Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC Builder - opmerkingen/verbeteringen voordat ik bestel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Goof0308
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-10-2022
Iedereen alvast bedankt voor de toekomstige reacties.
Een vriend van mij wil een PC bouwen waarmee hij zijn foto en videobewerking mee kan doen voor zijn social media (Instagram/YouTube/TikTok etc).
Nu heeft hij gevraagd of ik een opzet kan doen, die ik zoals hieronder heb opgezet met wat hulp van YouTube channels en wat basis-basis kennis die ik heb.

Graag hoor ik of jullie inefficienties of potentiële problemen zien waar ik onderdelen zou kunnen wijzigen.
Bij voorbaat dank!

Camera die gebruikt zal worden voor content is: Canon EOS Mark II Black

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Fotobwerking in Adobe Photoshop.
- Videobewerking met behulp van Adobe Premiere.
- Light-gaming (denk aan Minecraft etc.).
- Day-to-day stuff.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zijn nu uitgekomen (inclusief essamblage) op €2k, wat ook wel de max is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
N.v.t.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Setup hieronder

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen preferentie

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stille stabiele kast.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag zie ik feedback tegemoet of de setup er goed uit ziet (of slecht) of waar er nodige verbeteringen uitgevoerd moeten worden. Komt er op neer dat ik zeker wil weten dat het een goede desktop gaat worden voordat we het model doorbestellen... Twijfels die ik het snelst zou hebben is op de voeding voldoende is en of de behuizing groot genoeg is (hier het minste ervaring mee).

PC Build setup:
PROCESSOR
1x Intel® Core i7-12700K, 3,6 GHz (4,9 GHz Turbo Boost) socket 1700 processor
€ 499,00
MOEDERBORD
1x MSI PRO Z690-A DDR4, socket 1700 moederbord
€ 219,00
PROCESSORKOELER
1x Noctua NH-D15 cpu-koeler
€ 99,90
WERKGEHEUGEN
2x Corsair 16 GB DDR4-3600 werkgeheugen
€ 76,90
GRAFISCHE KAARTEN
1x ASUS DUAL GeForce RTX 3060 Ti OC V2 grafische kaart
€ 549,00
HARDE SCHIJVEN
1x Harde schijf (SSD): PNY XLR8 CS3140 M.2 NVMe Gen4 SSD, 1 TB SSD
€ 99,00
BEHUIZING
1x Fractal Design Meshify 2 Lite White TG Clear tower-behuizing
€ 134,90
VOEDING
1x Sharkoon SilentStorm Cool Zero 850W voeding
€ 119,00

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Overklokken? Nee -> waarom dan een 12700K erin?
Overklokken? Nee -> waarom dan een (relatief duur) Z690 board?
Voeding? 850W lijkt me meer dan voldoende voor een game-PC met een "6x zo snelle GPU"?

Ik denk (nadruk) dat je meer hebt aan een "goedkopere" i5-12400/12500, een B660 moederbord, mogelijk dan een voeding in de regio van 600W zoals een Seasonic G12. Wissel de Noctua in voor een iets couranter / minder heftig model en dan hou je ineens 400 Euro over give or take op dit moment.

Zoeken even wat benchmarks op van de GPU; zet dat af tegen de resolutie / games die er gespeeld gaan worden. Mogelijk (ook hier, zoek even beter uit wat die vriend allemaal wil / doet), kan je ook uit de voeten met een RX6600; scheelt nog eens 100 Euro of meer.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:46

Thomg

Aww yiss

Voeding zou ik veranderen voor een andere kijkende dat sharkoon maar 3 jaar garantie levert (geen vertrouwen in kwaliteit lol?)
uitvoering: Cooler Master V750 Gold -V2 White Edition

Je wilt misschien nog even een paar dagen wachten op de Raptor Lake chips ->
uitvoering: Intel Core i7-13700K Boxed

Deze komt met aanzienlijk meer E cores wat productiviteit flink zal helpen.

1TB opslag vind ik ook aan de karige kant voor productiviteit.

Misschien dat je DDR5 wilt overwegen, in sommige gevallen kan dit een significante boost geven.
https://www.tomshardware....l-core-i7-12700k-review/5
Maar let wel op de hoge meerprijs...

Nvidia GPU is meestal wel preferred for hardware acceleration, maar een 3060Ti is waarschijnlijk wel vrij overkill.

• Goof0308
MAX3400 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:07:
Overklokken? Nee -> waarom dan een 12700K erin?
Overklokken? Nee -> waarom dan een (relatief duur) Z690 board?
Voeding? 850W lijkt me meer dan voldoende voor een game-PC met een "6x zo snelle GPU"?

Ik denk (nadruk) dat je meer hebt aan een "goedkopere" i5-12400/12500, een B660 moederbord, mogelijk dan een voeding in de regio van 600W zoals een Seasonic G12. Wissel de Noctua in voor een iets couranter / minder heftig model en dan hou je ineens 400 Euro over give or take op dit moment.

Zoeken even wat benchmarks op van de GPU; zet dat af tegen de resolutie / games die er gespeeld gaan worden. Mogelijk (ook hier, zoek even beter uit wat die vriend allemaal wil / doet), kan je ook uit de voeten met een RX6600; scheelt nog eens 100 Euro of meer.
Hi Max,

Dankjewel voor jouw reactie.
Ik heb de keuze gemaakt voor een i7-12700K voor het geval dat de persoon in kwestie op een gegeven moment over wilt gaan naar 4k video. Een i5 leek mij hier vanuit een toekomst-perspectief iets te zwak, but correct me if I am wrong.
Wat betreft de Z690-A moet ik zeggen dat ik mij heb laten beïnvloeden door veel positieve reviews.

Het verschil van €400 is geen probleem als de build hiermee iets schaalbaarder en toekomst gericht is (budget is niet perse een probleem). Maar once again, als je denkt dat het voor de toekomst niet zo veel oplevert hoor ik het graag :) !

Mijn kennis gaat slechts zo ver dat ik weet welke onderdelen in een pc gegaan, maar verschillen in componenten ben ik best wel een leek :3

• Goof0308
Thomg schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:09:
Voeding zou ik veranderen voor een andere kijkende dat sharkoon maar 3 jaar garantie levert (geen vertrouwen in kwaliteit lol?)
uitvoering: Cooler Master V750 Gold -V2 White Edition

Je wilt misschien nog even een paar dagen wachten op de Raptor Lake chips ->
uitvoering: Intel Core i7-13700K Boxed

Deze komt met aanzienlijk meer E cores wat productiviteit flink zal helpen.

1TB opslag vind ik ook aan de karige kant voor productiviteit.

Misschien dat je DDR5 wilt overwegen, in sommige gevallen kan dit een significante boost geven.
https://www.tomshardware....l-core-i7-12700k-review/5
Maar let wel op de hoge meerprijs...

Nvidia GPU is meestal wel preferred for hardware acceleration, maar een 3060Ti is waarschijnlijk wel vrij overkill.
Voeding zat ik al over te twijfelen dus daar ga ik je advies overnemen.

SSD is puur voor de software, content zal van een directe externe SSD bewerkt worden.

DDR5 heb ik overwogen, maar moederboard werd dan een stuk duurder en uiteraard ook het RAM werd duurder, voor performance die voorlopig minder relevant zou zijn.

Thanks voor de feedback!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:20
Ik zou ook zeker naar 32 gb kijken.... En let op 3600c16, NIET c18.
Cpu koeler is relatief duur.

Vergeet Windows licentie niet mee te rekenen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:25
Maak ff een lijstje met Handleiding Pricewatch zodat we kunnen zien welke onderdelen het exact zijn. Bij het RAM is het nu onduidelijk en bepaalde Corsairs zijn alleen voor AMD Ryzen.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:13
Goof0308 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:54:
[...]

Hi Max,

Dankjewel voor jouw reactie.
Ik heb de keuze gemaakt voor een i7-12700K voor het geval dat de persoon in kwestie op een gegeven moment over wilt gaan naar 4k video. Een i5 leek mij hier vanuit een toekomst-perspectief iets te zwak, but correct me if I am wrong.
Wat betreft de Z690-A moet ik zeggen dat ik mij heb laten beïnvloeden door veel positieve reviews.

Het verschil van €400 is geen probleem als de build hiermee iets schaalbaarder en toekomst gericht is (budget is niet perse een probleem). Maar once again, als je denkt dat het voor de toekomst niet zo veel oplevert hoor ik het graag :) !

Mijn kennis gaat slechts zo ver dat ik weet welke onderdelen in een pc gegaan, maar verschillen in componenten ben ik best wel een leek :3
Neem dan de niet overklokbare Intel Core i7-12700F Boxed op een goed B660 moederbord (bv MSI Pro B660-A DDR4, dat presteert vrijwel even goed als een niet overgeklokte K versie van de i7, of als je nog een paar maanden kan wachten de opvolger van deze i7 uit de begin volgend jaar verwachte komende generatie Intels

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 18-10-2022 07:26 ]

• charlottekan
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-10 21:41
Ik heb iets meer dan een jaar geleden een pc samengesteld met vergelijkbare eisen (4k editen in PP) en budget (€2000,-), en soms een simpele game, maar gamen had absoluut geen prioriteit.

Uiteindelijk heb ik €350,- meer uitgegeven. Op basis van advies hier op het tweakers forum heb ik dat vooral in een betere processor (wel AMD trouwens), en meer werkgeheugen gestoken. Daar ben ik nog steeds heel blij mee!

Ik heb het systeem zelf in elkaar gezet, dat gaf me ook wat meer ruimte. Dat was trouwens de eerste en voorlopig laatste keer, dus ik ben niet bepaald een expert als het gaat om specifieke onderdelen/merken/meest recente kennis, maar gelukkig staan er al heel veel van dat soort reacties. ;)

WERKGEHEUGEN
Het is al genoemd, maar voor 4k editen zou ik idd minimaal voor 32 GB gaan. Ik heb met pricewatch gewacht op een goede deal om 3 maanden na het bouwen mijn geheugen zelfs uit te breiden naar 64 GB.

GRAFISCHE KAARTEN
Ik ging ook voor een 3060TI (Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti Vision ) Puget Systems heeft handige vergelijkingen op basis van prestaties in combinatie met Premiere Pro en Photoshop. Vaak gaan online vergelijkingen vooral in op wat beter werkt voor gamen. Of het overkill is hangt vooral af van welke en of je veel effecten gebruikt. Mijn keuze werd ook bepaald door beschikbaarheid...ik heb zo'n 6 maanden gewacht op een betaalbare optie en beschikbare optie.

HARDE SCHIJVEN
1 TB SSD voor os en software, werkt super snel en fijn. Ik heb het gecombineerd met een 2 TB SSD voor de projecten waar ik op dit moment aan werk.

Als noob vond ik het trouwens heel handig om op PCPartPickers een globaal idee te krijgen of onderdelen compatibel zijn. Volgens mij krijg je ook een indicatie van of je voeding sterk genoeg is en of er ruimte is voor toekomstige uitbreidingen.
Pagina: 1