Ander merk binnenunit op buitenunit airco - mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Wij willen graag een airco inzetten als bijverwarming in onze woonkamer (65m2).
Daarvoor heb ik een single split opstelling op het oog (zoals we ook al hebben in de slaapkamer).

Ik vraag mij alleen af:
kun je een merk X binnenunit op een merk Y buitenunit plaatsen?
Bijvoorbeeld een Daikin binnenunit op een Haier buitenunit?

Begrijp ik het goed dat er tussen de binnenunit en buitenunit alleen koelleidingen en kabels voor stroomvoorziening lopen en niet nog een 'data' kabel voor specifieke communicatie?

Zie ik iets over het hoofd?

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lumbaal
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-05 12:15
Goeie vraag.....
Weet je intussen al iets meer of het mogelijk is om een x binnenunit op een x buitenunit aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 18:33
Websphinxie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:30:
Wij willen graag een airco inzetten als bijverwarming in onze woonkamer (65m2).
Daarvoor heb ik een single split opstelling op het oog (zoals we ook al hebben in de slaapkamer).

Ik vraag mij alleen af:
kun je een merk X binnenunit op een merk Y buitenunit plaatsen?
Bijvoorbeeld een Daikin binnenunit op een Haier buitenunit?

Begrijp ik het goed dat er tussen de binnenunit en buitenunit alleen koelleidingen en kabels voor stroomvoorziening lopen en niet nog een 'data' kabel voor specifieke communicatie?

Zie ik iets over het hoofd?
Er loopt een zogenoemde stuurstroom kabel met 4 aders vaak. Je binnen unit ontvangt instructies van je afstandsbedining of via wifi over in welke modus die moet draaien, en moet dit dan doorgeven aan de buitenunit. De buitenunit moet weer aan de binnenunit vertellen dat die klaar is met voorverwarmen en dat de ventilator aan kan etc.

Of dit een universele standaard heeft voor de communicatie zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 14:14
Ik zou er niet van uitgaan dat dit kan.

Reden is al genoemd, communicatie tussen binnen en buitenunit gaat niet werken.

Maar boeiender vraag, waarom zou je dit willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
  • Laatst online: 07-05 09:41

JoJo_nl

Yu !

Zou ik persoonlijk niet doen. De binnen en buiten unit zijn vaak op mekaar afgestemd. De sturing is een nog grotere reden om het niet te doen. Met wat kunst en vliegwerk is het wel voor elkaar te krijgen , maar zoals @Wilke zegt: waarom zou je dit willen? Ik kan geen goede reden bedenken dus een goede verklaring zou leuk zijn.

If something sucks make it better...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Interessant dat dit topic uit 2022 is, maar om de vraag van de 2e poster te beantwoorden: nee dat kan niet. De binnenunit stuurt de buitenunit aan en die signalen (noch überhaupt de aansluiting) zijn niet standaard en dus merk- en mogelijk zelfs modelspecifiek.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• lumbaal
  • Laatst online: 10-05 12:15
Normaal ga ik eerst lezen, zodoende kwam ik uit op dit topic van 2022 .
Waarom wil ik een x binnenunit op een y binnenunit; omdat ik een defecte x merk binnenunit heb en een y merk binnenunit kan krijgen. Maar het is me duidelijk, ik begin er niet aan.
Dank voor jullie reactie!

• Websphinxie
JoJo_nl schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:50:
Zou ik persoonlijk niet doen. De binnen en buiten unit zijn vaak op mekaar afgestemd. De sturing is een nog grotere reden om het niet te doen. Met wat kunst en vliegwerk is het wel voor elkaar te krijgen , maar zoals @Wilke zegt: waarom zou je dit willen? Ik kan geen goede reden bedenken dus een goede verklaring zou leuk zijn.
Dank voor jullie reacties. De vraag is nog steeds courant maar de antwoorden zijn mij ook duidelijk.

De redenen voor de vraag zijn meerledig;
We willen graag een airco binnenunit in de woonkamer, in de keuken en in de slaapkamer. De binnenunits zijn over het algemeen geen design objecten en die dingen hangen lelijk in de weg. De buiten unit daarentegen maakt me weinig uit. Die wil ik vooral voldoende krachtig. We zoeken dus iets met 3 outputs en voor 2 van de 3 binnenunits een 'mooie' binnenunit. Zodoende kwamen we op een opstelling van merk X buitenunit en 1x merk X en 2x merk Y binnenunit.

Nogmaals; we gaan het anders oplossen.

Ik ga de vraag niet nog complexer maken maar ik zou het helemaal fantastisch vinden als we met dezelfde buitenunit zowel een airco binnenunit als een binnenunit voor vloerverwarming zouden kunnen aansluiten. Ik ben niet van de vloerkoeling en bovendien ben ik wel gecharmeerd van de eigenschappen van een airco binnenunit. Die hebben we nu al op andere plekken in het huis dus het zou echt top zijn als dat op de een of andere manier te combineren is, zonder dat je dan 2 of meer extra buitenunits nodig zou hebben.

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 18:33
Websphinxie schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:48:
[...]

Ik ga de vraag niet nog complexer maken maar ik zou het helemaal fantastisch vinden als we met dezelfde buitenunit zowel een airco binnenunit als een binnenunit voor vloerverwarming zouden kunnen aansluiten. Ik ben niet van de vloerkoeling en bovendien ben ik wel gecharmeerd van de eigenschappen van een airco binnenunit. Die hebben we nu al op andere plekken in het huis dus het zou echt top zijn als dat op de een of andere manier te combineren is, zonder dat je dan 2 of meer extra buitenunits nodig zou hebben.
Is het dan geen optie om een W/L warmtepomp te nemen en daar de vloerverwarming en enkele fan coils mee aan te sturen? et de fancoils dus in plaats van de airco binnenunits.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-05 09:16
Dat kan wel, dan moet je inderdaad een L/W warmtepomp.nemen en.die combineren met fancoil casettes. Kun je zowel vloerverwarming als airco mee doen.

Zoiets dus: https://www.zetaidraulica...-touch-e-telecomando.html

[ Voor 8% gewijzigd door Fr33z op 15-08-2024 19:59 ]

• Websphinxie
Dit opent een totaal nieuwe, onbekende wereld voor mij. Ik zie een paar units die ik herken als kanaal systemen. Interessant! Bedankt voor het meedenken. Ik heb flink wat te lezen en ontdekken de komende vakantie 😂👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
  • Laatst online: 07-05 09:41

JoJo_nl

Yu !

Inderdaad wat @Fr33z zegt is dan de versie die je wilt. Je moet wel opletten dat de vloerverwarming spiraal bestand is/geschikt is voor koeling.

If something sucks make it better...

Pagina: 1