Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blombom
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-04 14:59
Ik zoek een?
Omdat (waarschijnlijk) mijn huidige moederbord (Asus Rampage V Extreme) is overleden ben ik op zoek naar een nieuw, vergelijkbaar, moederbord. De pc blijft zichzelf opstarten en afsluiten zonder dat er beeld komt. Het ligt niet aan het RAM geheugen (getest met nieuwe sticks). Het flashen van de BIOS met een USB en het aanpassen van de voltage wil ik nog proberen maar voor het geval dit niet lukt alvast deze vraag. Omdat ik tegenwoordig niet veel gebruik maak van de PC ben ik niet op zoek naar een gloednieuw overkill moederbord met een nieuwe generatie CPU. De CPU die erop zit is een Intel Core i7 5930k die op een 2011-3 socket moet. Het liefste een nieuw product (of zo goed als nieuw indien nieuw niet mogelijk is).

Wat is je budget?
Ik heb heel internet afgespeurd om een vergelijkbaar X99 moederbord te vinden maar ik zie niet veel. Als het alleen een moederbord betreft zal het budget +- €200-250 (nieuw moederbord) zijn. Mocht er een mooie deal zijn waarbij een moederbord icm een CPU (met vergelijkbare prestaties) dan mogen de kosten wat meer zijn uiteraard.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua merk maakt het niet zoveel uit als het maar een betrouwbaar product is. Hierdoor zal je al snel richting een Asus gaan denk ik.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De computer zelf is al wat ouder (2016) maar bestaat uit een i7 5930k, ddr 4 32gb (4x8) met een GTX 980ti. Deze producten wil ik ook weer gebruiken op het nieuwe moederbord om niet teveel in de kosten te lopen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-09 22:14
2011-3 bordjes zijn helaas niet heel erg goedkoop. Mijn advies is om de i7-5930k verkopen en een setje i5-12400f + mobo of r5 5600(x) + mobo terugkopen. Met de AMD versie blijf je onder de 300 euro, met de Intel variant zit je er mogelijk iets boven.

Ik zou als ik jou was even kijken welke ram je specifiek hebt. Dan kun je kijken naar comptabiliteit.

Heb je trouwens al getest met een andere voeding?

[ Voor 7% gewijzigd door lamaa1 op 17-10-2022 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:13

Audione0

Strijdt der titanen

Is er nog een bepaalde reden dat het een rampage of vergelijkbaar moet zijn?

Anders worden er op v&a nog wat goede x99 mainboars aangeboden

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
Audione0 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:05:

Anders worden er op v&a nog wat goede x99 mainboars aangeboden
Voor veel teveel geld. Daar haal je bijna een i3-12100F met nieuw moederbord voor die een 5930 out performed.

Welk RAM heeft @blombom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:13

Audione0

Strijdt der titanen

Dit zal indd, echter gaat het er mij meer om dat de topic starter wellicht goed wilt overclocken gezien het type board wat hij wilt en daarvoor niet heel zijn setup wilt veranderen? Vandaar ook mijn vraag wat de reden is dat hij persee een rampage of vergelijkbaar wilt?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blombom
Goedemorgen allemaal,

Allereerst dank voor de berichten en mijn excuses voor de late reactie (gevalletje Murphy's law, na mijn PC heeft ook mijn telefoon het begeven dus dit moest vervangen worden).

@lamaa1 en @Uszka Uit mijn hoofd zit er 4x "G.Skill Aegis 8GB DDR4 2400MHz" in. Het testen met een andere voeding heb ik nog niet geprobeerd, dit zal ik zsm proberen. Alvast bedankt voor de aanbevelingen wat betreft het vervangen van de cpu, dit zal ik zeker in gedachte houden!

@Audione0 Het hoeft niet perse een Rampage te zijn zolang de bestaande setup er maar op kan (vandaar X99). Ik heb momenteel geen interesse in overclocken.

Voor een X99 via V&A heb ik ook kort gekeken maar een deel daarvan is defect of niet passend binnen hetgeen dat ik zoek.

Vanavond en dit weekend wil ik eea nog proberen te testen en anders ben ik bang dat het toch vervangen wordt.

Nogmaals dank voor de berichten en voorstellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je niet terugdeinst van vage merken dan zie je op sites als AliExpress vaak nog X99s voorbij komen die betaalbaar zijn (ikz ie er nu wat staan voor sub 90 euro).

Ik weet niet of ik snel die keuze zou maken, maar het is wel een betaalbare manier om in elk geval je systeem weer werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blombom
Dit weekend ga ik de setup testen met een nieuwe voeding. Mocht dit niet het probleem zijn (wat ik al betwijfel) zal het toch een nieuw moederbord en nieuwe CPU worden.

Om het toch nog een soort budget te houden heb ik gekozen voor de volgende onderdelen:

Moederbord van Gigabyte B660 DS3H DDR4 (ATX) https://tweakers.net/pricewatch/1789502/gigabyte-b660-ds3h-ddr4/specificaties/ = €119

CPU van Intel i3-12100f: https://tweakers.net/pricewatch/1779402/intel-core-i3-12100f-boxed/specificaties/ = €145

Gezamenlijke kosten €264
(waarbij de nieuwe CPU in theorie ook een betere prestatie levert dan de huidige CPU).
Pagina: 1