Achteraf een droogloopmat in pvc met egaline maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-01 17:31
Sinds kort hebben wij een PVC vloer (op egaline).

Echter zijn wij vergeten bij het leggen aan te geven dat wij een droogloopmat zouden willen. Dit ivm vuil maar ook omdat de deur nu amper boven de vloer uitkomt.

Helaas dus vergeten en ook geen advies gekregen van het bedrijf dat de vloer legde.

De legger geeft aan dat het achteraf in bouwen eigenlijk onbegonnen werk is en dat het nooit netjes gaat worden. Nu weet ik niet of ik echt bij hem moet zijn omdat hij natuurlijk dit werk liever niet doet.

Mijn vraag is dus of het echt zo moeilijk is om er een gat van 90x60cm in te maken?

Het idee dat ik had (zonder enige kennis) is om met een sleuvenfrees/haakse slijper, verticale en horizontale stoken in te snijden en deze blokjes dan vervolgens uit te hakken.
Vervolgens nog vlakker maken met de slijper en nog een keer met egaline uitvlakken. Het hele zaakje hoef niet meer dan 1-2cm diep te zijn.

Denk ik hier te kort door de bocht?

(Volgens de timmerman is het korter maken van de voordeur niet zo eenvoudig omdat de deur een tochtstrip heeft die precies op het onderkant zit)

Beste antwoord (via matty___ op 20-10-2022 10:01)

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-01 21:17
Kun je niet een wat betere mat buiten leggen? Zie er daar al een liggen.

En anders deur inkorten plus Valdorpel.

[ Voor 22% gewijzigd door Knappel op 18-10-2022 07:35 ]

Alle reacties

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:11
Heb je een foto van de situatie? En hoe dik wordt deze mat, 2cm klinkt als best dik.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:52

Rmg

Dus een 1 a 2 uur met de haakse slijper en de sloophamer aan de gang
Egaliseren.
1 tot 3 dagen wachten tot het goed droog is.
Randen afwerken met profiel want pvc gaat brokkelen.
Eventuele beschadigingen herstellen.

Dus inclusief afwerken en opruimen een klus van zeg 5 uur en een aantal dagen doorlooptijd.

Ik snap dat ze daar niet zo'n zin in hebben, denk dat je aan een behoorlijke prijs moet denken..

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-01 20:48
En gewoon een grote mat op maat maken en op de pvc leggen?

Wij hebben bij de voordeur er wel rekening mee gehouden.

Maar bij de achterdeur ligt een mat (die ook echt op pvc kan liggen zonder verkleuring op de pvc etc)
Op maat besteld, dus rondom een kale rubberen strook.

We komen vaak binnen via de achterdeur, dus daar pakt die ook een hoop zooi en water mee. Gaat eigenlijk altijd goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGHUdV2h9lWSdZp9-xVFtuZHoAE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yeulb8yOSsIcQiTzf3BEfCvd.png?f=fotoalbum_large

Dit idee zegmaar.

• matty___
S-te-fan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:27:
En gewoon een grote mat op maat maken en op de pvc leggen?
...

Dit idee zegmaar.
Klopt was het niet zo dat de voordeur op 1 punt (vloer is daar net wat hoger) maar net 1-3mm boven de vloer uitkomt.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:44
matty___ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:29:
[...]

Klopt was het niet zo dat de voordeur op 1 punt (vloer is daar net wat hoger) maar net 1-3mm boven de vloer uitkomt.
is je vloer wel goed vlak gemaakt dan? Want dan zou je zo een "bolling" toch ook in je pvc moeten zien?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• matty___
Rainesh schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:30:
[...]

is je vloer wel goed vlak gemaakt dan? Want dan zou je zo een "bolling" toch ook in je pvc moeten zien?
Ze hebben geschuurd maar niet echt na gemeten denk ik. De zzpers die kwamen leggen doen ook maar wat zonder echt na te denken dan wel communicatie met de klant.

Hij loop tegen de dorpel net een beetje omhoog. Dus niet zo zeer een bolling maar een stijging tegen de rand aan.

• matty___
Rmg schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:27:
Dus een 1 a 2 uur met de haakse slijper en de sloophamer aan de gang
Egaliseren.
1 tot 3 dagen wachten tot het goed droog is.
Randen afwerken met profiel want pvc gaat brokkelen.
Eventuele beschadigingen herstellen.

Dus inclusief afwerken en opruimen een klus van zeg 5 uur en een aantal dagen doorlooptijd.

Ik snap dat ze daar niet zo'n zin in hebben, denk dat je aan een behoorlijke prijs moet denken..
het PVC zou je nog los kunnen maken en netjes snijden maar goed
zeg 8 uur keer 75 euro? zo iets kwa kosten?

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:17
matty___ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:33:
[...]
Ze hebben geschuurd maar niet echt na gemeten denk ik. De zzpers die kwamen leggen doen ook maar wat zonder echt na te denken dan wel communicatie met de klant.

Hij loop tegen de dorpel net een beetje omhoog. Dus niet zo zeer een bolling maar een stijging tegen de rand aan.
Vloeren lopen wel vaker bij randen iets omhoog, zeker in hoeken. Op die plaatsen heeft een vloerdeel aan 1 kant geen gewicht. Als je er op staat zakt het waarschijnlijk weer iets naar beneden?

Persoonlijk heb ik een keer een stuk vloer eruit gehaald om daar een mat in te leggen. Dat ziet er mooi uit, zeker als je een dikke mat hebt van een paar centimeter. Echter wilde ik later een andere mat en dan zit je gelijk vast aan een bepaalde maat. Het is overigens niet moeilijk om dat gat te maken met een multitool. Het weghalen van egaline zou ik niet aan beginnen, wij hadden dat gelukkig ook niet liggen. Dat lijkt me teveel werk en ik vraag me af of je daar voldoende hoogte mee vrijspeelt.

Tegenwoordig heb ik mijn les geleerd en ligt er een subtielere mat op de vloer die netjes is doorgetrokken. Zo kun je nog alle kanten op met je mat en heb je geen gat als je hem weghaalt. Dat voelt voor mij als purist toch wel prettig :+

• matty___
Zenomyscus schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:40:
[...]

Vloeren lopen wel vaker bij randen iets omhoog, zeker in hoeken. Op die plaatsen heeft een vloerdeel aan 1 kant geen gewicht. Als je er op staat zakt het waarschijnlijk weer iets naar beneden?
Hoe moet die naar beneden zakken als er egaline ligt? Het is plak pvc. daar beweegt niets

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:17
@matty___

Ligt er vloerverwarming in?
Dan zou ik niet de slijptol pakken.

• matty___
FRANQ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:54:
@matty___

Ligt er vloerverwarming in?
Dan zou ik niet de slijptol pakken.
We hebben het pvc over een bestaande tegelvloer laten leggen en onder de tegels zit vloerverwarming.
Dus op zich kun je best 2cm naar beneden voordat je in de dekvloer zit.

hoewel ik betwijfel dat die tot aan de voordeur ligt. Waar het om gaat is de gang en daar zit een losse verwarming

[ Voor 14% gewijzigd door matty___ op 17-10-2022 14:01 ]

• matty___
NoepZor schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:24:
Heb je een foto van de situatie? En hoe dik wordt deze mat, 2cm klinkt als best dik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/161wgOyaWHa0w2bGkEwtuKYhIDo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nR99gkozPTfK3wqvjpra7Ha3.jpg?f=user_large

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:17
matty___ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:00:
[...]

We hebben het pvc over een bestaande tegelvloer laten leggen en onder de tegels zit vloerverwarming.
Dus op zich kun je best 2cm naar beneden voordat je in de dekvloer zit.
Top, dat geeft wat speelruimte.

Kon dat niet uit je startpost halen.
Tegenwoordig is er veel plakpvc op een egalinevloer met een dergelijke vloerverwarming eronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HomiROkDFepe8-LIcX5hA6y5FEw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hXxFlpKyZSrTfcqYph81ZCEY.webp?f=user_large

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-01 11:42
Het wordt erg kostbaar om dit te doen...PVC wegsnijden en wegtrekken is het meest makkelijke deel.

Vanaf dat punt moet je door de tegels heen slijpen waarvan de diepte (tegel + lijm) niet 100% bekend is, alsmede hoe diep de vloerverwarming daaronder ligt.
Te diep slijpen betekend problemen met je vloerverwarming. Te ondiep betekend dat de mat mogelijk niet past/aanloopt tegen de deur.

Je zal met hamer en beitel (als je het zelf doet) een zo egaal mogelijk vlak moeten maken en dat uiteindelijk egaliseren om de mat netjes op te leggen nadat je uitgemeten hebt dat het meest ondiepe deel hoog genoeg is voor het plaatsen van je mat.

Dit kost in alle scenario's 'gewoon' veel tijd om te doen, onafhankelijk of jij het doet of een bedrijf.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:11
Als je een niet te dikke mat hebt is het wellicht al wel voldoende om er een strakke rand in te slijpen/snijden en dan t/m tegellaag weg te halen. Dat zou je dan uit kunnen vlakken en er een mat inleggen. Je hebt alleen geen opsluitprofiel tussen je mat en vloer.

De wijzen komen uit het Oosten!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:43
Als de berg niet naar mohammed wil:

Schaaf 1cm à 1,5cm van je deur, plaats een nieuwe dorpel om deze 1 à 1,5cm op te vangen. Zoek een mat van < 1,5cm uit.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:17
matty___ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:42:
[...]

Hoe moet die naar beneden zakken als er egaline ligt? Het is plak pvc. daar beweegt niets
Ah, ik had niet gelezen dat het vastgeplakt zat. Je zou de vloer na egaliseren ook los kunnen leggen, denk aan kliklaminaat. Niet goed gelezen, excuus.

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
PROnline schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:30:

Schaaf 1cm à 1,5cm van je deur, plaats een nieuwe dorpel om deze 1 à 1,5cm op te vangen. Zoek een mat van < 1,5cm uit.
Ik zou inderdaad de oplossing in je deur zoeken. Zeker dat er nu in ene vloerverwarming ligt.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:43
Ik zou over de hele breedte van de hal het vinyl weghalen, toplaag wegslijpen/hakken/egaliseren en daar een mat op maat leggen.

• matty___

Idd plan B. Alleen de deur is ook niet zo makkelijk aan te passen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rit_tb5h_lQaWu90VbJOC3ewI9A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZrP5dncc31fjofGlpZUH1QDQ.jpg?f=user_large

dunnere rubber zoeken als die er zijn maar 1,5cm gaat hier niet zo maar eraf.
Dorpel is van steen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GLBgp8XFMb2KGeek2tWFJ6NWgM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OPaNDPowtT6wwBv77sEhkIng.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door matty___ op 17-10-2022 16:01 ]

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
coinman63 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:15:
Ik zou over de hele breedte van de hal het vinyl weghalen, toplaag wegslijpen/hakken/egaliseren en daar een mat op maat leggen.
Zo zou ik het ook doen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• bilbob
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 20:35

Dat is nog eens een gemakkelijke oplossing !

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:40

MLLL

Palm Treo 650

Zou het ook bij de voordeur zoeken.
Deur aan de onderkant afzagen, stukje van de onderkant van de weldorpel afzagen, wel eerst de rubberen strip eruit trekken, vervolgens het gleufje waar de rubberen strip in zit dieper maken rubberen strip weer terugzetten.

Acties:
  • Beste antwoord

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-01 21:17
Kun je niet een wat betere mat buiten leggen? Zie er daar al een liggen.

En anders deur inkorten plus Valdorpel.

[ Voor 22% gewijzigd door Knappel op 18-10-2022 07:35 ]

• matty___
ik ga met de timmerman kijken of een valdorpel een oplossing zou kunnen zijn. Bedankt voor de tips
Pagina: 1