Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Configuratie ZP meterkast - voorbereiden op afbouw saldering

Pagina: 1
Acties:

• GJ14
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-03-2024
In voorbereiding op mijn ZP-installatie (11MWp, 8.5MWu per jaar) ben ik me aan het verdiepen in de optimale configuratie van de 3-fasen meterkast.
Ik snap dat, zolang de salderingsregeling aktief is, eea niet zo belangrijk is ivm het intern salderen door de slimme meter.
Maar, als je nu al wilt anticiperen op de toekomstige afbouw van salderings-regeling, wat is dan de optimale configuratie?

Mijn conclusie: De "slimme" meter kan alleen "meten" hoeveel stroom er naar binnen komt (verbruik) of hoeveel er naar buiten gaat (terugleveren). De slimme meter weet niet hoeveel zonnestroom er live wordt opgewekt vs. live verbruikt. De zonnepanelen en verbruikers zitten nl. hard-wired aan elkaar geknoopt. Als een wasmachine verbruikt, en op dezelfde fase wordt er zonnestroom opgewekt, dan kan de slimme meter alleen het registreren wat er netto verbruikt of teruggeleverd wordt.
En dat allemaal dus voor 3 afzonderlijke fasen.
Voor salderen kan de slimme meter de 3 fasen optellen (software), dus geen probleem.
Maar indien salderen stopt, wordt het dus heel belangrijk dat de (grote) verbruikers goed zijn verdeeld. En, in mijn geval, de zonnepanelen (met micro-omvormers) Oost/ Zuid/ West, ook goed zijjn verdeeld over de 3 fasen.
Worst case scenario: wasmachine zit op L3, zonnepanelen verdeelt over L1-L3, maar tijdens draaien van de was in de ochtend is er alleen zonnestroom op L1/L2 van Oost/ Zuid. Dus netto betaal je alsnog de hoofdprijs (verbruik) voor dat wasje.....

Ik lees in het forum verschillende conclusies hierover, en veel verwarring bij huidige ZP-eigenaren, dus graag jullie feedback.

[ Voor 8% gewijzigd door GJ14 op 18-10-2022 12:10 ]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Een 3 fasen meter telt alle3 fasen bij elkaar op naar een telwerk verbuik en teruglevering. Daardoor maakt het niet uit dat je 3000 watt teruglevert op fase 1 en op fase 2 2000 watt verbruikt. Dit is snoeihard vastgelegd in de wetgeving bemetering stroomaansluiting.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• GJ14
ds23man schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:06:
Een 3 fasen meter telt alle3 fasen bij elkaar op naar een telwerk verbuik en teruglevering. Daardoor maakt het niet uit dat je 3000 watt teruglevert op fase 1 en op fase 2 2000 watt verbruikt. Dit is snoeihard vastgelegd in de wetgeving bemetering stroomaansluiting.
dat is nu de situatie met salderen, maar toch niet meer als salderen stopt?

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:00
Er zijn idd “slimme” meters bij de mensen geïnstalleerd, die dit niet salderen op de meter. Enige tijd geleden.
Volgens de netbeheerders was dat een foutje. Maar dat geloof ik nog steeds niet. Deze meters zijn by the way nog steeds actief en niet afgekeurd. Gelukkig wordt het meestal wel goed verrekend op de meter.

Zie tweakers forum met leuke discussies daarover.

[ Voor 19% gewijzigd door internet4me op 18-10-2022 12:21 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:07
Als je even in de toekomst wil kijken, kom dan bij ons in Belgie kijken hoe het geregeld is.
De slimme meter meet wat je verbruikt of teruglevert, eventueel apart in nacht-en dagtarief; en komt zo met 4 waardes: verbruik dag, verbruik nacht, teruglevering dag, teruglevering nacht.
Die worden verrekend met aparte tarieven (tegenwoordig is dag en nacht doorgaans zelfde tarief), waarbij je voor terugleveren minder krijgt dan je voor verbruik betaalt.

Bij driefasen wordt er niet apart geteld, verbruik je op 2 fases 2000W en op de derde fase wek je 3000W op dan telt ie gewoon verbruik van 1000W. Wel is het altijd interessant om bij 3fasig net je opwek en verbruik mooi te verdelen over de drie fasen (je bent eigenlijk verplicht om mooi te verdelen over de 3 fasen, denk aan kookplaat op 2 fasen en oven op derde).

Wat wel interessant is, is goed te voorzien om je opwek en je verbruik gelijktijdig te maken. In BE wordt als je een electrische boiler hebt voor warm water standaard een apparaatje aangeboden wat de boiler exact laat verbruiken wat je teruglevert op het net --> geen verbruik, en alles wat je zonnepanelen meer opwekken dan je huis verbruikt wordt in de boiler gestopt (tot ie warm is).
Veel warmtepompboilers hebben ook een ingang om te sturen dat het energietarief laag is en dat ie mag verbruiken.
Met domotica zoals Home Assistent kan je het verbruik continue uitlezen uit je slimme meter, en zaken gaan aansturen. Je kan ook de opbrengst van de zonnepanelen laten voorspellen, zodat je 's ochtends weet wanneer je best de wasmachine en vaatwas laat starten (of die meteen starten of met 3 uur vertraging wast even schoon; maar kan wel schelen als dan net wél de zon schijnt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ds23man

ds23man

Eenum

In Nederland is het wettelijk geregeld dat een meter 2 of 4 telwerken heeft: verbuik en teruglevering en ingeval van dag/nacht nog twee extra. Dat is dus niet per fase. De netbeheerder is verantwoordelijk voor het uitlezen van de meter dan wel op afstand of lokaal via de klant. Deze mag alleen die standen van de 2 of 4 tellers doorgeven aan de energieleverancier. Als je een 3 fasen meter hebt wordt het verbruik/teruglevering van alle fases in de meter verrekend gelijk een ouderwetse ferraris meter. Een energie leverancier kan nooit zien wat je verbruik en teruglevering per fase is geweest. Dit staat helemaal los van de afbouw salderingsregeling.

• GJ14
ds23man schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:59:
In Nederland is het wettelijk geregeld dat een meter 2 of 4 telwerken heeft: verbuik en teruglevering en ingeval van dag/nacht nog twee extra. Dat is dus niet per fase. De netbeheerder is verantwoordelijk voor het uitlezen van de meter dan wel op afstand of lokaal via de klant. Deze mag alleen die standen van de 2 of 4 tellers doorgeven aan de energieleverancier. Als je een 3 fasen meter hebt wordt het verbruik/teruglevering van alle fases in de meter verrekend gelijk een ouderwetse ferraris meter. Een energie leverancier kan nooit zien wat je verbruik en teruglevering per fase is geweest. Dit staat helemaal los van de afbouw salderingsregeling.
okay, dat is helder. Dus de meter geeft het totale verbruik van de 3 fasen en de totale teruglevering van de 3 fasen.

Stel dat je alle gebruikers op L1 hebt zitten en de ZP op L2 en L3. Je verbruikt 5000kWh en levert ook 5000kWh.
Dan registreert de slimme meter toch 5000 verbruik en 5000 teruglevering?
En dan ga je toch 5000kWh betalen op normaal verbruikstarief (bijv. 35ct) en krijg je terug voor 5000 op teruglevertarief (0-15ct?)
Dus lijkt het me beter om zoveel mogelijk direkt te verbruiken (uit zonnestroom). Dit valt tegen elkaar weg/ registeert de meter niet.

• ds23man

ds23man

Eenum

Volgens mij haal je nu twee dingen door elkaar: Een kW en een kWh. Een Kw is de stroom op een x moment, een kWh is de stroom van moment x gedurende een uur. Als ik je op 1 fase 3 kW verbruikt en fase 2 en 3 4kW teruglevert dan lever je 1Kw aan het stroomnet. Als je dit een uur doet zal je terugleverteller met 1 kWh ophogen.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

GJ14 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:32:
[...]

okay, dat is helder. Dus de meter geeft het totale verbruik van de 3 fasen en de totale teruglevering van de 3 fasen.

Stel dat je alle gebruikers op L1 hebt zitten en de ZP op L2 en L3. Je verbruikt 5000kWh en levert ook 5000kWh.
Dan registreert de slimme meter toch 5000 verbruik en 5000 teruglevering?
En dan ga je toch 5000kWh betalen op normaal verbruikstarief (bijv. 35ct) en krijg je terug voor 5000 op teruglevertarief (0-15ct?)
Dus lijkt het me beter om zoveel mogelijk direkt te verbruiken (uit zonnestroom). Dit valt tegen elkaar weg/ registeert de meter niet.
Nee de slimme meter mag maar een telwerk laten oplopen, of verbruik of opwek, niet tegelijk, ook niet als salderen wordt afgeschaft. Deze vraag is al zo vaak gesteld.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• GJ14
klump4u schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:05:
[...]

Nee de slimme meter mag maar een telwerk laten oplopen, of verbruik of opwek, niet tegelijk, ook niet als salderen wordt afgeschaft. Deze vraag is al zo vaak gesteld.
Okay, dat wist ik niet. Dat betekent dus dat de slimme meter altijd het totaal van de 3 fasen optelt (live verbruik en live zonnestroom) en het totaal dan registreert op 1 van de 2 telwerken.
Dat is idd wel een heel belangrijke regel.
Waar is dit (wettelijk) vastgelegd?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:21
GJ14 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:15:
dat is nu de situatie met salderen, maar toch niet meer als salderen stopt?
Gelukkig wel.

Meter moet sowieso intern salderen. Dit staat los van salderen in de zin van het verrekenen van netto productie en consumptie. Ik heb recent het artikel waar dat in staat nog gelinkt, iets over berekenen met de Ferarris methode. Zal ff zoeken...

Hier: Wilke in "De Duurzame Kroeg deel 4"

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 18-10-2022 15:54 ]

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ds23man schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:06:
Dit is snoeihard vastgelegd in de wetgeving bemetering stroomaansluiting.
Ooit was snoeihard vastgelegd dat je 100% van de betaalde rente op een hypotheek eigen woning als aftrekpost mocht opvoeren. Een paar jaar later werd dit beperkt tot het rente over het leendeel minus overwaarde na verhuizing. En weer later mocht je alleen aftrekken als het een hypotheekvorm betrof waarbij afgelost wordt, en nog weer later werd de aftrek jaar-na-jaar steeds verder beperkt in omvang...

Moraal van het verhaal: wetgeving is geldig zolang hij geldig is. En iedere wet kan dus gewijzigd worden of komen te vervallen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• GJ14
ari3 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:00:
[...]
Ooit was snoeihard vastgelegd dat je 100% van de betaalde rente op een hypotheek eigen woning als aftrekpost mocht opvoeren. Een paar jaar later werd dit beperkt tot het rente over het leendeel minus overwaarde na verhuizing. En weer later mocht je alleen aftrekken als het een hypotheekvorm betrof waarbij afgelost wordt, en nog weer later werd de aftrek jaar-na-jaar steeds verder beperkt in omvang...

Moraal van het verhaal: wetgeving is geldig zolang hij geldig is. En iedere wet kan dus gewijzigd worden of komen te vervallen.
helemaal mee eens.
En dus is het verstandig om een goed plan te hebben mbt verbruikers per fase en ZP (oost/zuid/west) per fase.
Zoveel mogelijk zonnestroom direkt zelf verbruiken. Niet afhankelijk zijn van intern salderen van de slimme meter/ wetgeving.

[ Voor 7% gewijzigd door GJ14 op 18-10-2022 16:14 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26
ari3 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:00:
[...]

Ooit gehoord van rechtsongelijkheid?
Dit is niet alleen in de wet verankerd, het feit dat een 1 fase aansluiting bij aanpassen van deze regeling financieel voordeel zou hebben maakt dat de aanpassing die je noemt keihard onderuit geschoffeld zal worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

GJ14 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:49:
[...]

Okay, dat wist ik niet. Dat betekent dus dat de slimme meter altijd het totaal van de 3 fasen optelt (live verbruik en live zonnestroom) en het totaal dan registreert op 1 van de 2 telwerken.
Dat is idd wel een heel belangrijke regel.
Waar is dit (wettelijk) vastgelegd?
Of het wettelijk is vastgelegd weet ik niet maar er is een tijdje terug flinke ophef over geweest en daaruit bleek dat het niet de bedoeling was, inderdaad is iemand met 1 fase dan in het voordeel.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

GJ14 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:09:
[...]

helemaal mee eens.
En dus is het verstandig om een goed plan te hebben mbt verbruikers per fase en ZP (oost/zuid/west) per fase.
Zoveel mogelijk zonnestroom direkt zelf verbruiken. Niet afhankelijk zijn van intern salderen van de slimme meter/ wetgeving.
"verstandig" is een groot woord. Wantrouwig zou ik het noemen. Ik zie geen enkele reden waarom dit veranderd zou worden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:07
Over het intern salderen: dat is idd wantrouwen en imho nergens voor nodig.
Maar zoveel mogelijk zonnestroom verbruiken op het moment dat je ze opwekt is wel verstandig (en dat is eenvoudiger met oost-west). Zie capaciteitstarief wat er aankomt in BE; waarbij je wat meer zal betalen als je piekverbruik hoger ligt.

Ik zie het nog komen dat er een uur(/kwartier?)tarief voor electriciteit komt; dat is realistisch naar netbelasting toe en geeft een flink nivellerend effect (hoe groter prijsverschil is, hoe meer winst je kan maken met thuisbatterij, of bedrijven kunnen maken met verbruik te verschuiven; waardoor het prijsverschil kleiner wordt en dit binnen de perken blijft).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• GJ14
naftebakje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:26:
Over het intern salderen: dat is idd wantrouwen en imho nergens voor nodig.
Maar zoveel mogelijk zonnestroom verbruiken op het moment dat je ze opwekt is wel verstandig (en dat is eenvoudiger met oost-west). Zie capaciteitstarief wat er aankomt in BE; waarbij je wat meer zal betalen als je piekverbruik hoger ligt.

Ik zie het nog komen dat er een uur(/kwartier?)tarief voor electriciteit komt; dat is realistisch naar netbelasting toe en geeft een flink nivellerend effect (hoe groter prijsverschil is, hoe meer winst je kan maken met thuisbatterij, of bedrijven kunnen maken met verbruik te verschuiven; waardoor het prijsverschil kleiner wordt en dit binnen de perken blijft).
Uurtarief is er nu al. Ik heb zelf een dynamisch kontrakt, krijg elke dag rond 13u de uurtarieven voor de volgende dag. Dat stimuleert mij om onze EV's in de goedkope uren te laden. En dus ook de netbelasting te nivelleren.
Voor teruglevering krijg je dezelfde vergoeding als wat je betaald voor het uurtarief. Kan goed en slecht uitpakken, maar gemiddeld lijkt het wel positief. Ga ik ervaren als ik de PV heb geinstalleerd.
Pagina: 1