Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NanoZx
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-09 09:33
Goedemiddag Tweakers,

Sinds gisteravond krijg ik geen beeld meer te zien op mijn monitor.
Uiteindelijk is dit gekomen nadat ik een bios update toepaste via een USB in de bios zelf.
Halverwege de update begonnen de fans van mijn videokaart hard te draaien en zag ik geen beeld meer.
Computer toen nog enige tijd laten draaien, maar er veranderde niks.

Bios update toegepast, laatste keer was in 2020 volgens mij versie 4007. Nieuwe versie ging om 4901.
Reden waarom ik de bios update toepaste was vanwege framedrops en stutters in games, dit gebeurde continu. Bijvoorbeeld bij Rust waarbij het gpu-verbruik dan piekte naar 100%, met als gevolg 1 fps op mijn scherm. Gister gaf ik ook per ongeluk een mini tikje tegen de pc-kast, waardoor het beeld ook zwart werd en de fans vol gingen draaien. PC opgestart en daarna werkte de computer weer.

Geprobeerd:
Ik heb de batterij van het moederbord er enige tijd uitgehaald en weer opnieuw ingestopt.
Ik heb de videokaart in de 2e slot gezet.
Een andere videokaart ingezet en laten draaien.
Verschillende kabels, DP en HDMI geprobeerd.
Een ander monitor op aangesloten.
Alle kabels losgemaakt en weer vastgezet.
Bios USB ingeplugd en bij booten F6 ingehouden.
Kast weer schoongemaakt.
RAM's eruit gehaald en per 1 geprobeerd op te starten.
Monitor kabels op andere aansluitingen van de videokaart aangesloten.

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om er een ander moederbord of voeding in te zetten.
Hopelijk heeft iemand advies of een nieuwe stap om te proberen.

Bij voorbaat dank.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 285,-€ 285,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B450-F Gaming€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 103,03€ 103,03
1BehuizingenSharkoon TG5 Glass Blue€ 68,99€ 68,99
1MonitorenMSI Optix G27CQ4 Zwart€ 289,-€ 289,-
3VentilatorenSharkoon Pacelight RGB Fan F1, 120mm€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech G Pro (Clicky, Qwerty US)€ 99,99€ 99,99
1MuizenLogitech G502 Hero Zwart€ 43,90€ 43,90
1MuismattenLogitech G440 Hard Gaming Mouse Pad€ 24,79€ 24,79
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR€ 154,90€ 154,90
1Gaming headsetsLogitech G733 Zwart€ 109,-€ 109,-
1VoedingenCorsair TX550M€ 71,90€ 71,90
1Solid state drivesGigabyte SSD 240GB€ 29,95€ 29,95
Totaal€ 1.280,45

Beste antwoord (via NanoZx op 18-10-2022 23:24)

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:46
En als je een USB maakt met de (of een) oudere BIOS file erop? Komt wel nauw bij Asus als ik me niet vergis (juiste filename in de root directory van een FAT32 geformatteerde USB). Anders even zoeken op Asus Crash Free BIOS.
Eventueel uitbouwen en kaal testen aangezien een lichte tik tegen de kast ook niet al teveel invloed zou moeten hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:57
CMOS reset uitgeprobeerd al?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:46
En als je een USB maakt met de (of een) oudere BIOS file erop? Komt wel nauw bij Asus als ik me niet vergis (juiste filename in de root directory van een FAT32 geformatteerde USB). Anders even zoeken op Asus Crash Free BIOS.
Eventueel uitbouwen en kaal testen aangezien een lichte tik tegen de kast ook niet al teveel invloed zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NanoZx
CMOS reset geprobeerd, helaas geen succes.
Misschien iets met een jumper proberen? Ik lees hier namelijk meer over, maar kan de juiste pinnetjes niet vinden.
Dagion schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:36:
Ga ik ook proberen, bedankt voor de suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:00
Als je PC op zwart ging tijdens te BIOS update heeft een reset geen zin, hij moet goed geupdate worden, er zal nu wel wat missen.

Asus CrashFree Bios 3 is de functie die je moet gebruiken om het moederbord te herstellen, maar daarbij wel even in de gedachten houden dat je PC op zwart ging tijdens de update. Daar moet een reden voor zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NanoZx
XelaRetak schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:51:
Als je PC op zwart ging tijdens te BIOS update heeft een reset geen zin, hij moet goed geupdate worden, er zal nu wel wat missen.

Asus CrashFree Bios 3 is de functie die je moet gebruiken om het moederbord te herstellen, maar daarbij wel even in de gedachten houden dat je PC op zwart ging tijdens de update. Daar moet een reden voor zijn geweest.
Oke duidelijk. Ik vermoed dat de het beeld op zwart ging vanwege de GPU, omdat hij de afgelopen week zo'n 14-15 uur per dag een week lang Rust(spel) niet meer zo goed trok. Maar kan het compleet mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:57
XelaRetak schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:51:

https://dlcdnets.asus.com..._B450-F_GAMING_UM_WEB.pdf

Hoofdstuk 3.11.3
Pagina 76 ;)

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:50
En ook geen beeld via de onboard videokaart die op het moederbord zit.
Soms vallen ze terug naar deze ipv de losse videokaart en zou verklaren waarom je geen beeld krijgt via je eigen videokaart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NanoZx
Bedankt voor de reacties en het meedenken. Probleem zojuist gelukkig opgelost.
Nadat ik de re-namer van de bios-file aanpaste, lukte de update gelukkig aan de hand van Asus CrashFree Bios. Nu alleen hopen dat het wat stabieler draait.

Nogmaals bedankt!
Pagina: 1