Modem/router oude provider werkt met nieuwe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:21
Ik ben overgestapt van BE naar Youfone.
Van Youfone heb ik een installatiepakket gekregen en de modem/router is hetzelfde type als de oude, Experia Box v10.
Als het goed is ben ik vandaag over, maar ik heb de nieuwe Box nog niet aangesloten en ik heb wel verbinding.
Kan het kloppen dat dit gewoon werkt? Of zal ik later vandaag, of morgen, of zo, toch plots de verbinding kwijt raken?

Ompluggen is niet zo'n probleem, maar op zich is het wel handig dat alles wat ermee verbonden is niet opnieuw hoef in te stellen. Ik was al van plan om anders de Box hetzelfde gebruikersnaam en wachtwoord te geven als de oude, maar als de oude gewoon werkt, is dat natuurlijk veel makkelijker.

Dus de vraag; kan de Experia Box v10 van BE gewoon werken met de Youfone verbinding of moet ik toch de Experia Box v10 van Youfone aansluiten?

Beste antwoord (via Truus01 op 17-10-2022 16:40)

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:29
Dit kan ook het geval zijn als beide providers gebruik maken van hetzelfde onderliggende netwerk.

Ik heb hetzelfde gehad toen ik overstapte. Zowel m'n oude als nieuwe provider gebruikte het KPN netwerk. De Fritzbox van de oude provider schakelde zonder problemen over. Wel met een hogere snelheid...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:50

Plainside

I browse when I'm at work

Denk dat nu nog het signaal van BE erop draait, wanneer het contract Youfone ingaat zal je de router hoogstwaarschijnlijk uit moeten wisselen om internet, tv en eventueel de telefoon werkend te krijgen.
Vaak werken verschillende partijen met verschillende VLANs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:27
Meestal moet je de oude router terugsturen naar de oude provider als het contract afgelopen is.

Als het al blijft werken dan je krijgt toch problemen met support als er een issue is.
Tevens zal dat oude modem niet van firmware updates voorzien worden.

Kortom een heel slecht idee.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:54
Als het precies hetzelfde type is, kun je dan niet de settings exporteren en daarna importeren op de nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:59

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Bij kabelboer Ziggo moet het MAC-adres van het modem in hun systeem staan om de verbinding werkend te krijgen. Ik weet niet hoe dit bij BE zit. Als je surft naar https://www.whatismyisp.com/ dan moet je daar je huidige provider kunnen zien en zie je dus op welke verbinding je internet actief is.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:29
Dit kan ook het geval zijn als beide providers gebruik maken van hetzelfde onderliggende netwerk.

Ik heb hetzelfde gehad toen ik overstapte. Zowel m'n oude als nieuwe provider gebruikte het KPN netwerk. De Fritzbox van de oude provider schakelde zonder problemen over. Wel met een hogere snelheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Plainside schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:43:
Denk dat nu nog het signaal van BE erop draait, wanneer het contract Youfone ingaat zal je de router hoogstwaarschijnlijk uit moeten wisselen om internet, tv en eventueel de telefoon werkend te krijgen.
Vaak werken verschillende partijen met verschillende VLANs.
Zoiets dacht ik dus ook, maar het werkt nog steeds, terwijl ik bericht heb dat het contract van Youfone is ingegaan. Ik heb een mail met "Je aansluiting is actief!".
Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik meen (van voorgaande keren, maar toen was de nieuwe router ook echt een andere) dat de provider (af en toe?) de router pingt en dat die iets teruggeeft wat uniek is voor de router. Dat daarom eigenlijk de oude router niet zou werken.
Ben(V) schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:17:
Meestal moet je de oude router terugsturen naar de oude provider als het contract afgelopen is.

Als het al blijft werken dan je krijgt toch problemen met support als er een issue is.
Tevens zal dat oude modem niet van firmware updates voorzien worden.

Kortom een heel slecht idee.
Is exact dezelfde router. Alleen ander MAC-adres en zo (verder geen verstand van).
Als dit zou blijft werken, kan ik ook de nieuwe juist naar BE sturen.
hcQd schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:22:
Als het precies hetzelfde type is, kun je dan niet de settings exporteren en daarna importeren op de nieuwe?
Ehhh... Dat lijkt me lastig.
Ik vond het al heel wat dat ik verzonnen had, dat ik denk dat ik de netwerknaam/gebruikersnaam wel weet te vinden en die te veranderen naar de oude (en het wachtwoord).
Techno Overlord schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:26:
Bij kabelboer Ziggo moet het MAC-adres van het modem in hun systeem staan om de verbinding werkend te krijgen. Ik weet niet hoe dit bij BE zit. Als je surft naar https://www.whatismyisp.com/ dan moet je daar je huidige provider kunnen zien en zie je dus op welke verbinding je internet actief is.
KPN CM
Maar zowel BE als Youfone maken gebruik van KPN (lijkt me).
KNed schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:36:

Aha, dus toch. Dan denk ik dat ik het zo voorlopig laat. Ik merk het morgen of zo vanzelf wel als het niet plots niet meer werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:27
Alleen om een heel klein beetje configuratie niet te hoeven doen lijkt je dit een vrij onzinnige actie.

Heel waarschijnlijk is er in de administratie van de provider wel ergens het serienummer opgeslagen en als jij dan ooit support nodig hebt is het eerste wat ze zeggen "sluit u aub even het door ons geleverde modem aan" voor we er na kijken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ben(V) schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:39:
Alleen om een heel klein beetje configuratie niet te hoeven doen lijkt je dit een vrij onzinnige actie.

Heel waarschijnlijk is er in de administratie van de provider wel ergens het serienummer opgeslagen en als jij dan ooit support nodig hebt is het eerste wat ze zeggen "sluit u aub even het door ons geleverde modem aan" voor we er na kijken.
Bedankt voor deze constructieve reactie. Exact het antwoord op mijn vraag.
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:45
Kan ook dat er andere firmwares op de modems staan. Dus dan is het misschien wel hetzelfde apparaat, maar heeft de één een BE-specifieke firmware, en de ander een Youfone-firmware. Kortom, vragen om problemen.

Om dezelfde reden zou ik ook niet de settings exporteren en dan in het nieuwe modem importeren zoals @hcQd voorstelt. Je weet niet of BE en Youfone hun modems net anders hebben afgesteld qua instellingen, dus je loopt dan het risico dat je per ongeluk (verborgen) settings van BE importeert in het Youfone-modem.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij mij was het net zo. Modem van KPN werd bij het overzetten gereset en kreeg een nieuwe verbinding met YouFone, waar ik naar toe ging. Mijn verbinding bleef dus. Beiden maken gebruik van hetzelfde onderliggende netwerk. YouFone is niks anders dan een virtuele provider die gebruik maakt van het KPN netwerk, net zoals Simyo en nog een aantal providers dat doen. Niks mis met het KPN netwerk voor zover ik weet.

Toch heb ik het modem omgeruild. De KPN software op het modem werkt echt baggertraag (klikken op een icoontje, koffie drinken en dan kijken of de pagina geladen is). Met het YouFone modem heb ik die ervaring niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:44

Zorian

What the fox?

Truus01 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

Bedankt voor deze constructieve reactie. Exact het antwoord op mijn vraag.
|:(
Al zou het werken, het is dom om te doen. Zoals reeds gezegd wenst de oude provider hun modem terug. Deze is vrijwel zeker op basis van MAC/serienummer op je naam gezet dus als je slim denkt te zijn door de nieuwe op te sturen zullen ze wel zeggen van "kom maar door met de juiste, dit is hem niet". Doe gewoon niet zo moeilijk, stel even in wat er ingesteld moet worden op het nieuwe modem en stuur de oude terug. Dat kost minder tijd en moeite dan hier nog meer reacties typen. De settings zijn niet heel moeilijk te vinden, er zijn immers niet eens zo denderend veel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Truus01 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:40:
[...]

Zoiets dacht ik dus ook, maar het werkt nog steeds, terwijl ik bericht heb dat het contract van Youfone is ingegaan. Ik heb een mail met "Je aansluiting is actief!".
Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik meen (van voorgaande keren, maar toen was de nieuwe router ook echt een andere) dat de provider (af en toe?) de router pingt en dat die iets teruggeeft wat uniek is voor de router. Dat daarom eigenlijk de oude router niet zou werken.
Je kunt even op watismijnip.nl checken van wie je een IP-adres hebt gekregen, dan weet je zeker wat er aan de hand is.

Ze willen nog wel eens het MAC-adres checken, zoals hierboven is aangegeven.
Geen idee of je in de praktijk in de knoop komt als je een modem van Youfone naar BE stuurt (zij krijgen iets dat ze niet verwachten), en dan ooit moet troubleshooten met Youfone omdat je hun modem niet aan kunt sluiten (dat heb je immers aan een derde partij gegeven waarmee Youfone geen overeenkomst heeft, dus je had het net zo goed in de prullenbak kunnen gooien). Het kan nog zijn dat een eventueel wachtwoord voor remote beheer niet matcht, daarmee zouden ze het ook nog kunnen merken.

Verder wel bijzonder hoe hard mensen uit de hoek komen hier, bijna emotioneel om iemand die uit principe benieuwd is of hij moeite moet steken in een modemwissel ;( Alsof we zelf nooit net iets te veel moeite hebben gestoken in een projectje met weinig praktisch nut.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
marcieking schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:01:
[...]

Je kunt even op watismijnip.nl checken van wie je een IP-adres hebt gekregen, dan weet je zeker wat er aan de hand is.

Ze willen nog wel eens het MAC-adres checken, zoals hierboven is aangegeven. Geen idee of je in de praktijk in de knoop komt als je een modem van Youfone naar BE stuurt (zij krijgen iets dat ze niet verwachten), en dan ooit moet troubleshooten met Youfone omdat je hun modem niet aan kunt sluiten (dat heb je immers aan een derde partij gegeven waarmee Youfone geen overeenkomst heeft, dus je het het net zo goed in de prullenbak kunnen gooien). Het kan nog zijn dat een eventueel wachtwoord voor remote beheer niet matcht, daarmee zouden ze het ook nog kunnen merken.

Verder wel bijzonder hoe hard mensen uit de hoek komen hier, bijna emotioneel om iemand die uit principe benieuwd is of hij moeite moet steken in een modemwissel ;( Alsof we zelf nooit net iets te veel moeite hebben gestoken in een projectje met weinig praktisch nut.
Die watismijnip.nl geeft ook weer kpn.net. Volgens mij gebruiken zowel Budget als Youfone dat beiden en werkt het daarom. (Overigens gebruikte ik telkens BE, maar dat is natuurlijk de energie tak en bedoel ik Budget Thuis.)

Dat remote beheer is nog wel een goede.

Het werkt nog steeds, dus blijkbaar kan het wel. Ik denk wel dat ik er later even wat tijd in stop om toch de andere modem aan te sluiten. Voor nu laat ik het zo, aangezien het werkt.
Oh en ik heb de vraag nu ook bij Youfone uitstaan. Misschien zeggen die wel 'stuur ons ef dat MAC-adres and you're good to go'. Denk ook niet dat Budget (althans, het bedrijf wat de retouren doet) zo ver zal kijken. 'Oh, een Experia Box v10, check.'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je er tegenop kijkt om offline te gaan: je kunt het nieuwe modem ook instellen zonder internetverbinding te hebben. Het enige wat je dan niet kunt doen is dingen online testen.

Zo heb ik alle DHCP en wifi instellen al gedaan voordat het nieuwe modem z'n verbinding kreeg. Het scheelt je downtime, die is zo ongeveer 30 seconden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Toch de boel maar omgewisseld.
Deels omdat ik een mooie retourdoos van Budget heb gekregen.
(Groten)Deels omdat ik op een forum waar een vlaggetje op basis van IP-adres de Duitse vlag was...
En ik had nu even tijd en zin.

Het meeste tijd kostte het verbinden van de modem met het internet zelf.
De meeste moeite zat erin om een nieuw wachtwoord te verzinnen voor de admin-functie om de instellingen aan te kunnen passen. 10-x karakters, minimaal 1 hoofdletter, minimaal 1 klein letter, minimaal een cijfer, minimaal een speciaal teken en niet de gebruikersnaam (dus admin) erin. Je kent het wel...

Hoe dan ook, iets weten te verzinnen, daarna de netwerknaam en het wachtwoord verandert naar het van die oude. Gelijk even de boel op een ander kanaal gezet en klaar.
Mobiel en al het andere draadloze had direct weer verbinding. Fijn dat dat in ieder geval werkte, want dat had ik ook nog niet eerder geprobeerd.

Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Potverdorie! Nu heb ik toch nog steeds die Duitse vlag...
Pagina: 1