Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 05:07
Mijn vraag

Ik heb een offerte gekregen voor de installatie van ee Nibe warmtepomp incl boiler en boring van 150m. Het betreft de volgende offerte:

* Nibe S1155-6PC
* Nibe 300 liter boiler type VPBS300
* Vervangen vloerverwarmingsverdelers voor een type zonder pomp.
Komfort SBK.
* Aanleggen verticale bron van 1 x 150 meter diep met een enkele
wisselaar.

De warmtepomp kan buiten geplaatst worden en de boiler ook (de cv zit daar nu) en er is weinig aanpassing nodig. De prijs is gesteld op € 41.179,61 incl BTW met alle risico (prijstijgingen e.d.) aan mijn kant. De pomp is op voorraad wat het aantrekkelijk maar, maar de prijs lijkt me hoog zelfs voor een bodemwarmtepomp.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb gevraagd om nadere specificatie omdat gem. prijs tussen 20-25K lijkt te liggen, maar kom niet verder dan "dat dekt bij lange na de inkoopprijs niet". Prijs voor de warmtepomp is €12.534,00 ex BTW.

ca 15K hoger lijkt me sterk ondanks alle inflatieperikelen. Ik heb een andere prijsindicatie maar dat is via website gegaan.

Wat denken jullie? Suggesties?

Hartelijk dank! _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door smooc op 17-10-2022 20:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat is er mis met een reguliere lucht/water warmtepomp ergens achterin de tuin kikkeren voor 6k? dat scheelt 35 ruggen...

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 17-10-2022 20:19 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smooc
flippy schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:17:
wat is er mis met een reguliere lucht/water warmtepomp ergens achterin de tuin kikkeren voor 6k?
Niet per se iets, behalve dat ik liever geen ventilator heb en minimaal geluid wil produceren ivm natuurgebied. Daarnaast vind ik de hogere efficientie van de bodemwarmtepomp interessant. Geen super zwaar wegende redenen, ik doe het ook omdat ik het leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Komt mij over als te hoog. Hoe zit het met de details?
- Gaat hier de ISDE subsidie nog af?
- Wie voert vuil af die uit de grond komt door de boring?
- Moet er nog weer bestrating recht gelegd worden oid na de actie?

[ Voor 7% gewijzigd door Caros op 17-10-2022 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

smooc schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:20:
[...]

Niet per se iets, behalve dat ik liever geen ventilator heb en minimaal geluid wil produceren ivm natuurgebied. Daarnaast vind ik de hogere efficientie van de bodemwarmtepomp interessant. Geen super zwaar wegende redenen, ik doe het ook omdat ik het leuk vind.
de efficientie is grofweg hetzelfde in de prakijk dus dat argument kan je al laten vallen.

geluid is een stuk minder een probleem dan doorgaans word voorgedaan. het is practisch gezien onmogelijk om een warmtepomp 10 meter achterin een tuin te horen over het omgevingsgeluid heen zoals wind door de struiken. als hij harder aan het werk is zal het ook redelijk vriezen en dan zitten ook niet veel mensen gezellig op het terras met een mimosa.

heb je al eens fysiek bij een draaiende warmtepomp gestaan op meer dan een paar meter afstand?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smooc
Caros schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:23:
Komt mij als een best pittig bedrag over. Hoe zit het met de details?
- Gaat hier de ISDE subsidie nog af?
- Wie voert vuil af die uit de grond komt door de boring?
- Moet er nog weer bestrating recht gelegd worden oid na de actie?
Goede vragen.

1) Ja.
2) Ik
3) Nee, werkzaamheden zijn 'vrij'. Weg moet afgezet worden maar geen bestrating die aangepast moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smooc
flippy schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:24:
[...]

de efficientie is grofweg hetzelfde in de prakijk dus dat argument kan je al laten vallen.

geluid is een stuk minder een probleem dan doorgaans word voorgedaan. het is practisch gezien onmogelijk om een warmtepomp 10 meter achterin een tuin te horen over het omgevingsgeluid heen zoals wind door de struiken. als hij harder aan het werk is zal het ook redelijk vriezen en dan zitten ook niet veel mensen gezellig op het terras met een mimosa.

heb je al eens fysiek bij een draaiende warmtepomp gestaan op meer dan een paar meter afstand?
Hij zou tegen het huis komen aan te staan op ca 150cm van de muur van de buren. Ik hou mijn achteruitzicht liever vrij ;-).

Ik heb niet recent bij een draaiende warmtepomp gestaan. Dat is wel een goed idee. Heb jij er een? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

smooc schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:28:
[...]

Hij tegen het huis komen aan te staan op ca 150cm van de muur van de buren. Ik hou mijn achteruitzicht liever vrij ;-).

Ik heb niet recent bij een draaiende warmtepomp gestaan. Dat is wel een goed idee. Heb jij er een? :-)
als hij bij blinde muren komt te staan is het zoizo geen probleem. dan hoor je helemaal niks binnen.

en ja, ik heb er 1 (technisch gezien 4 maar das een ander verhaal :+ ) en ik zit er elke dag ook aan te sleutelen. (aan die van anderen voor de duidelijkheid. O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 23:26
smooc schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:28:
[...]

Hij tegen het huis komen aan te staan op ca 150cm van de muur van de buren. Ik hou mijn achteruitzicht liever vrij ;-).

Ik wel. De buren hebben er 1 op de erfgrens voor het zwembad te verwarmen. Letterlijk de hel op aarde dat apparaat. Geluid hoor je door heel het huis in de avond/nacht als het stil is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Vipertje schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:31:
[...]

Ik wel. De buren hebben er 1 op de erfgrens voor het zwembad te verwarmen. Letterlijk de hel op aarde dat apparaat. Geluid hoor je door heel het huis in de avond/nacht als het stil is.
die zwembaddingen zijn verre van representatief voor "echte" warmtepompen. dat zijn gewoon chinese aircos met een warmtewisselaar erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
smooc schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:26:
[...]

Goede vragen.

1) Ja.
2) Ik
3) Nee, werkzaamheden zijn 'vrij'. Weg moet afgezet worden maar geen bestrating die aangepast moet worden.
Ik heb hier dit jaar een indicatie (let op het woord) gekregen van:
- 8kW voor ruim 25k
- 12 kW voor 30.5k

Hierbij waren de kosten van de boring voor 8kW +- 11k. Voorwaarden zelfde als bij jou, subsidie gaat er nog af.

Overigens is het altijd bij een indicatie gebleven en heb ik nooit een concrete offerte gekregen ivm drukte.

[ Voor 17% gewijzigd door Caros op 17-10-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smooc
Caros schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:35:
[...]

Ik heb hier dit jaar een indicatie (let op het woord) gekregen van:
- 8kW voor ruim 25k
- 12 kW voor 30.5k

Hierbij waren de kosten van de boring voor 8kW +- 11k. Voorwaarden zelfde als bij jou, subsidie gaat er nog af.

Overigens is het altijd bij een indicatie gebleven en heb ik nooit een concrete offerte gekregen ivm drukte.
Dank. Een dergelijke indicatie heb ik ook ontvangen. Was dat met subsidie of zou die er nog afgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
smooc schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:40:
[...]

Dank. Een dergelijke indicatie heb ik ook ontvangen. Was dat met subsidie of zou die er nog afgaan?
Yes, moet er nog af à 4.200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:13
De nieuwste generatie lucht/ water wp zijn veelal een stuk stiller dan voorheen, op oude beweringen op het internet moet je niet afgaan.
Sommige modellen l/w wp hebben de compressor in het binnendeel staan andere in het buitendeel, scheelt ook weer, een geluid dempende kast er omheen kan heel mooi staan.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

natural colour schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:48:
een geluid dempende kast er omheen kan heel mooi staan.
en scheelt 30k... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smooc
natural colour schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:48:
De nieuwste generatie lucht/ water wp zijn veelal een stuk stiller dan voorheen, op oude beweringen op het internet moet je niet afgaan.
Sommige modellen l/w wp hebben de compressor in het binnendeel staan andere in het buitendeel, scheelt ook weer, een geluid dempende kast er omheen kan heel mooi staan.
Ik heb geen binnen / buiten. Ik kan de installatie volledig buiten plaatsen in een schuur die aan het huis vast zit. Het buitendeel voor een lucht/lucht pomp zal ik boven op die schuur moeten plaatsen vermoedelijk. En daaromheen die geluidsdempende kast (ik wil hem echt niet horen als ik in de tuin zit of waar dan ook). Dit is niet nodig met een bodem warmtepomp.

Maar ik ga wel kijken / luisteren met jullie adviezen in het achterhoofd. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
ik kan als mijn l/w pomp vol staat te koelen, prima in de tuin er direct naast zitten en een gesprek voeren hoor! De eenden in de sloot maken meer geluid (en de kinderen aan de andere kant van de sloot nog meer). Bij de goede merken staan keurige getallen bij geluidsproductie (dB(A)).

Hoor je de warmtepomp die in je koelkast zit?

[ Voor 7% gewijzigd door MSXBas op 18-10-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij hebben vorig jaar een offerte gehad voor ook een Nibe (wel een zwaarder model) met drie boringen tot 120 meter en die kwam destijds op 35k.

Maar, de boringen zijn het duurst. Reken op een 8-9k per boring (tot 120 meter, dieper=duurder)

Alsnog zit je dan met 41k héél hoog in de prijs.

En voor iedereen die je voor gek verklaart en een lucht/water pomp aanraadt waar je direct naast zit als de boel in de zomer aan het koelen is, uit ervaring, veel plezier als over een jaar of 2-3 de eerste slijtage in de lagers zit. Er bestaan géén stille l/w warmtepompen die je niet hoort als je er vlakbij zit en het apparaat op volle last draait.

(wij maken de keuze voor aardwarmte overigens ook meer op nóg efficiënter en geen lelijke kast bij je huis, maar zitten bij het huis ook aan beide zeiden dicht tegen de erfgrens zonder ergens een plat dak waar je hem zou kunnen verstoppen)
MSXBas schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:54:
Hoor je de warmtepomp die in je koelkast zit?
Jazeker, bij een gloednieuwe AEG (de Siemens in het vorige huis was stiller maar hoorde je bij belasting ook)

[ Voor 65% gewijzigd door pagani op 18-10-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Er zijn maar zeer weinig systemen waar koelen een optie is. Dus dat argument blieft wel wat nuance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:14
smooc schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:14:
Mijn vraag

Ik heb een offerte gekregen voor de installatie van ee Nibe warmtepomp incl boiler en boring van 150m. Het betreft de volgende offerte:

* Nibe S1155-6PC
* Nibe 300 liter boiler type VPBS300
* Vervangen vloerverwarmingsverdelers voor een type zonder pomp.
Komfort SBK.
* Aanleggen verticale bron van 1 x 150 meter diep met een enkele
wisselaar.

De warmtepomp kan buiten geplaatst worden en de boiler ook (de cv zit daar nu) en er is weinig aanpassing nodig. De prijs is gesteld op € 41.179,61 incl BTW met alle risico (prijstijgingen e.d.) aan mijn kant. De pomp is op voorraad wat het aantrekkelijk maar, maar de prijs lijkt me hoog zelfs voor een bodemwarmtepomp.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb gevraagd om nadere specificatie omdat gem. prijs tussen 20-25K lijkt te liggen, maar kom niet verder dan "dat dekt bij lange na de inkoopprijs niet". Prijs voor de warmtepomp is €12.534,00 ex BTW.

ca 15K hoger lijkt me sterk ondanks alle inflatieperikelen. Ik heb een andere prijsindicatie maar dat is via website gegaan.

Wat denken jullie? Suggesties?

Hartelijk dank! _/-\o_ _/-\o_
Ik heb recent nog een 12kw Nibe water water aangeboden incl. Bron voor bijna 9k minder
Een 6 kw zou dus zo rond de 30 uitkomen (afhankelijk waar je zit)
Een lus extra boren kost niet 2x zoveel, meeste kosten van de bron zit hem in de aanloop / certificaten enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:51
Zo'n boring maakt wel een redelijke puinhoop van de directe omgeving, qua slib en grond. Ik zou even uitzoeken waar je op kunt rekenen qua opruimen/afvoeren, ook of je dat zomaar ergens kunt inleveren en welke (vracht)wagen je daarvoor meebrengt.

Paar fotootjes, en deze ziet er stukken netter uit dan ik recent bij mij in de woonwijk (kleigrond) heb geobserveerd:

https://faberinstallatiet...installatie-te-oldebroek/

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 18-10-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:03
flippy schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:24:
[...]

Ja, toevallig heb ik dat helaas mogen meemaken in een tiny house project in Almere. (Vuursteen Hof voor de liefhebbers )
Dat is me een bak herrie... Een soort ondefinieerbare donkere brom toon die overal doorheen lijkt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-05 21:42
smooc schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:20:
[...]

Denk dan nog even aan een bron van 150m diep in een natuurgebied, ik gok een gesloten systeem, wat gebeurt er als dit lek raakt (bodem, grond-/drinkwater?).

Voor de rest, wat anderen al zeggen, ga een keer luisteren bij een buitenunit, liefst van een goed merk. Als ik sta op 2m van onze Daikin, dan klinkt het omgevingsgeluid al luider.

Genoemde brom of 'dreunen' bestaat ook maar is een heel ander geluid, doorgaans voortgebracht door de constructie waar een buitenunit aan hangt. Die 'dreun' ken ik wel, vooral bij wat lagere buitentemperaturen. Kán me voorstellen dat er mensen zijn die hier minder goed tegen kunnen. Zelf geen last van. Of deze hoorbaar is kan per meter afstand in je huis verschillen (totaal niet of wel, dus), wat vast afhangt van de geluidsgolfvorm.

[ Voor 26% gewijzigd door zeegerd op 18-10-2022 16:10 ]

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 15:30
Dat bedrag lijkt mij erg hoog.
Heb je geen prijs specificatie gekregen voor de verschillende onderdelen? Als dat niet zo is: ik zou zelf geen zaken willen doen met een bedrijf die geen gedetailleerde offerte wil leveren. Vooral ook omdat evt. aanpassingen tijdens uitvoering (en die zullen er bijna altijd zijn....) op geen enkele manier vergeleken kunnen worden met de oorspronkelijke offerte. En je dus altijd de hoofdprijs gaat betalen.

De kosten van een bodem bron kunnen enorm varieren. Afhankelijk van de locatie en de beschikbaarheid van bedrijven die de boring doen. Dat laatste zorgt op dit moment voor enorme inflatie van de prijzen (of beter: de slechte beschikbaarheid van bedrijven). Ze vragen soms zomaar het dubbele omdat ze toch al een jaar vooruit volgeboekt zitten.

De afgelopen twee jaar heb ik verschillende offertes voor bronnen op 80-120m gezien. Varierend van 12k tot 25k voor boring + installatie van warmtewisselaar.

Wij hebben zelf twee jaar geleden gekozen voor een Ecoforrest warmtepomp. Daar kun je ook actief mee koelen (optie). Die functioneert nu (30 maanden na ingebruikname) nog steeds volledig naar wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 15:30
PS: Wij hebben zelf overigens besloten om een oppervlaktewater bron te gaan gebruiken. Maar dat is alleen mogelijk omdat onze tuin aan (diep) water grenst. De kosten daarvan waren ongeveer de helft, en het rendement lijkt nu, nat 2,5 jaar gebruik, ongeveer 10-15% beter dan verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smooc
Middachten schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:08:
Dat bedrag lijkt mij erg hoog.
Heb je geen prijs specificatie gekregen voor de verschillende onderdelen? Als dat niet zo is: ik zou zelf geen zaken willen doen met een bedrijf die geen gedetailleerde offerte wil leveren. Vooral ook omdat evt. aanpassingen tijdens uitvoering (en die zullen er bijna altijd zijn....) op geen enkele manier vergeleken kunnen worden met de oorspronkelijke offerte. En je dus altijd de hoofdprijs gaat betalen.

De kosten van een bodem bron kunnen enorm varieren. Afhankelijk van de locatie en de beschikbaarheid van bedrijven die de boring doen. Dat laatste zorgt op dit moment voor enorme inflatie van de prijzen (of beter: de slechte beschikbaarheid van bedrijven). Ze vragen soms zomaar het dubbele omdat ze toch al een jaar vooruit volgeboekt zitten.

De afgelopen twee jaar heb ik verschillende offertes voor bronnen op 80-120m gezien. Varierend van 12k tot 25k voor boring + installatie van warmtewisselaar.

Wij hebben zelf twee jaar geleden gekozen voor een Ecoforrest warmtepomp. Daar kun je ook actief mee koelen (optie). Die functioneert nu (30 maanden na ingebruikname) nog steeds volledig naar wens.
Nee geen specificatie ook niet na daarom te vragen. Voordat bedrag mag dat zeker. Hij zit in de buurt en heeft ervaring met de grond hier (veen, erg zacht) vandaar dat ik geinteresseerd was. Ik heb niet heel veel haast aangezien mijn gasgebruik laag is (750m3).

Koelen was ook de boedeling bij die Nibe. Die kan ik ook zelf wel aanschaffen, maar de uitdaging zit hem in die boring :-).

De uitdaging is uberhaupt offertes te krijgen op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smooc
zeegerd schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:08:
[...]

Denk dan nog even aan een bron van 150m diep in een natuurgebied, ik gok een gesloten systeem, wat gebeurt er als dit lek raakt (bodem, grond-/drinkwater?).

Voor de rest, wat anderen al zeggen, ga een keer luisteren bij een buitenunit, liefst van een goed merk. Als ik sta op 2m van onze Daikin, dan klinkt het omgevingsgeluid al luider.

Genoemde brom of 'dreunen' bestaat ook maar is een heel ander geluid, doorgaans voortgebracht door de constructie waar een buitenunit aan hangt. Die 'dreun' ken ik wel, vooral bij wat lagere buitentemperaturen. Kán me voorstellen dat er mensen zijn die hier minder goed tegen kunnen. Zelf geen last van. Of deze hoorbaar is kan per meter afstand in je huis verschillen (totaal niet of wel, dus), wat vast afhangt van de geluidsgolfvorm.
Goed punt. Gesloten systeem idd. Geen drinkwater dus das okay, maar liever geen spul de grond in natuurlijk.

En ja ik ga zeker luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smooc
Wilke schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:04:
[...]

Zo'n boring maakt wel een redelijke puinhoop van de directe omgeving, qua slib en grond. Ik zou even uitzoeken waar je op kunt rekenen qua opruimen/afvoeren, ook of je dat zomaar ergens kunt inleveren en welke (vracht)wagen je daarvoor meebrengt.

Paar fotootjes, en deze ziet er stukken netter uit dan ik recent bij mij in de woonwijk (kleigrond) heb geobserveerd:

https://faberinstallatiet...installatie-te-oldebroek/
Thanks! Zo een apparaat als op die foto staat dat gaat hier niet zomaar. Dan denderen alle huizen omver >:) . Daar moet de boorder rekening meehouden (het kan wel heb ik begrepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smooc
flippy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:55:
Er zijn maar zeer weinig systemen waar koelen een optie is. Dus dat argument blieft wel wat nuance.
Koelen is wel de bedoeling. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

smooc schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:54:
[...]

Koelen is wel de bedoeling. O-)
gelukkig is een warmtepomp stiller dan een reguliere airco dus daar heb je ook geen last van tenzij je de tuinstoel recht voor de fan zet. ;)

maar verwacht niet veel van 18 graden water door je vloer...

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 18-10-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

pagani schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:57:
En voor iedereen die je voor gek verklaart en een lucht/water pomp aanraadt waar je direct naast zit als de boel in de zomer aan het koelen is, uit ervaring, veel plezier als over een jaar of 2-3 de eerste slijtage in de lagers zit. Er bestaan géén stille l/w warmtepompen die je niet hoort als je er vlakbij zit en het apparaat op volle last draait.
Prima dat je geen zichtbaar apparaat in je achtertuin wilt… en de overige legitieme redenen, maar;
1. Een warmtepomp voor koeling zal nooit op volvermogen draaien.
2. Lager problemen binnen 2-3 jaar zijn alleen bij abnormaal draaiuren, gebruik etc. + apparaat staat niet waterpas of je reinigt de waaier verkeerd.
3. De warmtepomp zal alleen op vollast eventueel draaien bij -10 buitentemperatuur en zelfs dan hebben de meeste een iets overbemeten warmtepomp.
4. Transportbeveiliging is vergeten.
5. Een niet goed doordachte installatie zoals;
- een te zware warmtepomp.
- te weinig afgifte.
- teveel pendelen etc.
- te hoge aanvoertemp.

Ze maken misschien iets geluid, maar verre van storend…

Maar iedereen moet natuurlijk zijn eigen afweging maken, beide technieken zijn hartstikke mooi!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:16:
[...]beide technieken zijn hartstikke mooi!
totdat de bron instort. :X

helaas een vervelend iets wat nogs steeds niet veel mensen die het gebeurt over willen praten of de schuld geven aan "de warmtepomp".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:39:
[...]

totdat de bron instort. :X

helaas een vervelend iets wat nogs steeds niet veel mensen die het gebeurt over willen praten of de schuld geven aan "de warmtepomp".
Je denkt wel graag in problemen hè ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:21:
[...]

Je denkt wel graag in problemen hè ;)
alleen deze zomer ben ik al bij meer dan 10 ingestorte bronnen geweest. het is gewoon iets om in je achterhoofd te houden als een risico wat je bij lucht niet hebt.

het gros van die systemen hebben we ook trouwens omgezet naar draaikoelers. immers is een draaikoeler van 10~30k nog steeds 150k goedkoper dan een nieuwe bron slaan aan de andere kant van het terrein...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:28:
[...]

alleen deze zomer ben ik al bij meer dan 10 ingestorte bronnen geweest. het is gewoon iets om in je achterhoofd te houden als een risico wat je bij lucht niet hebt.

het gros van die systemen hebben we ook trouwens omgezet naar draaikoelers. immers is een draaikoeler van 10~30k nog steeds 150k goedkoper dan een nieuwe bron slaan aan de andere kant van het terrein...
En dat zijn open of gesloten system?

150K goedkoper praat je vaak over open bron systemen, daaraan zijn vaak ook aanvullende eisen met betrekking tot warmte/koude bron in balans houden etc.
Dit moet je dus al ruim van te voren doorhebben voordat de bron uitgeput is en dus actie ondernemen.

+ veelal zijn er aanvullende oplossingen om dit tegen te gaan.

Ik heb in al die jaren zelden meegemaakt dat een bron is ingestort, als het sporadisch voorkwam was het meestal onbalans of verkeerd gebruik door de bewoners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RD1983
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-03 11:00
Ik heb een tweetal offertes ontvangen voor de bronboringen.

Bedrijf 1 biedt een lus aan met een diameter van 40mm en een boordiepte van 150m.
Bedrijf 2 biedt twee lussen aan met een diameter van 32mm en een boordiepte van 80m (verbonden via Tichelmann).

Het prijsverschil is minimaal.

Kan iemand mij vertellen wat het voor-/nadeel is van het ene of het andere systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MulltiSPG
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-02 00:41
RD1983 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:46:
Ik heb een tweetal offertes ontvangen voor de bronboringen.

Bedrijf 1 biedt een lus aan met een diameter van 40mm en een boordiepte van 150m.
Bedrijf 2 biedt twee lussen aan met een diameter van 32mm en een boordiepte van 80m (verbonden via Tichelmann).

Het prijsverschil is minimaal.

Kan iemand mij vertellen wat het voor-/nadeel is van het ene of het andere systeem.
Ik ben geen expert in een bodemwarmtepomp maar begrijp wel goed de basis energie wetten.

Grofweg kun je stellen dat je met 2x32mm (zal 2x 24mm intern zijn) met 1200mm2 wateroppervlakte bij 80m diep warmte uit de grond haalt. Dit doe je over een lengte van 80m.

Bij 40mm (intern 32-34mm) die je dit met ongeveer 800mm2 over 150m lengte.

1200mm2 x 80m = 96.000 warmte eenheden.
800mm2 x 150 = 120.000 warmte eenheden.

Het lijkt me dat een 40mm buis over een langere lengte dus meer warmte kan opnemen.

Daarnaast zal de temperatuur een fractie hoger zijn op 150m diepte.

Het risico op bron uitputting met 1 buis over 150m is ook kleiner. Over de hele 150m kan de aarde bijverwarmen ipv bij een lengte van 80m.

Aan de andere kant, wellicht is de langere lengte na 80m niet nodig. Op 100m diep ia de aarde +/- 11 graden. Als het water na 80m al 11 graden is heeft een langere lengte geen zin.

Maar zoals gezegd, dit is puur gut feeling gebaseerd op simpele wiskunde en de basis energie wetten.

[ Voor 6% gewijzigd door MulltiSPG op 29-01-2024 19:23 ]

Pagina: 1