Eisen brandcompartimenten/ brandveiligheid appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-ickel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-01-2023
Beste Tweakers,

Ik heb vrij recent een appartement weten te bemachtigen. Natuurlijk ben ik daar super blij mee, zeker gezien de huidge tijden! Echter, tijdens de verbouwing vallen mij enkele zaken op, waarbij ook een opening die mij niet geheel brandveilig lijkt.

De situatie is als volgt, het is een appartementencomplex uit 1979 met vijf verdiepingen. Mijn appartement ligt op de derde verdieping en naast de voordeur (in de gezamenlijke hal) bevind zich de meterkast. Als ik vervolgens door mijn voordeur naar binnen loop, dan kan ik via mijn hal door een kier van ongeveer 20 centimeter (1 à 2 cm hoog) naar binnen kijken in de meterkast van mijn onderbuurman.

Ik heb ondertussen al gesproken met een brandweerman en de elektricien, en die gaven allebei aan dat dit geen veilige situatie betreft. Helaas wisten ze echter ook niet in welke norm is vastgelegd hoe dit wel moet.

Toen ik het aankaartte bij de VVE, toen werd vermeld dat dit voldoet aan het bouwbesluit dat destijds van kracht was.

Zouden jullie mij kunnen helpen met een stukje wetgeving/ een norm waaruit blijkt dat dit niet mag, zodat ik samen met de vve kan zoeken naar een veilige oplossing?

Misschien staat in zo'n norm overigens een veilige oplossing?

In het bouwbesluit van 1979 kon ik zelf helaas niet zo snel iets relevants vinden.

Bedankt voor de hulp!

Bijgevoegd nog een aantal foto's van de kier en mijn meterkast richting de bovenburen. Ik weet overigens niet of zij last hebben van hetzelfde probleem, maar het geeft misschien een beeld van de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G96ipooeQV5-iuimdnwArLBUX8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHxiQznAZtlbAQIhZq7UES2e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0d4X5X2aOWbI57oWzwIDYEzN6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMAlRD20UimiTcLF1Q1LPuz1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXywdT_djyYTRww1RQloYaEmaqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izrIW8H8Sj95jR0iWjx1KRJy.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martensupport
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-07 23:21
N-ickel schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:22:

De situatie is als volgt, het is een appartementencomplex uit 1979 met vijf verdiepingen. Mijn appartement ligt op de derde verdieping en naast de voordeur (in de gezamenlijke hal) bevind zich de meterkast. Als ik vervolgens door mijn voordeur naar binnen loop, dan kan ik via mijn hal door een kier van ongeveer 20 centimeter (1 à 2 cm hoog) naar binnen kijken in de meterkast van mijn onderbuurman.

Ik heb ondertussen al gesproken met een brandweerman en de elektricien, en die gaven allebei aan dat dit geen veilige situatie betreft. Helaas wisten ze echter ook niet in welke norm is vastgelegd hoe dit wel moet.

Toen ik het aankaartte bij de VVE, toen werd vermeld dat dit voldoet aan het bouwbesluit dat destijds van kracht was.

Zouden jullie mij kunnen helpen met een stukje wetgeving/ een norm waaruit blijkt dat dit niet mag, zodat ik samen met de vve kan zoeken naar een veilige oplossing?

Misschien staat in zo'n norm overigens een veilige oplossing?

In het bouwbesluit van 1979 kon ik zelf helaas niet zo snel iets relevants vinden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In principe is het antwoord vanuit de VvE correct als de huidige meterruimte voldoet aan de eisen van het jaartal waarin het is gebouwd (destijds geldende Bouwbesluit en NEN1010) en zolang er in de tussenliggende periode geen aanpassingen zijn uitgevoerd aan de elektrische installatie.
Als ik de foto’s zo bekijk en het jaartal zie, dan zal het best kunnen kloppen dat dit (de doorvoeringen naar het bovenliggende appartement) vanuit de bouw zo is opgeleverd en voldoet aan de eisen uit die periode.

Nu is het voor bepaalde zaken, waaronder grote aanpassingen aan de elektrische installatie en meterruimte, wel zo dat er bij de nu geldende normen en regels gaan gelden.
Voor meterruimten staan deze zaken bij de netbeheerder vaak duidelijk omschreven met verwijzing naar de geldende wet- en regelgeving.

Uit de informatie van bijvoorbeeld Stedin:

https://www.stedin.net/-/...jnen-huisaanluitingen.pdf
NEN2768–Meterruimten en bijbehorende voorzieningen in een woonfunctie;
NEN7244-6-Specifieke functionele eisen voor voorzieningen in een woonruimte;
Bouwbesluit

Het Bouwbesluit geeft de richtlijnen over de plaatsing van de meterruimten. De NEN 2768 stelt eisen aan de indeling van de meterruimte en het ontwerp van aansluitleidingen. Verder gelden specifieke normen en richtlijnen voor gas- en elektriciteitsvoorzieningen, zoals NEN 7244, NEN 1010 en de richtlijnen voor meterruimten, zoals beschreven door IWUN (Interprovinciale Werkgroep Uniformering Normmeterruimte).
Met bovenstaande is wel te vinden waaraan de meterruimte zou moeten voldoen wanneer je de elektrische installatie nu aan zou pakken. Echter denk ik niet dat je een punt hebt om dit via de VvE te “eisen” om dit aan te pakken. De installaties voldoen immers aan de destijds geldende normen en wet- en regelgeving.
Zoek ter informatie maar eens op “Rechtens verkregen niveau” ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:53
Je kan bij je eerstvolgende VVE vergadering een voorstel doen om het te laten aanpassen voor alle woningen in het gebouw. Maar dan moet je wel zelf vast een beetje vooronderzoek doen naar de veiligheidsrisico's die er nu zijn en wat ongeveer de kosten voor de aanpassingen zijn. Het mooiste is als je dit samen kan doen met iemand van het VvE bestuur die er over gaat of een technisch beheerder van het bedrijf dat de VvE diensten doet, als die er is.

Eisen of voorstellen bij de VvE maakt weinig verschil, als eigenaren betaal je zelf (na rato) de kosten die de VvE maakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Erwin_83 op 18-10-2022 18:02 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.