Hoeveel vermogen versterker bij 500W RMS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie_20000
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13-01 14:41
Hallo, ik ben op zoek naar een subwoofer met versterker alleen ik moet weten waarom ik een versterker nodig heb en met welk vermogen.

Info:
Subwoofer 1000W max vermogen en 500W RMS vermogen.

Mijn vraag is hoeveel vermogen moet de versterker zijn?

De subwoofer en versterker die ik gezien heb zijn:

Subwoofer:
https://www.coolsound.nl/...4ddb616f44f19ce9d8a63cf93

Versterker:
https://www.bol.com/nl/nl...5waHXjZoYhTxoCENAQAvD_BwE

Beste antwoord (via Appie_20000 op 19-10-2022 08:17)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 02:18

M14

Je kunt beter wat te hoog in vermogen gaan zitten dan te laag. Een versterker die tegen zn eind aan loopt maakt net zo goed luidsprekers kapot als veel te veel vermogen.

Je zou ook voor een pa-versterker kunnen kiezen. Die zijn er gebruikt genoeg te koop en hebben vaak genoeg vermogen. Nadeel is dat ze wat meer ruimte in nemen en mogelijk wat geluid maken vanwege een ventilator. Maar die ventilator is te vervangen voor een stiller exemplaar.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-06 07:51
De subwoofer heeft een gevoeligheid van 94dB. Dat betekent dat hij bij 1Watt vermogen ongeveer 94dB levert. Voor elke verdubbeling in vermogen krijg je er 3dB bij. Bij 128W zit je al aan 115dB, wat tegen de grens van gehoorbeschadiging loopt. Een versterker van 200W lijkt me meer dan voldoende voor deze subwoofer. Maar ik zie dat bij bol de 600W-versie goedkoper is dan de 200W, dus dan zou ik lekker die nemen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je zou ook een mooie van Marktplaats kunnen halen voor minder geld. Staat er vol mee, van mensen die er een hebben gekocht en na een tijdje bedachten dat laadruimte eigenlijk ook wel handig is. Als je hem zat bent zet je hem weer terug op Marktplaats en kost het je uiteindelijk niks.

[ Voor 111% gewijzigd door TBTL op 18-10-2022 17:42 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 02:18

M14

Je kunt beter wat te hoog in vermogen gaan zitten dan te laag. Een versterker die tegen zn eind aan loopt maakt net zo goed luidsprekers kapot als veel te veel vermogen.

Je zou ook voor een pa-versterker kunnen kiezen. Die zijn er gebruikt genoeg te koop en hebben vaak genoeg vermogen. Nadeel is dat ze wat meer ruimte in nemen en mogelijk wat geluid maken vanwege een ventilator. Maar die ventilator is te vervangen voor een stiller exemplaar.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30
T-MOB schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:33:
De subwoofer heeft een gevoeligheid van 94dB. Dat betekent dat hij bij 1Watt vermogen ongeveer 94dB levert. Voor elke verdubbeling in vermogen krijg je er 3dB bij. Bij 128W zit je al aan 115dB, wat tegen de grens van gehoorbeschadiging loopt. Een versterker van 200W lijkt me meer dan voldoende voor deze subwoofer. Maar ik zie dat bij bol de 600W-versie goedkoper is dan de 200W, dus dan zou ik lekker die nemen.
115dB bij boem boem boem is geen pijngrens, dat is net aan trillende broekspijpen. Gezien de meest kansloze muziek nog een dynamiek van 12dB heeft is 1000W geen raar getal. Gemiddeld 63W. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie_20000
T-MOB schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:33:
Helaas is deze niet meer leverbaar.
Was anders wel een mooi alternatief geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie_20000
M14 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:20:

Dus iets hoger vermogen dan de subwoofers RMS is niet verkeerd, dan ga ik dat doen.

Dank voor de reactie.
Pagina: 1