Loop ventilatiekanaal onderzoeken

Pagina: 1
Acties:

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:59
Ik heb afgelopen week een nieuwe Itho Daaldrop afzuigunit opgehangen, hierop zat/zit 1 kanaal op aangesloten en dat is het kanaal van de badkamer.
Nu staat op de tekeningen dat ook bij de verbouw (in 1999) het toilet een afzuiging moest krijgen en hier zit ook een buis met een rooster in, alleen weet ik niet waar de buis naar toe loopt.

De oude afzuigunit wat een buismotor die aangestuurd werd met een puls schakelaar in de badkamer, deze puls schakelaar stuurde dan een tijdrelais aan die de ventilator voedde.

Nu kan ik in de buis in de wc kijken en zie dat deze recht omhoog gaat door het plafon van de begaande grond en daarna een bocht naar rechts naar in het plafon van de 1ste verdieping.
Ik vermoed dat deze rechtstreeks naar de schoorsteen loopt, echter zie ik daar maar 1 buis.
Dat is de pvc buis die van de ventilator afkomt.

Hoe kan ik het beste de loop van de buis traceren, zonder op allerlei plaatsen het gipsen plafon open te breken?

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-01 22:28

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

Huur een rookmachine

Bedankt alvast

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01 09:21

Glewellyn

is er ook weer.

Bij mij thuis ligt de badkamer recht boven het toilet, de mechanische ventilatie loopt vanaf zolder met 1 buis door een koof naar de 1e verdieping waar de buis gesplitst wordt. Een deel(tje) loopt naar de badkamer, een ander deel loopt door naar de begane grond, naar het toilet.

Zou dat bij jou ook zo kunnen zijn?

*zucht*

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:41

de Peer

under peer review

Of koop er eentje. Die van mij heeft me 40 euro gekost en volstaat voor kleine klusjes.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 18:05
Wat wil je precies bereiken? Wil je weten hoe de buis door huis 'kronkelt', of wil je alleen weten of deze ergens met een broekstuk aangesloten is op het kanaal van de badkamer?

Dat laatste kom je snel genoeg te weten door de ventilator op max te draaien en kijken in het toilet voor airflow / geluid. Anders zijn suggesties als een trekveer doorvoeren of rookmachine niet eens zo gek - je ziet vanzelf of er rook uit de schoorsteen of bijvoorbeeld je ventilatiekanaal badkamer komt.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:59
De buis van de afzuiging in de WC zit niet verbonden met die van de badkamer.
Hierin zat alleen een buismotor en heb ik vervangen voor een Itho Daaldrop afzuigunit.

De buis van de badkamer zit nu op deze box en hier zitten verder geen aftakkingen op, aangezien ik deze buis ook vernieuwd heb (stukje van nog geen meter van afzuigpunt nar ventilatiebox).

De buis in de wc gaat recht omhoog en dan met een bocht naar het midden van de woning.
Deze loopt tussen het plafon van de eerste verdieping en de vloer van de tweede verdieping, waar ook de afzuigbuis loopt naar de schoorsteen.
Ik zie bij de schoorsteen alleen geen 2 buizen, zowel aan de bovenzijde als de onderzijde niet.

Mijn doel is om wel een aftakking te maken, zodat de wc ook op de afzuigunit is aangesloten.
Hiervoor wil ik de loopt weten en kunnen traceren, zonder de vloer of het plafon open te breken.
Pagina: 1