Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Gunstig
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik vraag me af hoe ik het beste een set extra zonnepanelen kan aansluiten.
...
Onze woning is al voorzien van 16 panelen en een 5kWh omvormer van Solaredge. Deze installatie is in de woning gebouwd.
Op zonnige dagen voeden wij het net met gemiddeld 1700 Watt per fase.
...

Bij het aanpassen van de meterkast hebben wij een 3 fase grondkabel aangelegd voor ons toekomstige tuinhuisje.
Op het tuinhuis zouden wij graag 8 of 10 zonnepanelen willen leggen, in Oost-West.

Deze 4000 kWp mag dan niet meer op 1 fase worden geprikt, dan voeren we meer dan 5000 Watt op een fase het net in. (4000+1700)
8 of 10 panelen is eigenlijk niet geschikt voor 3 fase omvormer. Door oost-west ontstaan ook sterke verschillen per paneel.

Vanwege veiligheidsredenen lijkt het me niet acceptabel om gelijkstroom van hoge voltages (PV kabels) in de tuin te leggen, ik maak het liefst omvormer(s) in het tuinhuis. 230V via grondkabel naar de meterkast. Uitbreiding van de huidige omvormer en strings naar het woonhuis leggen zie ik dus ook niet als logisch.

Het lijkt me nu logisch om de nieuwe panelen te verdelen over 2 fasen. Dan zijn 2 omvormers noodzakelijk. Mogen die dan samen via 1 grondkabel worden aangesloten? Of moet er per fase een afzonderlijke kabel worden gelegd?

Of mag ik een 3 fase grondkabel in het tuinhuis weer splitsen naar 3 enkelvoudige fasen?
Per onderverdeling moet ik zakken in gezekerde waarde, 3x25A aansluiting, 3x16 naar tuinhuis, 3x 10A in het tuinhuis. Maar dan moet ik daar een hele groepenkast gaan installeren.

Iemand tips voor mij?
Wij moeten tijdig onze grondkabels gaan leggen voor de aanleg van onze tuin.

Dank voor alle input!

...

Beste antwoord (via Gunstig op 18-10-2022 21:52)

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:21
Gunstig schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:54:
[...]
In Sesamstraat zegt Tommie dan:”poehee”.
Snap ik, je moet wel een electro achtergrond hebben om het te snappen.

In het schema staat ook alle monitoring (spoelen om de kabels om de stroom te meten) aangegeven en dan wordt het al snel onoverzichtelijk. Misschien moet je eerst een schema zien met alleen de aansluitingen van de panelen op de 3 fases en dat je dan denkt: oh ja. Maar zo'n plaatje kon ik niet vinden.
Stel ik heb een krachtgroep en kracht grondkabel, kan ik dan niet gewoon 3 stopcontacten aansluiten, gewoon 1 per fase en dan zonnepanelen met stekker kopen?
Ik geloof niet dat het is toegestaan om stroom in het net te duwen via een stopcontact.
Ik meen dat "officieel" de zonne installatie via een schakelaar (om het zaakje af te koppelen in geval van nood, bij brand b.v.) vast (permanent dus) op het net aangesloten moet zijn.
Mag dat ook volgens NEN1010?
Ik denk van niet maar ik ben wel electrotechnicus maar geen electricien :) (ik ontwerp chips :+ )
dus ik kan het fout hebben.
Alleen wordt het amperage in de krachtgroep dan niet gelijkmatig over de zekering verdeeld.
Het hoeft niet gelijkmatig verdeeld te zijn hè. De zekering is er alleen maar om het zaakje te onderbreken als er ergens teveel stroom loopt. De ene fase 10 A en de andere 0 A is prima, die 10 A wordt wel weer ergens bij je buren opgemaakt.

Zolang je op één fase niet meer micro-inverters aansluit dan dat die aansluiting mag hebben is er niks aan de hand. Ik heb de Enphase IQ7 micro's en die leveren maximaal 1.04 A. Op een 16 A aansluiting mag ik er dus 15 parallel aansluiten (15 x 1.04 A = 15.6 A) en zal ik die 16 A nooit overschrijden.

Realiseer je ook dat een zonnepaneel met daarop aangesloten een micro inverter niet anders is dan zo'n zonnepaneel met een stekker (zij het zonder de stekker :o ). En als je dat permanent aansluit (zonder stekker-stopcontact) maar wel met een onderbreker ertussen (bijvoorbeeld de Enphase Q-relay) dan voldoe je volgens mij aan NEN1010 :*)

[ Voor 17% gewijzigd door peterpv op 18-10-2022 19:51 ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je denkt een simpele vraag te stellen, maar om deze goed te beantwoorden is alle context nodig: hoe liggen je huidige panelen - helling en richting, hoe wil je de uitbreiding leggen.

En oost west opstelling piekt normaal niet op het maximale . En zelfs met 4kW zit je op maximaal 4 kW onbalans én onder de 5700W Max van de hoofdzekering

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24

paQ

Ronald schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:48:
Je denkt een simpele vraag te stellen, maar om deze goed te beantwoorden is alle context nodig: hoe liggen je huidige panelen - helling en richting, hoe wil je de uitbreiding leggen.

En oost west opstelling piekt normaal niet op het maximale . En zelfs met 4kW zit je op maximaal 4 kW onbalans én onder de 5700W Max van de hoofdzekering
offtopic:
het is voor jou echt gesneden koek he deze materie :>

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 16:12

BCM

Heel veel is mogelijk:
* 3 fase - pv verdeler waarbij maar een pv installatie op 2 fase staat. (je hebt maar 1 nul nodig omdat je 3 fases hebt) En selectiviteit, heb je geen last van want het is geen secundaire meterkast maar een PV verdeler.

* Als je toch nog kabels moet trekkken, kun je ook 3 grondkabels trekken alle drie afzekeren met een eigen alamat in de hoofdmeterkast. (zou je ze dan op een eigen SAP willen, kan dat ook nog)

* Totale vermogens hoef je nog geen enkele zorgen te maken, Je kunt op 3 * 25A idd 5,7 kW invoeden. Dan kun je zeker op 1 fase er nog 4 kW bij aansluiten.

Er zijn vast nog tal van mogelijkheden.

Cedo Nulli

• peterpv
Gunstig schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:44:
Deze 4000 kWp mag dan niet meer op 1 fase worden geprikt, dan voeren we meer dan 5000 Watt op een fase het net in. (4000+1700)
8 of 10 panelen is eigenlijk niet geschikt voor 3 fase omvormer. Door oost-west ontstaan ook sterke verschillen per paneel.
Ik denk dat het met een geschikte string omvormer die twee strings aan kan en een 3-fase uitgang heeft wel zou moeten kunnen.

Maar heb je ook micro-inverters overwogen? Dan heb je dus per paneel één inverter. Je kunt elke inverter aansluiten op een fase naar keuze. Elk paneel heeft zijn eigen inverter dus of het paneel op het oosten of westen ligt (of zelfs deels in de schaduw) maakt niets uit. Ik kan mij voorstellen dat met een (relatief) klein aantal panelen (zoals jouw 8 - 10 panelen) een micro-inverter oplossing zelfs goedkoper zou kunnen zijn dan een string-inverter oplossing.

• Gunstig
Ronald schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:48:

16 panelen bestaand:
8 stuks liggen op zuid-zuidwest op hellend dak
2 stuks liggen op zuid-zuidwest op plat dak
6 stuks liggen op west op plat dak en vangen relatief veel schaduw vanaf 16.00 uur

Uitbreiding:
Liefst 4 oost, 4 west, zeeer plat op plat dak.
Liefst helling van 5 graden of zo.

• Gunstig
BCM schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:55:
Heel veel is mogelijk:
* 3 fase - pv verdeler waarbij maar een pv installatie op 2 fase staat. (je hebt maar 1 nul nodig omdat je 3 fases hebt) En selectiviteit, heb je geen last van want het is geen secundaire meterkast maar een PV verdeler.

* Als je toch nog kabels moet trekkken, kun je ook 3 grondkabels trekken alle drie afzekeren met een eigen alamat in de hoofdmeterkast. (zou je ze dan op een eigen SAP willen, kan dat ook nog)

* Totale vermogens hoef je nog geen enkele zorgen te maken, Je kunt op 3 * 25A idd 5,7 kW invoeden. Dan kun je zeker op 1 fase er nog 4 kW bij aansluiten.

Er zijn vast nog tal van mogelijkheden.
De meterkast is geheel voorbereid, alleen nog de zekering voor 3 fasen inbouwen of een alamat voor 1 fase. De meterkast zit dan ook ramvol. De kabels zijn al gemonteerd in de kast, ik zou dit graag zo willen laten zitten.
Als 4000 Wp op 1 fase erbij mag, dan zet ik er een alamat bij en sluit ik de grondkabel direct aan op de nieuwe omvormer.
Dat leg ik dan bij een leverancier neer.

• Gunstig
peterpv schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Ik denk dat het met een geschikte string omvormer die twee strings aan kan en een 3-fase uitgang heeft wel zou moeten kunnen.

Maar heb je ook micro-inverters overwogen? Dan heb je dus per paneel één inverter. Je kunt elke inverter aansluiten op een fase naar keuze. Elk paneel heeft zijn eigen inverter dus of het paneel op het oosten of westen ligt (of zelfs deels in de schaduw) maakt niets uit. Ik kan mij voorstellen dat met een (relatief) klein aantal panelen (zoals jouw 8 - 10 panelen) een micro-inverter oplossing zelfs goedkoper zou kunnen zijn dan een string-inverter oplossing.
Deze oplossing had ik nog niet bedacht. Als ieder paneel een eigen inverter heeft, is dan de stroomkring op het dak wisselstroom 230V ? Of wordt ieder paneel apart aangesloten op een omvormer? Ik ga me hier eens in verdiepen..
Thanks

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wij hebben een SolarEdge 5ke op 3 fase en daarnaast 3 enkel fase inverters voor de uitbreidingen. Zoals hierboven genoemd kan per fase 5700W+ worden ingevoerd.

De oriëntatie van de dakvlakken van de uitbreidingen zijn anders dan mijn dak waardoor in de praktijk het zelden voorkomt dat we op de max zitten van invoeren.

Zelfs met een over dimensionering van 20% heb ik op mijn O-W opstelling maar een enkele keer de max van de omvormer zien halen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• peterpv
Gunstig schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:13:
[...]
Als ieder paneel een eigen inverter heeft, is dan de stroomkring op het dak wisselstroom 230V ? Of wordt ieder paneel apart aangesloten op een omvormer? Ik ga me hier eens in verdiepen..
Thanks
Ja en ja! De gelijkspanning uit het paneel gaat gelijk de micro-inverter in. De uitgang van elke micro inverter is direct aangesloten op 230 V AC. Dus de kabels tussen de panelen (of beter: tussen de micro's) voeren ook 230 V AC.

In deze presentatie staat uitgelegd hoe die werkt met de micro inverters van Enphase. Met andere micro's gaat het waarschijnlijk niet veel anders werken. De smerige details: Pagina 26 laat het schema zien voor een 3-fase opstelling :9

Side-note: De reden dat de stroomkring op het dak 230 V AC (wisselspanning) is (i.p.v. ~ 400 V DC gelijkspanning) was voor mij één van de redenen om voor micro's te kiezen. De kans op corroderende contacten en vonk vorming is aanzienlijk kleiner bij wisselspanning. Desalwelteplus is een goed aangelegd 400 V DC systeem natuurlijk ook zeker "veilig genoeg", but I wanted more :*)

[ Voor 3% gewijzigd door peterpv op 18-10-2022 13:09 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:51:
[...]

offtopic:
het is voor jou echt gesneden koek he deze materie :>
Mijn geest leest netwerken prima, andere zaken … :?

@Gunstig voor 5 graden zal je bijna zeker zelf legoplossing moeten maken, enige oplossing van de plank is een betonvoet voor 2 landscape panelen.

Als je zelf aan de klus wil: zelf begrijpen. Dus even naar sunny design.
Nu zijn de omvormers van wc eend zelf niet ideaal voor strings van 4, maar GoodWe heeft wel wat.

3 fase gaat hem niet worden zonder micro’s.
Micro’s zijn wel duurder. De risico’s die @peterpv noemt bestaan, maar worden in moderne omvormers ook gemitigeerd door vlamboogdetectie: de productie wordt gestaakt en de vlamboog zal doven.

Solaredge s-serie optimizers gaan overigens nog een stap verder: die monitoren temperatuur in de connectoren, dus geven nog sneller waarschuwing en leggen productie stil.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gunstig
peterpv schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:08:
[...]

Ja en ja! De gelijkspanning uit het paneel gaat gelijk de micro-inverter in. De uitgang van elke micro inverter is direct aangesloten op 230 V AC. Dus de kabels tussen de panelen (of beter: tussen de micro's) voeren ook 230 V AC.

In deze presentatie staat uitgelegd hoe die werkt met de micro inverters van Enphase. Met andere micro's gaat het waarschijnlijk niet veel anders werken. De smerige details: Pagina 26 laat het schema zien voor een 3-fase opstelling :9

Side-note: De reden dat de stroomkring op het dak 230 V AC (wisselspanning) is (i.p.v. ~ 400 V DC gelijkspanning) was voor mij één van de redenen om voor micro's te kiezen. De kans op corroderende contacten en vonk vorming is aanzienlijk kleiner bij wisselspanning. Desalwelteplus is een goed aangelegd 400 V DC systeem natuurlijk ook zeker "veilig genoeg", but I wanted more :*)
In Sesamstraat zegt Tommie dan:”poehee”. Dat met Enphase is niet makkelijk aan te sluiten. Stel ik heb een krachtgroep en kracht grondkabel, kan ik dan niet gewoon 3 stopcontacten aansluiten, gewoon 1 per fase en dan zonnepanelen met stekker kopen? 4 panelen op west gaan in 1 stopcontact, de overige 2 aan 2 op de andere stopcontacten?
Dan verdeel ik netjes de output over de fasen en zijn de panelen separaat gezekerd. Mag dat ook volgens NEN1010?
Het prijsverschil tussen panelen met een stekker en panelen met enphase is niet zo groot…
Alleen wordt het amperage in de krachtgroep dan niet gelijkmatig over de zekering verdeeld.

Acties:
  • Beste antwoord

• peterpv
Gunstig schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:54:
[...]
In Sesamstraat zegt Tommie dan:”poehee”.

In het schema staat ook alle monitoring (spoelen om de kabels om de stroom te meten) aangegeven en dan wordt het al snel onoverzichtelijk. Misschien moet je eerst een schema zien met alleen de aansluitingen van de panelen op de 3 fases en dat je dan denkt: oh ja. Maar zo'n plaatje kon ik niet vinden.
Stel ik heb een krachtgroep en kracht grondkabel, kan ik dan niet gewoon 3 stopcontacten aansluiten, gewoon 1 per fase en dan zonnepanelen met stekker kopen?
Ik geloof niet dat het is toegestaan om stroom in het net te duwen via een stopcontact.
Ik meen dat "officieel" de zonne installatie via een schakelaar (om het zaakje af te koppelen in geval van nood, bij brand b.v.) vast (permanent dus) op het net aangesloten moet zijn.
Mag dat ook volgens NEN1010?
Ik denk van niet maar ik ben wel electrotechnicus maar geen electricien :) (ik ontwerp chips :+ )
Het hoeft niet gelijkmatig verdeeld te zijn hè. De zekering is er alleen maar om het zaakje te onderbreken als er ergens teveel stroom loopt. De ene fase 10 A en de andere 0 A is prima, die 10 A wordt wel weer ergens bij je buren opgemaakt.

Zolang je op één fase niet meer micro-inverters aansluit dan dat die aansluiting mag hebben is er niks aan de hand. Ik heb de Enphase IQ7 micro's en die leveren maximaal 1.04 A. Op een 16 A aansluiting mag ik er dus 15 parallel aansluiten (15 x 1.04 A = 15.6 A) en zal ik die 16 A nooit overschrijden.

Realiseer je ook dat een zonnepaneel met daarop aangesloten een micro inverter niet anders is dan zo'n zonnepaneel met een stekker (zij het zonder de stekker :o ). En als je dat permanent aansluit (zonder stekker-stopcontact) maar wel met een onderbreker ertussen (bijvoorbeeld de Enphase Q-relay) dan voldoe je volgens mij aan NEN1010 :*)

[ Voor 17% gewijzigd door peterpv op 18-10-2022 19:51 ]

• Gunstig
peterpv schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:34:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik leg nu gewoon een 3 fase kabel bij de tuinverbouwing speciaal voor de panelen (vrije krachtgroep) en grondkabel voor electra in het huisje, tuinverlichting en zo. En dan knutsel ik het samen met een Electricien wel aan elkaar met werkschakelaars ertussen. Dan hoeft de tuin niet meer open gegraven te worden.
Dat met die stekkers en stopcontacten had ik overigens niet zelf bedacht, die installaties zijn per 2 panelen te koop. Dus dat vraag ik nog na bij een Electricien. Ik ben enorm geholpen, enorm bedankt!!
Pagina: 1