TheGhostInc schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:00:
[...]
Dat ophangen van die ketel gaat wel goed komen. Je zult waarschijnlijk wel direct alles moeten service-en ('grote beurt') waarbij je rubbers e.d. gaat nakijken.
Een grotere uitdaging ga ik zien met serviceparts. Je installeert > 2030 een ketel die dan al lang uit productie is. Vanaf 2026 zal de complete productie van alleen gasketels al worden gestaakt, alleen de hybride ketels blijven dan over. Maar mijn vermoeden is dat in 2026 (en helemaal na 2030) de wereld zo hard gaat veranderen dat de overheid/gemeentes actief gaan sturen in het vervangen voor een gasloos systeem.
Hoe minder gasaansluitingen we hebben, hoe minder ketels er hangen, hoe minder onderhoud e.d. er nodig is. Ergens gaan de fabrikanten dan ook hun support terug schroeven. 'Helaas, voor die ketels hebben we geen onderdelen meer'. Vergis je ook niet, dat de markt voor CV-ketels nogal land/regio gebonden is. Intergas is een NLse club. Als de 10-jarige garantie op de warmtewisselaar voorbij is voor jouw model (van de laatste batch), dan kan het weleens hard gaan met hun ondersteuning.
Het tweede probleem is dat vanaf een bepaalde datum er wijken van het (aard)gas afgaan. Mogelijk met subsidie en andere hulp. Jouw ketel heeft echter een bouwjaar van 2022 en is dan al heel oud (volgens de subsidieregels). Het maakt niet uit of je dan naar waterstof, warmtenet of warmtepomp overgaat, die ketel schrijf je dan af. Wanneer dat gaat spelen weet ik niet, maar na 2026 zal het volgende jaartal 'gasloos' zijn. 2030-2035? Het kan zijn dat je letterlijk een nieuwe ketel bij het grofvuil kunt zetten.
Ik hoop dat de opsteller van de vraag bovenstaande reactie op waarde weet te schatten. Het is een van de vele mogelijke scenario's, en dat scenario kan helemaal de plank mis slaan. In de redenering ontbreekt referentie naar bronnen die het scenario ondersteunen.
Een concurrerend en plausibel scenario zou dan net zo goed kunnen zijn dat na de eerst volgende verkiezingen een kabinet komt die "vrije jongens" meer ruimte geeft en veel minder met regelgeving komt om mensen te dwarsbomen die zelfstandig op een verantwoorde manier (bijv. verplichte keuring na voltooiing van je CV of zonnepanelenklus) hun huis willen verduurzamen en technisch up-to-date te houden. Het is denkbaar dat zo'n nieuw kabinet per huistype en gezinssamenstelling een richtlijn (geen wet) komt met streefgetallen m.b.t. gas en stroomverbruik, en welk belastingtarief gaat horen bij welk verbruik. Mensen die onvoldoende geld hebben of kunnen reserveren en geen trek in meer schulden hebben van 10-20 duizend euro, zoals pensionado's, hebben dan wat te kiezen. Er zijn immers vele wegen naar duurzaamheid en die lopen niet allemaal via installatiebedrijven.
M.b.t. tot de oorspronkelijke vraagsteller. Aangenomen dat u voldoende technische kennis en vaardigheden heeft om op een veilige manier een ketel te vervangen (het is immers een identieke met dezelfde ophangbeugel en zelfde aanvoer/afvoer aansluit-specificaties). Ik zou het gewoon zelf doen en daarna een keuring van je installatie laten doen door een CV-monteur. Zal even zoeken zijn, maar misschien biedt de overheid t.z.t. die mogelijkheid aan via de gemeente (gemeentelijke keuring CV-installatie a, zeg, 150 euro). Je weet dat je je garantie op je ketel verliest als je zelf installeert, en dat je, op dit moment, strikt genomen iets doet wat niet meer mag. Dat weet je dan vooraf en je kunt daarvoor kiezen (of niet). Overigens krijg je toch maar, doorsnee, 2 jaar garantie op de ketel. Het risico op grote defecten in die periode is met zo'n uitontwikkelde ketel is immers gering. Hetzelfde geldt voor een nieuw auto. Kan je gemakkelijk 2 of 5 jaar garantie op geven, want kans op ellende is klein (gemiddeld genomen, maar je kunt natuurlijk pech hebben).
Ik zou die nieuwe ketel toch niet zo lang parkeren op zolder of iets dergelijks, maar wat eerder inzetten en de oude op zolder (voor nog goede onderdelen) bewaren. Overigens, sinds 2017 ben je ook nog verplicht om bij elke keer dat je je CV-ketel vernieuwd (10-15 jaar) verplicht bent ook je GEHELE rookkanaal te laten vernieuwen. Denk dus niet dat de kosten van een CV-ketel vervangen beperkt blijft tot die ketel en aansluitingen, maar ook kosten voor aanleg/vervanging van een compleet nieuw rookgas afvoerkanaal vanaf de ketel tot en met de uitgang op het dak. Dat laatste kan nog wel eens veel meer kosten dan een nieuwe CV-ketel. Even stof tot nadenken en goed letten op het totale kostenplaatje. Bezint alvorens je begint.