Internet hotspot voor vrijwilligers organisatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 18:09
Ik ben werkzaam als vrijwilliger bij een organisatie die die zich inzet tegen armoede. Een van de taken die wij opnemen is een ontmoetingsruimte aanbieden waar mensen kunnen binnen wandelen voor een koffie en babbel. Daarnaast bieden we standaard IT ondersteuning aan om de digitale kloof wat te dichten.

In de ontmoetingsruimte beschikken we over een wifi router waarop de bezoekers op internet kunnen. De router die er staat is de Netgear Nighthawk R7000 (https://www.netgear.com/home/wifi/routers/r7000/).
Op zich geen slecht toestel lijkt me, maar als het druk is in de ontmoetingsruimte merken we vele verbindingsproblemen. Het verstoort de werking van andere vrijwilligers die bezoekers helpen met huisvesting en administratie. De oorzaak is zeker niet omdat iedereen er Netflix op zijn smartphone zit te kijken, maar omdat vele verschillende toestellen verbinding maken en de router het gewoon laat afweten.

Hoewel ik wat kennis heb van IT, is mijn kennis van wifi dat meer professioneel begint te komen zeer mager en zoek ik hulp. De organisatie heeft niet de budgetten om professionele hulp in te schakelen, want het is een vrijwilligers organisatie. Gezien ik de meeste kennis heb van IT hebben ze aan mij gevraagd om te kijken wat de opties zijn.

Zover ik kan terugvinden kan de Netgear Nighthawk R7000 een maximum aan 32 clients per frequentie aan (https://community.netgear...-R7000/m-p/1046212#M26680) en zou dit dus maximum 64 moeten zijn.
Ik geloof dat we wel de 32 toestellen halen wanneer de ontmoetingsruimte open is maar de 64 lijkt me zeer onrealistisch. Volgens de marketing van het toestel zou die zijn connecties goed moeten verspreiden
Smart Connect automatically selects the best dual band WiFi connection for optimal wireless speed
De vraag is, moet ik die marketing geloven en moet ik eens de instellingen in gaan duiken om te zien of er wat mis is in de configuratie of is dit gewoon pure marketing en kijk ik beter even uit naar een ander toestel?
De vraag is, wat moet ik gaan finetunen om de betrouwbaarheid te verbeteren of als dit een hopeloos geval is met dit toestel, naar welk toestel moet ik eerder gaan uitkijken?

Er zijn wat "maar's" in mijn verhaal.
  • De organisatie hamert erop we de complexiteit niet bij de bezoekers leggen. Het zou immers eenvoudig opgelost zijn door iedereen te gaan vragen om hun wifi uit te zetten en vragen om het enkel in te schakelen als ze het effectief gebruiken. Daar wil men eigenlijk niet van weten, de bezoekers kennen typisch al wat minder van IT en ze willen de drempels zo laag mogelijk houden.
  • Het mag niet ingewikkeld worden om te beheren. Er is geen IT ondersteunen, die komt vanuit vrijwilligers. Een mogelijk ultra super professionele oplossing die complexer is als een standaard consumenten oplossing zal hen op kosten jagen als er geen kennis is vanuit de vrijwilligers om te beheren.
  • Ikzelf ben maar 1 à 2 maal per maand daar aanwezig. Ik probeer dus vooral mogelijke oplossingen te verzamelen en zou die dan uitvoeren ter plaatse. Helaas is het probleem al een tijdje gaande en weet ik niet of veel trial & error werk niet te frustrerend gaat worden.
Hopelijk kunnen hier mensen me bijstaan naar een oplossing.
Bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SMGGM schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:21:
Op zich geen slecht toestel lijkt me, maar als het druk is in de ontmoetingsruimte merken we vele verbindingsproblemen. Het verstoort de werking van andere vrijwilligers die bezoekers helpen met huisvesting en administratie.
Als die ook draadloos verbinden is het simpel. De vrijwilligers PC's/tablets/... op een extra AccessPoint zetten. Frequenties uit elkaar zetten en dan heb je geen/minder last van elkaar.

Zit je met een bandbreedte probleem, tja, dan wordt het complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 11:26
Is er wel budget? Of moet je roeien met de riemen die je hebt? Er zijn prima oplossingen neer te zetten die nauwelijks onderhoud nodig hebben en geen moeite hebben met 300+ gebruikers. Maar als je geen of letterlijk enkele tientjes hebt wordt het wel heel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
@TheGhostInc
Bij voorkeur blijft iedereen gebruik maken van hetzelfde wifi netwerk (vrijwilligers en bezoekers). Is het stukje van het niet te complex te maken.

@Icey
Er is zeker budget voor een nieuw toestel als het huidige echt niet op te lappen valt. Aangezien het huidige afgeschreven is en er zeker een nut is van het toestel zou deze kost gedragen worden door donaties en uit de werkingsmiddelen die ze krijgen vanuit de overheid.
De vraag is dan, welk want daar heb ik te weinig kennis van om een juiste keuze te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:38

D4NG3R

kiwi

:)

De R7000 is nou niet echt je-van-het qua stabiliteit, zeker bij wat meer gelijktijdige gebruikers. Dat ding is heel kort door de bocht aan vervanging toe.

Edit: Overigens ben ik het sterk eens met @Croga hieronder. Je wil absoluut gescheiden netwerken opzetten. Is de oplossing hier niet simpelweg een losse AP voor de bezoekers? Gooi het huidige netwerk achter een wachtwoord en regel een gastennetwerk in op het AP.

[ Voor 46% gewijzigd door D4NG3R op 18-10-2022 14:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:50

Croga

The Unreasonable Man

SMGGM schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:40:
@TheGhostInc
Bij voorkeur blijft iedereen gebruik maken van hetzelfde wifi netwerk (vrijwilligers en bezoekers). Is het stukje van het niet te complex te maken.
Dit stuk zou ik sterk afraden. Het splitsen van de netwerken is de eerste basis stap in het beheersbaar maken van een oplossing van dit probleem. Het geeft je namelijk de mogelijkheid om een minimale bandbreedte voor de vrijwilligers vast te stellen; een optie die je niet hebt wanneer beiden op hetzelfde netwerk moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
Dat begrijp ik, maar de vrijwilligers gebruiken ook gewoon eigen toestellen dus zit het afgesloten van de toestellen van de organisatie zelf.
Dat zou dan betekenen dat we 3 netwerken moeten gaan maken, die van de organisatie zelf, die van vrijwilligers en die van bezoekers.

Overigens, het gaat hier om 1 à 2 vrijwilligers die gelijktijdig op dat wifi netwerk zitten. Behoorlijk veel moeite en die zullen het niet maken.
Vandaar dat dit niet de voorkeur was om een apart netwerk voor hen op te zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door SMGGM op 18-10-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Verschillende oplossingen, duur en goedkoop. Komt-ie:

Duur (€60-€80): Koop een Unifi access point op Marktplaats, bij voorkeur een AC-Pro. Je configureert deze met je telefoon, een PC, Tweakers, het Unifi-forum, Youtube of een werkstudent (!).
Dit lijkt trouwens duur, maar hiermee heb je alles wat ik hieronder beschrijf in één keer voor elkaar, inclusief 2.4GHz + 5GHz tegelijk plus meerdere wifinetwerken, en één apparaat is genoeg.

Goedkoper maar meer gepier en meer apparaten:
Koop op MP of bij de kringloop een tweede en derde Wifi router. Graag met 5Ghz.
Zet op de één een draadloos netwerk VRIJWILLIGERS en op de andere twee het netwerk GASTEN.
Als het teveel wordt blijft het voor de vrijwilligers toch allemaal werken want die hebben hun eigen router.

Nog goedkoper: Zelfde maar dan met maar één 'GASTEN' router.

Technische tips:
- Zet alle routers op verschillende frequenties.

- Als je 2 routers hebt die 'GASTEN' aanbieden, zet ze zover mogelijk uit elkaar. (liefst 15m of verder)
De telefoons van de gasten pakken het signaal waar ze het dichtst in de buurt zijn en zo wordt het allemaal mooi verdeeld.

- Test als je hetzelfde netwerk aanbiedt op 5GHz als op 2.4, de telefoons dan naadloos van de ene naar de andere frequentie overschakelen.

- Zoek op het internet 'gratis QR code' en maak een QR code voor je Gast-netwerk. Elke telefoon kan tegenwoordig die code scannen en direct verbinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-09 17:49
Hoe groot is de ruimte en hoeveel apparaten zullen tegelijkertijd verbinding maken? En hoe snel is het internet?

Ik kan even kijken of ik nog wat spul heb liggen dat gratis of voor een klein prijsje weg kan.

[ Voor 6% gewijzigd door Qlimaxxx op 19-10-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
De ruimte is iets van een 7m x 10m.
Als het druk is, zit daar circa 30 tot 50 mensen. We zouden dus graag zeker 50 toestellen gelijktijdig willen verbinden. Het internet zelf is een 200mbps (snelheid is hier niet echt het probleem, dat is ruim voldoende).

Ter info, het gaat hier overigens om een organisatie in België ;)
Moest je willen doneren, mag dit uiteraard ook (https://www.digidrempel.be/) daar staat een email adres en mag je eventueel verwijzen naar "Steven", dan vallen ze daar niet uit de lucht). Als je het wil verkopen aan een vriendenprijs, dan mag je mij altijd een PM sturen en dan lijst ik het op als een optie aan de verantwoordelijke.

De toestellen van Unifi zien er mij best wel interessant uit en binnen budget. Op zich is er geen probleem om hieraan geld te spenderen, we merken dat dit duidelijk bijdraagt aan de steun die we willen geven en als dit ons geruststelt voor de komende jaren zou dit op zich geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:19
Let ook even op het juridische gedeelte als er misbruik van wordt gemaakt.
Ik ken de regels in Belgie niet, maar in Duitsland zou ik dit nooit doen omdat bij bv een torent gebruiker je grote problemen kunt krijgen als eigenaar van de verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:30

Yucon

*broem*

SMGGM schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:21:
Hoewel ik wat kennis heb van IT, is mijn kennis van wifi dat meer professioneel begint te komen zeer mager en zoek ik hulp. De organisatie heeft niet de budgetten om professionele hulp in te schakelen, want het is een vrijwilligers organisatie. Gezien ik de meeste kennis heb van IT hebben ze aan mij gevraagd om te kijken wat de opties zijn.
Hier gaat het mis.

Er zit nog een optie tussen het jou laten doen en het professioneel inkopen: een vrijwilliger zoeken die hier professioneel in thuis is. Zo raar is dat niet; uiteindelijk doe jij het ook gewoon voor nop omdat je het een goed doel vindt.

Dat is echt een veel betere oplossing dan zelf wat aan te gaan prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-09 10:26
Tarquin schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 00:12:
Duur (€60-€80): Koop een Unifi access point op Marktplaats, bij voorkeur een AC-Pro. Je configureert deze met je telefoon, een PC, Tweakers, het Unifi-forum, Youtube of een werkstudent (!).
Dit lijkt trouwens duur, maar hiermee heb je alles wat ik hieronder beschrijf in één keer voor elkaar, inclusief 2.4GHz + 5GHz tegelijk plus meerdere wifinetwerken, en één apparaat is genoeg.
Euh... dan heb je alleen een access point en geen router. Je zou de AC-Pro aan de Netgear Nighthawk R7000 kunnen koppelen, maar weet niet in hoeverre de Netgear dit trekt qua routing. Als je aan Unifi begint ben je waarschijnlijk niet met 1 apparaat klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
heiyu schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:46:
[...]

Euh... dan heb je alleen een access point en geen router. Je zou de AC-Pro aan de Netgear Nighthawk R7000 kunnen koppelen, maar weet niet in hoeverre de Netgear dit trekt qua routing. Als je aan Unifi begint ben je waarschijnlijk niet met 1 apparaat klaar.
Dat is inderdaad een belangrijk punt en lijkt me een showstopper.

Ik kan niet terugvinden wat het maximum aantal clients zijn op die Netgear router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 16:49
[...]

Er staan op dit moment een aantal USG's op V&A voor rond de €70. Binnen het UniFi-systeem is dat waarschijnlijk de goedkoopste optie voor een router.

De vraag is echter hoe de rest van het netwerk in elkaar steekt? Als de huidige Netgear gewoon in het netwerk van de organisatie of in een ISP-router zit geprikt, is een losse router misschien helemaal niet nodig.

In dat laatste geval is het (gezien de simpele eisen) wellicht ook mogelijk de ISP om advies te vragen. Ik weet niet hoe het in België zit, maar hier in Nederland verkopen/-huren de ISP's zelf extra APs, die je dan alleen maar in hoeft te pluggen. Dit is misschien wel iets duurder en ook minder krachtig dan opties als UniFi, maar bij problemen (en als TS zelf niet aanwezig is) kan men dan gewoon de ISP bellen.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heeft de ISP geen router geleverd? Deze gaan gebruiken en een Unifi AC-pro ophangen. En als je rondvraagt is er misschien wel iemand die iets wil doneren. Gezien het feit dat het 1 ruimte is zou je zelfs 2 oudere Unifi AP kunnen overwegen zeker als je ze toch open zet, die zijn zeker wel gratis te vinden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:12
Ik zou denk ik eerder 2x AC-Lite ophangen dan 1x AC-Pro.
Ja 2x2 of 3x3 mimo zal vast wat doen voor high density setup maar ik denk dat je meer gaat aan 2x een ac lite
die echt seperaat op een apart kanaal gaan zitten. Aparte airtime op aparte frequentie doet gewoon veel.

Belangrijkste is vooral dat je de accesspoints zo kunt tunen dat ze de high density aankunnen (link rates, zendsterkte etc etc)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
SMGGM schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:30:
De ruimte is iets van een 7m x 10m.
Als het druk is, zit daar circa 30 tot 50 mensen. We zouden dus graag zeker 50 toestellen gelijktijdig willen verbinden. Het internet zelf is een 200mbps (snelheid is hier niet echt het probleem, dat is ruim voldoende).

Ter info, het gaat hier overigens om een organisatie in België ;)
Moest je willen doneren, mag dit uiteraard ook (https://www.digidrempel.be/) daar staat een email adres en mag je eventueel verwijzen naar "Steven", dan vallen ze daar niet uit de lucht). Als je het wil verkopen aan een vriendenprijs, dan mag je mij altijd een PM sturen en dan lijst ik het op als een optie aan de verantwoordelijke.

De toestellen van Unifi zien er mij best wel interessant uit en binnen budget. Op zich is er geen probleem om hieraan geld te spenderen, we merken dat dit duidelijk bijdraagt aan de steun die we willen geven en als dit ons geruststelt voor de komende jaren zou dit op zich geen probleem zijn.
Ik heb denk ik nog een USG en een UniFi Switch 8 (1P POE). Helaas geen AP meer dat ik niet uit m’n nieuwe voorraad moet trekken

Heb wel nog 3 Draytek VigorAP 903’s liggen. Gekregen van een klant waar ik UniFi heb geplaatst (onder het mom van “wat moet ik ermee?”). Werk zelf niet met Draytek AP’s, dus weet niet hoe goed ze zijn. Zijn 802.11ac Wave 2 AP’s. Kan deze ook niet op afstand voor je configureren, dus dat is wel een beperking (mocht je wat ondersteuning nodig hebben).

Ik kan sowieso wel wat gratis hier van leveren, dus als jullie hier belang bij hebben stuur me dan maar even een DM.

@overige tweakers:
Iemand die wat zinnigs kan zeggen over die Draytek AP’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 19:42
Die Netgear wifi uit en vervangen door die drie Drayteks en je hebt een perfecte oplossing.
Wel zoals al gezegd zorgen dat ze allemaal op verschillende kanalen zitten en liefst ver uit elkaar plaatsen.

Draytek is semi professioneel spul, heel wat beter dan die netgear.

Tenzij het gewoon een bandbreedte probleem richting het internet is, dan lost wifi niets op.

[ Voor 23% gewijzigd door Ben(V) op 19-10-2022 15:58 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Ben(V) schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:54:
Die Netgear wifi uit en vervangen door die drie Drayteks en je hebt een perfecte oplossing.
Wel zoals al gezegd zorgen dat ze allemaal op verschillende kanalen zitten en liefst ver uit elkaar plaatsen.

Ik bedenk me net, heb geloof ik ook nog wel een Draytek router liggen die weg kan. Is echter wel EOL, of ondersteunen die VigorAP’s ook router functies?

Ben zelf altijd wel voorstander van alles bij 1 merk houden.

Ik vermoed trouwens dat 2 AP’s echt al wel ruim voldoende is voor 70m2 (qua bereik sowieso al met 1, maar meer in de geest van high density).

Edit:
Die VigorAP’s zijn echt alleen AP/switch, dus geen routing/layer3 functionaliteit.

De router die ik nog heb liggen is een 2132, maar die is al EOL en laatste firmware is van 2018. Ik ken situaties waarin die nog in productie gebruikt wordt, maar vind wel dat dit even benoemd moet worden. (Maar ja, hoe groot is de kans dat de firmware op die Nighthawk up to date is?)

[ Voor 19% gewijzigd door Qlimaxxx op 19-10-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kunnen de vrijwilligers niet een tafeltje krijgen waar een netwerkkabeltje klaar ligt voor ze?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Ben(V) schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:54:

Tenzij het gewoon een bandbreedte probleem richting het internet is, dan lost wifi niets op.
Zie dat je je reactie gewijzigd hebt, dus voor het overzicht even een nieuwe reactie.

Ik raad ze wel aan om een scheiding te maken tussen SSID’s, zodat vrijwilligers niet op hetzelfde netwerk zitten als de gasten. Zeker aangezien deze AP’s dit gewoon ondersteunen, dus dan heb je wel iets van een router nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 19:42
Ik had even een ander model Draytek in m'n hoofd die ook router is, vandaar de wijziging.
Maar als je ook nog een Draytek router hebt(welk type?) zou ik die netgear eruit gooien en alles Draytek maken.

Je ziet nogal wat problemen overal met die netgear en dat ding is ook allang EOL.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 19-10-2022 17:17 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
[...]

Nope, want hij heeft al een bestaande router, ik ging er wel vanuit dat hij die zou inzetten als router - en de Wifi van dat ding dus UIT.
Ja, die kan een paar pralalele paralelle parallelle gelijktijdige verbindingen prima aan; de bottleneck zit in de wifi.
En dat kan een AC-Pro weer prima aan.

Regelgeving qua verantwoordelijkheid maak ik me niet druk om, dat was nl de vraag niet. Hij biedt het nu ook al aan; dat wordt niet anders als je de wifi fixt. Torrents op je telefoon... zoals ik het lees is dat veel te geavanceerd voor het publiek. Ayways, je kunt daar echt ein-de-loos over blijven kleppen... je doet het, of je doet het niet. De vraag ging over het fixen van de wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik lees mee en vraag me nog af:
- deed het apparaat het eerder wel prima en is er een duidelijke reden waardoor er nu problemen zijn?
- is het een ap/router of alleen een router?
- is het apparaat al eens stofvrij gemaakt? Warmte kan de snelheid beperken. Ik lees op ddwrt wiki ook dat als het apparaat op tafel staat de temperatuur kan worden verlaagd door een verhoging onder de pootjes
- zijn alle overbodige services uitgeschakeld?
- welke firmware draait er?
- is het mogelijk om in te stellen dat clients onderling niet mogen connecten? (Scheelt een hoop verkeer; kan wel een printer onbereikbaar maken)
- wat is er in het verleden al geprobeerd?

Buiten dat: hopelijk alleen als AP in gebruik en dan zijn er veel mogelijkheden om een beter exemplaar te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:50
Zorg er ook voor dat de tijd voor de dhcp lease kort is, anders blijven er ip-adressen gereserveerd voor mensen die alweer vertrokken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Hier wordt al meerdere pagina's besproken welk apparaat beste oplossing zou zijn zonder dat de moeite genomen is om te bepalen wat exact het probleem is :o

Als je een fantastische oplossing regelt voor een probleem dat je niet hebt gooi je geld over de balk en heb je het oorspronkelijke probleem nog steeds :o

TS zegt dat de router het laat afweten, maar ik lees daar nergens onderbouwing van.

Grof gezegd kunnen hier een rits aan oorzaken achter zitten. Sommigen vereisen andere hardware, maar een aantal kun je met betere instellingen verhelpen en een paar zijn voor rekening van je ISP.

- internetverbinding is instabiel
- internetverbinding biedt te weinig bandbreedte voor hoeveelheid verkeer
- IP adress pool van router raakt op
- router kan bandbreedte WAN to LAN niet aan
- er is verstoring in RF in een of beide banden aanwezig in de ruimte
- een of meerdere low-end / oude / veraf gelegen apparaten belasten airtime in een van de WiFi banden bovenmatig
- totale vraag aan bandbreedte belast airtime in een of beide banden teveel
- band steering werkt niet goed waardoor er een groot imbalans is qua belasting tussen de banden.
- max aantal WiFi clients dat AP aan kan is bereikt.

Van deze rits aan potentiële oorzaken vereisen alleen de vierde en de laatste een ander stuk hardware...

Probeer eens te duiden aan de hand van dit lijstje waar het precies mis gaat, dan kunnen we gerichter helpen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
dion_b schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:10:
Inderdaad. Hier wordt al meerdere pagina's besproken welk apparaat beste oplossing zou zijn zonder dat de moeite genomen is om te bepalen wat exact het probleem is :o

Als je een fantastische oplossing regelt voor een probleem dat je niet hebt gooi je geld over de balk en heb je het oorspronkelijke probleem nog steeds :o

TS zegt dat de router het laat afweten, maar ik lees daar nergens onderbouwing van.

Grof gezegd kunnen hier een rits aan oorzaken achter zitten. Sommigen vereisen andere hardware, maar een aantal kun je met betere instellingen verhelpen en een paar zijn voor rekening van je ISP.

- internetverbinding is instabiel
- internetverbinding biedt te weinig bandbreedte voor hoeveelheid verkeer
- IP adress pool van router raakt op
- router kan bandbreedte WAN to LAN niet aan
- er is verstoring in RF in een of beide banden aanwezig in de ruimte
- een of meerdere low-end / oude / veraf gelegen apparaten belasten airtime in een van de WiFi banden bovenmatig
- totale vraag aan bandbreedte belast airtime in een of beide banden teveel
- band steering werkt niet goed waardoor er een groot imbalans is qua belasting tussen de banden.
- max aantal WiFi clients dat AP aan kan is bereikt.

Van deze rits aan potentiële oorzaken vereisen alleen de vierde en de laatste een ander stuk hardware...

Probeer eens te duiden aan de hand van dit lijstje waar het precies mis gaat, dan kunnen we gerichter helpen.
Voornamelijk terechte opmerkingen.

Noem het toeval, maar ik heb toevallig morgen een klus waar een klant ook problemen heeft met Netgear consumenten wifi-routers.

Daarnaast is mijn ervaring dat de “goede” consumenten wifi-routers over het algemeen erg snel (zo niet sneller dan professionele AP’s) zijn en ook een prima bereik kunnen bieden. Waar het vaak misgaat is met stabiliteit en/of een groot aantal clients.

Soms komt dat door bezuinigingen (geld gaat naar de WiFi chips ipv werkgeheugen of SoC) maar meestal komt dat door de software. De hoeveelheid features zijn vaak belangrijker dan de kwaliteit van de firmware. Wanneer je meeste klanten zakelijk zijn wordt daar toch iets meer van je verwacht.

Zodra ik lees dat er 50 clients verwacht worden (en het niet over een hele rits IoT devices gaat) trek ik misschien iets te snel de conclusie dat prosumer hardware hier beter geschikt is, maar ja… dat blijft een balans tussen hoeveel tijd je hier aan gaat spenderen met het risico dat je alsnog nieuwe hardware nodig hebt.

Met betere hardware kun je daarnaast nog de security verbeteren (meerdere SSID’s en VLAN’s etc). En voor dat je alternatieve firmware scandeert… dat is naar mijn mening niet iets dat je in productie zou moeten willen draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Qlimaxxx op 20-10-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben ook geen fan van R7000 sinds verprutste de upgrades paar jaar terug nooit helemaal gefixed zijn. Alt fw heeft geen volle toegang tot de packet processor dus nog verder van huis qua performance. Dat het niet 'geschikt voor productie' zou zijn vind ik minder overtuigend argument, al helemaal niet met zo'n stokoud ontwerp.

Maar goed, zal allemaal wel. Als er problemen zijn met ISP allemaal irrelevant, als een enkel apparaat met slechte Radio de airtime opsoupeert evenmin, en een te kleine DHCP pool is in nog geen 5 min en nul EUR gefixed. Eerst diagnose, dan pas oplossing bepalen en pas als daaruit blijkt dat er een probleem is met (vermogens van) hardware is het zinnig om naar alternatieven te kijken. Dat alles overslaan op basis van onderbuikgevoel is nog stuk minder professioneel dan een alternatieve de draaien.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1