Hoi allen! Ook ik mag, van mijzelf, een nieuwe PC! Graag jullie input van het lijstje dat ik heb gemaakt. Eigenlijk is dit lijstje gestolen van een mede-tweaker. Maar beter goed gejat dan.... 
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij moet vooral mijn oude gaan vervangen en ook weer minimaal 6 jaar meekunnen. Onderstaand mijn huidige compjoeter uit 2015 alweer. Ik speel voornamelijk WoW (classic), Overwatch 2, Age of Empires 4 en hopelijk straks ook wat "zwaardere" games. Mijn GPU staat nu al redelijk vaak op 100% en mag in mijn handen klappen als ik de 40FPS haal.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond en nabij de 3000 (inc. monitor). Als het goedkoper uitvalt doe ik daar natuurlijk niet moeilijk over.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Daar neem ik de muis, toetsenbord, headset en waarschijnlijk de SSD van 1TB over. Neem aan dat dit gewoon kan i.c.m. een PCI Express SSD? Heb ook nog een NAS voor opslag, dus 2 TB schat ik ruim voldoende in. De monitor gaat uiteindelijk wel vervangen worden, zie onder.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb uit een betrouwbare bron vernomen @Blaat
dat van onderstaande monitor in november een opvolger/ander type zal uitkomen. Dat zal dan ook de geen zijn die ik ga aanschaffen. Tot die tijd doe ik het nog wel even met mijn huidige.
Alienware AW3423DW Zwart
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Dat niet, maar het schijnt wel zo te zijn dat nVidia beter is als het om technieken gaat als Raytracing. Ben er alleen nog niet helemaal uit of ik dat erg belangrijk vind. Zit hem voornamelijk of die kosten het waard zijn om daar een (te) dure nVidia voor aan te schaffen.
Ga je overklokken?
Tijd gaat al snel genoeg, niet voor mij
.
Wat verwacht je van ons?
Of het gewenste systeem mij de komende jaren net zo trouw gaat dienen als mijn huidige, die het overigens nog wel als een zonnetje doet. Ik ga dit keer alleen niet zelfbouwen maar laat het dit keer over aan een webwinkel (weet niet of ik die hier mag benoemen). Er is mij ten strengste afgeraden om een kant en klaar systeem van een bepaald merk aan te schaffen, dus dit vind ik een prima alternatief
.
De PC komt in een bureaukast te staan waarvan de achterkant open is om te luchten. Huidige PC staat er ook, dus verwacht daar geen problemen mee.
Huidige PC (2015)
Gewenste PC
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij moet vooral mijn oude gaan vervangen en ook weer minimaal 6 jaar meekunnen. Onderstaand mijn huidige compjoeter uit 2015 alweer. Ik speel voornamelijk WoW (classic), Overwatch 2, Age of Empires 4 en hopelijk straks ook wat "zwaardere" games. Mijn GPU staat nu al redelijk vaak op 100% en mag in mijn handen klappen als ik de 40FPS haal.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond en nabij de 3000 (inc. monitor). Als het goedkoper uitvalt doe ik daar natuurlijk niet moeilijk over.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Daar neem ik de muis, toetsenbord, headset en waarschijnlijk de SSD van 1TB over. Neem aan dat dit gewoon kan i.c.m. een PCI Express SSD? Heb ook nog een NAS voor opslag, dus 2 TB schat ik ruim voldoende in. De monitor gaat uiteindelijk wel vervangen worden, zie onder.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb uit een betrouwbare bron vernomen @Blaat
Alienware AW3423DW Zwart
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Dat niet, maar het schijnt wel zo te zijn dat nVidia beter is als het om technieken gaat als Raytracing. Ben er alleen nog niet helemaal uit of ik dat erg belangrijk vind. Zit hem voornamelijk of die kosten het waard zijn om daar een (te) dure nVidia voor aan te schaffen.
Ga je overklokken?
Tijd gaat al snel genoeg, niet voor mij
Wat verwacht je van ons?
Of het gewenste systeem mij de komende jaren net zo trouw gaat dienen als mijn huidige, die het overigens nog wel als een zonnetje doet. Ik ga dit keer alleen niet zelfbouwen maar laat het dit keer over aan een webwinkel (weet niet of ik die hier mag benoemen). Er is mij ten strengste afgeraden om een kant en klaar systeem van een bepaald merk aan te schaffen, dus dit vind ik een prima alternatief
De PC komt in een bureaukast te staan waarvan de achterkant open is om te luchten. Huidige PC staat er ook, dus verwacht daar geen problemen mee.
Huidige PC (2015)
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 10 Pro NL 1u 64bit OEM | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | ASRock Fatal1ty B85 Killer | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 Zwart | € 144,90 | € 144,90 |
| 1 | Processors | Intel Core i7-4790K Boxed | € 265,- | € 265,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic G-series 550 watt | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitoren | Samsung S34E790C Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 4 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Optische drives | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 840 Pro 256GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 870 Evo 1TB | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Gaming headsets | Steelseries Arctis Nova Pro Draadloos | € 350,- | € 350,- |
| 1 | Toetsenborden | Steelseries Apex 7 TKL (QX2 Red, Qwerty US) | € 129,- | € 129,- |
| 1 | Muizen | Steelseries Aerox 5 Wireless | € 89,99 | € 89,99 |
| Totaal | € 1.078,79 | |||
Gewenste PC
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed | € 439,- | € 439,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 149,- | € 149,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming Radeon RX 6900 XT | € 739,- | € 739,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 109,31 | € 109,31 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev.C | € 55,81 | € 55,81 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 114,90 | € 114,90 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master V750 Gold-V2 | € 91,25 | € 91,25 |
| 1 | Solid state drives | WD Black SN770 1TB | € 99,99 | € 99,99 |
| Totaal | € 1.887,27 | |||