Ons woonkamer pc begint het, na 10 jaar, te begeven. De HDD valt langzaam uitelkaar en de overige onderdelen zijn tja, 10 jaar oud. Tijd voor iets neiwus dus.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het gros van de tijd wordt dit systeem gebruikt als een HTPC - YouTube, Netflix, Spotify, heel wat internet browsen en soms wat fotobewerking. Heel af en toe doe ik nog een spelletje, maar ik verwacht daar niet zoveel van gezien ik weinig tijd en energie daarvoor heb. Qua resolutie zit ik met een max van 1080p (anders moet ik ook nog eens een nieuw woonkamer TV gaan kopen). Wat ik wel verwacht is dat dit systeem lang meegaat, net zoals mijn huidige.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het moet onder de 1000e kunnen. Tenminste om ermee te beginnen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een kastje gekregen, een uitvoering: Mars Gaming MC300 Zwart. Verder de gebruikelijke randapparatuur, incl TV/monitor.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel of ik nu al een GPU nodig heb of dat ik dat beter later koop. Wellicht zo'n Intel Arc
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau moet laag genoeg blijven om TV te kijken of muziek te luisteren. Qua formaat zit ik dus vast aan mATX. Laag energieverbruik zou mooi meegenomen zijn, maar is geen must.
Ga je overklokken?
Hoeft van mij niet.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop zo veel mogelijk bang-for-buck te krijgen en jullie adviezen qua compatibiliteit. Maar vooral ook advies over welke basis beter zou zijn voor mijn wensen. Ik had gehoopt dat de Zen4 processors van Ryzen in zo'n build zouden passen, maar als je de extra kosten van de moederboard en DDR5 geheigen meerekent krijg je meer obv een 12600k, denk ik. Ik heb daarom 2 lijstjes gemaakt.
7600X
12600K
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het gros van de tijd wordt dit systeem gebruikt als een HTPC - YouTube, Netflix, Spotify, heel wat internet browsen en soms wat fotobewerking. Heel af en toe doe ik nog een spelletje, maar ik verwacht daar niet zoveel van gezien ik weinig tijd en energie daarvoor heb. Qua resolutie zit ik met een max van 1080p (anders moet ik ook nog eens een nieuw woonkamer TV gaan kopen). Wat ik wel verwacht is dat dit systeem lang meegaat, net zoals mijn huidige.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het moet onder de 1000e kunnen. Tenminste om ermee te beginnen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een kastje gekregen, een uitvoering: Mars Gaming MC300 Zwart. Verder de gebruikelijke randapparatuur, incl TV/monitor.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel of ik nu al een GPU nodig heb of dat ik dat beter later koop. Wellicht zo'n Intel Arc
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau moet laag genoeg blijven om TV te kijken of muziek te luisteren. Qua formaat zit ik dus vast aan mATX. Laag energieverbruik zou mooi meegenomen zijn, maar is geen must.
Ga je overklokken?
Hoeft van mij niet.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop zo veel mogelijk bang-for-buck te krijgen en jullie adviezen qua compatibiliteit. Maar vooral ook advies over welke basis beter zou zijn voor mijn wensen. Ik had gehoopt dat de Zen4 processors van Ryzen in zo'n build zouden passen, maar als je de extra kosten van de moederboard en DDR5 geheigen meerekent krijg je meer obv een 12600k, denk ik. Ik heb daarom 2 lijstjes gemaakt.
7600X
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X Boxed | € 359,- | € 359,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B650M PG Riptide | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF552C40BBK2-32 | € 169,90 | € 169,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM550x (2021) Zwart | € 97,95 | € 97,95 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 94,51 | € 94,51 |
| Totaal | € 920,36 | |||
12600K
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-12600K Boxed | € 335,45 | € 335,45 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B660M DS3H DDR4 | € 119,- | € 119,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 102,95 | € 102,95 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM550x (2021) Zwart | € 97,95 | € 97,95 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 94,51 | € 94,51 |
| Totaal | € 749,86 | |||