Ik ben werkzaam als vrijwilliger bij een organisatie die die zich inzet tegen armoede. Een van de taken die wij opnemen is een ontmoetingsruimte aanbieden waar mensen kunnen binnen wandelen voor een koffie en babbel. Daarnaast bieden we standaard IT ondersteuning aan om de digitale kloof wat te dichten.
In de ontmoetingsruimte beschikken we over een wifi router waarop de bezoekers op internet kunnen. De router die er staat is de Netgear Nighthawk R7000 (https://www.netgear.com/home/wifi/routers/r7000/).
Op zich geen slecht toestel lijkt me, maar als het druk is in de ontmoetingsruimte merken we vele verbindingsproblemen. Het verstoort de werking van andere vrijwilligers die bezoekers helpen met huisvesting en administratie. De oorzaak is zeker niet omdat iedereen er Netflix op zijn smartphone zit te kijken, maar omdat vele verschillende toestellen verbinding maken en de router het gewoon laat afweten.
Hoewel ik wat kennis heb van IT, is mijn kennis van wifi dat meer professioneel begint te komen zeer mager en zoek ik hulp. De organisatie heeft niet de budgetten om professionele hulp in te schakelen, want het is een vrijwilligers organisatie. Gezien ik de meeste kennis heb van IT hebben ze aan mij gevraagd om te kijken wat de opties zijn.
Zover ik kan terugvinden kan de Netgear Nighthawk R7000 een maximum aan 32 clients per frequentie aan (https://community.netgear...-R7000/m-p/1046212#M26680) en zou dit dus maximum 64 moeten zijn.
Ik geloof dat we wel de 32 toestellen halen wanneer de ontmoetingsruimte open is maar de 64 lijkt me zeer onrealistisch. Volgens de marketing van het toestel zou die zijn connecties goed moeten verspreiden
De vraag is, wat moet ik gaan finetunen om de betrouwbaarheid te verbeteren of als dit een hopeloos geval is met dit toestel, naar welk toestel moet ik eerder gaan uitkijken?
Er zijn wat "maar's" in mijn verhaal.
Bedankt
In de ontmoetingsruimte beschikken we over een wifi router waarop de bezoekers op internet kunnen. De router die er staat is de Netgear Nighthawk R7000 (https://www.netgear.com/home/wifi/routers/r7000/).
Op zich geen slecht toestel lijkt me, maar als het druk is in de ontmoetingsruimte merken we vele verbindingsproblemen. Het verstoort de werking van andere vrijwilligers die bezoekers helpen met huisvesting en administratie. De oorzaak is zeker niet omdat iedereen er Netflix op zijn smartphone zit te kijken, maar omdat vele verschillende toestellen verbinding maken en de router het gewoon laat afweten.
Hoewel ik wat kennis heb van IT, is mijn kennis van wifi dat meer professioneel begint te komen zeer mager en zoek ik hulp. De organisatie heeft niet de budgetten om professionele hulp in te schakelen, want het is een vrijwilligers organisatie. Gezien ik de meeste kennis heb van IT hebben ze aan mij gevraagd om te kijken wat de opties zijn.
Zover ik kan terugvinden kan de Netgear Nighthawk R7000 een maximum aan 32 clients per frequentie aan (https://community.netgear...-R7000/m-p/1046212#M26680) en zou dit dus maximum 64 moeten zijn.
Ik geloof dat we wel de 32 toestellen halen wanneer de ontmoetingsruimte open is maar de 64 lijkt me zeer onrealistisch. Volgens de marketing van het toestel zou die zijn connecties goed moeten verspreiden
De vraag is, moet ik die marketing geloven en moet ik eens de instellingen in gaan duiken om te zien of er wat mis is in de configuratie of is dit gewoon pure marketing en kijk ik beter even uit naar een ander toestel?Smart Connect automatically selects the best dual band WiFi connection for optimal wireless speed
De vraag is, wat moet ik gaan finetunen om de betrouwbaarheid te verbeteren of als dit een hopeloos geval is met dit toestel, naar welk toestel moet ik eerder gaan uitkijken?
Er zijn wat "maar's" in mijn verhaal.
- De organisatie hamert erop we de complexiteit niet bij de bezoekers leggen. Het zou immers eenvoudig opgelost zijn door iedereen te gaan vragen om hun wifi uit te zetten en vragen om het enkel in te schakelen als ze het effectief gebruiken. Daar wil men eigenlijk niet van weten, de bezoekers kennen typisch al wat minder van IT en ze willen de drempels zo laag mogelijk houden.
- Het mag niet ingewikkeld worden om te beheren. Er is geen IT ondersteunen, die komt vanuit vrijwilligers. Een mogelijk ultra super professionele oplossing die complexer is als een standaard consumenten oplossing zal hen op kosten jagen als er geen kennis is vanuit de vrijwilligers om te beheren.
- Ikzelf ben maar 1 à 2 maal per maand daar aanwezig. Ik probeer dus vooral mogelijke oplossingen te verzamelen en zou die dan uitvoeren ter plaatse. Helaas is het probleem al een tijdje gaande en weet ik niet of veel trial & error werk niet te frustrerend gaat worden.
Bedankt