Lekkage bij leiding naar Radiator, goedkope reparatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-10 01:03
Beste allen,

Radiator water leiding heeft een lekkage sinds vandaag.

Er kwam veel water uit die leiding, ik weet niet of er een plotseling gebrek van de plastieke leiding is. Het gebruiken van de witte water-dicht tape bij de ring helpt niet.

Moet ik een loodgieter inhuren ? Kan ik iets voorbereiden of iets kopen om re zorgen dat zijn arbeid minimaal is ?

BedanktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrqFoRVstMwr2Td32DQwxSKsGKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iaR3eMLohDuJwvjtX8RwELZb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMSXgEygMsMuT1Cn2DIyVunqvPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6t2nPs1hnZ1xnyG1WOrTsZkI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn1KjlyeAc_hMeVAml7A4p0hZwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AO93KkR14Gn9LtCTVXlM2cT0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keYvIgX7-BfDXudz4prdzagZAZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vY7e3b7wPb2hvh6H3YXrZebA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:21
Volgens mij mist er een knel ring, die goudkleurige ring die bij de ene slang wel zichtbaar is, maar je berichtje is bijzonder moeilijke te lezen.

Ik neem aan dat je "plotseling" water lekkage hebt gekregen op of aan het voetventiel van een radiator en toen zelf die radiator hebt verwijderd?
"Witte waterdichte tape" is dat Teflon tape dat je normaal gesproken gebruikt om schroefdraad verbindingen mee af te dichten of is dat zo een "wonder tape" van de amezing Discovery reclames? Beide horen niet op dit soort koppelingen gebruikt te worden. De waterdichte verbinding komt tot stand door de knelring/wartel.

Je kunt met de fotos waarschijnlijk bij een lokale vestiging van de Warmteservice wel vervangende koppelingen krijgen.

[ Voor 27% gewijzigd door tcw82 op 18-10-2022 00:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Een loodgieter trekt gewoon 2 nieuwe PE-RT slangen door de mantelbuis welke in de vloer liggen.
Deze sluit hij vervolgens met de daarvoor geschikte knelset weer aan op de bestaande verdeler en radiator.

[ Voor 1% gewijzigd door DutchWing op 28-11-2022 10:58 . Reden: PEX = PE-RT ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
DutchWing schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 00:46:
Een loodgieter trekt gewoon 2 nieuwe pex slangen door de mantelbuis welke in de vloer liggen.
Deze sluit hij vervolgens met de daarvoor geschikte knelset weer aan op de bestaande verdeler en radiator.
Waarom zou hij die slangen vervangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
tcw82 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 00:47:
[...]

Als er nog wat lengte inzit zou je ze mischien een paar cm in kunnen korten omhoog trekken en met nieuwe koppelingen aansluiten.
Maar die ene slang is knap gesloopt daar zou ik geen garantie op geven met een nieuwe koppeling op dezelfde plek.

Het is vast dicht te krijgen maar als je klant dan over een paar weken weer belt omdat het weer lekt....
Dan beter goed doen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

tcw82 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 00:47:
[...]

Als de slangen (vermoedelijk al) 15-20 jaar oud zijn kun je ze beter toch gelijk vervangen nu je toch bezig bent.
Na zoveel jaar krijg je anders alsnog scheurvorming op de uiteinde.
Ook ziet de ene slang zonder messing klem ring er best gehavend uit.

Maar aanhelen is altijd ook nog een optie.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-10 15:26
DutchWing schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 00:55:
[...]

Als de slangen (vermoedelijk al) 15-20 jaar oud zijn kun je ze beter toch gelijk vervangen nu je toch bezig bent.
Na zoveel jaar krijg je anders alsnog scheurvorming op de uiteinde.
Ook ziet de ene slang zonder messing klem ring er best gehavend uit.

Maar aanhelen is altijd ook nog een optie.
Dat gehavende lijkt me gewoon dat er een paar keer verpakkingstape omheen is gewikkeld. Ook de ring op de 2e buis is gewoon doormidden en lijkt me niet veel toe te voegen. Ik zou het allemaal laten vervangen iig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Xfade schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 01:05:
[...]

Dat gehavende lijkt me gewoon dat er een paar keer verpakkingstape omheen is gewikkeld. Ook de ring op de 2e buis is gewoon doormidden en lijkt me niet veel toe te voegen. Ik zou het allemaal laten vervangen iig.
De opening van de klem ring hoort.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mH5lisIScuInsexH-k3GdiXmu1U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j3yZ1kmFaAdqZfxSfdMGu7n3.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Die ring die doormidden ligt hoort zo. Dit zijn knelkoppelingen voor kunststof buis.

Knelkoppeling bestaat uit een messing deel met rubber ringen die je in de kunststof leiding duwt. Vervolgens draai je de boel vast met die gespleten ring.

Ik gok dat de rubbers gaar geworden zijn waardoor het niet meer goed afsluit. Morgen even met foto naar Warmteservice, hebben ze wel nieuwe voor liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-10 15:26
DutchWing schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 01:11:
[...]

De opening van de klem ring hoort.
Bedankt voor de opheldering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Xfade schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 01:05:
[...]

Dat gehavende lijkt mij materiaal dat van de buis geschraapt is.
Als er nog genoeg wanddikte over is om fatsoenlijk te knellen zou je met nieuwe koppelingen geluk kunnen hebben.
Afdichting geschied met rubber o ringen en niet zoals met traditionele knelkoppelingen op de knelring daarom maakt die schuine snee in de ring ook niks uit dat is normaal voor dergelijke koppelingen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:41
Zou de buis zonder knelkoppeling silicone kit kunnen bevatten? Het ziet er te "rubbering" uit om een kunststof knelring te zijn en ik zie er ook geen telfon tape o.i.d. Dat zou ook kunnen verklaren waarom het opeens flink is gaan lekken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Bedankt voor jullie bericht. Is er maar een maat van de kunstof buis ? Warmteservice zal mij vragen hoe groot moet de koppelen ring zijn

Of om de linkere gedeelte van dit te kunnen meenemen, is het makkelijk om hem uit te halen vanuit de kunstof buis ? Ik ben bang dat ik de buis kapot zalaken als ik met kracht dit trekken ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWQ4hWV7IV7iQ6J6mu0GSvURaKc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PEVrw6KL4Ppsy3FRSusORmfY.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door noucmen op 18-10-2022 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salento
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-09 08:42
Belangrijk is om te achterhalen waarom de lekkage is ontstaan. De knelkoppeling laat niet zomaar los, meestal staat er teveel spanning op de koppeling omdat de buis te kort is en aan het begin van het stookseizoen net even teveel krimpt/uitzet als de radiator weer warmte moet gaan afgeven.
De maat van dit soort buizen is meestal 14mm, maar je hebt ook nog verschil in de kern (wel of geen aluminium). Je kunt dus het best even de koppeling helemaal verwijderen en de maat opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:32
Controleer de ketel druk even.
Moet bij koud water 1.5 bar zijn.
Hier was de warmte wisselaar lek waardoor tapwater naar het cv water stroomde en ik op 3.5 bar zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
3dmazter schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:18:
Controleer de ketel druk even.
Moet bij koud water 1.5 bar zijn.
Hier was de warmte wisselaar lek waardoor tapwater naar het cv water stroomde en ik op 3.5 bar zat.
Lekkage was duidelijk gezien rond de bronze ring van de linkere kunstof buis.

In dit foto, hoe noemen jullie de linkere, middelde en rechtere gedeelte ?

Ik heb de middel ring van die buis gebroken om hem te openen. Daarom zien jullie hem niet meer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWQ4hWV7IV7iQ6J6mu0GSvURaKc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PEVrw6KL4Ppsy3FRSusORmfY.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
noucmen schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

Lekkage was duidelijk gezien rond de bronze ring van de linkere kunstof buis.

Ik heb de middel ring van die buis gebroken om hem te openen. Daarom zien jullie hem niet meer

[Afbeelding]
Die kan je niet los bestellen naar mijn weten, is gewoon een complete set. Ik zou het in z'n geheel vernieuwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:37

ericplan

5180 Wp PV

_JGC_ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:38:
[...]
Die kan je niet los bestellen naar mijn weten, is gewoon een complete set. Ik zou het in z'n geheel vernieuwen.
Van beide slangen! En controleer ook of de aansluiting op het onderblok van de radiator niet beschadigd is. Let er bij montage op dat je eerst de slang voldoende ver in het onderblok duwt. Pas daarna de klemring en -moer aandraaien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen

[Afbeelding]
Ik ga 2 complete sets kopen. Maar voor communicatie heb ik de naam van iedere gedeelte van die 3 onderdelen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
noucmen schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:50:
[...]

Ik ga 2 complete sets kopen. Maar voor communicatie heb ik de naam van iedere gedeelte van die 3 onderdelen nodig.
Trek het messing deel uit de leiding en neem het hele zwikkie mee naar warmteservice, die weten wel wat je moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

_JGC_ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:58:
[...]
Trek het messing deel uit de leiding en neem het hele zwikkie mee naar warmteservice, die weten wel wat je moet hebben.
Eventueel de leiding wat soepeler maken met kokend water.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
De loodgieter dat ik ken is op vakantie.

Is er een manier om snel een een loodgieter in Den Haag te vinden die dit kan doen ?, in de geval dat ik van middag niet zelf kan oplossen...

Googlen is zeker waarde, maar de genen met de beste reviews zijn altijd met een lange wacht tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:42
Idd.. alles loshalen, naar Warmteservice en 2 setjes meenemen. Op dezelfde manier erop zoals je ze los gehaald hebt (dus de moer, dan t koperen ringetje en dan het inzetstukje). Radiator eraan, vast draaien (niet keihard) en klaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ik heb de set Pentec aansluitkoppeling M22x kuntstof leiding gekocht, en gemonteerd aan de linker buis, maar hij blijft steeds lekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usvmPtl98qaEetQiBsrgsCqkXk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LulpnkYl4PsfDAP4Q7jGJSh5.jpg?f=fotoalbum_large

Video hier YouTube: Lekkage rond de knelring tussen kuntstof buis water leiding en de ra...

[ Voor 19% gewijzigd door noucmen op 18-10-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ik heb een professioneel gebeld, en ik ga 2 dingen proberen

- niet de oude wartel hebruiken samen met de nieuwe tule en knelring, moet de nieuwe wartel gebruiken
- moet de tule helemaal in de kraan duwen, anders is het niet water dicht.

Als het niet lukt, bel ik hem weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ding zit wel helemaal tot de rubber ring in de buis geduwd?

En idd de nieuwe wartel gebruiken. Ding lijkt ook scheef te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Zo te zien is de wartel en/of de het aansluitstuk helemaal vernaggeld qua schroefdraad.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Die linker is "cross threaded" (schuin op het schroefdraad gedraaid).
Hij ging er waarschijnlijk niet op zonder tang...
Sarcasme: Dan moet je gewoon een groter tang pakken en nog harder draaien...
Maat van me had daar ook een handje van.. bougie verwijderd, kon je met twee vingers los draaien, bij het indraaien zie ik hem hengsten met een 1/2 opname ratel... Dus ik vraag, gaat het? Zegt ie ja, hij wilde er niet in... Maar geloof dat hij er nu inzit... Enkele tellen later had hij de bougie weer in de hand, maar nu met het schroefdraad uit de cilinderkop om de bougie heen gewikkeld.

Het voetventiel is nu waarschijnlijk ook overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Moet ik de buis samen met de tule dieper in de kraan duwen ????Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFI05tZdf5Whb0hEVUYgwEAZ2S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRoQviXU98c98XNgpmXgq931.jpg?f=fotoalbum_large, pas dan sluit de knelring aan dit kraan (nu in dit foto nog niet)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
@noucmen Die moet je RECHT in het onderblok duwen en zo ver als ie kan en dan pas vastdraaien.
Blijkbaar heb je mazzel gehad met je schroefdraad en is de oude wartel naar de maan nu, je onderblok lijkt nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 22:44
_JGC_ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:38:
@noucmen Die moet je RECHT in het onderblok duwen en zo ver als ie kan
En dat is verder dan de knelring rechts nu zit. Die moet je dus wat naar beneden schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Haal aub er een pro bij!

De linker wartel is naar de kat zijn kut. Verder is de hele handel zo scheef als een hoepel. Je zal het voetventiel eerst los moeten koppelen van de radiator zodat je deze mooi recht kan uitlijnen om de aan voerbuizen recht op dit blok te krijgen en de wartels met de hand kan aandraaien en daarna met een steeksleutel. Daarna de radiator weer op het voetventiel aansluiten en je zal zien dat deze scheef gehouden moet worden ( links in de beugel en rechts los). Zodra je het voet ventiel en leiding naar de radiatorkraan hebt aangesloten zal je met enig gepast geweld de radiator weer in zijn rechter beugel moeten hangen. Die kuststof buizen zijn zo stug als de neten na al die jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ik denk dat je beter de radiator even los kunt halen (boven en beneden) dan kan je dat voetventiel (zonder dat gewicht van de radiator) rustig goed aansluiten. Als de radiatorknop dicht staat en het voetventiel ook dicht gedraaid wordt, kan je zelfs testen of het nog lekt, zonder gelijk de hele radiator te vullen.
De radiator knop moet dus op de staande pijp blijven zitten.

Het voetventiel kan je dicht draaien door de (waarschijnlijk) inbus achter het dopje op de linker kant naar binnen te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ik heb de buis samen met de tule helemaal tot zo ver geduwen, dan draai ik de wartel diee de knelring om hoog trekt.

Maar linkere koppeling lekt nog steeds, de rechter koppeling was al goed (en daarom ik heb hem helemaal niet vervangen).

Het verschil: de linkeee wartel kan niet zo ver tot boven draaien net als de rechter koppeling. Er mist nog iets. Maar nu begrijp ik niet meer hoe de systeem goed water dicht kan zijn (ik bedoeld hoe het werkt)

Video
YouTube: nog steeds lekken @linkere koppeling

[ Voor 9% gewijzigd door noucmen op 18-10-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vind je het gek? Die linker koppeling zit een paar slagen minder aangedraaid dan de rechter. Als ie niet verder kan zit je buis er niet ver genoeg in en sluit het niet aan op je onderblok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

De afdichting moet komen van de zwarte o-ring op de insert. Daarom is het zo belangrijk dat je de slang recht en tot deze stuikt in het onderblok duwt. Dan met de hand de knelring omhoog duwen en met de hand de moer erop draaien. Wel steeds de slang onder spanning tegen het onderblok geduwd houden. De knelring zorgt voor het fixeren van de slang op de insert.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zit je radiator niet te hoog aan de muur? Of is de slang te kort?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ericplan schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:56:
Zit je radiator niet te hoog aan de muur? Of is de slang te kort?
Ik heb de radiator los geland tot de twee buizen, zonder de radiator vast te zetten aan de muur. Ik geloof dat de linkere buis helemaal de verste plafond heeft aangeraakt.

De problematisch lindere buis is juiste iets kleine beetje langer dan de rechter buis (dus de tule is hoger). Maat beide zijn elastiek genoeg omdat ze kunstof zijn , dus gelijk zijn ze

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 18-10-2022 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Los (zonder de buis + knel+ tule) kan de linker wartel helemaal en makkelijk goed dicht kan draaien tegen de kraan. Dus de linkere kraan is niet kapot.

De enig probleem dat nu kan denken is: de knelring zit te laag toen ik begin de wartel te draaien, daarom wordt de knelring snel vast gezet wordt tijdens het draaien. Maar dit betekent dat de tule is juiste verticaal dicht gemaakt tegen de kraan ???

Maar nog steeds, hoe de systeem water dicht kan zijn ? In de tule is er een rubbertje, maar ik kan niet begrijpen hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ericplan schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:54:
De afdichting moet komen van de zwarte o-ring op de insert. Daarom is het zo belangrijk dat je de slang recht en tot deze stuikt in het onderblok duwt. Dan met de hand de knelring omhoog duwen en met de hand de moer erop draaien. Wel steeds de slang onder spanning tegen het onderblok geduwd houden. De knelring zorgt voor het fixeren van de slang op de insert.
Klinkt logisch.
Zit de zwarte o-ring rond de tule, of in de kraan (radiator's onderblok) ? Ik zie niks in de kraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zo als ik eerder gezegd heb, haal er een pro bij......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ds23man schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:22:
Zo als ik eerder gezegd heb, haal er een pro bij......
De pro kan pas later komen. Ik probeer te redden omdat er geen warm water is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zit die oude knelring per ongeluk nog in het onderblok? Maak eens een foto van het onderblok met de radiator op z'n kop.

[ Voor 37% gewijzigd door ericplan op 18-10-2022 17:32 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zijn dit geen 14mm slangen ipv 16mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Wolly schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:41:
Zijn dit geen 14mm slangen ipv 16mm?
Oude knelring heeft een 16 er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
noucmen schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:42:
[...]

Oude knelring heeft een 16 er op.
Dat zegt weinig, meten is weten.

En pex 14mm is heel gebruikelijk voor dit soort toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:43:
[...]

Dat zegt weinig, meten is weten.

En pex 14mm is heel gebruikelijk voor dit soort toepassingen.
Daar had die pentec 16 niet in gepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:45:
[...]

Daar had die pentec 16 niet in gepast.
Bij noucmen kan alles :+

Maar goed, schuifmaat pakken en we weten het. Die buis is sowieso flink vergald aan de bovenkant dus niet heel erg gek dat het knellen mislukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Update:
- zonder de buis + tule, kan de wartel en de knelring niet heel diep komen naar de linkere kraan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymU87VZoYhGi86lCRwF1MS_h9DA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtdeXX4GImMgAt8xP5vxJNzo.jpg?f=fotoalbum_large
- zonder de tule + buis + knelring,.de wartel alleen kan helemaal tot diep komen naar de kraan --> kraan en wartel zijn nog goed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWo6VviLsQsmZNgUenMgvrMeU7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gosI0eOPDNG9zuXOQzt6NwGY.jpg?f=fotoalbum_large

Redenen
- de nieuwe set is niet de juiste maat ?
- omdat de nieuw set nog nieuw is , moet ik hard draaien zodat de knelring goed kan knellen, of moet ik beetje vet er in ? --> diy ga ik alleen doen als de laaste optie i.v.m. risico van kapot gaan
- er zit nog iets in de oude kraan ? --> dit is makkelijk te checken

[ Voor 63% gewijzigd door noucmen op 18-10-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wat mij verder opvalt is dat je oude koppeling een vlak einde heeft en je nieuwe niet.

https://tweakers.net/i/Br...Q7jGJSh5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Wolly schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:54:
Wat mij verse opvalt is dat je oude koppeling een vlak einde heeft en je nieuwe niet.

https://tweakers.net/i/Br...Q7jGJSh5.jpg?f=user_large
Klopt, moet ik testen met de oude koppeling ???(warmteservice mens noemd het een "tule")

Maar nog steeds: is dit belangrijk ? Hoe werkt die water afdichting ?

[ Voor 7% gewijzigd door noucmen op 18-10-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ds23man schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:20:
Zo te zien is de wartel en/of de het aansluitstuk helemaal vernaggeld qua schroefdraad.
Niet, wartel ( alleen ) gaat goed met kraan kwa schroefdraad Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWo6VviLsQsmZNgUenMgvrMeU7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gosI0eOPDNG9zuXOQzt6NwGY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ericplan schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:31:
Zit die oude knelring per ongeluk nog in het onderblok? Maak eens een foto van het onderblok met de radiator op z'n kop.
Er is geen verschil left vss right

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sz5JhsDrdf2nLwqVafr9f2O-bxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpgXMO5wW3JxLjiNMgL5PFg0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xo-MzHXny57jo0-Oc-i5gQxBk38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrpyjaDbzagm7oewGqRuEDO3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqXuSH_IZ6ezpflqS9PnavEMVeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNHBlsTiBoHIOqKRGjT5wwNy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rho3wO7BIJJCbOONgkcSQmGtmeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8trm9jW1t0CT2WR0uB7xilz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je knelring zit verkeerd om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Oud knelring is ook 16.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYK8CLfkfoXFry4WxJT1tT85EN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljuhzgbE9Bb1Gbvwc5Zcsd15.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe knelring is 16x2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyHmufnydE4ATByI9L2dSZqDW-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dmlh2TT4O44DQvdUvp7chSWw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door noucmen op 18-10-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je ring is onder en boven anders. Kijk ook naar productfoto waar de opdruk op de kop zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Past die tule met o-ring wel in dat voetblok??

Probeer eens of je die tule wel zo in dat onderblok kunt drukken?

Moet er goed recht in scheef wil het niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noucmen
Is gevonden, er is een gat in de kunstof buis. De pro heeft geknipt en zal dit fixen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ronald.42 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 00:53:
[...]

Als er nog wat lengte inzit zou je ze mischien een paar cm in kunnen korten omhoog trekken en met nieuwe koppelingen aansluiten.
Maar die ene slang is knap gesloopt daar zou ik geen garantie op geven met een nieuwe koppeling op dezelfde plek.

Het is vast dicht te krijgen maar als je klant dan over een paar weken weer belt omdat het weer lekt....
Dan beter goed doen.
Komen we toch daar weer uit :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronald.42 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:41:
[...]

Komen we toch daar weer uit :7
Ik dacht ook al… Mijn advies of die van @Ronald.42 was nog zo gek nog niet… _O-

[ Voor 42% gewijzigd door DutchWing op 18-10-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Bravo voor
@Ronald.42 .

Maar toch: De scheurtje dat wij gezien hebben was door het open mken van de knelring, het denken aan een scheurtje was toevalig, of niet ?

Kosten 175 euro: voorrij kosten 65, material 25 (is rond 7 euro denk ik d hij heeft gekocht), en 88 euro/u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
noucmen schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:41:
Bravo voor
@Ronald.42 .

Maar toch: De scheurtje dat wij gezien hebben was door het open mken van de knelring, het denken aan een scheurtje was toevalig, of niet ?

Kosten 175 euro: voorrij kosten 65, material 25 (is rond 7 euro denk ik d hij heeft gekocht), en 88 euro/u
Ik vond de leiding er niet echt fris meer uitzien, dus ik had hem sowieso ingekort zoals ik al zei.
En als er geen ruimte was om hem een paar cm omhoog te trekken dan was het de @DutchWing oplossing geworden, onder de vloer afknippen en een nieuw stuk er aan zetten.

Ik moet trouwens ook nodig mijn beun tarief bij stellen zie ik wel weer, daar kan wel weer 5 euro bij per uur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Hartelijk bedankt allen.
Ik was dom om niet genoeg tijd te besteden om te kijken waarom hij lekt.
Pagina: 1