Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonckhje
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-11-2022
Hoi,
onze CV ketel (Tzerra Ace) wordt al een jaar niet gebruikt voor verwarming en met het installeren van de keukenboiler is hij alleen nog maar in gebruik voor douchen.
Buiten de douchetijden verbruikt hij natuurlijk nog steeds (minimaal) gas, maar ook stroom.

Hoe slecht is het voor de installatie om hem alleen maar aan te hebben staan als er gedoucht moet worden en de rest van de tijd van de stroom af (dus bij wijze van spreken met een timerstekker)?

Dank, groet,
Jeroen

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je zou kunnen kijken of je de comfortstand uit kunt zetten, dan gaat hij pas verwarmen als je daadwerkelijk warmte nodig hebt.
Het kleine beetje verbruik dat dan overblijft is nihil, een tijdschakelaar verbruikt ook al snel een paar watt. Verschil is dat je met een tijdschakelaar ook echt je ketel weer aan moet zetten en hij z'n hele eigen opstartproces moet uitvoeren, terwijl comfortstand uitschakelen 'm wel klaar houdt om te gaan opwarmen wanneer je daar om vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:39
Volgens de handleiding heeft hij geen waakvlam, dus kosten gas is 0.

Je kunt altijd meten hoeveel stroom hij gebruikt in standby en dan je keuze maken.

Ik zou het zelf niet doen, elke keer als hij ingeschakeld word moet hij weer geheel opstarten.

Lichtpuntje...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:45
de pomp van je CV ketel kan vast komen te zitten als je de ketel helemaal uit zet ik zou dat niet aan raden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:37

FreakNL

Well do ya punk?

Even meten met een KWH-metertje.. De mijne doet 1 watt idle. daar zou ik hem niet voor uitzetten.

Is het geen optie om helemaal van het gas af te gaan? 80/120 liter boiler op zolder en je kunt ook douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonckhje
Kijk, dit zijn de adviezen waar ik op zit te wachten. Ik zal even doormeten wat de exacte winst zou kunnen zijn en op basis daarvan verder kijken.

Ik wil best helemaal van het gas af, maar dat is een project op zich (dan wil ik namelijk ook van die lelijke radiatoren af en dan van de lelijke gaten in de vloeren en dan ga ik me achteraf afvragen hoe verkoopbaar een huis zonder centrale verwarming is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

:? hoe verwarm je nu dan?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

niet denk ik.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-04 23:32
Stroom is verwaarloosbaar.
Minimaal gasverbruik als je niet doucht klopt niet. Dan moet je even de comfortstand uitzetten zoals hierboven aangegeven.

Ook ik gebruik de cv alleen nog voor douchen en op de hele koude dagen voor verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kHcPAP65skxsjA31rLpHfL-_xM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eR446aXBx8cgfdQgmPpOPCfZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dagen dat we niet douchen is 0 verbruik.
Paar piekjes was vloerverwarming testen :)

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 18-10-2022 08:43 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonckhje
Met een paar elektrische kachels op de slaapkamers (die vorige winter nauwelijks aan hoefden) en een petroleumkachel in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

jonckhje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Met een paar elektrische kachels op de slaapkamers (die vorige winter nauwelijks aan hoefden) en een petroleumkachel in de woonkamer.
ah... ja dan kun je je CV beter laten zitten :) (als je van plan bent binnen nu en enkele jaren te verkopen)

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 18-10-2022 08:50 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-04 23:24
Hoeveel petroleum gaat er doorheen in nov, dec, Jan, feb?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Je zult er niets aan hebben: maar toen ik in de winter twee weken op vakantie was, heb ik de CV ketel gewoon uitgetrokken. Echter ik woon in een sociale huurwoning, dus dan ben ik niet bang dat er wat met die CV ketel gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:17
Eens in de 24h draait je CV pomp ter preventie van vastzitten, stekker eruit betekend naar verloop van tijd een vastzittende pomp.

Als je de comfort stand uitzet op de ketel zal die 0 gas gebruiken zolang je de thermonstaat in de kamer laag laat.

Edit:
jonckhje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Bedenk wel dat petroleumkachel ongezond kan zijn, je moet goed ventileren in huis wat vaak niet gebeurd.
Men zegt dat het schone verbranding gassen zijn maar het blijven verbrandingsgassen.

Asbest was ook jaren "veilig".
Marco-Peters schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:51:
Je zult er niets aan hebben: maar toen ik in de winter twee weken op vakantie was, heb ik de CV ketel gewoon uitgetrokken. Echter ik woon in een sociale huurwoning, dus dan ben ik niet bang dat er wat met die CV ketel gebeurd.
Stekker eruit valt onder nalatigheid en dan mag je de kosten zelf betalen als ze het kunnen bewijzen.
Ik heb eens een vastgelopen pomp gehad, doordat ik zelf handig was heb ik hem uit elkaar gehaald en kunnen repareren want hij zat goed vast, anders was het 160 euro ex installatiekosten.
In mijn geval heeft de pomp langer stil gestaan.

[ Voor 81% gewijzigd door mr_evil08 op 18-10-2022 09:06 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
En hang ook (op de juiste hoogte) een koolmonoxide melder op.

Eigenlijk onbegrijpelijk dat we van iets relatief veilig en gesloten systeem (CV ketel met gas) weer naar in China gemaakte elektrische kachels en CO gevaarlijke petroleumkachels gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jonckhje
GrooV schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:04:
En hang ook (op de juiste hoogte) een koolmonoxide melder op.

Eigenlijk onbegrijpelijk dat we van iets relatief veilig en gesloten systeem (CV ketel met gas) weer naar in China gemaakte elektrische kachels en CO gevaarlijke petroleumkachels gaan.
Hangt al. En, roerend eens. Helaas was het alternatief niet echt een alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jonckhje
Cobb schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:50:
Hoeveel petroleum gaat er doorheen in nov, dec, Jan, feb?
In de koudste maanden als we echt de hele dag thuis zijn, zo'n drie liter per dag. Gemiddeld heb ik over die maanden 50/60 liter verbruikt. Voor de 2,- per liter weegt dat met het grootste gemak op tegen de huidige gasprijzen.
Vergelijking is niet helemaal eerlijk, omdat je met een petroleumkacheltje heel lokaal verwarmt. Maar goed, als er niet meer nodig is...

Helaas is mijn huis niet best geïsoleerd, dus we keken in de winter van 2020 al naar dik 400,- per maand voor gas. Dat was nog de oude prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
mr_evil08 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:51:
Stekker eruit valt onder nalatigheid en dan mag je de kosten zelf betalen als ze het kunnen bewijzen.
Ja leuk, dat kunnen ze dus niet bewijzen: voor hetzelfde geld valt de stroom gewoon uit terwijl ik op vakantie ben. Daarom zou het uittrekken van de CV ketel in de regel ook niet kwaad moeten kunnen.

Als de koelkast leeg was, dan zou ik die ook nog uittrekken: het gebruikt allemaal stroom en de cv ketel zelfs gas, terwijl je niet eens thuis bent. In de vorige woning trok ik ook regelmatig de stekker uit de CV ketel, dat heeft nog nooit problemen opgeleverd.

Maar ik zou het niet doen, als je bang bent dat de CV ketel stuk gaat en je bulkt van het geld. Want terwijl je op vakantie bent, blijft die CV ketel stroom en gas verbruiken. Misschien wordt zelfs je woning verwarmd, als je de thermostaat niet laag genoeg gezet heb. Daarom trek ik hem dus uit.... mijn huurwoning hoeft niet verwarmd te worden, terwijl er niemand is.

Ik zeg trouwens niet dat het verstandig is, alleen ik geloof niet dat het echt kwaad kan. Het is in-principe op je eigen risico, als je de CV ketel uittrekt.

[ Voor 12% gewijzigd door Marco-Peters op 18-10-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zodra je een cv ketel inschakelt doorloopt deze een opstartroutine: driewegkleptest, sifon vullen, brandertest, pomptest, naloop ventilator.

Ik denk (denk, dus niet getest!) dat je beter af bent door hem aan te laten staan. Een tzerra ace doet standby 3 watt: https://www.warmteservice...yZTkxYjBjMjU2Mzg4MmMwMDk1 p70

[ Voor 41% gewijzigd door teacher op 18-10-2022 10:01 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:23

Managelorian

“This is the workflow.”

teacher schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:50:
Zodra je een cv ketel inschakelt doorloopt deze een opstartroutine: driewegkleptest, sifon vullen, brandertest, pomptest, naloop ventilator.

Ik denk (denk, dus niet getest!) dat je beter af bent door hem aan te laten staan. Een tzerra ace doet standby 3 watt: https://www.warmteservice...yZTkxYjBjMjU2Mzg4MmMwMDk1 p70
3 watt is bij 70 cent per kWh dus zo'n €18/jaar. Daar zou ik geen risico op een vastgelopen pomp voor willen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou het niet doen.
Marco-Peters schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:42:
[...]
Maar ik zou het niet doen, als je bang bent dat de CV ketel stuk gaat en je bulkt van het geld. Want terwijl je op vakantie bent, blijft die CV ketel stroom en gas verbruiken. Misschien wordt zelfs je woning verwarmd, als je de thermostaat niet laag genoeg gezet heb. Daarom trek ik hem dus uit.... mijn huurwoning hoeft niet verwarmd te worden, terwijl er niemand is.
Als de comfortstand uit staat en het is een beetje een modern toestel zonder waakvlam dan gebruik je geen gas. De thermostaat kun je gewoon op 5 graden zetten ipv op 15. Dan gaat hij echt niet aan, tenzij je in een tentje woont.

[ Voor 94% gewijzigd door Marzman op 18-10-2022 10:14 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
CV ketel gaat niet zo maar kapot en een pomp loopt echt niet zo maar vast hoor. Heb hier tijdens de verbouwing 9 maanden geen CV gehad (niet meer aangesloten) en liep daarna gewoon nog als een zonnetje. Wel een A merk ketel, dat scheelt misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieTenk
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-04 02:14
Mocht het pompje vastlopen, dan ff een tik tegen de behuizing van de pomp geven met achterkant van schroevendraaier ofzo. Meestal komt deze wel los. Gebeurt niet zo snel gelukkig, hier ook wel eens een ketel na meerdere maanden uit te zijn geweest weer probleemloos gestart. Altijd even in de gaten blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 22:46
Dan gaat hij volgens mij alleen maar langer mee. CV pomp kan, maar die krijgt iedereen wel een keer vroeg of laat.

[ Voor 40% gewijzigd door pennywiser op 18-10-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:17
Marco-Peters schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:42:
[...]

Ja leuk, dat kunnen ze dus niet bewijzen: voor hetzelfde geld valt de stroom gewoon uit terwijl ik op vakantie ben. Daarom zou het uittrekken van de CV ketel in de regel ook niet kwaad moeten kunnen.

Ik zeg trouwens niet dat het verstandig is, alleen ik geloof niet dat het echt kwaad kan. Het is in-principe op je eigen risico, als je de CV ketel uittrekt.
Je hebt toch een thermonstaat neem ik aan, als je die terug zet naar 5 graden bijvoorbeeld zal je CV nooit aanspringen.

CV gebruikt geen gas als je comfort stand uit laat, de comfort stand is sowieso onzin.
Alleen een hele oude CV met waakvlam kan gas gebruiken maar dan spreek je over echt oude CV ketels.

Het maakt mij niet uit wat je doet, het is alleen een reminder dat het niet zo slim is, ze kunnen het zien als de bewoner nalatig is geweest, dat men het niet altijd doet is een ander verhaal.

@HenkieTenk Nooit op een CV pomp slaan dan maak je hem gegarandeerd stuk en het valt te zien, in jouw geval heeft de pomp amper vastgezeten anders was je dit nooit gelukt.
Sommige pompen kun je de schroef voorruit eruit draaien (let op eerst CV van water halen) en daarachter zit een schroef waarmee je met schroevendraaier weer los kan krijgen en anders is het open maken.

@PetervdM Legionella heeft niets te maken met wel of geen ketel aan hebben, dat speelt bij boilers, na een lange periode zoals vakantie is het sowieso raadzaam om even de warmwaterkraan voor 2 minuten open te hebben, of je nou wel of geen stekker erin had maakt niets uit.

@GrooV Nou hier zat hij anders muurvast en dat in een periode van 6 maand doordat iemand de vloerverwarmingspomp de stekker uit had gehaald, dat terwijl het een nieuwe pomp is van amper 1 jaar oud.
Hier zit een pompschakelaar achter, ik kon de pomp uit elkaar halen om het op te lossen, dat zegt dus helemaal niet wanneer het vastlopen kan gebeuren.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 18-10-2022 10:59 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
misschien niet wat je wil horen, maar uitzetten is niet zo'n goed idee. naast het risico op vastzitten pomp en driewegklep loop je ook het risico op legionella. daar zijn al mensen aan overleden.
zet de thermostaat niet lager dan 4 graden, vorstbescherming aan, SWW op eco, en legionellabescherming aan.
elke ketel heeft een klein voorraadvat - enkele liters - dat in de comfort stand continu op temperatuur wordt gehouden, dit om bij SWW vraag snel warm water te kunnen leveren. in eco stand wordt dit voorraadvat niet op temperatuur gehouden, maar bij SWW vraag wel gevuld. na de SWW vraag zit er warm water in dit vat, en dat koelt dan langzaam af.
als er maar sporadisch warm water wordt gevraagd loop je dus risico op legionella ontwikkeling, zeker als de maximum temperatuur van het warm water lager wordt afgesteld dan 60 graden.
de legionella bescherming zal periodiek - typisch éénmaal per dag - dit voorraad vat verwarmen to 65 graden. ja, dat kost gas en dus geld.

[ Voor 52% gewijzigd door PetervdM op 18-10-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:27

_Apache_

For life.

jonckhje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:19:
Hoe slecht is het voor de installatie om hem alleen maar aan te hebben staan als er gedoucht moet worden en de rest van de tijd van de stroom af (dus bij wijze van spreken met een timerstekker)?
Aan laten staan.

De ketel doet wat zelftests en controles en pompt regelmatig even door (voorkomt verstoppingen)
Het stroom verbruik is trouwens echt nihil, dit zal je niet merken op je jaarafrekening.
Een kapotte ketel echter wel, mocht een fysieke powerdown doen als ie met een zelftest oid bezig is.

Als je gas vebruik ziet als je geen douche gebruikt, is het 100% een warmhoud stand. Zet die in eco stand, dus alleen warmte lever als er daadwerkelijke vraag is.
Heeft we als nadeel dat de douche iets later warm is als je de kraan opendraait.

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 18-10-2022 12:38 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieTenk
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-04 02:14
mr_evil08 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:39:
[...]

@HenkieTenk Nooit op een CV pomp slaan dan maak je hem gegarandeerd stuk en het valt te zien, in jouw geval heeft de pomp amper vastgezeten anders was je dit nooit gelukt.
Sommige pompen kun je de schroef voorruit eruit draaien (let op eerst CV van water halen) en daarachter zit een schroef waarmee je met schroevendraaier weer los kan krijgen en anders is het open maken.
Haha, ik bedoel ook een zacht klopje (alles met beleid). Gebruik zeer zeker geen voorhamer! En idd het schroefje kan ook gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-04 03:30
Hier staat de verwarming sinds april volledig uit op 2 dagen na waar ik hem eigenlijk nog niet nodig heb gehad (en mijn Nest thermostaat schema op heb aangepast).

Het is in onze vrijstaande niet bijzonder geïsoleerde woning nog niet onder de 17 graden gekomen. Zolang er een klein beetje zon staat warmt het hier al snel op naar 18.5 a 19 graden. Dat is meer dan genoeg voor comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-04 07:33
Ik zou ook gewoon de ketel aan laten staan. puur voor gemak, maar uiteraard wel in de spaar stand qua warm water.
De laatste ketel met een voorraadvatje (tm cw5) was een AWB 3hr. alle ketels nu werken met een thermoblok wat dan wel of niet warm wordt gehouden. niet het tapwater wordt warm gehouden.
Ik heb zelf 2 intergas HRE hangen. hier heb je qua opwarming themoblok 3 keuzes, altijd klaar, leerstand en uit. Ik heb m altijd uit staan zodat hij pas gaat stoken bij vraag. ook dan is hij voor mij snel genoeg warm.

Het verhaal qua vastzitten pomp zou ik mij daar niet ze veel zorgen over maken.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een pomp vast is gaan zitten. ik heb op drie vloerverwarmingsverdelers de Tado bedrade thermostaat aangesloten met het relais als er vraag is de pomp gaat draaien.
Bij mij draait dan van april tot nu geen pomp. Ik heb wel een spirotech machnetische vuilafscheider. misschien dat dat ook scheelt
Pagina: 1