Een "reserve" HR ketel nieuw kopen en bewaren voor later

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niefnief
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:27
Wij hebben een Intergas HRE 30/36 ketel hangen die goed bevalt. Omdat het installeren van een (hybride) warmtepomp nogal wat aanpassingen vragen aan ons huis, overweeg ik om nu een identieke, nieuwe Intergas HRE 30/36 ketel te kopen en die in de doos te bewaren (binnen, droog, op 20 °C) en die te (laten) plaatsen op het moment dat de huidige aan vervanging toe is (over 8-12 jaar).

Afgezien van het feit of dit een duurzame oplossing is of dat we over 10 jaar geen gas meer hebben, zou ik graag advies willen of dit mogelijk is.

Mijn installateur raadt het af omdat er na 10 jaar bewaren allerlei onderdelen niet meer zouden (kunnen) werken (bijv. vastzittende pomp en kleppen), maar ik vraag mij af of dit wel klopt bij een apparaat dat gloednieuw is, waar nog ooit water in heeft gezeten en die nooit gebrand heeft.
...

update 11/11/2023: Dank voor alle opmerkingen en tips. De "reserve" HR ketel ligt inmiddels in de (verwarmde) garage. Niemand heeft een glazen bol, dus we gaan het meemaken of het een goed of slecht idee is/was. Ik kan pas over pak 'm beet 10 jaar weer een update geven m.b.t. tot dit idee, als dit reserve exemplaar wel of niet gebruikt kan worden c.q. als orgaandonor kan dienen. Hopelijk is dit forum dan nog steeds live....

[ Voor 20% gewijzigd door niefnief op 12-11-2023 18:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:29
De hoofdvraag is; waarom zou je dit doen? Je kunt nu ook nog steeds kolenkachels kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:09
kan je niet beter sparen en dan de aanpassingen doen over 8 a 12 jaar?

Bedoel stel je spaart 1000 euro per jaar, dan heb je 12000 over 12 jaar?

Daarnaast klopt het wat de installateur zegt. Nieuw in doos wil niet zeggen dat het na 12 jaar nog steeds zo goed is. ( rubbers die uitdrogen, roest etc )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09 22:24
Ook bij droge opslag kan metaal gaan roesten door vocht in de lucht.
Ook rubbers en/of pakkingen kunnen uitdrogen.

Dus na zoveel jaar in de opslag zou je problemen kunnen verwachten. Zelfs als hij nog nooit gebruikt is.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
12 jaar bewaren kan vast wel, maar ik mis de logica erin. In die tijd kan er zó ontzettend veel veranderen.
Wellicht ga je verhuizen of komt er nog meer subsidie of aantrekkelijke regelingen om te isoleren. Of wie weet gaat de belasting op gas nog verder omhoog, of wordt het verplicht om van gas af te gaan. Nog te vergeten dat er steeds meer eisen komen voor installateurs. Misschien kan je tegen die tijd de ketel niet eens meer laten vervangen voor een gasgestookte ketel die al 12 jaar op de plak ligt.

Daarnaast gaat de ontwikkeling met warmtepompen gewoon door. Ze zijn nu al geschikt voor minder super-geisoleerde huizen. Zelfs al wil je niets aan isolatie doen, dan kan je vaak al weg komen met lage temperatuur radiatoren.

Mocht je ketel over 8-12 jaar kapot gaan, dan zijn er zeker nog wel onderdelen te vinden om te repareren. Desnoods gereviseerd of van andere ketels die niet meer in gebruik zijn.

Maar nogmaals.. de logical ontbreekt totaal.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 18-10-2022 11:21 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 20:10
Denk dat alle pakkingen/rubbers tegen die tijd wel uitgedroogd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:38
Ik mag toch hopen dat over 10 jaar ons gas netwerk meer en meer geschikt is voor waterstof en daarnaast mensen full elektrisch verwarmen. De eerste hoofdaders worden al geschikt gemaakt voor waterstof.

Het lijkt mij echt een vreemde investering om een ketel te kopen en die dan maar 10 jaar te laten liggen.
Ga sparen voor verduurzaming van je huis zou ik dan zeggen. In 10 jaar kun je toch aardig wat bij elkaar sprokkelen voor een meer duurzame oplossing ?

Duurzaam voor de wereld en voor jezelf.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 18-10-2022 11:20 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dit gaat niet werken omdat:

a. Binnenkort alleen nog een gecertificeerde installateur een gastoestel mag aansluiten.
b. Een installateur straks geen CV ketel meer mag ophangen zonder een hybride warmtepomp.
c. Er geen verbod komt op de verkoop van cv ketels.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
ds23man schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:20:

a. Binnenkort alleen nog een gecertificeerde installateur een gastoestel mag aansluiten.
b. Een installateur straks geen CV ketel meer mag ophangen zonder een hybride warmtepomp.
Nog wel het meest valide punt.

Er zijn nu al legio installateurs die geen CV-ketel willen installeren als ze hem zelf niet hebben gekocht of als hij vrijwel nieuw-tweedehands is. Mocht je toch een installateur vinden dan krijg je niet meer dan garantie tot de deur, met alle mogelijke gevolgen van dien(want oud materiaal, risicovol). Over 12 jaar zijn ze allemaal druk met warmtepompen plaatsen en zal het meest in te verdienen zijn. Succes met iemand vinden dan.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het huis waar ik in woon, had een tweede ketel klaarstaan voor het geval de eerste ketel niet genoeg vermogen zou hebben (gekocht door vorige bewoners). Na 12 jaar was dat ding nog nooit gebruikt. Het was geen cent meer waard en alle installateurs raadden me af om hem nog te gebruiken. Kortom, ik zou er niet aan beginnen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
niefnief schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:14:
Wij hebben een Intergas HRE 30/36 ketel hangen die goed bevalt. Omdat het installeren van een (hybride) warmtepomp nogal wat aanpassingen vragen aan ons huis, overweeg ik om nu een identieke, nieuwe Intergas HRE 30/36 ketel te kopen en die in de doos te bewaren (binnen, droog, op 20 °C) en die te (laten) plaatsen op het moment dat de huidige aan vervanging toe is (over 8-12 jaar).
Dat ophangen van die ketel gaat wel goed komen. Je zult waarschijnlijk wel direct alles moeten service-en ('grote beurt') waarbij je rubbers e.d. gaat nakijken.

Een grotere uitdaging ga ik zien met serviceparts. Je installeert > 2030 een ketel die dan al lang uit productie is. Vanaf 2026 zal de complete productie van alleen gasketels al worden gestaakt, alleen de hybride ketels blijven dan over. Maar mijn vermoeden is dat in 2026 (en helemaal na 2030) de wereld zo hard gaat veranderen dat de overheid/gemeentes actief gaan sturen in het vervangen voor een gasloos systeem.
Hoe minder gasaansluitingen we hebben, hoe minder ketels er hangen, hoe minder onderhoud e.d. er nodig is. Ergens gaan de fabrikanten dan ook hun support terug schroeven. 'Helaas, voor die ketels hebben we geen onderdelen meer'. Vergis je ook niet, dat de markt voor CV-ketels nogal land/regio gebonden is. Intergas is een NLse club. Als de 10-jarige garantie op de warmtewisselaar voorbij is voor jouw model (van de laatste batch), dan kan het weleens hard gaan met hun ondersteuning.

Het tweede probleem is dat vanaf een bepaalde datum er wijken van het (aard)gas afgaan. Mogelijk met subsidie en andere hulp. Jouw ketel heeft echter een bouwjaar van 2022 en is dan al heel oud (volgens de subsidieregels). Het maakt niet uit of je dan naar waterstof, warmtenet of warmtepomp overgaat, die ketel schrijf je dan af. Wanneer dat gaat spelen weet ik niet, maar na 2026 zal het volgende jaartal 'gasloos' zijn. 2030-2035? Het kan zijn dat je letterlijk een nieuwe ketel bij het grofvuil kunt zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 21:29

Afgezien van het feit of dit een duurzame oplossing is of dat we over 10 jaar geen gas meer hebben, zou ik graag advies willen of dit mogelijk is.

Mijn installateur raadt het af omdat er na 10 jaar bewaren allerlei onderdelen niet meer zouden (kunnen) werken (bijv. vastzittende pomp en kleppen), maar ik vraag mij af of dit wel klopt bij een apparaat dat gloednieuw is, waar nog ooit water in heeft gezeten en die nooit gebrand heeft.
...
Je moet je maar eens gaan verdiepen wat die aanpassingen zijn. Want bij een normale hybride warmtepomp valt dat best mee.
Maar het mooie is, je huidige CV-ketel is nog goed, dus je hebt alle tijd om alles netjes voor te bereiden.

Daarnaast gaan de ontwikkelingen erg hard. Ze zijn al volop bezig om warmtepompen te maken die geen buitenunit nodig hebben en met minimale aanpassingen te installeren zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-09 12:37
stop het geld wat je nu voor de ketel zou uitgeven in isolatie en andere energiebesparende oplossingen, dat verdien je echt ruim terug in 10 jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ook in dit draadje komen weer wat misconcepties voorbij.

De productie van CV ketels wordt helemaal niet gestaakt en hybride cv ketels bestaan niet. Een hybride opstelling is gewoon een standaard cv ketel met een warmtepomp erbij die de lagere vermogens doet. Zijn twee losstaande apparaten die parallel op je cv leidingsysteem zijn aangesloten. En een hybride warmtepomp is een gewone warmtepomp die door wat extra software de beslissing kan maken of hijzelf moet draaien of de ketel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Ik snap TS erg goed en had zelf een iets andere strategie in gedachten...
Vlak voor 2026 vervang ik mijn CV ketel (ook al is ie dan pas 10 jaar oud), zodat ik de veel duurdere verplichte upgrade naar een hybride nog zo lang mogelijk kan uitstellen.
Dan kan ik zeker tot 2040 nog prima gebruik maken van een simpele en goedkope CV ketel.
Daarna, zien we wel weer.
Met mijn 400 kuub gas per jaar, denk ik dat ik een hybride niet eens economisch gaat terugverdienen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Met 400 kuub is een all electric al lastig qua tvt. Wordt denk ik afwachten of de warmtepompen de komende jaren serieus goedkoper worden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Laatst online: 22-09 21:46

Fab1Man

Live life to the fullest

GarBaGe schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:18:
Vlak voor 2026 vervang ik mijn CV ketel (ook al is ie dan pas 10 jaar oud), zodat ik de veel duurdere verplichte upgrade naar een hybride nog zo lang mogelijk kan uitstellen.
Dan kan ik zeker tot 2040 nog prima gebruik maken van een simpele en goedkope CV ketel.
Met mijn 400 kuub gas per jaar, denk ik dat ik een hybride niet eens economisch gaat terugverdienen.
Moet je het altijd terugverdienen dan? Of mag je ook gewoon eens investeren in de wereld? Ik vind je houding daarin eigenlijk walgelijk, nog even voor de regels wijzigen iets ophangen "want hey, toch niet mijn probleem" en dan door pruttelen tot 2040... Deze houding is precies de reden dat nu opeens alles zo duur is geworden omdat nu iedereen opeens wel een zuinig apparaat wil hebben, want energiekosten zijn hoog. Die investering had je ook al veel eerder kunnen doen.
Maar ja, het hebben van een principe kost geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Laatst online: 18-09 14:35
Fab1Man schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:34:
[...]

Moet je het altijd terugverdienen dan? Of mag je ook gewoon eens investeren in de wereld? Ik vind je houding daarin eigenlijk walgelijk, nog even voor de regels wijzigen iets ophangen "want hey, toch niet mijn probleem" en dan door pruttelen tot 2040... Deze houding is precies de reden dat nu opeens alles zo duur is geworden omdat nu iedereen opeens wel een zuinig apparaat wil hebben, want energiekosten zijn hoog. Die investering had je ook al veel eerder kunnen doen.
Een hybride pomp met zijn verbruik is ook slecht voor de wereld, dat standby draaien kost ook energie en dat apparaat maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GarBaGe
[...]

Niet per se.
Maar een gemiddelde electriciteitscentrale is hooguit 50% efficient.
En mijn CV HR-ketel zit rond de 100%

Als ik gas vervang door warmtepomp (en dus electriciteit), dan zijn er 2x zoveel resources nodig tov de CV ketel.
En de Nederlandse energiemix draait voor meer dan 50% op fossiele brandstoffen (olie, gas, steenkool).

Dus, eigenlijk is met CV ketel beter voor het milieu dan de warmtepomp en is de uitstoot van CO2 lager.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:13

Rannasha

Does not compute.

GarBaGe schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

Niet per se.
Maar een gemiddelde electriciteitscentrale is hooguit 50% efficient.
En mijn CV HR-ketel zit rond de 100%

Als ik gas vervang door warmtepomp (en dus electriciteit), dan zijn er 2x zoveel resources nodig tov de CV ketel.
En de Nederlandse energiemix draait voor meer dan 50% op fossiele brandstoffen (olie, gas, steenkool).

Dus, eigenlijk is met CV ketel beter voor het milieu dan de warmtepomp en is de uitstoot van CO2 lager.
Een warmtepomp heeft een CoP die veel hoger is dan 1. Afhankelijk van het model en de omstandigheden zit je al bij een CoP van 4. En dan is de electriciteit die met 50% efficientie wordt opgewekt opeens 2 keer zo effectief als jouw CV ketel.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:50

_Apache_

For life.

Om vervolgens ketels te hebben die weer een stuk efficienter zijn, om er een op te hangen die 10-12j oud is- als het allemaal naar behoren zou werken.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

CV ketels zijn dermate uitontwikkeld dat er nauwelijks nog meer efficientie uit te persen is, denk aan een procentje. Daarom stoppen diverse fabrikanten met het ontwikkelen van nieuwe ketels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middachten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-08 10:30
Er zijn op dit moment (eindelijk) technieken in ontwikkeling die wel degelijk een flinke rendementssprong maken met gasgestookte verwarming. Ik zeg bewust niet 'CV ketel' want het gaat om gasgestookte warmtepompen. Bijvoorbeeld bij Cooll uit Enschede https://www.cooll.eu

Het gaat nog wel een jaar of 3 duren voordat dit in grote aantallen beschikbaar komt. Maar vorig jaar is een prototype bij Fraunhofer getest en toont een besparing van zo'n 30% gas aan. En vorig jaar najaar is ook een eerste pre-productie model getest bij de KIWA op veiligheid. Dus het begint aardig richting een serieus consumenten product te gaan.
Deze 'gasgestookte warmtepomp' (want dat is het in feite) kan hoge temperatuur warmte leveren met een hoog rendement. Dit gaat echt een drop-in vervanging worden van een bestaande CV ketel.

Ook het Italiaanse Ariston is met dergelijke ontwikkelingen bezig.

Nog niet morgen, maar de komende 2-3 jaar zul je steeds meer van deze technologien zien. Een elektrische warmtepomp is simpelweg niet effecient voor hogere temperaturen. En de meeste binnensteden hebben onvoldoende sterke elektriciteitsnetwerken en ongeschikte panden (isolatie, vloerverwarming) om op elektra over te gaan. En hybride? Dat is emissie-technisch eigenlijk alleen een zinnige oplossing als je er van uitgaat dat de stroom duurzaam opgewekt is. Met de huidige energie mix stoot je meer CO2 uit met een hybride CV dan met een gasgestookte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:33

Mavamaarten

Omdat het kan!

Waarom zou je binnen 10 jaar een ketel willen installeren die nu "goed bevalt", als er tegen dan mogelijk veel efficientere modellen op de markt zijn?

Zoiets kan alleen maar interessant zijn als jij met zekerheid kan zeggen dat:
- De gasprijs in de toekomst nog interessant is
- Ketels in de toekomst veel duurder worden
- Er geen efficientere modellen komen in de toekomst

En dat lijkt me eerlijk gezegd een heel gewaagde gok.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-08 10:30
Rannasha schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:01:
[...]

Een warmtepomp heeft een CoP die veel hoger is dan 1. Afhankelijk van het model en de omstandigheden zit je al bij een CoP van 4. En dan is de electriciteit die met 50% efficientie wordt opgewekt opeens 2 keer zo effectief als jouw CV ketel.
Met een gemiddelde lucht-water warmtepomp is 4.0 aan de optimistische kant, en alleen haalbaar bij zeer lage temperatuur verwarming. In de praktijk ligt het rendement eerder bij 3.0 - 3.5. En bij productie van warm water is het niet veel beter dan 1.0 (niet relevant voor de Hybride, waar dit met gas kan worden gedaan).
Als de gebruikte elektriciteit niet 100% duurzaam is, gaat een hybride CV al snel in de richting van dezelfde CO2 uitstoot als een HR ketel.
Gelukkig neemt de hoeveelheid duurzaam in onze energiemix gestaag toe. Dus op termijn is dat een steeds betere CO2 balans voor de hybride CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-07 19:10
Grote nadeel van die Cooll is natuurlijk dat die niet gasloos is.
Nu zal de gemeente niet binnen nu en 5 jaar je woonwijk gasloos maken, maar daarna? Ik weet het niet.
En inderdaad als je elektriciteit uit een windmolen oid komt wint de "traditionele" hybride altijd qua CO2 uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:55

Theo

moederbord

Ik zou het niet doen omdat de ketel niet te onderhouden is. Een beetje fabrikant die ondersteunt een ketel zo'n 15-20 jaar met reserveonderdelen en slijtagedelen. Na deze tijd zijn deze gewoon zeer lastig te verkrijgen omdat er geen markt voor is. Probeer nu maar eens een vervangende pakking en printplaat te vinden voor een ketel uit 1998..
Een CV fabrikant zal voor jouw Intergas ketel dus de komende 15-20 jaar zorgen voor reserveonderdelen en slijtageonderdelen. Hang jij over 12 jaar je reserveketel op dan heb je nog maar een paar jaar dat je aan reserveonderdelen kunt komen. Ofwel; wanneer er dan ook maar iets kleins met die ketel aan de hand is dan is het einde verhaal omdat de support gewoon niet meer aanwezig is...

Bovendien moet je ook je reserveketel regelmatig servicen; rubbers en pakkingen drogen uit en roest is ook een dingetje (zelfs een auto roest weg in een gortdroge woestijn...)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Even los van de adviezen hierboven, de monteur heeft wel gelijk.
Een pomp die lang stil staat kan vast komen te zitten.
Rubberen onderdelen zullen uitdrogen.
Delen van de machine die zijn ontworpen om permanent 'onder water' te staan zullen langdurige opslag ook niet leuk vinden.

Grote kans dat je over 10 jaar een defecte ketel zonder reserve onderdelen hebt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 19:39
Nederland is handelsland... Zijn gloeilampen ook niet verboden maar relatief makkelijk wel te krijgen?
En je kunt altijd bij onze buren gaan shoppen. Ik denk niet dat het zo hard van stapel loopt.

Onze politiek is soms verkwistend en dom, maar ze weten ook dat niet elk huis/kasteel/monument te moderniseren binnen een redelijke kostenplaatje.

Ben je gestresst vanwege de vergrijzing op het werk? (te weinig jongeren om het klagen van ouderen te spreiden?)

[ Voor 15% gewijzigd door Harm_H op 19-10-2022 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou dat niet doen, over 10 jaar heb je geen garantie op dat ding en onderdelen worden ook niet eeuwig gemaakt. Ook zal de techniek en het economische plaatje misschien anders zijn (Europa zet toch in op de warmtepomp). Dan kun je dat geld beter in spouwmuurisolatie stoppen of iets dat je woning verbeterd als he denkt dat die niet geschikt is vooreen andere manier van verwarmen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22

Tazzios

..

Wat zijn volgens jou dan de gasprijzen en elektra prijzen van 2026 t/m 2040?
Naast dat je met 400kuub verbruik hybride ook beter over kunt slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GGroen
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-11-2023
TheGhostInc schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:00:
[...]

Dat ophangen van die ketel gaat wel goed komen. Je zult waarschijnlijk wel direct alles moeten service-en ('grote beurt') waarbij je rubbers e.d. gaat nakijken.

Een grotere uitdaging ga ik zien met serviceparts. Je installeert > 2030 een ketel die dan al lang uit productie is. Vanaf 2026 zal de complete productie van alleen gasketels al worden gestaakt, alleen de hybride ketels blijven dan over. Maar mijn vermoeden is dat in 2026 (en helemaal na 2030) de wereld zo hard gaat veranderen dat de overheid/gemeentes actief gaan sturen in het vervangen voor een gasloos systeem.
Hoe minder gasaansluitingen we hebben, hoe minder ketels er hangen, hoe minder onderhoud e.d. er nodig is. Ergens gaan de fabrikanten dan ook hun support terug schroeven. 'Helaas, voor die ketels hebben we geen onderdelen meer'. Vergis je ook niet, dat de markt voor CV-ketels nogal land/regio gebonden is. Intergas is een NLse club. Als de 10-jarige garantie op de warmtewisselaar voorbij is voor jouw model (van de laatste batch), dan kan het weleens hard gaan met hun ondersteuning.

Het tweede probleem is dat vanaf een bepaalde datum er wijken van het (aard)gas afgaan. Mogelijk met subsidie en andere hulp. Jouw ketel heeft echter een bouwjaar van 2022 en is dan al heel oud (volgens de subsidieregels). Het maakt niet uit of je dan naar waterstof, warmtenet of warmtepomp overgaat, die ketel schrijf je dan af. Wanneer dat gaat spelen weet ik niet, maar na 2026 zal het volgende jaartal 'gasloos' zijn. 2030-2035? Het kan zijn dat je letterlijk een nieuwe ketel bij het grofvuil kunt zetten.
Ik hoop dat de opsteller van de vraag bovenstaande reactie op waarde weet te schatten. Het is een van de vele mogelijke scenario's, en dat scenario kan helemaal de plank mis slaan. In de redenering ontbreekt referentie naar bronnen die het scenario ondersteunen.

Een concurrerend en plausibel scenario zou dan net zo goed kunnen zijn dat na de eerst volgende verkiezingen een kabinet komt die "vrije jongens" meer ruimte geeft en veel minder met regelgeving komt om mensen te dwarsbomen die zelfstandig op een verantwoorde manier (bijv. verplichte keuring na voltooiing van je CV of zonnepanelenklus) hun huis willen verduurzamen en technisch up-to-date te houden. Het is denkbaar dat zo'n nieuw kabinet per huistype en gezinssamenstelling een richtlijn (geen wet) komt met streefgetallen m.b.t. gas en stroomverbruik, en welk belastingtarief gaat horen bij welk verbruik. Mensen die onvoldoende geld hebben of kunnen reserveren en geen trek in meer schulden hebben van 10-20 duizend euro, zoals pensionado's, hebben dan wat te kiezen. Er zijn immers vele wegen naar duurzaamheid en die lopen niet allemaal via installatiebedrijven.

M.b.t. tot de oorspronkelijke vraagsteller. Aangenomen dat u voldoende technische kennis en vaardigheden heeft om op een veilige manier een ketel te vervangen (het is immers een identieke met dezelfde ophangbeugel en zelfde aanvoer/afvoer aansluit-specificaties). Ik zou het gewoon zelf doen en daarna een keuring van je installatie laten doen door een CV-monteur. Zal even zoeken zijn, maar misschien biedt de overheid t.z.t. die mogelijkheid aan via de gemeente (gemeentelijke keuring CV-installatie a, zeg, 150 euro). Je weet dat je je garantie op je ketel verliest als je zelf installeert, en dat je, op dit moment, strikt genomen iets doet wat niet meer mag. Dat weet je dan vooraf en je kunt daarvoor kiezen (of niet). Overigens krijg je toch maar, doorsnee, 2 jaar garantie op de ketel. Het risico op grote defecten in die periode is met zo'n uitontwikkelde ketel is immers gering. Hetzelfde geldt voor een nieuw auto. Kan je gemakkelijk 2 of 5 jaar garantie op geven, want kans op ellende is klein (gemiddeld genomen, maar je kunt natuurlijk pech hebben).

Ik zou die nieuwe ketel toch niet zo lang parkeren op zolder of iets dergelijks, maar wat eerder inzetten en de oude op zolder (voor nog goede onderdelen) bewaren. Overigens, sinds 2017 ben je ook nog verplicht om bij elke keer dat je je CV-ketel vernieuwd (10-15 jaar) verplicht bent ook je GEHELE rookkanaal te laten vernieuwen. Denk dus niet dat de kosten van een CV-ketel vervangen beperkt blijft tot die ketel en aansluitingen, maar ook kosten voor aanleg/vervanging van een compleet nieuw rookgas afvoerkanaal vanaf de ketel tot en met de uitgang op het dak. Dat laatste kan nog wel eens veel meer kosten dan een nieuwe CV-ketel. Even stof tot nadenken en goed letten op het totale kostenplaatje. Bezint alvorens je begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
GGroen schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:56:
Ik hoop dat de opsteller van de vraag bovenstaande reactie op waarde weet te schatten. Het is een van de vele mogelijke scenario's, en dat scenario kan helemaal de plank mis slaan. In de redenering ontbreekt referentie naar bronnen die het scenario ondersteunen.
https://www.rijksoverheid...ebouwen-aardgasvrij-maken
&
https://aardgasvrijewijken.nl/default.aspx

De eerste wijken gaan van het gas af, dat is gewoon de werkelijkheid waarin we leven.
In 2050 moeten bijna 7 miljoen woningen en 1 miljoen andere gebouwen aardgasvrij zijn. Tot en met 2030 is in het Klimaatakkoord de afspraak om 1,5 miljoen woningen en andere gebouwen te verduurzamen.
Een concurrerend en plausibel scenario
[...]
Volgens mij moet je dan wel zelf met referenties komen, anders is jouw reactie nog zinlozer dan de mijne :+

Los daarvan zijn wij internationaal nogal gebonden aan afspraken/regels, wat we met de hele stikstof discussie ook zien. En onze overheid is vaak weinig pro-actief als het niet nodig is en creëert daarmee weinig extra ruimte. De kans dat we veel vrijheid krijgen in onze keuzes zie ik nog niet gebeuren. Helemaal omdat de rechter ook al meerdere keren fors heeft ingegrepen en complete wetgeving de prullenbak in heeft gegooid.
M.b.t. tot de oorspronkelijke vraagsteller. Aangenomen dat u voldoende technische kennis en vaardigheden heeft om op een veilige manier een ketel te vervangen (het is immers een identieke met dezelfde ophangbeugel en zelfde aanvoer/afvoer aansluit-specificaties). Ik zou het gewoon zelf doen en daarna een keuring van je installatie laten doen door een CV-monteur.
Dit is dus gewoon illegaal. Mag gewoon niet.
En zoals je zelf al aangeeft, je moet ook de aanvoer/afvoer vervangen. Dat is echt wel wat meer werk dan 'even' het apparaat van de muur en op dezelfde punten aansluiten.

Uiteindelijk is het koffiedik kijken:
Maar met 2 CV ketels 'achter elkaar' zit je heel ver in de toekomst, om het in perspectief te zetten, er zijn mensen die een CV ketel hebben hangen die ouder is dan de iPhone, als je toen ipv 2 CV ketel's 1 CV ketel en bitcoins had gekocht.... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 09:18
Middachten schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:21:
[...]

Met een gemiddelde lucht-water warmtepomp is 4.0 aan de optimistische kant, en alleen haalbaar bij zeer lage temperatuur verwarming. In de praktijk ligt het rendement eerder bij 3.0 - 3.5. En bij productie van warm water is het niet veel beter dan 1.0 (niet relevant voor de Hybride, waar dit met gas kan worden gedaan).
Als de gebruikte elektriciteit niet 100% duurzaam is, gaat een hybride CV al snel in de richting van dezelfde CO2 uitstoot als een HR ketel.
Gelukkig neemt de hoeveelheid duurzaam in onze energiemix gestaag toe. Dus op termijn is dat een steeds betere CO2 balans voor de hybride CV.
Nou daar is wel wat op af te dingen hoor,

Warmwater doe ik met een warmtepomp boiler, dat heeft inderdaad relatief lage cop, 2 in winter 2.5 in zomer. (Gemiddeld afgelopen jaren)

Verwarming in oude huis met radiatoren icm monoblock warmtepomp, COP 4.2 gemiddeld.

Huidige woning monoblock met vloerverwarming, COP gemiddeld 4.8

Dus wel heel stuk beter dan de cijfers die jij hier noemt, zonder specifieke bijzondere warmtepomp of huis. (Eerste huis was jaren 60 bijv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 19:17
TheGhostInc schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:00:
[...]

[..]
Bron?
Want het gaat alleen om een verkoopverbod, geen productieverbod. Daarnaast gaan veel huishouden in Polen juist over op aardgasverwarming, waardoor deze argumentatie geen steek houdt ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
D_Jeff schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:50:
[...]

Bron?
Want het gaat alleen om een verkoopverbod, geen productieverbod. Daarnaast gaan veel huishouden in Polen juist over op aardgasverwarming, waardoor deze argumentatie geen steek houdt ;)
Dat had natuurlijk installatie moet zijn, niet productie. Voor de hybrides blijft ook een stuk gasketel over.

Gebruiken ze in Polen hoog of laag calorisch gas? Want dat maakt nogal een verschil, dan krijg je net andere ketels. En juist de onderdelen die je nodig hebt rondom de brander e.d. moet je onderhouden.

Maar de vraag is dus of een gasketel uit 2022 in 2035 nog bruikbaar en onderhoudbaar is voor 10+jaar.

Als ik dan naar Intergas kijk:
https://installatie.nl/nieuws/intergas-wordt-amerikaans/
&
https://www.rtvdrenthe.nl...aken-we-er-minimaal-30000
Of naar de markt als geheel:
https://www.installatie.n...-verdwijnt-uit-het-schap/
Het is gewoon de vraag hoe lang alles leverbaar blijft. Een ketelfabrikant die 15 jaar onderdelen aanbiedt is prima, maar de TS 'begint dan net' aan zijn nieuwe ketel. Terwijl de fabrikant tegen die tijd meer warmtepompen van de band heeft rollen dan ketels, of zelfs geen ketels meer maakt.

Maar ik ben wel benieuwd @niefnief , staat de ketel al op zolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Ik heb contact opgenomen met mijn CV installateur.
Die wil nog prima een nieuwe ketel leveren in het laatste jaar dat het nog wel mag: 2025.
Tegen de tijd dat die ketel vervangen moet worden (2040), zie ik wel wat er dan voor mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 10:48

...
:*) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:25
En de TS heeft sinds het openen van een topic niets meer laten horen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 22-09 17:02
Er komt sowieso geen algemeen verbod meer. Het gaat alleen gelden voor woningen waar het praktisch en economisch is om van gas af te gaan.
https://www.rtlnieuws.nl/...2026-appartement-monument

Er is sinds dit jaar wel een verbod op het installeren of onderhouden van een CV ketel zonder certificaat. Dus zelf ophangen is not done.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 11:05

mjl

Ugh

RocketKoen schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:35:
Er komt sowieso geen algemeen verbod meer. Het gaat alleen gelden voor woningen waar het praktisch en economisch is om van gas af te gaan.
https://www.rtlnieuws.nl/...2026-appartement-monument

Er is sinds dit jaar wel een verbod op het installeren of onderhouden van een CV ketel zonder certificaat. Dus zelf ophangen is not done.
Maar nog steeds niet onmogelijk, je kan gewoon een ketel bestellen en zelf aansluiten, met hetzelfde model hoef je niet eens leidingen te verleggen :) ik vraag me ook af hoe men dit gaat controleren, net zoals de rookmelders op elke verdieping.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
mjl schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:39:
[...]

Maar nog steeds niet onmogelijk, je kan gewoon een ketel bestellen en zelf aansluiten, met hetzelfde model hoef je niet eens leidingen te verleggen :) ik vraag me ook af hoe men dit gaat controleren, net zoals de rookmelders op elke verdieping.
Mag niet. Als er wat gebeurt in je huis en de oorzaak is de ketel of geen rookmelders dan kan je fluiten naar de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 11:05

mjl

Ugh

Ja dat, maar active controle zie ik niet gebeuren .

(Ook niet van plan dit zelf te doen overigens…)

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:55

Dido

heforshe

ik vraag me ook af hoe men dit gaat controleren, net zoals de rookmelders op elke verdieping.
Dat weet men echt wel af te leiden uit de restanten van het afgebrande huis, hoor ;)
Maar dan ben je dus in de aap gelogeerd.

Beetje als "ik doe geen gordel om, want ze controleren toch niet".
Voel je je vast ook veel beter van als je hoofd door de voorruit ligt :X

[ Voor 18% gewijzigd door Dido op 09-07-2023 13:45 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

In de elektra doen ze dat met een verzegeling. Alleen met de juiste papieren kun je een nieuwe zegel aanbrengen. En op die zegel staat dan ook een nummer dat naar de monteur terug te lijden is.

Het wordt lastig als je dat huis wilt verhuren of verkopen. Maar ik verwacht geen controle bij mensen thuis, alleen bij bedrijven die installatie en onderhoud doen. Je kan natuurlijk geen personeel in dienst hebben als CV monteur die dat certificaat niet hebben.

En je verzekering gaat natuurlijk niet uitkeren als je samen met je hele gezin sterft vanwege een brand of koolmonoxide lek. Maar daar hoef je je dan niet meer druk over te maken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:55

Dido

heforshe

RocketKoen schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:47:
En je verzekering gaat natuurlijk niet uitkeren als je samen met je hele gezin sterft vanwege een brand of koolmonoxide lek. Maar daar hoef je je dan niet meer druk over te maken.
offtopic:
Lekker cynisch / pragmatische constatering. Moet je wel de "mazzel" hebben dat je met je hele gezin thuis was toen het gebeurde. Als jij terugkomt van een dag werken en je partner, kinderen, de hond en de parkieten liggen in de as, denk je daar misschien wat minder makkelijk over :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 19:48

grimson

domeingrommer

Volgens mij is het al voorbijgekomen maar voor de duidelijkheid: We hebben hier ook onlangs onze ketel laten vervangen door een installateur. Wat mij opviel is dat zover ik heb begrepen bij het vervangen van je ketel ook ALLE ROOKKANALEN vervangen moeten worden. Dit 'eenvoudige' besluit is genomen omdat men niet kan registreren om bijv. dit te doen na x jaar, dus is er gekozen om het _verplicht_ uit te moeten voeren bij het vervangen van de ketel.
Ook al heb je dus een identieke ketel, zover ik heb begrepen MOET je dan ook al je kanalen (laten) vervangen. Vermoedelijk zal een officiële installateur (wat ook verplicht wordt volgens mij) dit dus niet uitvoeren (alleen vervangen ketel) zonder dit in acht te nemen en dus volgens de voorschriften moeten werken.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
grimson schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:09:
Volgens mij is het al voorbijgekomen maar voor de duidelijkheid: We hebben hier ook onlangs onze ketel laten vervangen door een installateur. Wat mij opviel is dat zover ik heb begrepen bij het vervangen van je ketel ook ALLE ROOKKANALEN vervangen moeten worden. Dit 'eenvoudige' besluit is genomen omdat men niet kan registreren om bijv. dit te doen na x jaar, dus is er gekozen om het _verplicht_ uit te moeten voeren bij het vervangen van de ketel.
Ook al heb je dus een identieke ketel, zover ik heb begrepen MOET je dan ook al je kanalen (laten) vervangen. Vermoedelijk zal een officiële installateur (wat ook verplicht wordt volgens mij) dit dus niet uitvoeren (alleen vervangen ketel) zonder dit in acht te nemen en dus volgens de voorschriften moeten werken.
Een kunststof rookkanaal moet iedere 15 jaar worden vervangen. En een rookkanaal van een ander materiaal is niet veilig met de huidige generatie hr ketels.

Voor het gemak doen installateurs het het liefst tegelijkertijd met de ketel. Wettelijk mogen ze het ook afdoen met een inspectie. Feenstra weigert zelfs een nieuwe ketel te installeren zonder nieuw rookkanaal.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

w00d schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:19:
Denk dat alle pakkingen/rubbers tegen die tijd wel uitgedroogd zijn.
De aanschaf en plaatsing van die rubbers zullen de kosten niet zijn.
Zelfs al zou de pomp vervangen moeten worden, is dat ook niet een al te grote kostenpost.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

ds23man schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:20:

A: dat is al zo sinds 01-04-2023
B: vanaf 2026 is dat idd het geval
C: Is voor de TS geen probleem als ie 'm nu zou kopen.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

ds23man schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:08:
Ook in dit draadje komen weer wat misconcepties voorbij.

De productie van CV ketels wordt helemaal niet gestaakt en hybride cv ketels bestaan niet. Een hybride opstelling is gewoon een standaard cv ketel met een warmtepomp erbij die de lagere vermogens doet. Zijn twee losstaande apparaten die parallel op je cv leidingsysteem zijn aangesloten. En een hybride warmtepomp is een gewone warmtepomp die door wat extra software de beslissing kan maken of hijzelf moet draaien of de ketel.
Fijn, eindelijk een inhoudelijk zinnig antwoord.
Heb met grote verbazing het stukje gelezen over hybride ketels, productiestop gasketels vanaf 2026 en verder een heleboel aannames en gedachtenspinsels van de poster die volledig voorbij gaat aan de vraag van de TS: Kan ik een cv ketel 8-12 jaar bewaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Deze optie wordt ook veel mensen met een CV ketel aangeraden.
Veel (vooral oude(re) mensen) hebben hier oren naar.
Vooral omdat ze alleen de veelal negatieve geluiden hebben gehoord over warmtepompen (lawaai, grootte, kosten etc) en ze gewend zijn aan wat ze hebben: de cv ketel op gas.
Mensen op deze leeftijd hebben grote moeite met dit soort veranderingen.

En, een *voor hen* niet onbelangrijk argument: waarom zou ik investeren in iets waarvan ik weet dat ik het niet ga terugverdienen? Dit omdat ze al op hoge leeftijd zijn en mogelijk 2030 niet eens halen.

Ik wil daarmee niet zeggen dat ik het eens ben met dat argument (terugverdienen zou niet de enige overweging moeten zijn); ik wil enkel aangeven dat het er een is die ik veel hoor.
Discussie over dat argument is overigens niet nodig omdat dat off-topic is hier.

En ja, ik vind het vervangen van een cv ketel voor 2026 ook geen rare optie. Je kunt er altijd nog een warmtepomp aan vastknopen mocht dat nodig zijn/moeten/financieel haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:02

Yucon

*broem*

Misschien moet je die tweede ketel eerder als een stapel reserveonderdelen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Dat is, in theorie, helemaal juist.

Tegelijkertijd, zoals bij zoveel van de wetten en regels in NL geldt : handhaving zal naar alle waarschijnlijkheid niet (actief) gebeuren.
Mogelijk enkel als er een incident is aan een gasgestookt toestel zal men reden zien om te kijken of er iets strafbaars/verwijtbaars heeft plaatsgevonden.

En ik denk dat het ook naïef is om te denken dat met de inwerkingtreding van de gasketelwet er opeens niet meer zelf door eigenaren, zwartwerkers of niet gecertificeerde personen aan dergelijke apparaten gewerkt gaat worden.

En ja, dat is strafbaar.
Maar de pakkans zal zeer klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Koffie-Verkeerd schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:55:
[...]

Ik wil daarmee niet zeggen dat ik het eens ben met dat argument (terugverdienen zou niet de enige overweging moeten zijn); ik wil enkel aangeven dat het er een is die ik veel hoor.
Discussie over dat argument is overigens niet nodig omdat dat off-topic is hier.
Er waren ook eerdere reacties dat het schandalig was het daarvan af te laten hangen: Hoeveel mensen leggen zonnepanelen neer als ze er verlies op draaien?

Maar daarnaast het andere punt: Als je weinig gas verbruikt, en dus de gasbesparing best laag ook is, is het van milieuoogpunt logisch om een CV + warmtepomp op te hangen? Ergens moet een overgangspunt zijn waarbij het logisch is, en daarvoor kost het alleen maar meer energie.

Ik zit in een appartement waarbij CV het ook behoorlijk heet moet stoken als het buiten koud is, omdat hij zijn warmte niet goed genoeg kwijt kan, dus niet echt ideaal voor een warmtepomp. Daarnaast zit ik ruim onder de 500m3, een hybride warmtepomp levert mij niks op, en volgens mij het milieu ook niet. (Maar appartementen hoeven dus toch niet op de hybride over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10 jaar voor een ketel die in gebruik is, is geen problemen. Hier door verwacht ik dat een ketel 10 jaar lang bewaren ook geen probleem is.
Alleen de vraag is wel of 10 jaar lang ongebruikt ketel daarna nog wel 10 jaar lang mee gaat.

Of nuttig is, ik verwacht van niet. Als we over 10 jaar nog gasketels hebben dan zijn die vast zoveel zuiniger dan je zo eentje van 10 jaar oud niet wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt om die reden heb ik besloten om mijn cv ketel te verwijderen en voortaan mijn huis op hout te verwarmen. Geen gedoe meer met rookgas metingen, enz.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:44
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:35:
[...]

Klopt om die reden heb ik besloten om mijn cv ketel te verwijderen en voortaan mijn huis op hout te verwarmen. Geen gedoe meer met rookgas metingen, enz.
Zal de buurt leuk vinden. Houtstook zou verboden moeten worden.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

[...]

Ik krijg in de afgelopen dagen nogal wat likes hierop. Wellicht niet verkeerd om je dit ter hart te nemen, want mijn standpunt hierin blijft nog altijd hetzelfde. Doe iets voor de wereld en wees niet zo egoïstisch omdat het jou net een tikje beter uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:35:
[...]

De kans dat dat de komende 10 jaar wordt verboden is ook best hoog.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Fab1Man schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:53:
[...]

Ik krijg in de afgelopen dagen nogal wat likes hierop. Wellicht niet verkeerd om je dit ter hart te nemen, want mijn standpunt hierin blijft nog altijd hetzelfde. Doe iets voor de wereld en wees niet zo egoïstisch omdat het jou net een tikje beter uit komt.
Maar zoals ik schreef, zou jij zonnepanelen ophangen "voor de wereld" als je ze nooit terug zou verdienen? En daar bovenop, wat schiet de wereld ermee op als je een warmtepomp naast je CV ophangt die meer energie kost om te maken dan hij ooit aan gas bespaard? Want ik durf niet te zeggen of dat bij TS het geval zal zijn, maar ergens ligt natuurlijk een grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dracoz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:50:
[...]

Zal de buurt leuk vinden. Houtstook zou verboden moeten worden.
Misschien niet overal, maar iig binnen de bebouwde kom ben ik het ermee eens. Tegelijk zeker met dingen als pelletkachels (wel beter dan houtstook, slechter dan je gas CV), geeft de overheid ook wel gemixte signalen. En ik snap het idee erachter, maar het blijft ook vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Sissors schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:21:
[...]

Maar zoals ik schreef, zou jij zonnepanelen ophangen "voor de wereld" als je ze nooit terug zou verdienen? En daar bovenop, wat schiet de wereld ermee op als je een warmtepomp naast je CV ophangt die meer energie kost om te maken dan hij ooit aan gas bespaard? Want ik durf niet te zeggen of dat bij TS het geval zal zijn, maar ergens ligt natuurlijk een grens.
Ja, heb ik zelfs gedaan. Ik heb ze opgehangen icm een energiebespaarlening. Ondanks dat ik die lening elke maand afbetaal en daaarmee netto geen drol opschiet, heb ik het wel richting vrienden en collega's over dat ofwel mijn huis ofwel mijn EV op de zon draait (een van de twee, niet allebei). Je hebt een dak, de zon komt op, dat is een gegeven. Waarom daar niet een paar glaspanelen op leggen die ook daadwerkelijk iets doen met dat gegeven. Elke keer dat in de verdediging schieten met "maar het kost x CO2 om te produceren" is echt een farce aan het worden, een papieren werkelijkheid naar mijn mening. Als ik zie dat er hier in de straat alleen al dit jaar, 4 huizen zonnepanelen hebben genomen, dan denk ik echt van "dat had je dus ook al eerder kunnen doen".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Sissors schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:21:
[...]En daar bovenop, wat schiet de wereld ermee op als je een warmtepomp naast je CV ophangt die meer energie kost om te maken dan hij ooit aan gas bespaard?
Dit soort opmerkingen dienen toch echt met bron te komen.

En punt 2: wat als de warmtepomp met hernieuwbare energie gebouwd wordt
En punt 3: voor geopolitieke redenen moeten we toch ook van gas af…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Fab1Man schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:40:
[...]

Ja, heb ik zelfs gedaan. Ik heb ze opgehangen icm een energiebespaarlening. Ondanks dat ik die lening elke maand afbetaal en daaarmee netto geen drol opschiet, heb ik het wel richting vrienden en collega's over dat ofwel mijn huis ofwel mijn EV op de zon draait (een van de twee, niet allebei). Je hebt een dak, de zon komt op, dat is een gegeven. Waarom daar niet een paar glaspanelen op leggen die ook daadwerkelijk iets doen met dat gegeven. Elke keer dat in de verdediging schieten met "maar het kost x CO2 om te produceren" is echt een farce aan het worden, een papieren werkelijkheid naar mijn mening. Als ik zie dat er hier in de straat alleen al dit jaar, 4 huizen zonnepanelen hebben genomen, dan denk ik echt van "dat had je dus ook al eerder kunnen doen".
Dat je een energiebespaarlening hebt gehad betekend niet dat ze alleen maar geld kosten. Dan moeten ze wel heel inefficient hangen, maar goed. Je snapt wel dat je dan onderdeel bent van een hele kleine minderheid? Veruit de meeste mensen zouden geen zonnepanelen hebben als ze zichzelf niet terug zouden verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:53:
[...]

Dit soort opmerkingen dienen toch echt met bron te komen.

En punt 2: wat als de warmtepomp met hernieuwbare energie gebouwd wordt
En punt 3: voor geopolitieke redenen moeten we toch ook van gas af…
Common sense voor punt 1.
Voor punt 2: Dan is die hernieuwbare energie niet ergens anders voor gebruikt, het is niet alsof we een overschot ervoor hebben (dit is zelfde excuus wat Bitcoin miners gebruiken), om het nog niet te hebben over de grondstoffen.
En punt 3: Laten we dat dan op een effectieve manier doen.

Waarbij voor punt 1 natuurlijk ook het stukje wat je uit de quote hebt weggeknipt relevant is.

[ Voor 20% gewijzigd door Sissors op 09-07-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niefnief
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:27
Dank voor alle opmerkingen en tips. De "reserve" HR ketel ligt inmiddels in de (verwarmde) garage. Niemand heeft een glazen bol, dus we gaan het meemaken of het een goed of slecht idee is/was. Ik kan pas over pak 'm beet 10 jaar weer een update geven m.b.t. tot dit idee, als dit reserve exemplaar wel of niet gebruikt kan worden c.q. als orgaandonor kan dienen. Hopelijk is dit forum dan nog steeds live....
Pagina: 1