Hoe een licht, bij schemering, een uur laten branden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriseen
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-05 12:40
Voor een buitenverlichting aan een petanquebaan wil,ik verlichting plaatsen, zijnde twee led spot.
Nu dacht ik het volgende ,
Met een drukknop kan je de lichtten aan doen mits het donker is, en dat voor 1uur.
Dus met schermschakeling en tijdsschakeling.
Ben dus op zoek naar een schema of schets hoe ik dit best schakel.
Bedenking, de drukknop mag laagspanning zijn.

Groeten, Chris

Beste antwoord (via Chriseen op 18-10-2022 16:55)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:28

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit is een automatisering => verplaatst naar Smarthome

Je zou een losse schermersensor (of gescheiden module en sensor) kunnen plaatsen met daarachter een tijdrelais (op wat Finder noemt DE-modus ofwel "Interval with control signal on"). Schemerschakelaar laat je complete voedingsspanning naar het tijdrelais en pulsdrukker schakelen.

Alternatief, pak iets als een Shelly 1 en stel deze in. Wifi hoeft na de tijd niet maar kan wel. Weet alleen niet 100% zeker of met de standaard firmware je een off-timer kan doen. Met iets als Tasmota kan dat wel. Wel stuk goedkoper maar dus meer gedoe om in te stellen of te wijzigen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 09:37

Glewellyn

is er ook weer.

Mogen de lichten alleen aan tijdens en na de schemer, of ook als het zwaarbewolkt en donker is?

Uiteindelijk zal je waarschijnlijk op een oplossing met een microprocessor uitkomen waarbij je gebaseerd op tijd of lichtsterkte bepaalt of de lampen aan mogen.
Als ze aan mogen en er wordt op de knop gedrukt worden de lichten geschakeld met een relais.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-06 20:52

Emiel1984

Made in NL

Is een bewegingmelder geen optie? Hoeft er ook niemand op een knop te drukken.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:21
Kijk eens naar astro tijdschakelaars. Die doet op basis van je woonplaats het licht aan bij zonsondergang. Bij de meesten kun je ook aangeven hoe lang het moet blijven branden (of tot zonsopkomst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Emiel1984 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:56:
leuke gedachte. schakelaar voorbeeld met bewegingssensor en dag/nacht detectie: https://www.bol.com/nl/nl...5Bpg.2_17.18.ProductTitle

[ Voor 31% gewijzigd door JJ Le Funk op 17-10-2022 23:04 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Deze jongen kan bijna wat je wilt, alleen het minimum is 2 uur:
https://www.brennenstuhl....sensor-ddt-ip44-antraciet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-06 20:52

Emiel1984

Made in NL

JJ Le Funk schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:02:
[...]

leuke gedachte. schakelaar voorbeeld met bewegingssensor en dag/nacht detectie: https://www.bol.com/nl/nl...5Bpg.2_17.18.ProductTitle
Een iets betere oplossing aangezien het product in bovenstaande link niet voor buiten is en ik verwacht een te klein bereik.

https://www.toolstation.nl/bewegingsmelder-1800/p23084

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriseen
Emiel1984 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:56:
Bedankt voor het meedenken.
Niettegenstaande bij een bewegingsmelder de branduur en omgevingslicht kan geregeld worden is dit geen optie omdat dan de verlichting ongecontroleerd aan kan gaan en dat is net niet de bedoeling, Het idee is goed zo de beweginsgdetectie zo vervangen worden door een drukknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriseen
Bedankt voor het meedenken.
Vermits deze timer, met lichtsensor, dagelijks schakelt is dit ook geen optie.
Het licht mag enkel op aanvraag aan voor een bepaalde duur en mits geen daglicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:12
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar misschien kun je dit met een van de Shelly Pro's oplossen? De vorige serie had al inputs en op basis van zonsopkomst/-ondergang (niet helemaal gelijk aan daglicht, maar ik denk voor deze toepassing voldoende), maar de oude serie had weinig mogelijkheden om die condities met elkaar te verbinden.

In de nieuwere Pro-series kun je scripting gebruiken, waarmee je dus zou kunnen zeggen: Indien signaal op input EN zon is onder, dan licht aan en na een uurtje weer uit (de oude series hadden al wel een mogelijkheid om de uitgang na een bepaalde tijd uit te schakelen).

https://shelly.cloud/shel...home-automation-solution/

[ Voor 6% gewijzigd door jurri@n op 18-10-2022 09:27 . Reden: Link naar Shelly Pro 1 toegevoegd ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dit is een automatisering => verplaatst naar Smarthome

Je zou een losse schermersensor (of gescheiden module en sensor) kunnen plaatsen met daarachter een tijdrelais (op wat Finder noemt DE-modus ofwel "Interval with control signal on"). Schemerschakelaar laat je complete voedingsspanning naar het tijdrelais en pulsdrukker schakelen.

Alternatief, pak iets als een Shelly 1 en stel deze in. Wifi hoeft na de tijd niet maar kan wel. Weet alleen niet 100% zeker of met de standaard firmware je een off-timer kan doen. Met iets als Tasmota kan dat wel. Wel stuk goedkoper maar dus meer gedoe om in te stellen of te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:52
Ik zou hiervoor gewoon een standaard schemerschakelaar voor de buitengevel gebruiken in serie met een simpel rail tijdrelais ergens in een waterdicht (rail) doosje.
De drukknop kan op het doosje, of gewoon een standaard buiten pulsdrukker.
Ongeveer wat @Septillion aanraad.

Is super eenvoudig en gaat jaren mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat de use case hierachter is.?

Als er toch een drukknop in het systeem moet. waarom de persoon die die knop indrukt dan niet laten bepalen of het wel of niet donker genoeg is ? ipv een sensor die dan gecalibreerd moet worden op "te donker" om die man te vertellen dat hij wel genoeg ziet :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:56
Met een shelly 1 en homeassistant kun je dit voor elkaar krijgen. Met een software instelling op de shelly kun je de schakelaar loskoppelen van het te schakelen lichtpunt. De automation engine van homeassistant kan voor je bepalen of de lamp aan mag als je de lichtknop bedient. HA heeft een zon integratie.

Ik gebruik dit principe ook op een buitenlamp. Maar dan met een 230v bewegingsensor ipv een schakelaar. De lamp gaat alleen aan na zonsondergang.

[ Voor 19% gewijzigd door degrashopper op 18-10-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@heuveltje Gokje, (semi-)publieke toepassing waarbij de knopdrukker niet de rekening betaald... Goed, nu kan je aardig wat uren het licht aan hebben met twee gemiddelde led spots om de schemerschakelaar eruit te hebben maar toch :+

@degrashopper Hoef, ja, mogelijk met HA maar wel een beetje een bazooka op een mug...

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 18-10-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:56
@degrashopper Hoef, ja, mogelijk met HA maar wel een beetje een bazooka op een mug...
Dat klopt wel een beetje. Maar dan kun je het wel met 'standaard' oplossingen doen. Uiteraard kan dit het begin zijn van veel meer automatiseringen in je huis :P.

Andere oplossing is je shelly 1 flashen met esphome of tasmota en opgeven wat hij precies moet doen. Dan houd je de logica binnen het device, maar moet je wel wat gaan knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:49
degrashopper schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:55:
Met een shelly 1 en homeassistant kun je dit voor elkaar krijgen. Met een software instelling op de shelly kun je de schakelaar loskoppelen van het te schakelen lichtpunt. De automation engine van homeassistant kan voor je bepalen of de lamp aan mag als je de lichtknop bedient. HA heeft een zon integratie.

Ik gebruik dit principe ook op een buitenlamp. Maar dan met een 230v bewegingsensor ipv een schakelaar. De lamp gaat alleen aan na zonsondergang.
Met een Shelly1Plus en een beetje goed geschreven script erop, kun je dit wellicht ook zonder HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:21
hoe laagdrempelig moet de oplossing zijn? Als je weinig wilt programmeren dan kan het misschien nog wel het makkelijkst zijn om hue lampen en een bewegingsmelder te kopen. Via de app kan je dan allerlei timers en schemerstanden eraan koppelen.

Je zal meerdere van dit soort acties moeten combineren:
https://www.techhive.com/...-new-philips-hue-app.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-06 21:39
Alle Shelly / HA opties gaan er van uit dat op die lokatie Wifi netwerk beschikbaar is, en dat staat niet in de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@JW te R HA wel, maar Shelly kan prima zelfstandig zijn werk doen. Vertrouw je wel volledig op de ingebakken RTC (klok) dat de tijd goed blijft, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriseen
vorige nacht liggen denken en kwam tot deze opstelling.zie eerste schets.
Schemerschakelaar op 240 V , die schakelt in als het donker wordt.
Dan drukknop die puls geeft aan tijdsrelais om licht te doen branden.
Dit alles in een ip66 behuizing met din rail.
Lijkt mij een eenvoudige oplossing, of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n87lVEgEhaWt7UAirQPNRqtwU1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nuj5r465A5WzjFdv9bcznYpW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Er-tSyHleemPBsbtZlZY8bG7DhY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KzzIDBlE3pARyL41xFzh8ta4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

In principe moet zoiets werken.
alleen moet je ze dan wel anders aansluiten.
Je "signaal draad" en fase voor de relais kunnen niet hetzelfde zijn

je voed nu het relais met een fase draad die via die schakelaar loopt.
Dus nu heb je alleen spanning zolang je die knop ingedrukt hebt.

[ Voor 43% gewijzigd door heuveltje op 18-10-2022 17:03 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dat is eigenlijk wat ik omschreef ja :)

Alleen gaat er natuurlijk ook nog permanente spanning van je schemerschakelaar naar je tijdrelais. Direct van je schemerschakelaar naar A1 en 15 en via de pulsdrukker op 25.

Wat Finder DE-modus noemt is op dat Selec ding I-modus / Single Shot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriseen
heuveltje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:01:
In principe moet zoiets werken.
alleen moet je ze dan wel anders aansluiten.
Je "signaal draad" en fase voor de relais kunnen niet hetzelfde zijn

je voed nu het relais met een fase draad die via die schakelaar loopt.
Dus nu heb je alleen spanning zolang je die knop ingedrukt hebt.
Oké, de fase draad voor de tijdschakelaar komt dan van voor de drukknop .
Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Chriseen schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:54:
[...]

Oké, de fase draad voor de tijdschakelaar komt dan van voor de drukknop .
Toch?
Wat is je doel nu eigenlijk precies ?
dat als je 1 keer op die knop drukt het licht 1 uur blijft branden.
Of dat je het max 1 uur blijft branden als je de schakelaar omzet.

want dat zijn 2 verschillende dingen, en het lijkt alsof je die enigzins door elkaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriseen
heuveltje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:46:
[...]

Wat is je doel nu eigenlijk precies ?
dat als je 1 keer op die knop drukt het licht 1 uur blijft branden.
Of dat je het max 1 uur blijft branden als je de schakelaar omzet.

want dat zijn 2 verschillende dingen, en het lijkt alsof je die enigzins door elkaar haalt.
Zoals ik aangaf, een bezoeker drukt op de drukknop, het licht gaat voor een ingestelde aan indien te weigeren daglicht. Na het doven kan dit opnieuw gedaan worden indien nog geen daglicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sannr2
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-06 10:41
Ik zou de check voor daglicht er uit halen, die schemer controle gaat je meer stroom kosten dan die ene keer dat iemand bij daglicht die twee leds een uur aan zet.

Het gaat wel frustratie opleveren, als het systeem niet aan gaat terwijl naar de mening van de gebruiker het wel te donker is. Bovendien veel meer kans op storingen. KISS oplossingen werken altijd het beste. Beetje vertrouwen in je petanque baan gebruikers, zijn over het algemeen nou niet de meest vandalistische types. Waarom zouden mensen als het licht genoeg is het licht aan doen?

Als je dan nog wat extra energie wilt besparen, doe je geen drukknop met een vaste tijd, maar een draaiknop waarbij de gebruiker de tijd kiest. Dan hoeft het licht niet een uur te branden als het over een kwartier al is afgelopen het potje: https://www.voordeligscha...schakelaar-120-minut.html of waterdicht: https://www.girastore.nl/...schakelaar-ip44-compleet/

[ Voor 29% gewijzigd door Sannr2 op 19-10-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriseen
Sannr2 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:32:
Ik zou de check voor daglicht er uit halen, die schemer controle gaat je meer stroom kosten dan die ene keer dat iemand bij daglicht die twee leds een uur aan zet.

Het gaat wel frustratie opleveren, als het systeem niet aan gaat terwijl naar de mening van de gebruiker het wel te donker is. Bovendien veel meer kans op storingen. KISS oplossingen werken altijd het beste. Beetje vertrouwen in je petanque baan gebruikers, zijn over het algemeen nou niet de meest vandalistische types. Waarom zouden mensen als het licht genoeg is het licht aan doen?

Als je dan nog wat extra energie wilt besparen, doe je geen drukknop met een vaste tijd, maar een draaiknop waarbij de gebruiker de tijd kiest. Dan hoeft het licht niet een uur te branden als het over een kwartier al is afgelopen het potje: https://www.voordeligscha...schakelaar-120-minut.html of waterdicht: https://www.girastore.nl/...schakelaar-ip44-compleet/
Een draaiknop zou ook een goed alternatief kunnen zijn, waarschijnlijk ook goedkoper dan mijn eerste gedacht.
Bedankt voor het advies.

Vermoedelijk kan ik hiermee afsluiten tenzij er nog opmerkingen zijn.
Bedankt iedereen ✌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Voor de meerprijs en hoe meer gevoelig de interface naar de user ermee wordt zou ik denk ik gewoon een een tijdrelais gaan. Helemaal omdat gebruikers lui zijn. Als je al niet verwacht dat mensen hem uit zetten is het naar mijn idee ook naive om te denken dat gebruikers hem op iets anders dan maximaal gaan zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannr2
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-06 10:41
Septillion schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:33:
Voor de meerprijs en hoe meer gevoelig de interface naar de user ermee wordt zou ik denk ik gewoon een een tijdrelais gaan. Helemaal omdat gebruikers lui zijn. Als je al niet verwacht dat mensen hem uit zetten is het naar mijn idee ook naive om te denken dat gebruikers hem op iets anders dan maximaal gaan zetten :+
Je pols draait niet gemakkelijk meer dan een kwartslag, dus veel gebruikers zullen hem een kwart draaien en later wat bijdraaien als ze meer nodig hebben, juist omdat mensen lui zijn. Bij zo’n twee uur schakelaar is een kwart dan een half uur.
Pagina: 1