Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 20:23
Ik merk dat de afgelopen maand de luchtvochtigheid in de woonkamer consistent rond de 70% zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14OwrU2mPskVdKrqjYwQnBM2luo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nF11GYyIVaWeZeazkbnSbHP.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik altijd begrepen dat een goede luchtvochtigheid tussen de 40 en 60 % ligt.

We hebben geen last van lekkages en ook het huis is goed geïsoleerd. Het probleem lijkt me te liggen in het feit dat de buitenlucht zeer vochtig is en dat het temperatuur verschil tussen binnen en buiten nihil is (thermostaat staat op 17), terwijl je met koudere buitentemperaturen eenvoudiger de luchtvochtigheidsgraad naar beneden stookt.

Nu vraag ik me af hoe anderen hiermee omgaan.
  • Moet ik toch gaan stoken terwijl we juist proberen zo min mogelijk gas(vooralsnog) te verbruiken?
  • Moet ik gaan kijken naar dure ontvochtigings apparaten?
  • Accepteren van een hogere luchtvochtigheid gedurende de herfst?
Ook zijn er ruimte die we helemaal niet verwarmen (de slaapkamers bv.), hoe schadelijk is die hoge luchtvochtigheid? Als ik verschillende websites mag geloven is het niet goed voor je huis en je gezondheid.

Hebben meer mensen hier last van, en hoe ga je ermee om? We wonen hier sinds kort en zijn eigenlijk opzoek naar wat ervaringen.

Beste antwoord (via Probydoby op 18-10-2022 11:37)

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Lijkt me niet meer dan normaal.

Ter vergelijking, dit is de luchtvochtigheid in mijn woonkamer de afgelopen 60 dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Au8a_mPdNoptiYHreiSmxDgQaj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpNqX7LGCkZXT0RpIwCvr5QL.jpg?f=fotoalbum_large

En de slaapkamer (1e verdieping, onverwarmd, raam altijd op een kier of wijder open).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10tv3hMXvz5932SDHbnMYwMiu-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bLyVQxTBtUyEFQMRTttp8hN.jpg?f=fotoalbum_large

En hier zie je dat de mechanische ventilatie in de badkamer goed zijn werk doet :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIARllB5gwWpxjquLlZvUygjEkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMlzI0a5FBhydtg5pdPvAcfY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door sOid op 17-10-2022 20:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:52
geen nood, dit is normaal en tijdelijk, als het wat kouder wordt zakt de luchtvochtigheid binnen vanzelf

[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 17-10-2022 20:24 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:57
Normaal stook je het een eind droog, vaak nog te droog.
In deze periode waarin het vochtiger is en je nu waarschijnlijk ook minder stookt blijft het binnen ook vochtiger.
Zodra het gaat vriezen wordt het buiten droger en binnen dus ook.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:12

AvK

Ready Set Go

17 graden is behoorlijk laag. Heb je thuis een ski-pak aan ofzo?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:25
Dit is de vochtigste tijd van het jaar; wanneer het kouder begint te worden maar je nog niet stookt.
Zodra het nog wat kouder wordt en je wel stookt gaat de Rv omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Even de kachel aan en daarna ventileren. Nadeel is dat vochtige lucht wat meer tijd nodig heeft om op te warmen dan droge lucht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 20:23
AvK schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:30:
17 graden is behoorlijk laag. Heb je thuis een ski-pak aan ofzo?
Tsja, in principe zijn dikke sokken en een warme trui voldoende. Op de bank een warm dekentje. Enkel bij visite gaat de thermostaat meer richting de 19 graden.

Goed om te horen van iedereen dat het vrij normaal en tijdelijk is, wellicht gewoon even laten voor wat het is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:09
Op dit moment is dat nogal logisch, hier is het buiten nu 17 graden en 95% luchtvochtigheid.
Wil je dat onder de 60% krijgen dan moet je het binnen 25 graden stoken. Dat lijkt me ook niet gewenst.

De calculator kan je hierin helpen: https://www.lenntech.nl/c...relatieve-vochtigheid.htm

[ Voor 22% gewijzigd door Tonkey op 17-10-2022 20:48 . Reden: calculator toegevoegd ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Lijkt me niet meer dan normaal.

Ter vergelijking, dit is de luchtvochtigheid in mijn woonkamer de afgelopen 60 dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Au8a_mPdNoptiYHreiSmxDgQaj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpNqX7LGCkZXT0RpIwCvr5QL.jpg?f=fotoalbum_large

En de slaapkamer (1e verdieping, onverwarmd, raam altijd op een kier of wijder open).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10tv3hMXvz5932SDHbnMYwMiu-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bLyVQxTBtUyEFQMRTttp8hN.jpg?f=fotoalbum_large

En hier zie je dat de mechanische ventilatie in de badkamer goed zijn werk doet :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIARllB5gwWpxjquLlZvUygjEkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMlzI0a5FBhydtg5pdPvAcfY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door sOid op 17-10-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:50
Jaaa, zei ik toevallig net nog.
Alles voelt zo klam en plakkerig, ben ik dat, of?
Zelfs de bank en het bed voelen zo, niet prettig.
Maar inderdaad, om daar nu voor te moeten gaan stoken...

Hoop wel dat het snel voorbij is, want prettig is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Tonkey schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:47:
Op dit moment is dat nogal logisch, hier is het buiten nu 17 graden en 95% luchtvochtigheid.
Wil je dat onder de 60% krijgen dan moet je het binnen 25 graden stoken. Dat lijkt me ook niet gewenst.

De calculator kan je hierin helpen: https://www.lenntech.nl/c...relatieve-vochtigheid.htm
Dat is natuurlijk niet waar. Je hoeft maar een heel klein beetje warmte in je huis te brengen om de luchtvochtigheid rond de 'normale' 60% te krijgen. Als je huis ook normaal geventileerd is natuurlijk. Vergis je niet in hoe snel een te hoge luchtvochtigheid de leefomstandigheden in je huis benadeeld. Ook voor je als persoon. Schimmel en natte plekken heb je al heel snel als je geen 'gezond' klimaat hebt in je huis. Alles wordt vochtig. Je bed voelt ineens niet meer fijn.

Geen idee waarom TS op 17 graden stookt. Ja de kosten mogelijk.
Mijn gevoel is wel dat een boel mensen momenteel in een soort kramp schieten, wat totaal niet nodig is. Gewoon een beetje zuinig doen. Graadje lager dan normaal, kort douchen maar verder wel gewoon leven.
17 graden is echt heel laag en nergens voor nodig.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tonkey
AvK schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:22:
[...]

Dat is natuurlijk niet waar. Je hoeft maar een heel klein beetje warmte in je huis te brengen om de luchtvochtigheid rond de 'normale' 60% te krijgen. Als je huis ook normaal geventileerd is natuurlijk. Vergis je niet in hoe snel een te hoge luchtvochtigheid de leefomstandigheden in je huis benadeeld. Ook voor je als persoon. Schimmel en natte plekken heb je al heel snel als je geen 'gezond' klimaat hebt in je huis. Alles wordt vochtig. Je bed voelt ineens niet meer fijn.

Mijn gevoel is wel dat een boel mensen momenteel in een soort kramp schieten, wat totaal niet nodig is. Gewoon een beetje zuinig doen. Graadje lager dan normaal, kort douchen maar verder wel gewoon leven.
Met verwarmen verdwijnt geen vocht hoor, alleen de relatieve luchtvochtigheid veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 22:45
AvK schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:22:
[...]

Je laat het klinken alsof TS z'n huis 7 graden is in plaats van 17 graden ;)

17 graden zou mij ook wat aan de koude kant zijn, maar als TS het prima vindt en liever wat extra geld bespaart in plaats van tot 18-19 graden te stoken, moet 'ie dat natuurlijk zelf weten.

Je huis zal ook niet substantieel sneller wegrotten met 17 graden. Dus erop blijven hameren dat jij 17 graden bizar vindt lijkt me niet nodig.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Tonkey schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:15:
[...]

Met verwarmen verdwijnt geen vocht hoor, alleen de relatieve luchtvochtigheid veranderd.
Dat klopt. Tenzij je ventileert.....
En je moet ventileren............. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Hahn schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:23:
[...]

Je laat het klinken alsof TS z'n huis 7 graden is in plaats van 17 graden ;)

17 graden zou mij ook wat aan de koude kant zijn, maar als TS het prima vindt en liever wat extra geld bespaart in plaats van tot 18-19 graden te stoken, moet 'ie dat natuurlijk zelf weten.

Je huis zal ook niet substantieel sneller wegrotten met 17 graden. Dus erop blijven hameren dat jij 17 graden bizar vindt lijkt me niet nodig.
Het interesseert mij geen zak indien TS zijn bed klam wil maken.
Moet ie helemaal zelf weten.
Ik geef alleen maar aan dat ik denk dat het niet verstandig is om een dergelijke hoge luchtvochtigheid in je huis te hebben en dat dat heel simpel voorkomen kan worden.
Ik hamer niet. Ik duidt.

Een ieder doet er mee wat ie wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tonkey
AvK schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:39:
[...]

Dat klopt. Tenzij je ventileert.....
En je moet ventileren............. :)
Ventileren zorgt niet zomaar voor lagere luchtvochtigheid. Gisteren was het hier dus 17 graden en 95 luchtvochtigheid buiten. Dat haal je binnen, en om dus onder 60% vochtigheid te komen moet je het dan wel 25 graden stoken.

Het is gewoon warm en vochtig buiten, dat krijg je binnen ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 18:47
Tonkey schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 07:18:
[...]

Ventileren zorgt niet zomaar voor lagere luchtvochtigheid. Gisteren was het hier dus 17 graden en 95 luchtvochtigheid buiten. Dat haal je binnen, en om dus onder 60% vochtigheid te komen moet je het dan wel 25 graden stoken.

Het is gewoon warm en vochtig buiten, dat krijg je binnen ook
Belangrijkste is eerst ventileren dan verwarmen.

Om lucht vochtigheid naar beneden te brengen heb je de verwarming nodig om de lucht verder in beweging te brengen.

Maar daar heb je echt geen 25 graden voor nodig. Wel zorgt een lage luchtvochtigheid dat je niet te hoog hoeft te stoken. Zo kan 21 behagelijker voelen bij normale luchtvochtigheid dan 22. Bij een hogere luchtvochtigheid.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Stoken en ventileren helpt inderdaad om je vochtoverschot weg te drijven, maar je gaat echt niet onder de absolute luchtvochtigheid van buiten uitkomen. Het is gewoon lastig als het buiten 17 graden met 95% luchtvochtigheid is, dan zakt het maximaal tot 74% bij 21 graden binnen. Dat is gewoon de ondergrens, tenzij je actief gaat ontvochtigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:51
Vochtproblemen komt toch meer doordat mensen de boel dicht hebben zitten en stoken? Dan kan de lucht lekker veel vocht opnemen, en dan gaat het condenseren als er ergens een koudebrug is en je een koude plek op de muur hebt oid.

Als je ventileert en het binnen warmer is dan buiten denk ik niet dat je snel last zal hebben van vocht.

Of heb ik het hier helemaal mis?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Als je typeD ventilatie hebt, wordt elk temperatuursverschil (zon die even binnen zit) extra benut om de buitenlucht voor te warmen (dus relatieve vochtigheid te doen zakken); dat scheelt wel.
Maar ja, was droogt in deze tijd wat minder goed binnen...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robercrando
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-05 10:37
Net als TS heb ik ook een hoge luchtvochtigheid in huis, op dit moment zelfs 75%. Ik heb type D ventilatie met WTW. Alles wat ik daarover lees is juist het risico op te lage RV. Net als TS heb ik een redelijk lage temperatuur in huis, maar niet zo extreem (18C minimaal).

Doe ik iets verkeerd met mijn installatie, instellingen, of wellicht verkeerd aangelegd? Of is dit iets met condensafvoer wellicht? Het is een oude Agpo Optifor, onlangs nog gereinigd. Staat altijd op standje 2, tenzij nacht (dan 1), of douchen/koken (dan 3).

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:33
Ik ben ook bezig om mijn vochtigheid omlaag te brengen, zit nu ook steeds rond de 70% wil deze onder de 60 krijgen.dit doe ik door overdag wat ramen bepaalde periode tegen elkaar open te zetten, ventilatie rooster staat altijd open.

Ik wil eigenlijk een luchtontvochtiger kopen,iemand een tip?het is een ruimte van 10x5.

Wat is de winst i.v.m met stoken Gas om dit zo laag mogelijk te zetten?
en doe dit ook uiteraard i.v.m gezondheid .

• AvK

AvK

Ready Set Go

simonj schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:28:
Ik ben ook bezig om mijn vochtigheid omlaag te brengen, zit nu ook steeds rond de 70% wil deze onder de 60 krijgen.dit doe ik door overdag wat ramen bepaalde periode tegen elkaar open te zetten, ventilatie rooster staat altijd open.

Ik wil eigenlijk een luchtontvochtiger kopen,iemand een tip?het is een ruimte van 10x5.

Wat is de winst i.v.m met stoken Gas om dit zo laag mogelijk te zetten?
en doe dit ook uiteraard i.v.m gezondheid .
In deze periode van het jaar is het niet zo heel gek dat je luchtvochtigheid wat hoger is.
Bij mij is het buiten nu een vochtigheid van 82% en binnenhuis 64%.
Je ramen tegen elkaar open zetten zal alleen maar meer vocht binnen brengen nu. Gewoon ventileren met inderdaad de roosters een beetje open. Zelf heb ik mechanische ventilatie die 24/7 draait en heb 1 rooster minimaal open staan.

Een ontvochtiger kopen lijkt me het paard achter de wagen. Dan kan je beter je CV een halve graad hoger zetten. En ventileren natuurlijk. :)

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Ik heb een ontvochtiger (Qlima D620) gekocht omdat ik de was binnen droog en het daarmee wel heel erg vochtig wordt in huis, zeker in deze tijd van het jaar. Die zet ik dan een aantal uur aan in de kamer waar de was hangt om te voorkomen dat de rest van het huis ook te vochtig wordt.

Hiermee houd ik de luchtvochtigheid in huis onder de ~65% zonder meteen veel te hoeven stoken of dagenlang de ontvochtiger aan te hebben. Het is een beetje kiezen tussen waar je het geld aan uit wil geven: gasverbruik om te stoken, electra om te ontvochtigen of wachten tot je schimmel krijgt en dan dat moeten laten verwijderen (plus eventuele gezondheidsklachten).

Bonus: de was droogt een heel stuk sneller :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:33
Heeft een ontvochtiger trouwens ook functie in de zomer ,b.v als het buiten warm is met hoge luchtvochtigheid.

• AvK

AvK

Ready Set Go

simonj schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:56:
Heeft een ontvochtiger trouwens ook functie in de zomer ,b.v als het buiten warm is met hoge luchtvochtigheid.
Een ontvochtiger doet altijd zijn werk. Of het nu vochtig is of niet.
Punt is dat een ontvochtiger heel goed zijn werk doet wanneer het echt vochtig is. En veel minder goed als de lucht al relatief droog is.

Net als hetzelfde in je auto. Je airco bedoel ik. Die doet het heel goed als het buiten in de zomer benauwd is. Dan loopt er een straal water onder je auto uit. Maar op een hete 'woestijndag' (weinig vocht in de lucht) koelt een airco niet of nauwelijks.
Een airco of ontvochtiger werkt alleen maar als er daadwerkelijk vocht te verwijderen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Vanochtend 85% luchtvochtigheid gemeten in de woonkamer bij 20 graden. Buiten is het natuurlijk erg nat (geweest) de afgelopen dagen, maar is dit iets on je zorgen over te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:57
Hier ook tegen de 80%.
Met dit weer heel normaal, het zal buiten niet veel anders zijn nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwMmqjE5K7Lztk14azFzTENRYDU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QW8k3g5ZiPSAlHO1cabrVrvw.png?f=fotoalbum_large

Sterker nog buiten is het nu nog hoger dus heel normaal dat het binnen ook hoger is dan anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6B7AXCFG2gb46oMynH190wKPaPs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N5Svbh7C7HjcAz2Z60nZBMFg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Ad de Jong op 13-10-2023 08:43 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Teleluvr schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:33:
Vanochtend 85% luchtvochtigheid gemeten in de woonkamer bij 20 graden. Buiten is het natuurlijk erg nat (geweest) de afgelopen dagen, maar is dit iets on je zorgen over te maken?
We zitten in een weersomslag. Bij mij is het rond de 70% bij 20 graden. Is niet echt vreemd. Vanaf morgen is het de komende weken rond de 12 graden. Dus dan gaat de kachel weer aan. Is het zo opgelost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ad de Jong schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:39:
Hier ook tegen de 80%.
Met dit weer heel normaal, het zal buiten niet veel anders zijn nu.
[Afbeelding]

Sterker nog buiten is het nu nog hoger dus heel normaal dat het binnen ook hoger is dan anders.

[Afbeelding]
Welke thermo/hygro meters gebruik jij hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:11

D4NG3R

kiwi

:)

Inderdaad vrij normaal rond deze tijd van het jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4S4z2EsDklcL6De7MpNe26YmAAA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MREbOdPcj5cIQpLE223TwPMz.png?f=user_large

De luchtvochtigheid van de buitenlucht ligt momenteel ook tegen de 95% aan. Zodra de kachel weer aan gaat zakt de luchtvochtigheid binnen zo weer. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1