Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02-2024
Beste,

Over een paar dagen trek ik in mijn nieuwe huis.Hier zal ik een nieuwe keuken gaan plaatsen. Door wat wijzigingen in de indeling zal ik een paar stopcontacten moeten verplaatsen, maar dat is opzich weinig spannend.

Momenteel heb ik een aantal groepen:
1x16a = Bakoven (3,6 kW)
1x16a = vaatwasser (2,4kW)'
1x16a = Rest
Ook is er een kookgroep voor de inductieplaat

Onder rest valt: Afzuigkap, Koelvries combi en evt apparatuur in de keuken (koffiezet apparaat, water koker, etc.) En zo wordt het nu ook gebruikt.

Nu heb ik in mijn nieuwe keuken een extra aparaat gekozen in de vorm van een inbouw magnetron (geen combi) met een aansluitvermogen van 1,6kW. Kan ik deze op de groep overige aansluiten of is het beter hier een eigen groep voor te laten aanleggen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik zou hem op de restgroep zetten, en een aantal zaken daarvan verplaatsen naar de vaatwasser. Beetje rekening houden met de gelijktijdigheid.
Flinke magnetron trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:44
Vroeger was de eis vanaf 2 kW eigen groep, die eis is vervallen. Als het makkelijk is om een eigen groep aan te leggen zou ik het doen, je gaat een keer tegenaan lopen dat je je magnetron en oven tegelijk wilt gebruiken en vaatwas en magnetron is ook geen gekke combi om tegelijk te gebruiken. Als het wel moeilijk is om een nieuwe groep aan te leggen (doordat je bijvoorbeeld geen loze leiding of kruipruimte hebt) dan zou je kunnen overwegen om een selecte stekkerdoos https://www.conrad.nl/nl/...yOlA2cuhaBKBoCpa4QAvD_BwE:

er tussen te knopen en de groep van de oven te gebruiken: die koelt in dat minuutje dat je de magnetron gebruikt echt niet zo hard af dat je cake mislukt, maar dan kun je wel snel je bakje chocomelk opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-05 13:01
Een standaard magnetron heeft een maximaal vermogen die een korte tijd verbruikt bij het ontdooien en opwarmen. Toch u een combimagnetron? Dan zou ik het aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-05 19:07
Ik heb mijn combmagnetron gewoon op de restgroep. Wel een aparte groep op het kookeiland. Hier kan ik indien noodzakelijk een grote verbruiker op zetten.
Hou rekening met dat een waterkoker (2.2KW!), koffiezetapparaat, fituurpan allemaal flinke gebruikers zijn. Als je met kerst flink aan de gang gaat, kan er in een extreem geval iets uitspringen. (nog nooit gebeurd overigens.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-05 14:04
Meester_J schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:20:

Hou rekening met dat een waterkoker (2.2KW!), koffiezetapparaat, fituurpan allemaal flinke gebruikers zijn. Als je met kerst flink aan de gang gaat, kan er in een extreem geval iets uitspringen. (nog nooit gebeurd overigens.)
Ahhhhh memories.....Met kerst de straalkachels aan in de serre. De vaatwasser vol met de eerste gang, oven op vol voorverwarmen staan voor de tweede gang. Allemaal op een eigen groep en ik aan de lijn met Liander omdat de hoofdzekering eruit was geklapt (bij mijn moeder thuis)

Beste man die langs kwam wist te vertellen dat dit juist een van de redenen is dat hij zo druk was met de feestdagen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02-2024
Bedankt voor de reacties!

Volgens de specs van de keukenleverancier is het aansluitvermogen 1,6kW. De leverancier geeft zelf aan 1,2kW (wat mij realistischer lijkt bij een max verwarmingsvermogen van 0,9kW)

Er kan natuurlijk ergens gerekend worden met een gelijktijdigheid, maar ergens vermoed ik dat de magnetron en de waterkoker regelmatig tegelijk stroom slurpen. Dan lijkt er weinig ruimt voor de overige apparaten.

Ik heb geen loze leiding liggen, dus een extra groep leggen is wat werk, maar als het nodig is dan liever voor het plaatsen van de keuken.

Zijn er richtlijnen hoe om te gaan met dit soort situaties? Ik neem aan dat niet elke keuken op goed geluk wordt aangesloten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:13
het is een beetje afhankelijk van de indeling van de keuken.
het liefst een groep boven je werkblad en dus niet boven de wasbak. (eigenlijk de algemene groep)
voor de losse appartuur denk aan frituurpan/waterkoker/koffie apparaat samen met de verlichting.
en dan de combinmagnetron op een losse groep echter hierbij gaat het om een zware van 2500 watt bijv,

als het kan zou ik wel een extra groep aanleggen. voor bijv losse apparaten.
dan kan de mangtron bij de algemene groep. omdat je die dan weer ontlast.
(eigenlijk een beetje wat @Meester_J zegt. beter goed gejat dan slcht verzonnen)

optie b is 2 extra groepen. 1 voor de combimangtron 1 voor de losse appatuur.
en 1 groep algemeen bestaande dus. maar dat is meer wat overdreven.
tenzij je echt veel doet in keuken.

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 17-10-2022 17:46 ]

Pagina: 1