Inleiding
Vorig jaar heb ik bij een aantal partijen offertes opgevraagd voor zonnepanelen.Elke leverancier had een andere visie op het legplan (alles achter (oost), alles voor (west), verdeeld over beide dakdelen).
Op GoT las ik (in ieder geval destijds) regelmatig "gooi het dak vol als het kan".
Ik heb er toen echter verder niets meer mee gedaan, omdat ik door de bomen het bos niet meer zag.
Zoveel legplannen en wel/niet dak helemaal vol gooien. Wel of geen SolarEdge.. Of toch Microomvormers?
De meesten hadden we gemeen dat ze Solaredge aanbevolen ivm schaduw van de schoorsteen en de topgevel van de buren.
Toen gingen de energieleveranciers ineens de terugleververgoedingen flink terugschroeven....
Huidige aanvraag
Een paar maanden geleden toch maar weer een partij aangeschreven voor een offerte.Hierbij aangegeven dat:
- Mijn verbruik 3000kWh is op basis van 1 persoon (energieleverancier geeft momenteel 2916 nu als prognose)
- Dit op korte termijn dit 2 personen gaat worden
- Ik (begin) volgend jaar meerdere splitunits wil laten installeren
- Electrisch rijden nu nog niet aan de orde is, maar ik het niet uitsluit binnen nu en 3 jaar
- Eventuele warmtepomp in de toekomst zeker een optie kan zijn.
Huidig aanbod
Men kwam terug met het volgende aanbod:- 12x Trina Vertex Mono 390Wp
- 12x S440 Power Optimizers
- 1x Solaredge SE4000
- Totale vermogen: 4680 Wattpiek
- Verwachte opbrengst per jaar: 3890 kWh
- Kosten: 5500 excl BTW.
Bedenkingen / vragen
Hun verwachte opbrengst is dus 974kWh boven mijn huidige verbruik, dat is wellicht wat aan de krappe kant met oog op die airco's als deze voor verwarmen en koelen gebruikt gaan worden?Bovendien heb ik wat vraagtekens of hun legplan met 6 (West) voor en 6 (oost) achter wel optimaal is.
De reden voor deze keuze is volgens het bedrijf zodat je 's ochtends als eind van de middag nog stroom genereert.
Met oog op de afbouw van de saldering is eigen verbruik beter. Op 1 dakvlak zou betekenen dat op een bepaald moment piekvermogen tegen laag tarief teruggeleverd kan worden.
Ze zijn van mening dat woningen als zelfvoorzienend beschouwd moet worden en niet als energiemaatschappij. Is opzich wel wat voor te zeggen denk ik.
Ze geven echter ook aan dat dit legplan geen negatief effect heeft op uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst.
Alleen, stel dat ik straks in de toekomst wel meer vermogen nodig heb (EV, warmtepomp, thuisbatterij etc) dan zou dat betekenen dat de huidige panelen van 1 kant naar de andere moeten verplaatsen.
Evenals het vervangen van de omvormer.
Ik heb nu een variabel energiecontract met 0,35677 (normaal) en 0,29903 (dal) per kWh maar die zal per 1 januari ongetwijfeld (flink) gaan stijgen.
Aan de ene kant heb ik zoiets van: laat Stedin de aansluiting naar 3-fase omzetten en gooi het dak vol.
Dan zou ik - na salderen - iets van 4780kWh terugleveren. Bij GreenChoice zou dat met 11,5 cent TLV maar EUR 549,70 per jaar opleveren.
Waarschijnlijk kan ik in dat geval beter overstappen op een (model-)contract bij een andere partij maar de vraag is maar hoe lang die partijen hogere TLV's blijven aanbieden.
Of ik moet inderdaad genoegen nemen met zelfvoorzienend zijn en deze offerte accepteren.
Wat denken jullie? Zie ik nog iets over het hoofd hier?
Foto's
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Foto is van legplan vanuit offerte. Het lijkt er alleen op dat de schaal niet helemaal klopt. Een andere partij kon namelijk 14 panelen (die 1~3cm kleiner waren) kwijt op het achterdak en als je dit zo ziet lijkt 6 het maximale te zijn..
Beschikbare (dak)ruimte
Oost (achter) - west (voor)Dakhelling 38,2 achter / 38,3 voor
Afmetingen dak (bij benadering) 5,1x 5,8m
Achter zit een klein dakraam, voor afvoer van CV/MV.
Schaduw
Ja, voornamelijk aan de voorkant ivm topgevel van de buren en de afvoer van CV/MV.Jaarverbruik
2916kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
1x 35ABudget en doel
Zelfvoorzienend zijn. Idealiter in de toekomst de mogelijkheid voor een thuisaccu.Wie gaat het project uitvoeren
Een installateurBijhouden van data
Zou ik graag lokaal willen uitlezen dmv HomeAssistant.De live opwek zelf (het belangrijkste) zou ik al kunnen uitlezen via de P1 poort icm DSMR Reader.