Verborgen gebrek na 5 maanden nog steeds relevant?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:52

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hi allen,

Vraagje. Enkele dagen geleden komen we erachter dat er sprake is van lekkage bij het rookafvoerkanaal van de CV. Niet extreem, maar het zit er wel. Deze werd ook steeds erger naar mate het langer en meer ging regenen de laatste tijd. Vandaag hebben we er iemand bijgehad die het lek ging beoordelen. In de eerste instantie heeft de verzekering dit laten bekijken door een aannemersbedrijf. Zij dachten dat de loodslab(vervanger) mogelijk verplaatst zou zijn. Vandaag heeft een installateur vermoedelijk ontdekt dat de buis die door het dak gaat van het rookafvoerkanaal scheef zit, waardoor er vanaf bovenaf water langs de dakdoorvoer zou kunnen komen.

In maart heeft de CV onderhoud gehad. Mogelijk zijn sindsdien problemen ontstaan. In mei hebben wij de sleutel gekregen van het huis. Tijdens de bezichtiging hebben wij geen lekkagesporen ontdekt. Nu, oktober, zit er een streep op het plafond en zie je duidelijke vochtplekken op het manchet van de dakdoorvoer.

- Op foto 1 zie je de waterschade (rand van manchet is ook gelig, maar staat niet op de foto)
- Op foto 2 zie je de achterkant van de manchet. Het hout is gerimpeld zwart uitgeslagen.
- Op foto 3 de lekkagestreep

Nu zit ik met een dilemma omdat nu 5 mnd na dato dit ontstaat. Ik heb zelf dit plaatje aan de onderkant eens eerder licht bijgewerkt met verf om te kijken of het een actief lek was en na een goeie bui ontstonden er druppels en opnieuw verkleuring. Het manchet daarentegen lijkt al eens eerder dik te zijn geverfd (zie o.a. foto 1). Is dit nu een verborgen gebrek, of is dit gewoon pech gehad? Misschien is dit ook wel ontstaan na onderhoud van de CV, maar waarbij het probleem al langer speelde maar nog niet voor lekkages zorgde.

Wat zouden jullie doen?

/Edit;
Ik heb de verkopende partij nog niet benaderd. Ik vind het wel zo netjes dat als ik 'm benader, het dan ook gerechtvaardigd is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 17-10-2022 15:47 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je hebt geen lekkagesporen ontdekt tijdens de bezichtiging en dat zegt eigenlijk al veel. Tenzij alles vers geverfd was zou je eventueel kunnen vermoeden dat de lekkage al langer speelde, maar in dit geval lijkt mij dat je pech hebt gehad.

Goed laten repareren en dan kun je er weer jaren tegenaan. Let wel: hoe is de verdere staat van het dak? Heb je nog een bouwkundige keuring laten uitvoeren of zelf verder onderzoek (zo ver dat kan) gedaan?

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 23:04

Glewellyn

is er ook weer.

Bel ook je verzekering eens, waarschijnlijk dekken ze de schade en het herstel.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-09 19:08
Heb je een bouwkundige inspectie laten uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
@tweakduke Afgezien van het manchet wat een behoorlijk dikke laag verf heeft, zag dat wandje er niet gesaust uit om heel eerlijk te zijn. Voor wat betreft de verdere staat van het dak: daar is nu niet naar gekeken. Zie ook mijn antwoord op @Glewellyn.

@Glewellyn ; ik heb hen gebeld. Zij vergoeden alleen gevolgschade. Een aannemer vanuit de verzekering is geweest en die constateren vooralsnog alleen de verfschade en geen houtrot. Nu hebben ze ook alleen maar even door het dakraam gekeken. Meer ook niet eigenlijk.

@Milo85 Nee, geen bouwkundige inspectie. Wel is een aankoopmakelaar meegeweest.

[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 17-10-2022 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:38
Geen bouwkundige inspectie is altijd wel lastig dan.

Maar ik denk zelf dat je pure pech hebt.

Vlak voordat ik mijn oude woning ging verkopen had ik ook opeens een lekkage. Een dakventilatie buis zat opeens scheef waardoor er water binnen kwam.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 19:42

bert pit

asdasd

Een lekkage kan altijd ontstaan. De omstandigheden waren de afgelopen maand enorm gunstig. Het regende in Zeeland althans plaatselijk even veel in 24 uur als de 4 maanden ervoor.

Afgezien daarvan, als je reden hebt om aan te nemen dat deze lekkage al voor aankoop (jarenlang) aan de gang was, als je dat kunt aantonen, dan heb je een punt. Anders zou ik het als een gevalletje 'pech' behandelen.

Maar daar moet ik bij zeggen dat ik zelf als persoon vrij makkelijk ben in dit soort dingen en absoluut geen juridische kennis heb om dit te staven.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:31

Koekfabriek

King Billy on the wall

Lekkage altijd balen. Laten repareren en verder.
Ik zie persoonlijk niet in waarom dit een verborgen gebrek zou zijn maar dat terzijde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 12:31

Barrycade

Through the...

Geen houtrot, geen strepen weggewerkt: welkom in de wondere kostbare wereld van huiseigenaarschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je kan niet bewijzen dat dit al zo was bij de koop, sterker nog, de afwezigheid van houtrot doet vermoeden dat het recenter is.

Dus zelf betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
De verkoper van een woning is enkel aansprakelijk voor gebreken die ook de verkoper onbekend waren (een verborgen gebrek) als de woning niet normaal gebruikt kan worden gezien de tweede zin van art. 7:17 lid 2 BW.
(...) De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Ik vermoed op basis van je TS niet dat je geen normaal gebruik kunt maken van de woning en er dus geen sprake is van non-conformiteit. Hou er wel rekening mee dat art. 7:17 BW in de context van de koop moeten worden gelezen. Van een nieuwbouwhuis hoef je geen lekkage te verwachten. Bij een oudere woning kan dat soms wel het geval zijn.

Het wordt uiteraard ook anders als de verkoper wel wist van de lekkage, dat snel heeft gerepareerd en jullie niets heeft laten weten.
ViezeVis schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:44:
Verborgen gebrek na 5 maanden nog steeds relevant?
Waarschijnlijk niet.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:16
Voor ongeveer 30 minuten van mijn tijd (of die van een vakman) het lek repareren en niet in de frustrerende ellende van aansprakelijkstellingen en welles-nietes discussies over en weer belanden.

Als je je eigen tijd, die van de makelaar, de verkoper, de verzekeringen, rechtsbijstand (of tot hoe diep je ermee door wilt gaan) bij elkaar op telt is het echt zonde van de tijd van 'ons allemaal'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Dankjewel allemaal! Zeer verhelderend :)

Pagina: 1