Vraag

• Daan76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-02-2024
Mijn vraag
sinds vanmorgen geeft norton360 op mijn telefoon aan dat life360 malware is en dus gevaarlijk.
life360 staat al op mijn telefoon sinds een jaar of 1.5 en Norton heb ik ook al jaren en sinds 2 maanden vernieuwd (ieder jaar een nieuwe licentie)

Relevante software en hardware die ik gebruik
life360 versie 22.10.0
norton 360 de luxe versie 5.44.0.220915007

wie ervaart dit nog meer? de reden die ik me kan voorstellen is dat norton nieuwe verscherpte checks heeft op malware en dat de opzet van life360 nu past in deze nieuwe verscherpte controles of kan life360 nu toch veranderd zijn in malware en dus kun je het beter verwijderen?

alvast enorm bedankt voor jullie reacties en advies :)

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Telefoon: dan heb je het over Android? Ik verplaats je vraag even van Client software algemeen naar de Android-buren.

Ik ken Life360 niet (en heb geen idee hoeveel zinnigs Norton360 doet op Android), dus puur in het algemeen: het is niet ondenkbaar dat er false positives worden gezien.

Misschien kan je de software door een derde partij laten scannen a la Virustotal. (Edit: er is schijnbaar een virustotal-app: https://support.virustota.../115002146549-Mobile-apps )

Ook: welke specifieke melding krijg je, welke malware-aanduiding? Als het een hele generieke is, is de kans op false positives groter dan bij een specifieke.

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 18-10-2022 09:44 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Daan76
Dank je wel @F_J_K

Ik heb inderdaad een Android toestel, samsung s20+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Pk80hCYGoj-CRVxnZhADoQ3ZAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fuqwg4Vgzh53dZU0rqDNAHEG.jpg?f=fotoalbum_large
Verder staat er niets bij en krijg je alleen het advies om de app te verwijderen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Daan76 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:57:

Verder staat er niets bij en krijg je alleen het advies om de app te verwijderen.
Ook bij doorklikken niet, of logs of zo?

Zonder enige concrete info vraag ik me af wat het nut is van zo'n scanner. Maar goed, ik heb nul verstand van Android dus die discussie laat ik over aan de ervaringsdeskundigen hier.

Maar probeer dus ook bijv. die Vt-scan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Daan76
@F_J_K ik heb VT-scan gebruikt en life360 wordt veilig bevonden.

doorklikken op norton geeft niets extra aan informatie dus kun je inderdaad niet zoveel mee.

misschien dat iemand anders nog verdere informatie kan geven maar het lijkt misschien toch een vals positieve.. of is dit te kort door de bocht :)

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:53

weebl

YARR!

V.z.i.w. is de algemeen geldende mening dat anti-virus op je telefoon onzin is. Zeker als je de apps alleen maar via de app-store binnenhaalt. Google scant de apps zelf regelmatig en halen malware apps z.s.m. van de store af. En als je geen obscure apps download uit de app-store dan heb je het helemaal niet nodig.

Antivirus op je telefoon gebruikt imho alleen maar resources/batterij zonder echt iets toe te voegen.

• Daan76
Toch na wat speurwerk de log file gevonden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rg4DfVlxeAZkL83VPL-02hvo4zA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZJ5Hv3EyhROzNpVlSZ0EONt.jpg?f=fotoalbum_large

• Daan76
weebl schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:05:
V.z.i.w. is de algemeen geldende mening dat anti-virus op je telefoon onzin is. Zeker als je de apps alleen maar via de app-store binnenhaalt. Google scant de apps zelf regelmatig en halen malware apps z.s.m. van de store af. En als je geen obscure apps download uit de app-store dan heb je het helemaal niet nodig.

Antivirus op je telefoon gebruikt imho alleen maar resources/batterij zonder echt iets toe te voegen.
Bedankt voor je reactie. Wij zijn het zakelijk verplicht om een virus programma te gebruiken op onze mobiel. De veiligheid is vooral ook voor online documenten inzien, vele emails lezen en bewerken etc.
Maar ik waardeer je reactie en input!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien Life360 niet op een "zakelijke" mobiel zetten? Of, allicht, het euvel aankaarten bij je werkgever want ik neem aan dat je dan ook ergens support hebt op de firmware & software (zoals de licenties op Norton)?

Overigens, als ik snel Google, Life360 is geen hele frisse app en zou (nadruk) data doorverkopen aan anderen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• jansmarcel
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10 18:38
Ik ervaar hetzelfde probleem als de TS. We hebben een kring van 3 personen. Alle 3 Norton 360 als virusscanner op een Android telefoon. Op 2 van de 3 apparaten kan ik zowel de virusscanner als life360 opnieuw installeren zonder de beschreven malware melding te krijgen.
Op de andere kan ik doen wat ik wil, maar blijft de melding komen.

• Daan76
jansmarcel schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:48:
Ik ervaar hetzelfde probleem als de TS. We hebben een kring van 3 personen. Alle 3 Norton 360 als virusscanner op een Android telefoon. Op 2 van de 3 apparaten kan ik zowel de virusscanner als life360 opnieuw installeren zonder de beschreven malware melding te krijgen.
Op de andere kan ik doen wat ik wil, maar blijft de melding komen.
Bedankt voor je reactie! Ik ben dus niet de enige persoon met norton 360 op een mobiel en deze melding.😄 ik ga hetzelfde eens proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan76 op 19-10-2022 21:10 ]

• jansmarcel
Ik ben weer iets verder gekomen met Norton 360 en Life360. Gisteravond een andere app geprobeerd, maar deze was niet zo uitgebreid als Life360 in de gratis versie dus eigenlijk was er geen alternatief (ik hou me natuurlijk aanbevolen als iemand dit wel weet), maar vandaag dus nogmaals geprobeerd de app te installeren op de telefoon waar de Norton alarm sloeg.
Dus eerst de app geïnstalleerd, maar nog niet opgestart, vervolgens naar Norton gegaan. Geen Malware melding. Vervolgens er een vertrouwde app van gemaakt in Norton en een scan uitgevoerd. Nog steeds alles in orde. Daarna de app ingesteld met alle rechten die de app nodig heeft en weer een scan uitgevoerd. Nu nog steeds geen malware melding dus het lijkt erop dat het probleem voor nu weg is.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

jansmarcel schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:31:
Vervolgens er een vertrouwde app van gemaakt in Norton en een scan uitgevoerd. Nog steeds alles in orde. Daarna de app ingesteld met alle rechten die de app nodig heeft en weer een scan uitgevoerd. Nu nog steeds geen malware melding dus het lijkt erop dat het probleem voor nu weg is.
Probleem weg?

https://themarkup.org/pri...ing-precise-location-data

Ik zeg niet dat ze doorgaan met "verkopen" van data maar er is letterlijk nergens verder terug te vinden wat er sinds begin dit jaar verbeterd / veiliger is.

Doet de vraag "wie heeft gelijk? Norton of Life?" wel eer aan; over het algemeen gaat Norton niet zomaar af. Moet je een app dan klakkeloos maar vertrouwen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:56
MAX3400 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:15:
[...]

Ik zeg niet dat ze doorgaan met "verkopen" van data
Life360 zelf anders wel;
Life360 will phase out all of its location data deals, except with Allstate’s Arity

• jansmarcel
Probleem weg?
Ja het probleem is weg. Puur als het probleem omschreven wordt dat een en dezelfde virusscanner op identieke telefoons bij de een wel een melding geeft en bij de andere telefoon niet.

Dat Life360 data verkoopt laat ik even buiten beschouwing. Daar ging het niet over en zou voor nu zelfs off topic zijn. Dat ze het doen wil ik daarmee niet goed praten.
Pagina: 1