Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overste
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-05 13:53
Hallo mede-tweakers,

Ik had een moederbord (asus ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO) gekocht bij een mede tweaker, helaas is deze kapot aangekomen. De connectors van start button is afgebroken en rgb pinnen zijn kromgebogen. Had contact opgenomen met de dealer waar de moederbord was aangeschaft, om te achter halen wat de reparatie kosten zouden zijn. Helaas zouden de kosten hoger zijn dan de kosten van het moederbord zelf.

Mijn vraag naar jullie is kan dit bord nog uberhoud gemaakt worden, is het uberhoud wel verstandig om het te laten maken of moet ik mijn verlies nemen.

Bedankt voor jullie tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96pgthJVqbM3XfHj91ilV1vB6RI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1ICRRD8Z7D6o7G8MliZevuu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BC1nQ_9sGfy5q-RLy3PVSGNODzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91JxoYANxN4HcNxZJULUci6K.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zijn ze daadwerkerlijk afgebroken dan ? op het oog zijn ze zalleen een beetje omgebogen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Kromgebogen pinnen kan je weer rechtbuiten.
De kapotte pinnen zijn alleen van de start-knop?
Deze heb je niet nodig, als het moederbord in een kast zit. Dan gebruik je de aan-knop van de kast.
Eigenlijk zie ik hier alleen lichte schade met bijna geen nadelige effecten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38

The Third Man

The Third Jellyfish

Desnoods pak je een soldeerbout, maak je het soldeer rond de pinnen vloeibaar en duw je de header weer terug de plaat in. Ik sluit me bij GarBaGe aan dat er niks daadwerkelijk wijst op het defect zijn van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

The Third Man schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:15:
Desnoods pak je een soldeerbout, maak je het soldeer rond de pinnen vloeibaar en duw je de header weer terug de plaat in. Ik sluit me bij GarBaGe aan dat er niks daadwerkelijk wijst op het defect zijn van het moederbord.
Ik zou dat soort drastische maatregelen (nu ja, drastisch is misschien veel gezegd) eerder vermijden voor niet-belangrijke zaken zoals een RGB header. Een pinnetje verbuigen is redelijk onschuldig, maar met een soldeerbout kan je zeker meer schade toerichten als je niet ervaren bent, zeker gezien de complexiteit van een multi-layer board zoals een moederbord.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Gebruik je die start button uberhaupt?
Header pinnetjes die wat verbogen zijn kan je gewoon nog gebruiken. Als je wil kan je ze ook voorzichtig proberen terug te buigen.

Iemand die een beetje handig is met een soldeerbout kan je best helpen die start button weer werkend te krijgen. Als je wil delen waar je (ongeveer) woont, zit er misschien wel iemand bij je in de buurt die daar 10 minuten aan wil besteden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overste
Bedankt voor alle antwoorden.

Het lijkt erop dat de rgb-pinnen rechtgebogen kunnen worden. Het ziet er uit dat het geen andere beschadegingen heeft.

Ik heb zelf geen verstand reparatie van moederborden en solderen. Het enige wat ik op internet tegenkwam was dat een open circuit op een moederbord slecht zou zijn, zoals afgebroken knop.

De beste oplossing zou zijn een bedrijf of een tweaker die mij zou kunnen helpen met solderen. Ik woon zelf in de buurt van Rotterdam, tevens zou ik ook enig afstand kunnen reizen. Als iemand mij zou willen helpen zou top zijn, uiteraard voor een vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Overste schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:00:
Bedankt voor alle antwoorden.

Het lijkt erop dat de rgb-pinnen rechtgebogen kunnen worden. Het ziet er uit dat het geen andere beschadegingen heeft.

Ik heb zelf geen verstand reparatie van moederborden en solderen. Het enige wat ik op internet tegenkwam was dat een open circuit op een moederbord slecht zou zijn, zoals afgebroken knop.

De beste oplossing zou zijn een bedrijf of een tweaker die mij zou kunnen helpen met solderen. Ik woon zelf in de buurt van Rotterdam, tevens zou ik ook enig afstand kunnen reizen. Als iemand mij zou willen helpen zou top zijn, uiteraard voor een vergoeding.
Een knop is vaak een open verbinding, tot hij ingedrukt wordt.
Ik verwacht dan ook geen problemen met betrekking tot het functioneren van dit moederbord, als dit de enige schade is.
(ik maak me meer zorgen om het neerleggen van het moederbord op een tapijt :X )

Zet dat ding gewoon eens in je computer en kijk of hij werkt (y)

[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 18-10-2022 15:03 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:36

Dit ja hahaha, niet best.. Ik doe ook niet altijd een polsbandje om maar dit is wel next level.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overste
dragonhaertt schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

Een knop is vaak een open verbinding, tot hij ingedrukt wordt.
Ik verwacht dan ook geen problemen met betrekking tot het functioneren van dit moederbord, als dit de enige schade is.

Zet dat ding gewoon eens in je computer en kijk of hij werkt (y)
Oke, dan probeer ik uit of het bord nog werkt.

(Gelukkig was ook geen tapijt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:43

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Overste schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:12:
[...]

Maar wel iets hoogpoligs wat zeer zeker niet antistatisch is.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:18
[...]

Oke, dan probeer ik uit of het bord nog werkt.

Dit gaat gewoon nog werken. Als die niet start dan is er meer stuk dan alleen de header en de startknop. Desnoods als je hem wilt starten kan je dat ook met een paperclip doen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:30

MsG

Forumzwerver

Ziet er prima te fixen uit. Ik heb al jaren zo'n setup met de USB 3 header, waarbij 2 pinnen zijn afgebroken. Toen heb ik gewoon lange metalen pinnen in de female connector geduwd, en het blokje als geheel weer aangesloten, werkt al zo'n 8 jaar prima.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:31
[...]

Nou, het is ook zéér zeker géén ESD-veilige ondergrond, en dat was waar al deze opmerkingen op doelden...

Hoe je het dan precies noemt, tapijt, mat, carpet, kleed, vloerbedekking, deurmat, badhanddoek, :+ is verder niet relevant..

Door het op die, niet nader omschreven ondergrond :P , te leggen, kun je zeker wel meer schade aanbrengen dan die paar verbogen pinnetjes. ;)
Hoeft niet direct te zijn, die schade kan dan ook pas over enkele maanden tot uiting komen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overste
BrainCrash schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:23:
[...]

Nou, het is ook zéér zeker géén ESD-veilige ondergrond, en dat was waar al deze opmerkingen op doelden...

Hoe je het dan precies noemt, tapijt, mat, carpet, kleed, vloerbedekking, deurmat, badhanddoek, :+ is verder niet relevant..

Door het op die, niet nader omschreven ondergrond :P , te leggen, kun je zeker wel meer schade aanbrengen dan die paar verbogen pinnetjes. ;)
Hoeft niet direct te zijn, die schade kan dan ook pas over enkele maanden tot uiting komen.
Oke, fair. Normaal ben ik daar voorzichtiger mee. Het was meer uit mijn gedachte geglipt, omdat ik in eerste instantie dacht iets kapot gekocht te hebben. Leermomentje
Pagina: 1