3070 of 3080?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreadZeppelin
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08 00:46
Ik zoek een?
Ik ben aan het kijken naar een 3080 of 3070, weet niet of ik beter kan wachten tot de 4080 uit is i.v.m. Jensen z'n moneymaking schemes / mogelijke prijsdaling.

Wat is je budget?
Het uiterste maximum wat ik uit zou willen geven is 900.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Liever geen Gigabyte, daar heb ik slechte ervaring mee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Momenteel heb ik een i7-8700 dus daarmee zou ik met een 3080 een bottleneck hebben van ongeveer 11% maar ik weet niet hoe erg dat zou zijn. Ik speel namelijk op 1440p (en heb een tweede 1080p scherm). Verder zit er 16GB RAM in m'n systeem.

Als ik nog wat mis qua specs ofzo, let me know dan vul ik het aan/reageer ik.

[ Voor 15% gewijzigd door DreadZeppelin op 18-10-2022 11:37 ]

Beste antwoord (via DreadZeppelin op 20-10-2022 18:04)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

In dat geval ->
uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 6900 XT
uitvoering: ASUS TUF Gaming RX 6800 XT OC
uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 6800 OC Edition

Zijn allemaal prima value, maar je ik zou even 3 november afwachten als het kan ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

11% is een rare nummer, waar haal je dit vandaan?

Of de 3080 bottlenecked gaat worden hangt dan weer af van wat voor spellen je speelt.

En ja, je vraagt nu om een glazen bol uitspraak, lastig te zeggen.
Je kan even afwachten op 3 november om te zien of AMD competitief gaat zijn of niet...
Maar kijkende naar de prijs van de 4080 gaat dit sowieso boven je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreadZeppelin
Thomg schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:40:
11% is een rare nummer, waar haal je dit vandaan?

Of de 3080 bottlenecked gaat worden hangt dan weer af van wat voor spellen je speelt.

En ja, je vraagt nu om een glazen bol uitspraak, lastig te zeggen.
Je kan even afwachten op 3 november om te zien of AMD competitief gaat zijn of niet...
Maar kijkende naar de prijs van de 4080 gaat dit sowieso boven je budget.
https://pc-builds.com/bot...raphic-card-intense-tasks
Als het goed is zou dat je moeten linken, en ik heb inderdaad al besloten niet voor de 4080 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Spellen maken ook uit, maar er is zeker een kans dat de 8700 de bottleneck kan zijn.
Die 11% is een prima indicatie, maar het maakt nogal een verschil of je CS:GO gaat spelen of iets met RTX zonder DLSS :+

De vraag is dan vooral of je hoge FPS target en/of je vooral 60fps target met hoogste instellingen.

Welke voeding heb je?

Op 1440p is AMD over het algemeen sneller, waar Nvidia weer beter is op 4k en met raytracing/cuda.
AMD overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreadZeppelin
M'n scherm is naast 1440p ook 144Hz dus ik zou wel liever 100+fps willen halen.
Daarnaast speel ik redelijk wat hunt: showdown en over het algemeen games die wel wat meer demanding zijn dan cs:go.

De voeding die ik heb is een Be Quiet Straight Power 11 750W, redelijk nieuw (2 jaar oud).

Ik heb wat gekeken naar amd, is misschien wel een betere optie. Ray tracing is toch nog niet ver genoeg om een replay van control interessant te maken. Of possible met hoge framerates for that matter. In ieder geval niet voor deze setup.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

In dat geval ->
uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 6900 XT
uitvoering: ASUS TUF Gaming RX 6800 XT OC
uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 6800 OC Edition

Zijn allemaal prima value, maar je ik zou even 3 november afwachten als het kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreadZeppelin
Thanks!
Nadat je dat gemeld had was ik zelf ook nog ff gaan kijken en toen viel m'n oog op deze:
https://tweakers.net/pric...ntom-gaming-d-16g-oc.html

Of is die overpriced voor een 6800 XT?
Want als ik een GPU of iets van tech haal betaal ik liever wat extra om geen fan whine enzo te hebben (is natuurlijk altijd een crapshoot :X)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Aangezien de 6900XT goedkoper is... Is de 6800XT best wel piss value...

De koeler van de 6900XT is meer dan prima voor zover ik weet, een enkele review betekent niet meteen dat het product slecht is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreadZeppelin
Hmmmm true, alleen is met de 6900 XT de bottleneck ook weer wat hoger. Of iig dat geeft die 'zeer accurate' 8)7 bottleneck calculator aan... geen idee hoeveel dat uit maakt in mijn real world gaming experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreadZeppelin
Ik moet gewoon een knoop doorhakken en dan het moeilijkste doen van alles... wachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Welke GPU heb je nu?

Kan je even kijken hoe zwaar de CPU nu moet lopen. Zou je kunnen extrapoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreadZeppelin
Momenteel heb ik een MSI 1660 super gaming x. Die heb ik net voor ze omhoog schoten in prijs kunnen kopen gelukkig.

Geen idee hoe ik dat zou moeten extrapoleren though :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Natuurlijk niet perfect, maar je kan even kijken hoe hoog je CPU usage in Hunt: Showdown is.

Als je CPU usage 30% is, en de GPU die je gaat kopen 2x zo snel als de 1660 Super is, dan ga je naar 60% CPU usage (en dus nog geen bottleneck).

Dit is niet accuraat, maar geeft een schappelijke indicate van te verwachten bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreadZeppelin
Heb 't even kort getest en als ik het met de 6800 XT vergelijk zou dat max 70% beter zijn dan m'n huidige GPU. En ik heb af en toe wel wat pieken (boven de 60%) in de CPU waardoor ik dan richting of over de 100% zou gaan.

Misschien dat ik dan meteen een grotere upgrade doe en overstap op ryzen om volledig gebruik te maken van hoe hun architecturen samenwerken. Maar dan zou ik met wat meer in hun CPU's moeten verdiepen. En dat is daarnaast ook wel een redelijke investering.
Pagina: 1