ik zelf kan nakijken of instellen? Denk ik foutief, en verwarmd die niet naar mijn gewenste temperatuur.

Thx.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:39
Nieuwe warmtepomp installatie dus?
Klinkt als een klusje wat gewoon volledig de verantwoordelijkheid is van de installateur..
De installateur dient toch gewoon een werkend systeem op te leveren als je dit hebt laten installeren?
Dat kunnen ze zelf toch ook wel even testen?
En daarnaast heb je daar dan toch ook gewoon garantie op.
(Of misschien zelfs een onderhoudscontract voor de eerste periode?)

Ik zou dus zeggen, ga het eerst eens met de installateur bespreken.. zij zijn eerste aanspreekpunt... Hier op het forum weet natuurlijk ook niemand hoe je installatie precies in elkaar zit.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-11 19:21
Met WAR instelling van de wp/ thermostaat wordt de vloer nooit warm bij de huidige buitentemperaturen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:24
Waarschijnlijk kan je instellen dat hij pas onder een bepaalde buitentemperatuur gaat verwarmen, bijvoorbeeld 15 graden. Even opzoeken in de handleiding.

• 3_s
@BrainCrash Klopt, maar: volgens hem werkt het zoals het hoort. Volgens mij niet, want het is geen 25°C.
@natural colour & @Knielen Ik bestudeer straks de handleiding, kom er daarna op terug.
(waarschijnlijk morgen pas)

• Stevenlameris
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-11 11:45
Check even de veldinstellingen. Volgens mij is het 4013, daar kan je de buitenT instellen waarboven de verwarming altijd uit gaat.
Of de stooklijn punten 2021 en 2022. Deze zal iets van 25 graden zijn bij deze buitenT dus zal je niet snel voelen.

Dit zijn de veldinstelling nummers die ik voor mijn Samsung climate Hub gelden.

• 3_s
Ik ben eens wat door die instellingen gegaan:
201* - Buitenunit tem. stooklijn (warm): Laag -> 15°C, Hoog -> -10°C
202* - Buitenunit temp. stooklijn1 (warm): Laag -> 23°C, Hoog -> 35°C
203* - Buitenunit temp. stooklijn1 (warm): Laag -> 35°C, Hoog -> 50°C
2093 - Afstandsbediening kamertermperatuurregeling: deze staat momenteel op 'kamertemp aan/uit of stooklijn / interlink aan/uit (waterpomp3). Een andere optie hier is: 'Kamertemperatuur alleen aan/uit'. Is die tweede optie dat hij enkel rekening houdt met de thermostaat en niets anders?
4013 - Verwarming uit staat op 35°C. Daar zal het dus niet aan liggen :).

Instellingen lezen is één, maar ze interpreteren gaat een stap te ver voor mij, vrees ik.

Wel handig dat het wachtwoord in de handleiding staat :+.

[ Voor 6% gewijzigd door 3_s op 19-10-2022 08:49 ]

• 3_s
Iemand nog een idee naar waar ik kan kijken?
Ik wil graag eerst zelf wat proberen, voor ik nog eens ga klagen.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-11 19:21
Ik lees de verschillende warmtepomp topics op Tweakers nu zo'n 5 jaar, naar mijn weten nooit gelezen dat Samsung ook warmtepompen produceert, er zijn dus hier zeer weinig gebruikers laat staan gebruikers die de verschillende instellingen goed kennen.

Bij mijn wp zijn er verschillende instellingen die (eigenlijk) door de installateur ingesteld moeten worden en niet door de gebruiker, er zijn zelfs instellingen in een menu die achter een speciale code zitten; nóg moeilijker voor de gebruiker, koelen met de wp zit in dat speciale menu, 3 weken geleden heb dat gedeactiveerd om verwarmen in een bepaalde configuratie van de wp mogelijk te maken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1