Continue lekkende inbouwset regendouche

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Z'n 3 jaar geleden hebben wij een nieuwe badkamer laten plaatsen. In deze badkamer is een inbouw regendouche set verwerkt van HansGrohe.

Om precies te zijn de HansGrohe Raindance Select S (Of Shower Select S), in ieder geval zoals onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABHXJBEmECKtW4fkSgF1QhFuvD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/guzZgkJBGsUIOUHxtOGyfxMs.png?f=user_large

Helaas lopen wij tegen het probleem aan dat de handdouche blijft lekken. Zelfs na 3 weken vakantie is het nog steeds nat onder de handdouche en blijven er druppels vallen. Het is niet veel, maar voor de aanslag op de tegels is het funest en er is niet tegenop te poetsen.

Het bedrijf dat de badkamer heeft geplaatst (of hier verantwoordelijk voor is) laat niets meer van zich weten. En een mail naar HansGrohe inzake garantie stuurde mij terug naar de installateur.

Zoals een beetje tweaker ben ik zelf eens aan de slag gegaan door eerst het systeem eens helemaal uit elkaar te halen en een nachtje in azijn te weken (zonder rubbers uiteraard). Dus het inbouwdeel van de iBox heb ik in mijn handen gehad en deze heeft een goede nacht in een azijnbad gelegen. Fijn alles terugbouwen en het handdeel blijft lekken. Het komt ook echt uit de leiding zelf, want zelfs met de handdouche verwijderd (waar altijd wat water in blijft staan) blijft de muuraansluiting druppelen.

Mijn inziens zou er niet dusdanig veel water in het korte stukje leiding tussen iBox en muuraansluiting (ongeveer 1meter) dat het 3 weken blijft lekken.

Voordat ik weer moeite ga doen richting installateur, hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 16:06

Glewellyn

is er ook weer.

Weet je zeker dat de kraan (iBox) wel sluit? Klinkt alsof er altijd een beetje water door de kraan heen sijpelt en dat hij dus altijd een klein beetje blijft lopen.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:13

Kheos

FP ProMod
BlueKeenan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:59:
Z'n 3 jaar geleden hebben wij een nieuwe badkamer laten plaatsen. In deze badkamer is een inbouw regendouche set verwerkt van HansGrohe.

Om precies te zijn de HansGrohe Raindance Select S (Of Shower Select S), in ieder geval zoals onderstaande afbeelding:

[Afbeelding]

Helaas lopen wij tegen het probleem aan dat de handdouche blijft lekken. Zelfs na 3 weken vakantie is het nog steeds nat onder de handdouche en blijven er druppels vallen. Het is niet veel, maar voor de aanslag op de tegels is het funest en er is niet tegenop te poetsen.

Het bedrijf dat de badkamer heeft geplaatst (of hier verantwoordelijk voor is) laat niets meer van zich weten. En een mail naar HansGrohe inzake garantie stuurde mij terug naar de installateur.

Zoals een beetje tweaker ben ik zelf eens aan de slag gegaan door eerst het systeem eens helemaal uit elkaar te halen en een nachtje in azijn te weken (zonder rubbers uiteraard). Dus het inbouwdeel van de iBox heb ik in mijn handen gehad en deze heeft een goede nacht in een azijnbad gelegen. Fijn alles terugbouwen en het handdeel blijft lekken. Het komt ook echt uit de leiding zelf, want zelfs met de handdouche verwijderd (waar altijd wat water in blijft staan) blijft de muuraansluiting druppelen.

Mijn inziens zou er niet dusdanig veel water in het korte stukje leiding tussen iBox en muuraansluiting (ongeveer 1meter) dat het 3 weken blijft lekken.

Voordat ik weer moeite ga doen richting installateur, hebben jullie nog tips?
staat je selectiedraaiknop (dus regendouchte of handdouche) wel precies goed?
Bij onze moet die echt precies goed staan: een paar graden naar links of rechts en er vallen druppels uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
Glewellyn schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:11:
Weet je zeker dat de kraan (iBox) wel sluit? Klinkt alsof er altijd een beetje water door de kraan heen sijpelt en dat hij dus altijd een klein beetje blijft lopen.
Enig idee hoe ik dat goed kan controleren dan? Of wat ik daar aan kan aanpassen?
Kheos schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:16:
[...]

staat je selectiedraaiknop (dus regendouchte of handdouche) wel precies goed?
Bij onze moet die echt precies goed staan: een paar graden naar links of rechts en er vallen druppels uit.
Het is geen selectiedraaiknop, het zijn 2 drukknoppen die individueel te gebruiken zijn. Dus op de afbeelding heb je 2 knoppen bovenin, dat zijn drukknoppen en de draaiknop daaronder is de temperatuur instelling.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueKeenan op 17-10-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:13

Kheos

FP ProMod
BlueKeenan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Enig idee hoe ik dat goed kan controleren dan? Of wat ik daar aan kan aanpassen?

[...]

Het is geen selectiedraaiknop, het zijn 2 drukknoppen die individueel te gebruiken zijn.
aaah, nu zie ik het. de temperatuur is de draaiknop 8)7 :$ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:53
BlueKeenan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

[...]

Het is geen selectiedraaiknop, het zijn 2 drukknoppen die individueel te gebruiken zijn. Dus op de afbeelding heb je 2 knoppen bovenin, dat zijn drukknoppen en de draaiknop daaronder is de temperatuur instelling.
Je gaat toch even dat volledig rond gedeelte eraf moeten halen (hetgeen op de ibox zit).
Daar gaat het probleem vandaan komen.
Vermoed dat je daar met dat koppelstuk dat erin zit, het nog wat kan regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:19
mijn douche bleef ook de hele tijd druppelen ....
ik heb nu een nieuwe douchethermostaat gehaald, deze heb ik net geïnstalleerd. kijken of dat helpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:07
Wij hebben ook zo'n set, maar dan met 2 draaiknoppen (1 voor temperatuur, 1 voor douche/bad). Daar moet ook de stand precies goed staan om lekken te voorkomen. Ik denk dat het te stellen is, maar de handleiding is erg onduidelijk daarover.. Ik lees dus even mee.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
BlueKeenan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:59:
Het bedrijf dat de badkamer heeft geplaatst (of hier verantwoordelijk voor is) laat niets meer van zich weten.
Kun je hier iets dieper op ingaan? Hoe heb je ze benaderd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:30
Dikke kans dat door kalkaanslag of gruis de klep (valve) niet goed afsluit.
Kalk kan ook schade toebrengen aan het afdicht oppervlak.

Enige opties die ik zie is de klep eruit halen en ontkalken/schoonmaken of de klep vervangen.
Ontkalken zou ik doen met citroenzuur ontkalker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqfAuzzeZOwR9J_xNh9na6Y3myA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oH0hqEJyPHzUQaMHII0wpoxW.jpg?f=fotoalbum_large

De klep is los te koop, waarschijnlijk ook gewoon in nederland.
(Let op, ik heb niet het juiste type opgezocht)
https://www.megabad.com/h...=psm&utm_source=kelkoo_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-04 19:32
Wij hebben dit systeem ook sinds 2014 en het is gelukkig altijd lekvrij geweest. Lekken hoort dus zeker niet.

Zoals eerder gemeld lekt je kraan gewoon. Ik zou de rubbers ook in de azijn weken. Ze zijn nu toch al slecht, als het niet werkt, de binnenwerkjes vervangen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:16

paQ

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:48:
Wij hebben ook zo'n set, maar dan met 2 draaiknoppen (1 voor temperatuur, 1 voor douche/bad). Daar moet ook de stand precies goed staan om lekken te voorkomen. Ik denk dat het te stellen is, maar de handleiding is erg onduidelijk daarover.. Ik lees dus even mee.
Bij deze set is de drukschakelaar de 'kraan'. type aan uit

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:30
Azijn tast kunststoffen en rubbers aan, dus dit zeker niet gebruiken.
Azijn heeft langere tijd nodig om de kalk op te lossen, waardoor de kunststoffen en rubbers langer in de azijn liggen.

Gebruik citroenzuur, dit ontkalkt sneller, en tast kunststof en rubbers niet aan.
Het is gewoon te koop in de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
Real schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:14:
[...]

Kun je hier iets dieper op ingaan? Hoe heb je ze benaderd?
Ja meerdere malen en met meerdere geschillen. Ik ben ook wel van plan hier wederom werk van te maken, maar na 3 jaar continu ellende is de zin om hier nog energie in te steken zeer klein.

Uiteindelijk zelfs in gebreke gesteld middels een aangetekende brief.
FRANQ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:08:
Dikke kans dat door kalkaanslag of gruis de klep (valve) niet goed afsluit.
Kalk kan ook schade toebrengen aan het afdicht oppervlak.

Enige opties die ik zie is de klep eruit halen en ontkalken/schoonmaken of de klep vervangen.
Ontkalken zou ik doen met citroenzuur ontkalker.

[Afbeelding]

De klep is los te koop, waarschijnlijk ook gewoon in nederland.
(Let op, ik heb niet het juiste type opgezocht)
https://www.megabad.com/h...=psm&utm_source=kelkoo_nl
Ik wist niet dat de kleppen los te vervangen waren. Ik ga wederom eens een poging wagen om het blok eruit te halen en in citroenzuur te gaan weken.

Dank voor de tips, zal dit weekend eens aan de slag gaan en mijn ervaring delen.
Pagina: 1