Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch-guy
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-05 11:08
Hoi Tweakers,

Mijn vraag
Ik heb een macbook pro m1 max 16" van mijn werk. Als ik thuiswerk wil ik deze graag aansluiten op het scherm wat ik bij mijn vaste computer gebruik(samsung odyssey g9 neo). Op dit scherm zit 1 DP poort en 2 HDMI poorten. De DP poort zit aangesloten op mijn desktop zodat ik hogere refresh-rates etc kan gebruiken.

Als de samsung odyssey g9 neo 2 DP poorten had gehad zou ik dit probleem niet hebben. 1 voor mijn vaste desktop en 1 voor mijn laptop. Of als de laptop HDMI 2.1 zou ondersteunen. Helaas is geen van beiden het geval.

Wat ik idealiter zou willen is mijn macbook via een usb-c kabel aansluiten op een hub/adapter/dock die ik via HDMI kan aansluiten op mijn scherm. Hierbij is 60hz of 50hz (of wat minder) prima, maar wel de volledige resolutie (5120x1440), HDR zou mooi zijn maar is zeker een 'nice to have'

Als bonus zou het mooi zijn als ik mijn laptop ook kan opladen via deze hub/adapter/dock/oplossing (hoeft niet volle wattage)

Relevante software en hardware die ik gebruik
- macbook pro m1 max 16" uit 2021
- samsung odyssey g9 neo

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- De laptop direct via HDMI kabel aansluiten
> slechts beperkte resolutie te kiezen die heel ver afwijkt van de gewenste.

- De laptop via usb-c naar HDMI aansluiten (kabel) deze kabel is bedoeld voor 4K
> meer resoluties beschikbaar, maar ook deze wijken af van de gewenste.

Op internet wat rond gezocht en daar zie ik deze vraag vaker voorbij komen.
Daar werd een utility aanbevolen SwitchResX.

- De laptop via usb-c naar HDMI aansluiten (kabel) en SwitchResX.
> kreeg ik niet aan de praat, of iig niet in de resolutie die ik wil.

edit:
- via de option knop op scaled gedrukt en dit had helaas geen zin.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenzaah
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-05 09:28
Heb je al een keer geprobeerd om via het Displays menu alle resoluties op te vragen door de Option-knop in te drukken tijdens het klikken op scaled?
In Display Settings, select the external display in the sidebar, then press and hold the Option key while you click Scaled to see additional resolutions.
https://support.apple.com/en-au/HT201177

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch-guy
Jenzaah schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:06:
Heb je al een keer geprobeerd om via het Displays menu alle resoluties op te vragen door de Option-knop in te drukken tijdens het klikken op scaled?

[...]

https://support.apple.com/en-au/HT201177
Vergeten te vertellen zal het toevoegen aan mijn vraag.
(ja dat heb ik inderdaad al geprobeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitByBit
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-05 20:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-03 14:28
En een DP splitter? Dan kan je beide systemen aan dezelfde poort hangen en de max revolutie pakken.

Zoiets als deze ? Delock DisplayPort 2 - 1 Switch bidirectional 4K 60 Hz
https://tweakers.net/pric...l-4k-60-hz/specificaties/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch-guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch-guy
double_V schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:29:
En een DP splitter? Dan kan je beide systemen aan dezelfde poort hangen en de max revolutie pakken.

Zoiets als deze ? Delock DisplayPort 2 - 1 Switch bidirectional 4K 60 Hz
https://tweakers.net/pric...l-4k-60-hz/specificaties/
Hier heb ik ook over na zitten denken, maar vind het erg onhandig dat ik die inputs telkens moet aanpassen.
de monitor detecteerd als er input over hdmi of dp komt en schakelt dan uit zich zelf. Daar wil ik graag gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-03 14:28
dutch-guy schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:22:
[...]

Hier heb ik ook over na zitten denken, maar vind het erg onhandig dat ik die inputs telkens moet aanpassen.
de monitor detecteerd als er input over hdmi of dp komt en schakelt dan uit zich zelf. Daar wil ik graag gebruik van maken.
Daar heb je dan juist geen last van?
Voor de monitor komt het signaal dan altijd over de DP, dus geen instellingen veranderen.En het systeem wat het beeldscherm aanstuurt, bepaalt de instellingen.
Alleen niet tegelijk laptop en pc gebruiken, maar dat doe je in de andere opstelling toch al niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch-guy
double_V schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:39:
[...]

Daar heb je dan juist geen last van?
Voor de monitor komt het signaal dan altijd over de DP, dus geen instellingen veranderen.En het systeem wat het beeldscherm aanstuurt, bepaalt de instellingen.
Alleen niet tegelijk laptop en pc gebruiken, maar dat doe je in de andere opstelling toch al niet
Op die "switches" moet je toch altijd middels een knop of afstandbediening schakelen tussen welke input je wil gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenzaah
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-05 09:28
Eventueel een actieve displayport naar hdmi 2.1 adapter?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dutch-guy
Ik heb gister deze kabel besteld (https://www.amazon.nl/-/e...91RA&ref_=chk_typ_imgToDp) hdmi 2.1 naar usb-c. Deze geeft het gewenste resultaat. 5120x1440p soms gaat de wake-up niet egt lekker maar in de basis is dit wel wat ik zocht.

De andere hdmi naar usb-c kabel die ik in mijn vraag beschreef zal blijkbaar toch afwijken (ik vermoed hdmi2.0 naar usb-c) er staat niks op die kabel dus had dit ook niet kunnen weten.

Hoe dan ook probleem opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinsoku
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-04 08:55
Als je echt op zoek bent naar een Docking kan je ook kijken naar de docking solution van Dell zoals de D6000 of de WD19, deze heb ik allebei op werk in gebruik en werken voor mij met mijn mac prima laden ook je mac op via USB-C:

uitvoering: Dell D6000 Universeel Dockingstation
uitvoering: Dell WD19TBS-180W

(eigen preference maar mocht je een van deze 2 kiezen zou ik persoonlijk voor de D6000 gaan)

Je kan ook nog kijken naar de oplossing van Belkin:

uitvoering: Belkin Thunderbolt 3 Dock Pro

Let me know of je hier wat aan hebt je hebt nu een kabel besteld maar het leek mij dat je meer opzoek was naar een docking. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutch-guy
Jinsoku schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:22:
Als je echt op zoek bent naar een Docking kan je ook kijken naar de docking solution van Dell zoals de D6000 of de WD19, deze heb ik allebei op werk in gebruik en werken voor mij met mijn mac prima laden ook je mac op via USB-C:

uitvoering: Dell WD19TBS-180W

(eigen preference maar mocht je een van deze 2 kiezen zou ik persoonlijk voor de D6000 gaan)

Je kan ook nog kijken naar de oplossing van Belkin:

uitvoering: Belkin Thunderbolt 3 Dock Pro

Let me know of je hier wat aan hebt je hebt nu een kabel besteld maar het leek mij dat je meer opzoek was naar een docking. :)
Thnx :) ik ben een beetje besluiteloos op het moment. De hdmi2.1 usbc kabel werkt dus ipc is het probleem opgelost. Een nice to have zou charging zijn. dan kom je direct bij een docking oplossing uit. uit wat onderzoek zou ik nu twijfelen tussen de caldigit ts4 of kensington sd5700t. Maar ik vind de caldigit eigenlijk te prijzig en de enige review ervan op tweakers is bepaald niet mals over een vergelijkbare setup. de kensington heeft overigens geen reviews dus wellicht is de vergelijking niet helemaal eerlijk.

Door mijn resolutie heb ik een docking nodig die tb4 ondersteunt en zo kwam ik tot die 2. Mijn voorkeur zou nu uitgaan naar de kensington.

Ik vind vooral de prijs een struikelblok voor naar mijn mening een 'nice to have' aanvulling op mijn werkplek. hij wordt weliswaar door mijn werkgever gefinancierd maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:46
Jinsoku schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:22:

De D6000 is een DisplayLink dock dus je raakt alle hardwaregpuversnelling kwijt want hij gebruikt "de GPU in het dock". Daarnaast gaat ie tot max 60 Hz volgens reviews hier, lijkt me ook niet helemaal gewenst.

Een fatsoenlijke TB3/TB4 dock is het meest flexibel maar die kosten inderdaad aardig wat. Voordeel is wel dat je er ook meerdere schermen op kan aansluiten tzt als je dat wil - met USB-c-docks op zich gaat dat niet omdat MacOS dan alleen kan spiegelen ipv uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinsoku
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-04 08:55
dutch-guy schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:39:
[...]

Thnx :) ik ben een beetje besluiteloos op het moment. De hdmi2.1 usbc kabel werkt dus ipc is het probleem opgelost. Een nice to have zou charging zijn. dan kom je direct bij een docking oplossing uit. uit wat onderzoek zou ik nu twijfelen tussen de caldigit ts4 of kensington sd5700t. Maar ik vind de caldigit eigenlijk te prijzig en de enige review ervan op tweakers is bepaald niet mals over een vergelijkbare setup. de kensington heeft overigens geen reviews dus wellicht is de vergelijking niet helemaal eerlijk.

Door mijn resolutie heb ik een docking nodig die tb4 ondersteunt en zo kwam ik tot die 2. Mijn voorkeur zou nu uitgaan naar de kensington.

Ik vind vooral de prijs een struikelblok voor naar mijn mening een 'nice to have' aanvulling op mijn werkplek. hij wordt weliswaar door mijn werkgever gefinancierd maar toch.
Ik snap het het is ook niet een makkelijk besluit, ik zou als ik jou was gewoon even aankijken of je echt een docking nodig hebt dan. Fijne is wel dat je hem aansluit en alles is in een keer aangesloten mocht je ook een losse muis en toetsenbord hebben die je aansluit op de dock.

Succes met de zoektocht!
Pagina: 1