Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 17:03

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Mijn vraag

Op één van mijn twee laptops met Win10 werkt de startknop al enige tijd niet meer. Ik heb er eerder al mee gestoeid maar geen oplossing voor gevonden. Aangezien ik wel programma's kon starten via knoppen op de taakbalk en ook Windows Verkenner kon starten, kon ik er de afgelopen maanden op nog wel mee werken.

Sinds enkele dagen is het probleem groter: nu start de gehele taakbalk niet meer op. Geen knoppen op de taakbalk, geen pictogramman in het systeemvak en zelfs de tijd rechts onder blijft staan op de tijd van opstarten (de tijd loopt wel door heb ik gemerkt via programma's). Ook werkt de Win-toets niet meer, dus geen WIN+R, Win+E en Win+I helaas

Ik besef dat ik nu zoveel problemen heb dat een re-install logisch is. Met de pakweg 20 programma's die ik gebruik is dat echter best veel werk, ook heb ik een gut feeling dat er een hardware probleem zou kunnen spelen. Dus ik hoop dat iemand mij een gouden tip kan geven, om het weer werkend te krijgen zonder een complete her-installatie.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Het is een refurbished Dell latitude E7270, Windows 10 Pro. SSD. Ik gebruik deze normaliter met externe monitor maar de problemen treden op met en zonder monitor.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Online heb ik dingen gewonden als "taskkill /f /im explorer.exe", "sfc /scannow", "Get-AppXPackage -AllUsers etc" maar ondanks dat soms melding wordt gemaakt van een probleem, wordt het niet hersteld.

Een tip die ik heb gelezen maar nog niet heb kunnen proberen, is om een nieuwe gebruiker toe te voegen. Dat zou de opstartroutine kunnen herstellen. Echter, ik kan de Instellingen niet meer openen (niet via startmenu, niet via systeemvak en ook niet via Win+I). Via een pictogram op het bureaublad kan ik wel een verkenner openen en indirect dus een CMD of Powershell starten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
20 programma's opnieuw installeren is misschien 2-3 uurtjes werk? Trek er eens een halve dag voor uit en voer een schone installatie uit van Windows 11 22H2 en je hebt weer een fris en fruitig systeem. Ik zou mezelf de hoofdpijn besparen en voor die optie gaan, het klinkt alsof je systeem niet helemaal fris meer is en volgens mij heb je er al aardig wat uurtjes in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
@EValentino Je hebt gekijk, de kans is groot dat ik daar op uit kom. Maar naast die 20 progs zijn er ook veel andere zaken, zoals tweem,aal een NAS, allerlei opties, etc. Het rottige is ook dat al die progrtamma's nu ook gewon draaien, ik kan gewoon werken met Visual Studio etc. het is gewoon 1 proces dat 'hangt'. Dat maakt het jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Probeer dit eens:

SFC /scannow

en daarna dit:
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Dit wil ook vaak wel wat in Windows fixxen wat stuk is.
Altijd de moeite waard.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Gedaan. De SFC gaf wel aan dat er een probleem is, heb de DISM ook gedaan maar geen direct effect. Na opnieuw opstarten ook niet helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:46

De Nelis

en anders maar niet...

Je zou nog een herstelinstallatie kunnen proberen. USB stickie 21H2 maken en setup starten in Windows, dit wil nog wel eens lukken.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
@Mickey77 opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
@EValentino Nee, ik heb nog geen simpele oplossing. Alles opnieuw installeren zit ik niet op te wachten, dat is eht wel meer werk dan 2-3 uur. Dat ik via tweakers geen simpele oplossing aangereikt krijg vind ik eigenlijk niet zo vreemd, ik denk dat de meeste tweakers (zoals jullie ook al beamen) gewoom een re-install doen bij windows problemen.

Een stap terug via een herstelpunt heeft eerder ook niet geholpen en ik kan nu ook de instellingen niet openen. De suggestie van De Nelis brengt mij op het idee dat een upgrade naar een nieuwe versie zou kunnen helpen. Net als bij de mogelijke oplossing om een nieuw account te maken, zou dat de opstartroutine mogelijk een update krijgen. Maar... ik kan de instellingen niet openen!

Als ik online ga zoeken naar mogelijke oplossingen dan kom ik steeds op pagina's waarvoor ik naar instellingen moet gaan, maar dat kan ik dus niet. Maar hoewel ik met de nodige work-arounds nog wel op de laptop kan werken, is er meer loos. Dus ik kom waarschijnlijk toch uit op opnieuw inrichten.

Wat ik ook zou kunnen doen, is een disk clone van mijn andere (goed werkende) laptop in deze tweede laptop plaatsen. Maar dan zou ik dus afwisselend twee laptops gebruiken, met andere hardware en gelijke software licentiecodes. Dan ben ik toch bang dat bepaalde licenties (mogelijk zelfs windows zelf) na een bepaalde tijd geblokkeerd gaan worden. Dan ben ik slechter af als nu, want nu heb ik iig een geheel goed werkende laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Misschien het Windows profiel corrupt?
Kan je eens een extra gebruiker aanmaken, en kijken of met het profiel van die nieuwe gebruiker de taakbalk nog steeds crasht?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Dat benoem ik al 2x, dat wil ik graag proberen maar ik kan de instellingen niet in. Via geen van de gangbare manieren (gehele taalkbak freeze, ook win+I werkt niet). Wellicht kan ik via een cmd of shell commando de instelloingen openen of direct een gebruiker maken maar daar ben ik geen held in. Als je weet hoe ik via de verkenner de 'normale' instellingen kan openen dan houd ik mij aanbevoilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
run command werkt nog wel ?

windows + r

en dan "control userpasswords2" en nieuwe gebruiker aanmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Om via cmd de instellingen te wijzigen tik je op commandoregel "control panel" (zonder " invoeren) in,
Het configuratie scherm zou nu gewoon moeten openen.
Dezelde opdracht "control panel" (zonder " invoeren) zou ook in powershell gebruikt kunnen worden.

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:50

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Mickey77 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:28:

Een tip die ik heb gelezen maar nog niet heb kunnen proberen, is om een nieuwe gebruiker toe te voegen. Dat zou de opstartroutine kunnen herstellen. Echter, ik kan de Instellingen niet meer openen (niet via startmenu, niet via systeemvak en ook niet via Win+I). Via een pictogram op het bureaublad kan ik wel een verkenner openen en indirect dus een CMD of Powershell starten.
Meestal is het proces " Shell Infrastrucure Host" welke zich corrupt gedraagt...... Kill het proces en kijk eens wat het doet... daarna... meestal wordt het getriggerd als je van beeldschermen overschakel dat iets blijft hangen of je gaat dockken op een docking station.... is mijn ervaring.....

Om erbij te komen ctrl shift esc

[ Voor 47% gewijzigd door lSltAlKeR op 21-10-2022 23:54 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Het is me gelukt om een nieuwe gebruiker toe te voegen via "net user etc /add" en nu ben ik aan het opstarten via die nieuwe user. Windows is nu de gehele routine aan het doorlopen, met de gebruikelijke melding "Schakel uw pc niet uit". Fingers crossed dat ik zo dadelijk twee users heb met beide een werkende taakbalk...

----

Update1: nu een leuke melding in het blauwe scherm: "Het duurt iets langer dan verwacht, maar we gaan het zo snel mogelijk voor u in orde maken".

----

Update2: helaas de nieuwe gebruiker heeft ook een taakbalk die bevriest. De klok blijft stil staan, geen systeemvak, geen startknop, etc. Dus geen verbetering.

Morgen weer een dag. Bedank voor de tips!

----

Update3: na een aantal keer opstarten ben ik nu terug gekeerd in de situatie van de afgelopen maanden: dat de taakbalk wel werkt (incl tijd en knoppen) maar dat alleen de startknop niet werkt. Dat is al een flinke verbetering, want dan werken win+e en win+i weer zoals het hoort. Dus de laptop is niet 100% maar wel weer werkbaar. Geen idee of het toch kwam door de nieuwe gebruiker. Maar dit is voor mij werkbaar.

Als de taakbalk weer weg gaat vallen dan kijk ik jullie reacties zeker nog even door. Leiden die dan niet tot een resultaat, dan ga ik alsnog voor een complete re-install. Maar bedankt voor jullie tips!

----

Update4: na weer een aantal dagen werken (elke dag volledig afsluiten en opstarten) werken zowel startknop als taakbalk weer volledig zoals het hoort. Het toevoegen van de nieuwe gebruiker heeft wellicht geholpen, ook kan het zijn dat er inmiddels een of meer Windows updates hebben plaatsgevonden. Hoe dan ook: een volledige re-install was gelukkig niet nodig. Ik heb inmiddels een disk clone gemaakt, die ik kan gebruiken als het probleem toch opnieuw op zou treden.

[ Voor 82% gewijzigd door Mickey77 op 25-10-2022 18:39 ]

Pagina: 1