Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeltunNL
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik wijzig begin volgend jaar van functie binnen hetzelfde bedrijf. Binnen deze functie is het krijgen van een leaseauto ook inbegrepen. Nu gaat eind dit jaar een collega met pensioen en willen ze mij deze leaseauto doen. De auto is een 3 jaar oude electrische vw up.

Nu hebben directe collega's met dezelfde nieuwe functie een gloednieuwe tesla model 3.

Kan ik de up weigeren onder de reden ik "eis" een gelijke auto als mijn collega's?

Ik betaal eigen bijdrage hierover en moet er dagelijks in rijden, dus lijkt mij dat ik ook iets te zeggen heb?

Beste antwoord (via VeltunNL op 17-10-2022 23:15)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

VeltunNL schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:06:
[...]

Ik zit niet te wachten op het trage laadvermogen van de up als ik heel NL door moet dagelijks.
Als ik snel zoek: een e-Up kan je thuisladen (op 220V) in ongeveer 6 uur en klaar. Een Model 3 laadt ongeveer 35km range per uur op 220V. Dat er andere mogelijkheden zijn; ongetwijfeld. Misschien dat ik me vergis (of je topicstart kan je even updaten); pas als je meer dan pak 'm beet 450km per dag moet rijden, is een Tesla sneller bijgeladen (in dit voorbeeld) dan een e-Up. Dat een Tesla ook snelladen kent en dat beter / sneller doet dat een e-Up, ook helemaal waar.

Dus ja, geen idee; ergens proef ik dat je hemel en aarde gaat bewegen want je wil een Tesla; ik zie nog steeds niet helemaal waarom je dat niet gewoon kan bespreken / navragen ipv eisen in een GoT-topic?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik zou me eerst eens in gaan lezen over leasecontracten en hoe deze werken. Heb je bijvoorbeeld al nagedacht over het verschil in bijtelling (eigen bijdrage?) tussen een gloednieuwe Model 3 van 50K tegen 16% en een VW Up van 25K tegen 4%?

[ Voor 3% gewijzigd door MadMarky op 17-10-2022 22:27 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:54
(jarig!)
Je kan altijd eisen. Een bedrijf moet daar niet in meegaan. Verloning is een deel van het pakket dat je afspreekt. Uit het standpunt van de werkgever is een auto die stilstaat verloren kapitaal en kosten, dus ik begrijp dat ze die willen doorgeven.

Meestal kan je gemakkelijk een afspraak maken dat je deze kan doorgeven aan de eerste nieuwe starter die daar recht op heeft en dat je daarna de Model 3 kan krijgen.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Eigen bijdrage betaal je (vermoed ik) over de cataloguswaarde van een auto. Neem aan dat een Up minder kost per maand dan een Tesla?

Kan me ook voorstellen dat het verschil van auto mogelijk gecompenseerd wordt in salaris (tijdelijk tot einde lease-contract)?

"Eisen" is een beetje het verkeerde woord; natuurlijk kan je aangeven dat het gelijke monniken, gelijke kappen is maar ik denk dat je sowieso voor januari geen nieuwe Tesla geleverd gaat krijgen dus hoe ga je dan vervoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:56

Zenix

BOE!

Ik zou vanwege de bijtelling lekker gaan rijden in die up, en het leasebudget wat je dan misschien nog over hebt laten uitbetalen.

Die Tesla's kosten je collegae ook een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-09 21:44
VeltunNL schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:22:
Ik wijzig begin volgend jaar van functie binnen hetzelfde bedrijf. Binnen deze functie is het krijgen van een leaseauto ook inbegrepen. Nu gaat eind dit jaar een collega met pensioen en willen ze mij deze leaseauto doen. De auto is een 3 jaar oude electrische vw up.

Nu hebben directe collega's met dezelfde nieuwe functie een gloednieuwe tesla model 3.

Kan ik de up weigeren onder de reden ik "eis" een gelijke auto als mijn collega's?

Ik betaal eigen bijdrage hierover en moet er dagelijks in rijden, dus lijkt mij dat ik ook iets te zeggen heb?
Je hebt zeker iets te zeggen, of je werkgever daar iets mee doet is een ander verhaal. Als je graag een Model 3 wilt dan zou je dat moeten bespreken met je werkgever, hou er wel rekening mee dat deze dan onder een ander bijtellingstarief valt als de up.

Dat jij een andere auto aangeboden krijgt dan je andere collega's is een keuze van de werkgever, je kan daar geen rechten aan ontlenen.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wil je goed advies: ga naar HR. Laat een pro-forma berekening maken van je totale loonstrook in je nieuwe functie. En laat dan aparte berekeningen maken en uitleggen voor een Up en Tesla.

Wij weten niet wat je verdient (ongeveer) maar iets zegt me dat jouw werkgever gouden bergen biedt zonder dat je helemaal duidelijk hebt hoe erg/hard dat uiteindelijk impact heeft op jouw maandelijkse loonstorting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeltunNL
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-04-2024
MAX3400 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:32:
***members only***

Wil je goed advies: ga naar HR. Laat een pro-forma berekening maken van je totale loonstrook in je nieuwe functie. En laat dan aparte berekeningen maken en uitleggen voor een Up en Tesla.

Wij weten niet wat je verdient (ongeveer) maar iets zegt me dat jouw werkgever gouden bergen biedt zonder dat je helemaal duidelijk hebt hoe erg/hard dat uiteindelijk impact heeft op jouw maandelijkse loonstorting
Ben inmiddels al veranderd van functie en werk 3 jaar bij mijn huidige werkgever. Ze leasen hier alles via een leasemaatschappij. De tesla zal ongeveer 20k km op de teller hebben en valt nog in 4% bijtelling.

Ik zit niet te wachten op het trage laadvermogen van de up als ik heel NL door moet dagelijks.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

VeltunNL schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:06:
[...]

Als ik snel zoek: een e-Up kan je thuisladen (op 220V) in ongeveer 6 uur en klaar. Een Model 3 laadt ongeveer 35km range per uur op 220V. Dat er andere mogelijkheden zijn; ongetwijfeld. Misschien dat ik me vergis (of je topicstart kan je even updaten); pas als je meer dan pak 'm beet 450km per dag moet rijden, is een Tesla sneller bijgeladen (in dit voorbeeld) dan een e-Up. Dat een Tesla ook snelladen kent en dat beter / sneller doet dat een e-Up, ook helemaal waar.

Dus ja, geen idee; ergens proef ik dat je hemel en aarde gaat bewegen want je wil een Tesla; ik zie nog steeds niet helemaal waarom je dat niet gewoon kan bespreken / navragen ipv eisen in een GoT-topic?

Pagina: 1