Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVE80
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-04-2024
Hi, voor mijn gevoel heb ik google zowat uitgespeeld op dit onderwerp, ik weet dat wat ik zoek bestaat, maar ik kan het niet vinden. Ik ben een leek op dit gebied, dus grote kans op beginnersfouten..

Doel:
Ik wil voor een pilotproject (zakelijk gebruik) bijvoorbeeld een voertuig uitrusten met (meerdere) camera's, die geautomatiseerd foto's maken. Het liefst op basis van afstand, maar een foto obv van een tijdsinterval is eveneens prima. De foto's gaan gebruikt worden voor kunstmatige intelligentie (beeld herkenning) projecten. Ik heb een aantal wensen, die mogelijk niet allemaal te combineren zijn, dat realiseer ik. Ik zie graag een zoomfunctie terug op deze camera, zodat ik in staat ben onderwerpen dichtbij als verder weg (max 50 m) scherp kan laten fotograferen. Ik weet dat drones in veel van mijn wensen voorzien, maar gezien het doel is een drone niet geschikt, dit komt hoofdzakelijk door de afstanden en omgeving (vele kilometers per dag) en de vrijwel alles geautomatiseerd in te richten, zonder dat een gecertificeerde piloot nodig is.

Al getest:
We hebben testen gedaan met gopro's, maar die geven onvoldoende kwaliteit voor fotomateriaal op een grotere afstand.

Getest met een compactcamera (Canon Powershot SX740 HS ) met een grotere zoom, maar gaf veel GPS fouten. GPS werd aan de foto gekoppeld door de app op een tablet/telefoon (canon). De foto's van deze camera waren qua beeldkwaliteit wel bruikbaar.

Kandidaten die ik gevonden heb:
Brinno timelapse camera: matcht redelijk goed met de wensen, maar geen GPS en of zoom mogelijkheden
Losse dronecamera's (Zenmuse): goede specs, maar lijken niet te werken zonder drone en kostbaar voor deze projectfase
FPV camera's (zoals Runcam): lijkt qua beeld redelijk tot goed, maar alleen geschikt met andere componenten (GPS, aansturing etc)

Wensen:
Hoge kwaliteit foto's
Zoom
GPS
Functie om automatisch foto's op basis van afstand te maken
Timelapse functie
Beeldstabilisatie (eventueel extern via mount)

Overige apparatuur dat ik beschikbaar heb:
- tablets (ipad en samsung)
- RTK GPS ontvangers
- windows tablet (rugged)
- losse garmin GPS-ontvanger

Budget:
Sterk afhankelijk van welke eisen gehaald worden, max budget nu is circa € 2.500,-. Mocht iemand zakelijk kansen zien om mij hiermee te helpen, dus bijvoorbeeld een hele set-up te leveren, dan is contact ook wenselijk. Ik post dit vooralsnog niet op Linkedin omdat we nu in een verkenning zitten en de concurrentie niet een interessante lead willen geven.

Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:35
Het is toch behoorlijk vaag.

Is dat voertuig bv een auto die 100 rijdt of een langzaamrijdend rupsvoertuig?
Hoeveel eigen electronica wil je er instoppen? Hoe wordt bepaald dat die camera een foto moet maken: Moet dat gewoon elke keer als er iets op afstand is, of elke 5 seconden? Wie of wat bestuurt het rupsvoertuig?
Wie gaat er zoomen, doe jij dat handmatig? Wil je dat de camera dat zelf doet?

Op wat voor afstand wil je een goede beeldkwaliteit? Decimeters? Meters? Tientallen meters?

Waar ik nl aan denk ik als je een computer hebt die de camera aanstuurt, dat je er ook een afstandsmeter en een GPS antenne aan kunt koppelen. Dan bepaal je op basis van de afstandsensor of je een foto wilt maken, en heb je een exacte GPS locatie omdat je die uitleest op het moment dat je de foto maakt.

Je kunt een camera op 2 manieren aansturen: Met USB - sommige camera's kunnen dat, check welke camera's door "gphoto2" worden ondersteund. Of met een simpele afstandsbediening; één knopje betekent scherpstellen, 2e knopje betekent foto maken. De meeste camera's hebben zo'n afstandsbediening, alleen het stekkertje is anders. Beste koop je voor 8 euro een afstandsbediening voor jouw camera op AliExpress, en lus je daarna de knopjes door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Uniek is het niet ;) Maar zelf bouwen kost tijd een hele setup voor 2.5k lijkt me lastig.. zla toch een hoop gesynchronisserd/geprogrammeerd moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dp0WPFKLvB8R66Y4G9ZqNwgzYOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZO2tp2qNLREQ4dFG0JLVat9d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ook Google is daar niet écht uniek in... https://www.cyclomedia.co...data-capture/data-capture

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVE80
Super dat je in ieder geval de moeite neemt om te reageren. Dat het vaag is, weet ik, maar met deze hulp wordt het hopelijk steeds concreter. Ik heb de antwoorden bij de vragen gezet.
Tarquin schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:44:
Het is toch behoorlijk vaag.

Is dat voertuig bv een auto die 100 rijdt of een langzaamrijdend rupsvoertuig?
Hoeveel eigen electronica wil je er instoppen?
Antw: Nee langzaamrijden (<50 km p/u) maar veelal over onverhard terrein.

Hoe wordt bepaald dat die camera een foto moet maken: Moet dat gewoon elke keer als er iets op afstand is, of elke 5 seconden? Antw: Liefst geautomatiseerd obv afgelegde afstand.
Wie of wat bestuurt het rupsvoertuig? Antw: Een persoon
Wie gaat er zoomen, doe jij dat handmatig? Wil je dat de camera dat zelf doet? Antw: Handmatig, door eventueel meerdere camera's te kopen, kunnen we op verschillende afstanden een foto maken. Scherpstellen moet wel automatisch gaan.

Op wat voor afstand wil je een goede beeldkwaliteit? Decimeters? Meters? Tientallen meters? Antw: Max 50 meter

Waar ik nl aan denk ik als je een computer hebt die de camera aanstuurt, dat je er ook een afstandsmeter en een GPS antenne aan kunt koppelen. Dan bepaal je op basis van de afstandsensor of je een foto wilt maken, en heb je een exacte GPS locatie omdat je die uitleest op het moment dat je de foto maakt.
Antw: Klinkt heel hoopvol, maar deze software die dat uitvoert is maatwerk verwacht ik, of zijn dergelijke oplossingen te koop?

Je kunt een camera op 2 manieren aansturen: Met USB - sommige camera's kunnen dat, check welke camera's door "gphoto2" worden ondersteund. Of met een simpele afstandsbediening; één knopje betekent scherpstellen, 2e knopje betekent foto maken. De meeste camera's hebben zo'n afstandsbediening, alleen het stekkertje is anders. Beste koop je voor 8 euro een afstandsbediening voor jouw camera op AliExpress, en lus je daarna de knopjes door.
Antw: Heel nuttig, geeft weer verdere inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:35
Bedankt voor de antwoorden.
Het valt me op dat je de software die een camera aanstuurt onderkent als maatwerk, maar dit is met een beetje technisch hobbyën te doen. Tegelijk wil je de beelden inzetten in kunstmatige intelligentie en beeldherkenning, wat weer zeer technisch is.

Ik denk dat je beter kunt schetsen welk probleem je nu eigenlijk aan het aanvliegen bent, en wat je aan capaciteiten (jij / team) in huis hebt om hier iets in elkaar te zetten.

Je probleem is namelijk niet dat je het modelnummer zoekt van een specifieke camera.
Je wilt 'iets' met beelden, maar vertel dan gewoon wat je gaat doen.

Je kunt bv ook beeld verzamelen door rond te lopen en foto's te maken. Dat zal wel geen goede oplossing zijn aangezien je iets voor een auto zoekt... maar ik heb geen flauw idee waarom het geen goede oplossing is.
Is het een eenmalige actie van een uur? Dan kun je ook lopen. Moet die auto minstens twee jaar rondrijden? Wie gaat er rondrijden en af en toe inzoomen op 'objecten' (stenen? Leeuwen?) Is het dag? Nacht? Weersomstandigheden?
Ik heb geen context dus het is gissen wat jouw probleem oplost - want je probleem is niet de camera.

[ Voor 3% gewijzigd door Tarquin op 20-10-2022 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVE80
Bedankt Tarquin voor je reactie, ik zal wat meer context proberen te schetsen.

Het gaat inderdaad om het verzamelen van beelden, die voorzien zijn van (coordinaten), zodat we deze kunnen gebruiken voor beeldherkenning via kunstmatige intelligentie. Voor dit laatste hebben we een passende oplossing, het gaat dus puur om het verzamelen van beelden van hoofdzakelijk terreinen die alleen met een quad (onverharde paden) bereikt kunnen worden. Een quad is zinvol tov lopen, vanwege de gewenste afstanden/productie. 12v is aanwezig. We hebben een oplossing die werk via de camera van de telefoon, maar de beelden die we daarmee maken zijn voor de objecten (bebouwing, infrastructuur, type pad) met een wat grotere afstand niet bruikbaar, Gopro faalde hier ook op. Vandaar de wens dit met andere camara's te doen met een zoomfunctie. Het werk vind uitsluitend overdag plaats en zal veelal een hele werkdag beslaan. Liefst door weer en wind, behoudens sneeuw uiteraard. We maken een overkapping voor de camera, zodat de lens vrij blijft van vocht, voor zover dat gaat.

We hebben geen programmeurs in dienst, maar zijn tot zekere hoogte handig met ICT, zeker geen pro's. Wel op GIS gebied.

Hopelijk geeft dit een iets betere kijk op de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor wat betreft GPS kan je uitstekend door een Garmin GPS te laten tracken de lokatie vastleggen als je camera's netjes op tijd staan kan je die combineren. Dit zal een grotere nauwkeurigheid geven en meer keuze in camera's. Ik denk als je als camera een hoge resolutie pro compact gebruikt je heel ver kan komen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1