LG C2, G2.. of toch Sony A95K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 20:40
Ik ben in de markt voor een nieuwe TV (en sound system!).
Kwa gebruik redelijk huis tuin, vooral filmpjes op 4K in mijn weekenden en the occasional Netflix/Videoland etc. En occasional gaming op een PS4Pro (wellicht PS5 binnenkort)

Soundsystem ben ik al redelijk uit, het wordt een Sonos Arc set of een Bose 900 set.
Mijn huidige tv is een 55" Sony X9005E uit 2017.

Op zich nog prima, maar net een tikkeltje te klein, extreeem trage android tv menu, en geen ondersteuning voor eARC (wat ik wel nodig heb voor Atmos TrueHD).

Nu heb ik een 3 tal tv's op het oog en al een aantal aanbiedingen ontvangen:

- LG C2: €1625
- LG G2: €1875 (inc 5 jaar garantie) (mogelijk nog +€100 voor een stand, geen fan van muurmontage)
- Sony A95K: €2950 (na cashback) (mogelijk nog +€100 voor een stand ivm soundbar)

De C2 lijkt mij een heel mooi apparaat die vast wel weer 5 jaar mee kan gaan.

De G2 kost totaal 250€ meer, maar daar krijg ik wel 3 jaar extra garantie en een helderder scherm voor terug.

De Sony is natuurlijk 1 van de beste TVs momenteel, maar er zit dan ook een 1500€ prijsverschil tussen beide...
Daar koop waarschijnlijk over 2 jaar de 2e generatie QD-OLED tv's voor.

Dus de vraag die ik heb..
Is de upgrade van 2-300€ extra voor de G2 het waard?
En is de Sony het waard?

NB: ik gok dat ik er weer minimaal 5 jaar wil doen met de TV die ik koop (al zal de Sony wel iets langer mee moeten gaan denk ik..)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:07
Ik zou zelf niet snel voor een first gen techniek gaan....
Voor 200 euro meer extra garantie (ook op burn in?) Is niet verkeerd. Heb zelf de G2 hangen vanwege het dunne scherm. Zeer tevreden over maar het smartgedeelte is niet geweldig als je er veel gebruik van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Waah schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:43:
Ik zou zelf niet snel voor een first gen techniek gaan....
Voor 200 euro meer extra garantie (ook op burn in?) Is niet verkeerd. Heb zelf de G2 hangen vanwege het dunne scherm. Zeer tevreden over maar het smartgedeelte is niet geweldig als je er veel gebruik van maakt.
Goede vraag, als ik zo de website van LG lees is het gewoon de standaard fabriekgarantie verlengd met 3 jaar:
Valt normaal gesproken burn in (en pixels?) onder de standaard garantie?
Deze garantie heeft alleen betrekking op de onderdelen van het displaypaneel van het product en wordt verstrekt naast de standaard garantie van vierentwintig (24) maanden (de "Standaardgarantie") die arbeid en onderdelen voor het gehele product dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

genc007 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:39:
...wat ik wel nodig heb voor Atmos TrueHD...
Hoe speel je die bestanden af? Ik weet niet hoe het met Sony zit maar de interne player van LG doet bijvoorbeeld geen HD Audio. HD Audio als doorvoer vanaf een externe bron wel. Als je ook DTS bronnen hebt houd dan rekening met het feit dat LG ook geen DTS door zet. Als je bron kan decoderen geen probleem omdat surround LPCM over HDMI eARC kan en de genoemde modellen dit hebben.

Aanvullend:
Plaatsing van de TV meegenomen in de algemene keuze? Alles op de short list is OLED, houd er rekening mee dat die niet in de volle zon mogen staan, ook niet als ze uit staan.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 17-10-2022 17:55 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
FeaR schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

Hoe speel je die bestanden af? Ik weet niet hoe het met Sony zit maar de interne player van LG doet bijvoorbeeld geen HD Audio. HD Audio als doorvoer vanaf een externe bron wel. Als je ook DTS bronnen hebt houd dan rekening met het feit dat LG ook geen DTS door zet. Als je bron kan decoderen geen probleem omdat surround LPCM over HDMI eARC kan en de genoemde modellen dit hebben.

Aanvullend:
Plaatsing van de TV meegenomen in de algemene keuze? Alles op de short list is OLED, houd er rekening mee dat die niet in de volle zon mogen staan, ook niet als ze uit staan.
Ik moet inderdaad nog een mediaplayer kopen
Ik twijfel nog tussen een rpi4b of een nvidia shield oid.

Ah dat over zonlicht wist ik niet.
Hij krijgt geen volle middagzon maar wel namiddagzon.
Mijn buitenmuur is 5 meter breed, waarvan middelste 3 meter een raam.

Mijn tv staat dan tegen de haakse muur l, dus een stukje schaduw van de muur voor de raam en daarnaast zon 2-3 meter van de buitenmuur/raam vandaan

Is dat een heel groot probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:17

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het gaat om ultraviolet licht. Midden op de dag als de zon hoog staat, legt het licht de kortste afstand door de dampkring af en heb je ook veel UV-licht. (Je verbrandt ook snel als je midden op de dag in de zon ligt.) In de namiddag staat de zon laag, legt het licht een lange afstand door de dampkring af en heb je weinig UV.

In beginsel is UV-licht slecht voor het organisch materiaal in de TV. Uitendelijk gaat het om de dosis die de TV gedurende zijn leven krijgt. Wat veilig is en wat niet daar is weinig over te zeggen. Het hoeft dus niet persé een probleem te zijn, maar het advies is toch om maatregelen te nemen om invallende zon te weren.

Wat betreft C2/G2: De belangrijkste kwestie blijft wat mij betreft dat de C2 op een voet staat, terwijl de G2 gemaakt is om aan de muur te monteren. Voorheen was het het enige verschil, tegenwoordig is er inderdaad ook een verschil in helderheid, maar de kwestie of je een voet wilt of hem aan de muur wilt hangen, blijft wat mij betreft het belangrijkste criterium om tussen de één en de andere te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
dmantione schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:53:
Het gaat om ultraviolet licht. Midden op de dag als de zon hoog staat, legt het licht de kortste afstand door de dampkring af en heb je ook veel UV-licht. (Je verbrandt ook snel als je midden op de dag in de zon ligt.) In de namiddag staat de zon laag, legt het licht een lange afstand door de dampkring af en heb je weinig UV.

In beginsel is UV-licht slecht voor het organisch materiaal in de TV. Uitendelijk gaat het om de dosis die de TV gedurende zijn leven krijgt. Wat veilig is en wat niet daar is weinig over te zeggen. Het hoeft dus niet persé een probleem te zijn, maar het advies is toch om maatregelen te nemen om invallende zon te weren.

Wat betreft C2/G2: De belangrijkste kwestie blijft wat mij betreft dat de C2 op een voet staat, terwijl de G2 gemaakt is om aan de muur te monteren. Voorheen was het het enige verschil, tegenwoordig is er inderdaad ook een verschil in helderheid, maar de kwestie of je een voet wilt of hem aan de muur wilt hangen, blijft wat mij betreft het belangrijkste criterium om tussen de één en de andere te kiezen.
Ik heb op zich zwarte jaloezieen hangen, die vangen al een groot deel van invallend licht op zowieso, dus volgens mij zit dat wel goed.

Als ik een G2 neem ga ik hem, waarschijnlijk, op een poot zetten die ik er dan bij moet kopen.

Dus het gaat dan echt om de extra helderheid en de 3 jaar extra fabrieksgarantie; voor 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:15
Nooit extra garanties kopen. Pure geldklopperij. Je hebt recht op garantie zolang je mag verwachten dat de tv (of het product) mee gaat. Voor een tv van dergelijke prijs is dat sowieso meer dan 5 jaar.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Visgek82 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:34:
Nooit extra garanties kopen. Pure geldklopperij. Je hebt recht op garantie zolang je mag verwachten dat de tv (of het product) mee gaat. Voor een tv van dergelijke prijs is dat sowieso meer dan 5 jaar.
Is dat in de praktijk net zo makkelijk dan?

Of moet je dan dagenlang mailen via je rechtsbijstand om je garantie te claimen in 4e jaar?

De extra helderheid enkel is het dus niet de 250€ waard als ik de meningen hier zo beluister.

Wat achten jullie de kans dat ik de a95k over een maandje (met black friday?) voor rond de €2000 ga kunnen vinden? Ze zijn nu te krijgen voor onder de €3000 na cashback..
Als ik de charts van de laatste generatie tvs bekijken gaat er na de eerste paar maanden al vrij rap naar -50% van de introprijs.

[ Voor 22% gewijzigd door genc007 op 17-10-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De A95K is een nieuw model wat ook volgend jaar nog prima te verkopen is. Er is dan ook weinig druk om in november met grote prijsverlagingen te komen. Uitlopende modellen zijn de belangrijkste reden voor scherpe deals in november. Bovendien Samsungs productie van OLED-panelen nog niet erg hoog, wat ook niet goed is voor dalende prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 20:09
genc007 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:57:
[...]

Is dat in de praktijk net zo makkelijk dan?

Of moet je dan dagenlang mailen via je rechtsbijstand om je garantie te claimen in 4e jaar?
In de praktijk is het vaak veel weerbarstiger dan de situatie waar @Visgek82 het over heeft. Fabrieksgarantie is vaak maar 1 jaar en daarna kan het al heel problematisch worden om garantie te krijgen waar je in feite wel recht op hebt.

Lees dit topic maar eens. Na veel gedoe is het goed afgelopen, maar dit geeft aan dat je als consument wel van goede huize moet komen om je garantie te krijgen. Je moet dus voor jezelf afwegen of je het gedoe af wilt kopen en hoeveel je dat waard is.

[ Voor 24% gewijzigd door Hulleman op 18-10-2022 10:56 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Is de Sony trouwens niet heel dik? En zeker met zonlicht zou je het beste naar de Samsung modellen kunnen kijken die hebben een anti glare coating.

De LG heeft heel erg last van spiegeling, met een beetje zonlicht in de kamer zit je naar een spiegel te kijken.

En het hele dts verhaal. Doe jezelf een plezier en investeer in een losse receiver. Er zijn maar een handjevol TV's die nog DTS doorgeven, passthrough is het ook niet altijd.

Zelf ben ik van de rpi4 overgestapt naar een shield pro welke weer op mijn receiver zit en eigenlijk nooit problemen met DTS, DTS-HD of Dolby 5.1 of Atmos.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
prutser001 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:01:
De LG heeft heel erg last van spiegeling, met een beetje zonlicht in de kamer zit je naar een spiegel te kijken.
Dat kan ik bevestigen met mijn C7. Zolang je recht voor de tv zit geen probleem, maar zodra je vanuit een hoek naar de tv kijkt, spiegelt het scherm enorm bij daglicht en kan het beeld praktisch onzichtbaar zijn. Als de zon volop schijnt wordt het uiteraard alleen maar erger.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 18-10-2022 11:21 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Is de Sony trouwens niet heel dik? En zeker met zonlicht zou je het beste naar de Samsung modellen kunnen kijken die hebben een anti glare coating.

En het hele dts verhaal. Doe jezelf een plezier en investeer in een losse receiver. Er zijn maar een handjevol TV's die nog DTS doorgeven, passthrough is het ook niet altijd.

Zelf ben ik van de rpi4 overgestapt naar een shield pro welke weer op mijn receiver zit en eigenlijk nooit problemen met DTS, DTS-HD of Dolby 5.1 of Atmos.
Oei dat klinkt wel wat minder..
Mijn woonkamer raam is namelijk wel vol op het zuiden.

Aan de andere kant, we zijn met zn 2en, dus we zitten of recht ertegenover, of aan de kant van de raam (dan heb je dus geen reflectie want de andere kant is volledig muur)

Met de samsung bedoel je de s95b?
Hebben die niet enorme kwaliteitsproblemen?

Ben zonet in de winkel even wezen kijken, en ja hoor, een s95b die half krom staat.

[ Voor 8% gewijzigd door genc007 op 18-10-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Visgek82 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:34:
net even gevraagd in de winkel, de 3 jaar extra garantie is alleen op de paneel (inbranding, 4+ dode pixels, etc.)

dus defecten aan bv moederbord worden niet gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

@genc007 bij goede montage is er niets aan de hand. Er zijn wat problemen maar daar heb je wkoa voor. Stel dat je die koopt moet je paar tests doen.

Donkere ruimte en hele donkere film opzetten.
Zie je in donkere plekken dan licht punten heb je last van 'flashlighting' en dus retour.

Film met snelle bewegingen en actie.
Als je dan blur of ghosting ziet even met instellingen spelen, krijg je het niet weg retour.

Als dat goed is heb je een mooie.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Reflectie is alleen een probleem onder de verkeerde hoek. Als je vanaf je zitpositie door de TV het raam kan zien (kun je testen met je huidige TV), dan zal een OLED-televisie veel meer reflecteren. Is dat niet zo, dan geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
dmantione schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:11:
Reflectie is alleen een probleem onder de verkeerde hoek. Als je vanaf je zitpositie door de TV het raam kan zien (kun je testen met je huidige TV), dan zal een OLED-televisie veel meer reflecteren. Is dat niet zo, dan geen enkel probleem.
Zonet even geprobeerd met lekker veel zon buiten.
Ook uit eerdere ervaringen wist ik al dat donkere scenes soms een probleem zijn.

Dan gaat ook vaak de jaloezieen dicht (of iig in de 'omhoog' stand), dan heb ik er verder geen last van.
Dus volgens mij valt het best te overzien kwa lichtinval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
prutser001 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:38:
@genc007 bij goede montage is er niets aan de hand. Er zijn wat problemen maar daar heb je wkoa voor. Stel dat je die koopt moet je paar tests doen.

Donkere ruimte en hele donkere film opzetten.
Zie je in donkere plekken dan licht punten heb je last van 'flashlighting' en dus retour.

Film met snelle bewegingen en actie.
Als je dan blur of ghosting ziet even met instellingen spelen, krijg je het niet weg retour.

Als dat goed is heb je een mooie.
Dank, ik ga er even op broeden vanavond.

Blijf het maar bijzonder vinden dat samsung niet een frame heeft gemaakt achterop de glasplaat.
Je moet toch de 'box' achterop de scherm plaatsen voor alle elektronica, een frame achterop het glas zou de boel zoveel steviger maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:08
Zoals al eerder aangehaald is het vaak geen goed idee om first gen tech te kopen, de Samsung S95B heeft QC issues en presteert vergeleken met de Sony A95K op meerdere vlakken ondermaats.

De A95K is imo momenteel overpriced, prijs zal ook niet veel gaan zakken doordat de panelen in beperkte oplagen worden gemaakt.

Naast dat de garantie alleen op het paneel is kan de fabrikant ook aanvullende voorwaarden stellen, zo dien je bijv. ook arbeid en voorrijkosten zelf te betalen. Koop de tv bij een goed aangeschreven winkel waarbij je minder moeite hoeft te doen om na twee jaar bij eventuele garantieclaims je recht te kunnen halen.

Ik zou onderstaande afweging maken;

- LG 65G2 wanneer je de betaalbaarste WOLED tv met de beste HDR performance wilt.

- Sony 65A8xJ (o.a. hier te koop voor 1699 euro), minder last van reflecties door de semi-glossy toplaag (heeft geen impact op het contrast), snelle soc (vergelijkbaar met Nvidea Shield 2019), Google TV is uitgebreider (denk o.a. aan PleX) en werkt fijner dan WebOS, betere proccesing/ motion handling al heeft LG dit jaar wel goede stappen gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bovenstaande is wel kort door de bocht. Hoe en wat te kopen/vervangen dan wel in te stellen is het complete plaatje en hangt van alle aanwezige apparatuur af. Met een receiver vooraan in de keten maakt het gehele wel of niet doorsturen van bepaalde tracks door de TV niet uit. In jouw voorbeeld zal het vervangen van de Pi door de Shield niets te maken hebben met wat de TV wel of niet kan aangezien deze niet in de keten zit. Alleen als je HDMI (e)ARC (of S/PDIF) wilt gebruiken gaat dat op. Waarbij HDMI eARC de mogelijkheid heeft om surround in LPCM te dragen, dan maakt de oorsprong van de track niet meer uit. Ik stuur bijvoorbeeld vanaf mijn Nvidia Shield TV Pro alles met DTS reeds gedecoreerd maar de TV die dat doorzet naar mijn receiver. TS kan dat ook doen als de Bose dan wel Sonos eARC ondersteunt. Receiver combineren met een sound bar is af te raden.

Toegegeven, een HDMI 2.1 receiver (als je die opties nodig hebt) is nu beter aan te komen en het lijkt alsof de kinderziektes er uit zijn. Echter zitten we voor mijn gevoel nog in een tussen fase qua aanwezigheid van DTS. Ik gok dat het aanbod van DTS tot haast nul gaat lopen waarmee Dolby dan op zowel het vlak van audio (Dolby Digital, TrueHD, Atmos) als video (Dolby Vision) de grote speler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Freshouttheoven schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:22:
Zoals al eerder aangehaald is het vaak geen goed idee om first gen tech te kopen, de Samsung S95B heeft QC issues en presteert vergeleken met de Sony A95K op meerdere vlakken ondermaats.

De A95K is imo momenteel overpriced, prijs zal ook niet veel gaan zakken doordat de panelen in beperkte oplagen worden gemaakt.

Naast dat de garantie alleen op het paneel is kan de fabrikant ook aanvullende voorwaarden stellen, zo dien je bijv. ook arbeid en voorrijkosten zelf te betalen. Koop de tv bij een goed aangeschreven winkel waarbij je minder moeite hoeft te doen om na twee jaar bij eventuele garantieclaims je recht te kunnen halen.

Ik zou onderstaande afweging maken;

- LG 65G2 wanneer je de betaalbaarste WOLED tv met de beste HDR performance wilt.

- Sony 65A8xJ (o.a. hier te koop voor 1699 euro), minder last van reflecties door de semi-glossy toplaag (heeft geen impact op het contrast), snelle soc (vergelijkbaar met Nvidea Shield 2019), Google TV is uitgebreider (denk o.a. aan PleX) en werkt fijner dan WebOS, betere proccesing/ motion handling al heeft LG dit jaar wel goede stappen gezet.
Grappig dat je dat zegt, rtings zegt compleet tegenovergestelde:
The LG C2 OLED is a bit better than the Sony A80J for most users. The LG is a bit brighter, especially when displaying small, bright highlights in dark scenes. The LG also has better reflection handling, with a glossy finish that reduces the intensity of bright lights. On the other hand, the Sony has much better processing, with better gradient handling and better tone mapping, so it's a better choice if you're a movie buff and care about an accurate picture, especially in HDR.
A95 sla ik denk ik ook over, 1200€ besteed ik liever aan iets anders.
Dan gaat het voornamelijk tussen de C2 en G2, en zonet ik de winkel even bekeken, het verschil is subtiel maar je ziet het wel bij bv witte stukken in het beeld dat er meer detail te zien is op de G2.

Kwa garantie is het gelimiteerd tot paneel, maar alle kosten worden verder wel vergoed (volgens de voorwaarden van LG).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven

Dat Sony tv's over het algemeen dikker zijn heeft een reden; de bouwkwaliteit en afwerking is een stuk beter. Verder haal je denk ik het één en ander door elkaar, de high end LCD tv's van Samsung (en ook Sony) hebben een speciale reflectiefilter. Dus niet de S95B en A95K.
Ik denk dat je weer in de war bent met LCD en dat je met 'flashlighting' backlightbleeding/ blooming bedoelt? OLED heeft hier geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
genc007 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

Grappig dat je dat zegt, rtings zegt compleet tegenovergestelde:

A95 sla ik denk ik ook over, 1200€ besteed ik liever aan iets anders.
Dan gaat het voornamelijk tussen de C2 en G2, en zonet ik de winkel even bekeken, het verschil is subtiel maar je ziet het wel bij bv witte stukken in het beeld dat er meer detail te zien is op de G2.

Kwa garantie is het gelimiteerd tot paneel, maar alle kosten worden verder wel vergoed (volgens de voorwaarden van LG).
Dan zou ik je adviseren om de garantievoorwaarden nogmaals door te nemen ;).

Verder is Rtings een aardige bron om een shortlist te maken, niks meer en niks minder. Veel dingen worden niet getest of niet op de juiste manier.

Qua reflectie is de semi-glossy afwerking van de Sony een stuk fijner en levert het minder reflecties op in de praktijk, ik heb dit zelf in meerdere winkels naast elkaar getest/ ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Freshouttheoven schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:33:
[...]

Dan zou ik je adviseren om de garantievoorwaarden nogmaals door te nemen ;).

Verder is Rtings een aardige bron om een shortlist te maken, niks meer en niks minder. Veel dingen worden niet getest of niet op de juiste manier.

Qua reflectie is de semi-glossy afwerking van de Sony een stuk fijner en levert het minder reflecties op in de praktijk, ik heb dit zelf in meerdere winkels naast elkaar getest/ ondervonden.
Heb even een price quote aangevraagd voor de 80J en 90J, al moet ik zeggen dat de 90j al snel richting de 95k kruipt...

Is de 80J een goed alternatief voor de G2?
Mijn gok is dat de 90J ergens tussen de G2 en 95K gaat zitten kwa prijs en de 80J tussen de C2 en G2.

EDIT: 90J €2500 en 80J €1850.

Daarbij is de 90J dus ruim 600€ duurder dan de G2, en de 80J even duur als de G2.
Voor €300 extra heb ik dan de 95K momenteel, dus de 90J valt zowieso af.

80J vs G2 lijkt het dus nu om te gaan.
Heb weer wat huiswerk voor vanavond :-)

[ Voor 13% gewijzigd door genc007 op 18-10-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De A80J moet je naast de C1 plaatsen (zijn van hetzelfde jaar) en dan is de A80J een wat luxer uitgevoerde TV dan de C1. Vergelijken met de C2 zou nog kunnen, maar de vergelijking met de G2 gaat mank omdat de G2 een koelplaat heeft en dus beter met de A90J/A90K vergeleken kan worden. Als het je te doen is om maximale helderheid (waar marketing mijn inziens te veel nadruk op legt) dan moet je niet bij de A80J zijn.

Als winkels dezelfde prijs willen hebben voor de A90J als de A95K dan overvragen ze: De A90J was weliswaar het topmodel van vorig jaar, maar de TV is een jaar oud (A90K is van dit jaar) en dit jaar is de A95K er nog als model boven gezet; QD-OLED voor de koper die het beste wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaJitsu
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09 20:48

RaJitsu

B.S.U.R.

Misschien een tip, HDTVTest heeft recent een 'Best TV of 2022'-video gemaakt waarin video-professionals gevraagd is om hun oordeel te geven. Vincent Teoh is op zich wel een van de weinige zwaargewichten als het om het bespreken van televisies gaat.

Ik ben ook benieuwd waarom je deze toestellen op je shortlist hebt gezet. Echt slechte keuzes kan je tegenwoordig niet meer maken als het om OLED-televisies gaat (ervan uitgaande dat je verder geen problemen hebt met direct zonlicht). De G2 is gewoon een geweldige televisie, maar een van de beste opties is het alleen als gamen belangrijk voor je is doordat deze een lange inputlag heeft (overige game-gerelateerde specs als 120Hz over HDMI 2.1 hebben volgens mij de meeste televisies wel in dit segment, maar misschien iets om even mee te nemen).

Je lijkt echter geen toegewijde gamer te zijn en meer te kijken naar films en de streamingdiensten die zeker niet altijd geweldige kwaliteit hebben. Je kan immers nog zo'n geweldige televisie hebben, als de beeldkwaliteit van de content matig is... Dan profiteer je vooral van de beeldmotor van de televisie.

Ik weet verder ook niet of je een kalibratie wil laten uitvoeren of zelf hier goed in bent? Je zegt dat je films en series wil kijken, maar Sony ondersteunt de 'filmmaker'-modus niet omdat ze vinden dat hun eigen instellingen daar een goed alternatief voor zijn. Als iemand die zelf een higher end Sony heeft staan van dit jaar, moet ik zeggen dat ik me hier wel aan stoor, omdat die eigen instellingen prut zijn.

Als je een film/serie-liefhebber bent, zeker wanneer je gebruik maakt van zwakkere bronnen als Netflix (ik weet eigenlijk niet hoe de kwaliteit van Videoland is, terwijl Disney Plus en HBO Max eigenlijk best aardig zijn), zou ik ook een Panasonic Z-serie (LZ2000 als je bereid bent het geld uit te geven) op je shortlist zetten omdat die op het moment de beste beeldmotor hebben om zwakker beeld goed weer te geven, terwijl je daar wel de filmmakermodus hebt (op LG overigens ook, maar die blijft qua beeldweergave gewoon achter op de beter beoordeelde schermen).

De Sony-beeldmotor icm hun higher end-modellen excelleert overigens wel bij sportweergave. Zoals ook bij serie/filmweergave geldt ook hier dat de andere toptoestellen nog steeds prachtig beeld geven, maar op details zul je minder negatieve elementen zien (distorsie, clipping, judder, etc.) bij weergave van lastige content (rennende voetballers, vloeiende beelden bij lange passes, etc.)

B.S.U.R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
RaJitsu schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:22:
Misschien een tip, HDTVTest heeft recent een 'Best TV of 2022'-video gemaakt waarin video-professionals gevraagd is om hun oordeel te geven. Vincent Teoh is op zich wel een van de weinige zwaargewichten als het om het bespreken van televisies gaat.

Ik ben ook benieuwd waarom je deze toestellen op je shortlist hebt gezet. Echt slechte keuzes kan je tegenwoordig niet meer maken als het om OLED-televisies gaat (ervan uitgaande dat je verder geen problemen hebt met direct zonlicht). De G2 is gewoon een geweldige televisie, maar een van de beste opties is het alleen als gamen belangrijk voor je is doordat deze een lange inputlag heeft (overige game-gerelateerde specs als 120Hz over HDMI 2.1 hebben volgens mij de meeste televisies wel in dit segment, maar misschien iets om even mee te nemen).

Je lijkt echter geen toegewijde gamer te zijn en meer te kijken naar films en de streamingdiensten die zeker niet altijd geweldige kwaliteit hebben. Je kan immers nog zo'n geweldige televisie hebben, als de beeldkwaliteit van de content matig is... Dan profiteer je vooral van de beeldmotor van de televisie.

Ik weet verder ook niet of je een kalibratie wil laten uitvoeren of zelf hier goed in bent? Je zegt dat je films en series wil kijken, maar Sony ondersteunt de 'filmmaker'-modus niet omdat ze vinden dat hun eigen instellingen daar een goed alternatief voor zijn. Als iemand die zelf een higher end Sony heeft staan van dit jaar, moet ik zeggen dat ik me hier wel aan stoor, omdat die eigen instellingen prut zijn.

Als je een film/serie-liefhebber bent, zeker wanneer je gebruik maakt van zwakkere bronnen als Netflix (ik weet eigenlijk niet hoe de kwaliteit van Videoland is, terwijl Disney Plus en HBO Max eigenlijk best aardig zijn), zou ik ook een Panasonic Z-serie op je shortlist zetten omdat die op het moment de beste beeldmotor hebben om zwakker beeld goed weer te geven, terwijl je daar wel de filmmakermodus hebt (op LG overigens ook, maar die blijft qua beeldweergave gewoon achter op de beter beoordeelde schermen).

De Sony-beeldmotor icm hun higher end-modellen excelleert overigens wel bij sportweergave. Zoals ook bij serie/filmweergave geldt ook hier dat de andere toptoestellen nog steeds prachtig beeld geven, maar op details zul je minder negatieve elementen zien (distorsie, clipping, judder, etc.) bij weergave van lastige content (rennende voetballers, vloeiende beelden bij lange passes, etc.)
Ik kijk nu vooral vaak 1080p films, omdat mijn huidige setup geen 4k kon afspelen.
(ging allemaal via een macbook pro uit 2010 + PLEX server en Plex-app op mijn Sony)

Daar gaat wel verandering in komen met een Synology NAS en een Shield oid (of een rpi4b?).
Daarbij ga ik dan ook switchen naar 4K content, waarbij een gemiddelde film toch wel richting de 25GB gaat met h265, Atmos+Vision, etc.

Gamen doe ik op dit moment wel redelijk weinig, maar ik vrees dat ik straks met God of War en Modernwarfare 2 wel een aantal uurtjes achter mijn playstation ga kriipen :D

Ik krijg binnenkort ook 1GB/s glasvezel, dus dan kan ik eindelijk mijn AX router ook stress testen :Y)

Netflix is vooral casual bingen en videoland is meer voor mijn vriendin, die boeit het allemaal niet zo :+

[ Voor 3% gewijzigd door genc007 op 18-10-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
genc007 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:42:
[...]

Heb even een price quote aangevraagd voor de 80J en 90J, al moet ik zeggen dat de 90j al snel richting de 95k kruipt...

Is de 80J een goed alternatief voor de G2?
Mijn gok is dat de 90J ergens tussen de G2 en 95K gaat zitten kwa prijs en de 80J tussen de C2 en G2.
Alleen de A8xJ en A8xK hebben een semi-glossy afwerking, de A90J is ook glossy net als de C2 en G2. Verder verwacht ik dat je de 65A90J voor rond de 2300/ 2400 euro kunt kopen rond Black Friday (heeft al eerder rond dit prijspunt gestaan).

De G2 biedt een betere HDR weergave mede dankzij een heat sink, de A8xJ zit qua HDR performance tussen de C2 en G2 in dankzij de zeer goede tone mapping, natuurlijk wel in de marge.

Persoonlijk zou ik voor een Sony OLED kiezen om de eerder genoemde redenen, maar wellicht hecht jij minder waarde hieraan en zijn andere zaken voor jou belangrijker.

Je zou de A8xK ook nog aan je lijstje kunnen toevoegen, is momenteel voor 1899 euro te koop incl. cashback. Echter biedt het geen meerwaarde op beeldkwaliteit tegenover de 65A84J à 1699 euro, Sony heeft de interne speakers een upgrade gegeven en de bouwkwaliteit is verder verbeterd.

Bepaalde fabrikanten hebben foefjes geïmplementeerd in hun software, deze kunnen testpatronen herkennen en hierop inspelen o.a. LG en Samsung doen dit. De waardes die je tegenkomt in reviews kunnen hierdoor afwijken van praktijkwaardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
RaJitsu schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:22:
Wat is er dan zo prut aan de eigen instellingen van Sony? Kun je dit goed onderbouwen?

Sony staat er bekend om dat ze out of the box een zeer accurate weergave bieden in custom mode. Panasonic scoort op accuraatheid nog net effe beter.

Qua upscaling ontloopt het elkaar tegenwoordig bijna niet meer, Sony en Panasonic waren class leading maar Samsung en LG hebben de laatste jaren niet stil gezeten en een goede inhaalslag gemaakt op het gebied van upscaling en motion handling. Op detail niveau presteert de upscaling van Sony momenteel nog steeds het beste al is het verschil, zoals eerder aangegeven, marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaJitsu

RaJitsu

B.S.U.R.

genc007 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:34:

Daar gaat wel verandering in komen met een Synology NAS en een Shield oid (of een rpi4b?).
Daarbij ga ik dan ook switchen naar 4K content, waarbij een gemiddelde film toch wel richting de 25GB gaat met h265, Atmos+Vision, etc.
Dit deel was ik vergeten. Waarom een losse mediaspeler als alle diensten en losse apps ook te krijgen zijn voor het smart-OS van je televisie (tenminste, voor de meer populaire OS', met een Panasonic moet je wel aan een losse mediaspeler voor bijv. HBO Max en volgens mij ook Videoland, terwijl al het overige wel te krijgen is, maar iets als Kodi bijv. weer niet)? Op AndroidTV en volgens mij WebOS kun je alles krijgen wat je maar wil qua content en de gebruikte SoC zorgt voor een soepele ervaring. Op mijn Sony A90K merk ik wel dat het een minder krachtig platform is dan de Shield die aan mijn Panasonic EZ-gekoppeld staat, maar het is echt minimaal. Als mijn Panasonic de mogelijkheid had Kodi te runnen, had ik de Shield alleen maar gebruikt voor gamen en F1TV. Het blijft een extra apparaat immers, terwijl CEC geen geweldige ervaring biedt. Voor Prime-Video en Disney Plus gebruik ik gewoon het OS van de televisie zelf.

B.S.U.R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
RaJitsu schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:49:
[...]

Dit deel was ik vergeten. Waarom een losse mediaspeler als alle diensten en losse apps ook te krijgen zijn voor het smart-OS van je televisie (tenminste, voor de meer populaire OS', met een Panasonic moet je wel aan een losse mediaspeler voor bijv. HBO Max en volgens mij ook Videoland, terwijl al het overige wel te krijgen is, maar iets als Kodi bijv. weer niet)? Op AndroidTV en volgens mij WebOS kun je alles krijgen wat je maar wil qua content en de gebruikte SoC zorgt voor een soepele ervaring. Op mijn Sony A90K merk ik wel dat het een minder krachtig platform is dan de Shield die aan mijn Panasonic EZ-gekoppeld staat, maar het is echt minimaal. Als mijn Panasonic de mogelijkheid had Kodi te runnen, had ik de Shield alleen maar gebruikt voor gamen en F1TV. Het blijft een extra apparaat immers, terwijl CEC geen geweldige ervaring biedt. Voor Prime-Video en Disney Plus gebruik ik gewoon het OS van de televisie zelf.
Vandaar ook dat ik wellicht een mediaspeler ga nemen.

Ik lees bv dat de LG geen DTS kan doorgeven, wat weer betekent dat er ergens eea transcoded moet worden.
Nu kijk ik niet heel veel DTS content, maar af en toe zit er wel wat tussen.

En mijn ervaring met DTS / transcoding is nou niet bepaald goed, maar wellicht komt daar wat verandering in na installatie van een soundsystem vs de ingebouwde speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaJitsu

RaJitsu

B.S.U.R.

Freshouttheoven schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:43:
[...]

Wat is er dan zo prut aan de eigen instellingen van Sony? Kun je dit goed onderbouwen?
Te veel beeldverbeteringen staan aan, inclusief de beeldverbetering tot in de mate dat je last hebt van het soap-opera-effect. Qua kleurweergave is het op zich best ok, hoewel ik persoonlijk van een iets minder warme instelling houdt. En zeker met de series van nu die vaak erg donker zijn, kun je beter wat spelen met vooral contrast-gerelateerd settings wat voor mijn A90K wel nodig was (maar waarschijnlijk ook voor andere televisies, de donkere scenes die nu opeens een ding zijn, zijn gewoon verkeerd gekozen).
Qua upscaling ontloopt het elkaar tegenwoordig bijna niet meer, Sony en Panasonic waren class leading maar Samsung en LG hebben de laatste jaren niet stil gezeten en een goede inhaalslag gemaakt op
Zoals ik bij sport-weergave de beeldmotor van Sony het beste vind presteren bij weergave van vooral voetbal en bepaalde vechtsport, zie ik dit verschil ook wanneer ik zelfs mijn paar jaar oude Panasonic vergelijk met mijn Sony A90K bij filmweergave. Het gaat zeker slechts om details. Maar is dat niet precies waarom je in het hogere segment een televisie koopt? Want ook een OLED-televisie van 1000 euro levert in principe prachtig beeld.
genc007 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:54:
Ik lees bv dat de LG geen DTS kan doorgeven, wat weer betekent dat er ergens eea transcoded moet worden.
Nu kijk ik niet heel veel DTS content, maar af en toe zit er wel wat tussen.

En mijn ervaring met DTS / transcoding is nou niet bepaald goed, maar wellicht komt daar wat verandering in na installatie van een soundsystem vs de ingebouwde speakers.
Ah, duidelijk. Inderdaad goed punt.

[ Voor 15% gewijzigd door RaJitsu op 18-10-2022 14:01 ]

B.S.U.R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
RaJitsu schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:59:
[...]
Te veel beeldverbeteringen staan aan, inclusief de beeldverbetering tot in de mate dat je last hebt van het soap-opera-effect. Qua kleurweergave is het op zich best ok, hoewel ik persoonlijk van een iets minder warme instelling houdt. En zeker met de series van nu die vaak erg donker zijn, kun je beter wat spelen met vooral contrast-gerelateerd settings wat voor mijn A90K wel nodig was (maar waarschijnlijk ook voor andere televisies, de donkere scenes die nu opeens een ding zijn, zijn gewoon verkeerd gekozen).
Dat is merkwaardig, aangezien 'Reality Creation' de enige beeldverbeteraar is die aanstaat in 'Custom Mode'. Je zou 'Custom Mode' dus kunnen zien als 'Filmmaker Mode'.

Het zit 'm er ook in dat donkere scenes een relatief grote uitdaging zijn voor OLED tv's doordat de self-emissive pixels van OLED moeite hebben om subtiele tonen weer te geven. Over het algemeen heeft Panasonic dit het beste onder de knie.
Zoals ik bij sport-weergave de beeldmotor van Sony het beste vind presteren bij weergave van vooral voetbal en bepaalde vechtsport, zie ik dit verschil ook wanneer ik zelfs mijn paar jaar oude Panasonic vergelijk met mijn Sony A90K bij filmweergave. Het gaat zeker slechts om details. Maar is dat niet precies waarom je in het hogere segment een televisie koopt? Want ook een OLED-televisie van 1000 euro levert in principe prachtig beeld.
True, details en merkbeleving zijn de bepalende factoren in het hogere segment waarom je voor een bepaald merk/ model kiest. Bepaalde dingen kunnen wij niet testen/ goed vergelijken in de juiste omstandigheden en moeten we afgaan op experts, volgens Vincent is de upscaling van Sony nog steeds het beste. Maar wellicht speelt het verschil in afmeting een rol hoe jij dit ervaart of vindt jij de wat zachtere upscaling die Panasonic toepast fijner/ natuurlijk ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

genc007 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:54:
[...]
Een extern sound systeem zoals de genoemde Sonos dan wel Bose gaat geen verandering brengen. LG snapt geen DTS. Stuur je DTS naar de TV val je terug naar 2.0 LPCM, dus zowel via de interne speakers als apparatuur aangesloten via HDMI eARC krijg je stereo. TV niet als hub gebruiken kan mits het geluidssysteem HDMI IN heeft en je de bron daar rechtstreeks op aansluit. Maar als je een externe bron hebt die kan decoderen, zoals een Nvidia Shield TV Pro, dan kan het wel door de TV omdat de Shield DTS dan al omzet in surround LPCM.

Een externe bron is mijns inziens altijd een voordeel ten opzichte van de interne player dan wel apps. Aanbod van apps op het OS van de TV hoeft niet compleet te zijn. Waarbij bijvoorbeeld LG, zoals genoemd, geen HD Audio doet via de interne player. Maar ook niet alle Dolby Vision content wordt ondersteunt. Ik gooi tegenwoordig alles naar de Nvidia Shield en die speelt probleemlops alles af.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 18-10-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Dit is de tussenstand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgIXcPyf5pqM32FJ89aJCUHeDNM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6A9W5rmVaY9Dd3Zhbs4Ha2rX.png?f=user_large

De benchmark is denk ik wel de G2.
De A80J is dan een ouder model en kost evenveel.

De A84K zou een goed alternatief zijn denk ik voor een kleine meerprijs, tweede offerte ook opgevraagd inmiddels.
Of is de G2 toch een betere TV?

A80K valt dan zowieso af.

En de A90J kan ik net zo goed voor de A95K gaan.

Ik zal nog wel even een 2e offerte opvragen voor de A90J, deze lijkt inderdaad te duur verkocht te worden.

[ Voor 9% gewijzigd door genc007 op 18-10-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Dit is wat ik verder lees over de verschillen tussen de G2 en A8xK
True, but the C2 has that glossy screen and the a80k is semi gloss. The semi gloss is a bad look for an OLED in my opinion. But the picture processing is better on the Sony. So it’s a a trade off.

[ Voor 46% gewijzigd door genc007 op 18-10-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De offerteprijs voor de 65X8xJ is veel te hoog, deze is voor 1699 te koop (zie link in mijn eerdere post). Ook vraagt men voor de 65X84K te veel, deze is incl. cashback voor 1899 te koop (zie link in mijn eerdere post), beide gelinkte winkels staan goed aangeschreven.

Ik ga ervan uit dat winkel 'H', Hellotv is? Ver wegblijven van deze dozenschuiver, ze doen er alles aan om hun garantieverplichtingen niet na te komen, de vele positieve reviews zijn gesponsord, lees; er worden cadeaubonnen verloot. Niet voor niks dat er zoveel newbies een shopreview achterlaten ;).

Tja, rationeel gezien biedt de G2 de meeste bang for the buck, echter worden aankopen zelden rationeel gedaan. Daarnaast moet je hier nog de prijs van de voet en eventueel externe mediaplayer bij optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Freshouttheoven schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:10:
De offerteprijs voor de 65X8xJ is veel te hoog, deze is voor 1699 te koop (zie link in mijn eerdere post). Ook vraagt men voor de 65X84K te veel, deze is incl. cashback voor 1899 te koop (zie link in mijn eerdere post), beide gelinkte winkels staan goed aangeschreven.

Ik ga ervan uit dat winkel 'H', Hellotv is? Ver wegblijven van deze dozenschuiver, ze doen er alles aan om hun garantieverplichtingen niet na te komen, de vele positieve reviews zijn gesponsord, lees; er worden cadeaubonnen verloot. Niet voor niks dat er zoveel newbies een shopreview achterlaten ;).

Tja, rationeel gezien biedt de G2 de meeste bang for the buck, echter worden aankopen zelden rationeel gedaan. Daarnaast moet je hier nog de prijs van de voet en eventueel externe mediaplayer bij optellen.
Het is inderdaad Hellotv, de andere is Apollo.

Goed dat je het zegt, ik had geen idee dat het zo erg zou zijn..
Het oogde allemaal wel erg professioneel bij HelloTV, volgens mij zijn ze recentelijk ook gerebranded van PlatteTV.nl.

De link van de A84K gaat naar marktplaats, hoe gaat dat precies met garantie e.d.?

tvspecialisten.nl lijkt een belgisch bedrijf te zijn, ook hier is het maar weer de vraag wat ik dan moet doen in geval van garantie (opsturen/langsbrengen?). Hoe zijn de ervaringen met deze toko?
De A84K kost hier na cashback zelfs 1949, dat maakt em wel erg interessant, maar kloppen deze prijzen wel? Ze zitten ver ver onder de marktprijs, ook volgens de pricewatch

G2 kost hier 1839

Update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzedBAPrEViK9-KlduBkX33n8FM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KpfGurtKC5Ivm6S5cyOoiOw5.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door genc007 op 18-10-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
genc007 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:34:
[...]

Het is inderdaad Hellotv, de andere is Apollo.

Goed dat je het zegt, ik had geen idee dat het zo erg zou zijn..
Het oogde allemaal wel erg professioneel bij HelloTV, volgens mij zijn ze recentelijk ook gerebranded van PlatteTV.nl.

De link van de A84K gaat naar marktplaats, hoe gaat dat precies met garantie e.d.?

tvspecialisten.nl lijkt een belgisch bedrijf te zijn, ook hier is het maar weer de vraag wat ik dan moet doen in geval van garantie (opsturen/langsbrengen?). Hoe zijn de ervaringen met deze toko?
De A84K kost hier na cashback zelfs 1949, dat maakt em wel erg interessant, maar kloppen deze prijzen wel? Ze zitten ver ver onder de marktprijs, ook volgens de pricewatch

G2 kost hier 1839

Update:
[Afbeelding]
Ze zijn recent inderdaad gerebranded, professioneel en Hellotv gaan niet echt samen ook al oogt het zo. De helft van de tijd weten ze niet waar ze het over hebben en proberen ze je de tv aan te smeren waar een grotere marge op zit, en zoals gezegd is de aftersales erg beroerd.

tvspecialisten zit net over de grens vlakbij Eindhoven, ze richten zich op de Nederlandse markt met o.a. een aparte domeinnaam, hierdoor is Nederlands recht van toepassing.

De andere link is gewoon een fysieke winkel die bewust op een andere platform adverteert met een lagere prijs aangezien fabrikanten restricties opleggen m.b.t. adviesprijzen. De aangegeven prijzen kloppen dus, en zoals al eerder gezegd staan beide winkels goed aangeschreven.

Qua garantie is het altijd zo dat grote tv’s aan huis worden gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Freshouttheoven schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:29:

[...]

Ik denk dat je weer in de war bent met LCD en dat je met 'flashlighting' backlightbleeding/ blooming bedoelt? OLED heeft hier geen last van.
Dit was specifiek voor de Samsung modellen, A95B? (weet model nummer zo niet uit mijn hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

FeaR schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:22:
[...]

Bovenstaande is wel kort door de bocht. Hoe en wat te kopen/vervangen dan wel in te stellen is het complete plaatje en hangt van alle aanwezige apparatuur af. Met een receiver vooraan in de keten maakt het gehele wel of niet doorsturen van bepaalde tracks door de TV niet uit. In jouw voorbeeld zal het vervangen van de Pi door de Shield niets te maken hebben met wat de TV wel of niet kan aangezien deze niet in de keten zit. Alleen als je HDMI (e)ARC (of S/PDIF) wilt gebruiken gaat dat op. Waarbij HDMI eARC de mogelijkheid heeft om surround in LPCM te dragen, dan maakt de oorsprong van de track niet meer uit. Ik stuur bijvoorbeeld vanaf mijn Nvidia Shield TV Pro alles met DTS reeds gedecoreerd maar de TV die dat doorzet naar mijn receiver. TS kan dat ook doen als de Bose dan wel Sonos eARC ondersteunt. Receiver combineren met een sound bar is af te raden.

Toegegeven, een HDMI 2.1 receiver (als je die opties nodig hebt) is nu beter aan te komen en het lijkt alsof de kinderziektes er uit zijn. Echter zitten we voor mijn gevoel nog in een tussen fase qua aanwezigheid van DTS. Ik gok dat het aanbod van DTS tot haast nul gaat lopen waarmee Dolby dan op zowel het vlak van audio (Dolby Digital, TrueHD, Atmos) als video (Dolby Vision) de grote speler is.
Ik had de PI vervangen omdat ik dan elke keer tussen Kodi en de tv apps moest wisselen. Op de shield zit alles op 1 plek en wissel je alleen tussen de apps. Dan nog met een leuke TV zou je wel leuk geluid verwachten.

En persoonlijk vindt ik DTS gewoon lekkerder klinken, als voorbeeld : Master and Commander (om nog maar te zweigen over interstellar IMAX versie), heb zowel de Dolby als de DTS-MA versie en DTS klinkt voller/duidelijker/scherper en dan heb ik niet eens een bijzondere surround set. Een soundbar vind ik niets, leuk als vervanger van de TV speakers maar kan niet tippen aan een 5.1 set als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

prutser001 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:28:
[...]
En persoonlijk vindt ik DTS gewoon lekkerder klinken, als voorbeeld : Master and Commander (om nog maar te zweigen over interstellar IMAX versie), heb zowel de Dolby als de DTS-MA versie en DTS klinkt voller/duidelijker/scherper en dan heb ik niet eens een bijzondere surround set. Een soundbar vind ik niets, leuk als vervanger van de TV speakers maar kan niet tippen aan een 5.1 set als je het mij vraagt.
Het was geen discussie of Dolby beter klinkt dan DTS. Het ging mij er in dat je TS adviseert een receiver te nemen. Daarop zeg ik dat het te kort door de bocht is om dat te stellen. Sowieso omdat TS een sound bar wil en daarmee dus niets heeft aan een receiver. Maar vooral omdat je een bron zoals de Nvidia Shield TV Pro, waar TS aan twijfelt, DTS kan laten decoderen tot surround LPCM. Surround LPCM wat over HDMI eARC kan. Oftewel dan is het gemis van DTS op LG geen issue meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Soundbar + sub + surrounds is idd voorlopig de beste oplossing die ik kwijt kan in mijn kamer.

Ik kom er net achter dat de Bose 900 die ik vandaag heb gekregen ook geen Dts ondersteuning heeft.
De Sonos arc wel, die moet ik nog ophalen in de winkel.

Zoals het er naar uitziet wordt het wel de sonos, puur omdat ik dan ook surrounds kan plaatsen.

Dolby atmos effecten zijn best leuk kwam ik al achter net tijdens demo filmpjes, maar de surrounds gaat net wat leuker zijn denk ik.
Ook al vind ik stiekem de Bose wel gelikter eruit zien.

Los daarvan is DTS geen dealbreaker. Gros van de content die ik kijk is dolby Atmos of DD5.1.

Ik kwam net wel achter dat mijn huidige Sony tv geen 4K + dolby atmos kan afspelen via de Plex app. Bij hoge bitrates (90+mbps) dan stottert en buffert de tv de hele tijd. Bij rustigere scenes pakt die het dan weer op.

Mijn wifi is verder snel genoeg, dus ligt echt aan tv denk ik (asus ax92u heb ik draaien op de 5ghz).

Ik neem aan dat ds tvs hierboven wel sterk genoeg zijn om 4k+eac3 af te spelen toch?
Anders moet ik verplicht een Mediaplayer gaan aanschaffen. Ik neig nu wel naar de Sony daarom, androidtv is wel erg fijn plus de ingebouwde plex app werkt erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

genc007 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:36:
Ik kom er net achter dat de Bose 900 die ik vandaag heb gekregen ook geen Dts ondersteuning heeft.
Volgens mij ga ik in herhaling vallen en/of het is niet duidelijk: met LG is het gemis van DTS op de Bose geen issue of het wel hebben van DTS op Sonos een meerwaarde. Met een TV die DTS door kan zetten wel maar er is omheen te werken. Over HDMI eARC kan je surround in LPCM dragen, dus als je dat door kan geven kan je ook DTS hebben op apparatuur die geen DTS ondersteunt.
De Sonos arc wel, die moet ik nog ophalen in de winkel.
Als je voor LG gaat heb heb je niets aan de DTS ondersteuning van Sonos (of welk ander merk soundbar je via HDMI eARC aan gaat sluiten). LG zet geen DTS door. Vandaar dat ik zeg: bron die DTS kan decoderen voor de LG zetten. Stuur je surround LPCM door de LG en ook een set zoals de Bose moet het dan snappen. Sony (en Philips, maar niet in je lijstje) zijn de enige die DTS doorzetten. LG heeft het een paar jaar geleden laten vallen, Panasonic dit jaar.
Ik neem aan dat ds tvs hierboven wel sterk genoeg zijn om 4k+eac3 af te spelen toch?
Een term als "4K" zegt niets in deze. 4K zegt alleen iets over de resolutie. Op die resolutie komt veelal nog HDR en dat kan ook weer in verschillende vormen. Zoals eerder aangegeven doet LG geen Dolby Vision in HEVC MAIN 10, lagere versies werken hier wel naar behoren. Mogelijk dat een Sony eigenaar kan vertellen of Sony dat wel kan.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 19-10-2022 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
FeaR schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 00:15:
[...]

Volgens mij ga ik in herhaling vallen en/of het is niet duidelijk: met LG is het gemis van DTS op de Bose geen issue of het wel hebben van DTS op Sonos een meerwaarde. Met een TV die DTS door kan zetten wel maar er is omheen te werken. Over HDMI eARC kan je surround in LPCM dragen, dus als je dat door kan geven kan je ook DTS hebben op apparatuur die geen DTS ondersteunt.

[...]

Als je voor LG gaat heb heb je niets aan de DTS ondersteuning van Sonos (of welk ander merk soundbar je via HDMI eARC aan gaat sluiten). LG zet geen DTS door. Vandaar dat ik zeg: bron die DTS kan decoderen voor de LG zetten. Stuur je surround LPCM door de LG en ook een set zoals de Bose moet het dan snappen. Sony (en Philips, maar niet in je lijstje) zijn de enige die DTS doorzetten. LG heeft het een paar jaar geleden laten vallen, Panasonic dit jaar.

[...]

Een term als "4K" zegt niets in deze. 4K zegt alleen iets over de resolutie. Op die resolutie komt veelal nog HDR en dat kan ook weer in verschillende vormen. Zoals eerder aangegeven doet LG geen Dolby Vision in HEVC MAIN 10, lagere versies werken hier wel naar behoren. Mogelijk dat een Sony eigenaar kan vertellen of Sony dat wel kan.
Got it.
DTS zal denk ik geen probleem zijn, maar wel handig als die ondersteuning er zou zijn natuurlijk.

Ik ga er nog even een nachtje over slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Het komt denk ik meer op de g2 vs a84k

Dit is het lijstje met de pros en cons:

LG G2:
+ 2022 model
+ 5 jaar burnin garantie
+ helderheid
+ strak design
+ wifi AX
+ game mode
+ 4x hdmi 2.1

Sony a84k:
+ sony kwaliteit
+ sony xr
+ dts support
+ googleTV

Mis ik nog iets?

Ik weet niet of semi-gloss een plus of minpunt is.
Wat zijn die ervaringen hiermee (los van dat glossy waarschijnlijk meer reflecteert)

[ Voor 29% gewijzigd door genc007 op 19-10-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-09 21:29
Freshouttheoven schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:10:

Huh, dat ik dit net nu moet lezen. Een week en half geleden mijn Samsung QLED bij hun gekocht. Bleek na installatie dat het paneel achteraan open staat ter hoogte van de aansluitingen. Ik moest het dus induwen om ze erin te krijgen. Geen probleem dacht ik, het is overduidelijk niet ok en ik krijg gewoon een nieuwe.
Foto's en filmpje opgestuurd maar toch bleven ze er vaag over doen. Volgens hun is het normaal dat het achterpaneel flex op zit maar het feit dat dit aan de aansluitingen voorkomt negeren ze.
Na veel "gezaag en geklaag" hebben ze toch besloten van mij een nieuw toestel te zenden (mag ik wel 2 weken op wachten terwijl de eerste leveringen al de volgende dag was). Ze zeiden wel dat als dit toestel het ook heeft ik geen zelfde meer krijg maar een ander model of merk moet nemen!
Review geplaatst maar wel geen cadeaubon gekregen :/
Freshouttheoven schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:43:
[...]
Ze zijn recent inderdaad gerebranded, professioneel en Hellotv gaan niet echt samen ook al oogt het zo. De helft van de tijd weten ze niet waar ze het over hebben en proberen ze je de tv aan te smeren waar een grotere marge op zit, en zoals gezegd is de aftersales erg beroerd.
Moet je mij niet zeggen. Als ik zei dat mijn tv in direct zonlicht komt te staan deden ze alsof dit totaal geen kwaad kan voor OLED. Uiteindelijk toch wel zelf besloten van dan een QLED te kopen maar na eigen research en niet op hun aanraden.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
genc007 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:13:
Ik weet niet of semi-gloss een plus of minpunt is.
Wat zijn die ervaringen hiermee (los van dat glossy waarschijnlijk meer reflecteert)
Zie mijn reactie van vorige week in je topic over een glossy scherm. Ja, dat kan een nadeel zijn. Hoe minder gloss hoe beter is mijn ervaring.
Hulleman schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Dat kan ik bevestigen met mijn C7. Zolang je recht voor de tv zit geen probleem, maar zodra je vanuit een hoek naar de tv kijkt, spiegelt het scherm enorm bij daglicht en kan het beeld praktisch onzichtbaar zijn. Als de zon volop schijnt wordt het uiteraard alleen maar erger.
Wat betreft de pro's en con's, wellicht helpt deze vergelijking van Rtings je nog in je keuze. De G2 en A80K (of A84K) ontlopen elkaar niet veel, maar Rtings beoordeelt de G2 als de betere tv, vooral om de (veel) hogere (piek)helderheid.

[ Voor 21% gewijzigd door Hulleman op 26-10-2022 09:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• genc007
Hulleman schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Zie mijn reactie van vorige week in je topic over een glossy scherm. Ja, dat kan een nadeel zijn. Hoe minder gloss hoe beter is mijn ervaring.

[...]

Wat betreft de pro's en con's, wellicht helpt deze vergelijking van Rtings je nog in je keuze. De G2 en A80K (of A84K) ontlopen elkaar niet veel, maar Rtings beoordeelt de G2 als de betere tv, vooral om de (veel) hogere (piek)helderheid.
Dank voor alle feedback allemaal!

Ik ben inmiddels gegaan voor de A84K, hij staat inmiddels al te schitteren hier op mijn tv meubel.

Ik snap de opmerking over de heldeheid wel ergens, vooral overdag.
Komend van een LED tv, is het wel een stuk donkerder kwa beeld, maar dat is vooral een kwestie van wenning.

In het donker is het iig een non-issue, vooral bij HDR content moet ik de helderheid juist wat omlaag schroeven om niet verblind te worden.

Waarom gekozen voor de A84k ipv LG:
- Kwaliteit van Sony is toch wel next level, dat vind ik wel belangrijk voor een tv die langer mee moet gaan dan 2 jaar
- Processing van Sony, bij vooral SDR en 1080p schijnt beter te zijn. Ik kijk toch wel stiekem veel ziggo kabel en videoland/netflix etc in 1080p.
- Betere passthrough van o.a. DTS
- GoogleTV
- Scheelt uiteindelijk ook €100 na cashback en bijkomende kosten tv-voet van de G2.

[ Voor 4% gewijzigd door genc007 op 26-10-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
genc007 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:36:
[...]
Dank voor alle feedback allemaal!

Ik ben inmiddels gegaan voor de A84K, hij staat inmiddels al te schitteren hier op mijn tv meubel.
Mooi man, veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Gefeliciteerd met de aankoop! Het is ook gewoon kopen tussen de allerbeste televisies op deze aardbol, ze zijn allemaal knalgoed.
Pagina: 1