Enorm hoog standby vermogen Marantz SR6004

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-05 15:21
Per toeval kwam ik er achter dat mijn Marantz SR6004 AV Receiver in de standby stand behoorlijk warm wordt. Met een energiemeter tussen het stopcontact en het netsnoer meet ik 78 Watt gebruik in de standby stand. Dat lijkt me niet goed. Is dit normaal of is het apparaat stuk? En in het laatste geval: wat kan er stuk zijn en kan ik dat repareren?

Wat ik al geprobeerd heb is het nalopen van de instellingen in het onscreen menu. Maar de standby stand staat al op 'economy'. Verder zie ik geen andere opties die van invloed lijken. Online las ik over een ander type en merk versterker dat het helpt om zone B uit te zetten. Maar die optie zie ik niet in het menu van de SR6004.

Wat werkt is de 'harde' aan- en uitknop gebruiken die de netspanning van het apparaat afhaalt. Maar dan reageert hij niet op de afstandsbediening. En soms vergeet ik die knop uit te zetten. Daarom heb ik liever dat de standby stand een Watt of 3 gebruikt en niet 78 Watt.

Beste antwoord (via pmeter op 17-10-2022 13:01)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@pmeter, zie je een (duidelijk) verschil in verbruik indien je de receiver in actieve mode zet?

Een reset het overwegen waard?

HOW TO RESET THE UNIT

Should the operation or display seem to be abnormal, reset the unit with the following procedure.
This unit is turned on, press and hold the SURR. MODE + CLEAR buttons simultaneously for 3 seconds or more.

Remember that the procedure will reset the settings of the function selector, Surround mode, delay time, TUNER PRESET etc., to their initial settings.

@FeaR, dat is juist, vandaar "een soort van" ;)

[ Voor 5% gewijzigd door hardware-lover op 17-10-2022 12:45 ]

Testing, one, two ...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

pmeter schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:10:
Per toeval kwam ik er achter dat mijn Marantz SR6004 AV Receiver in de standby stand behoorlijk warm wordt. Met een energiemeter tussen het stopcontact en het netsnoer meet ik 78 Watt gebruik in de standby stand. Dat lijkt me niet goed. Is dit normaal of is het apparaat stuk? En in het laatste geval: wat kan er stuk zijn en kan ik dat repareren?

Wat ik al geprobeerd heb is het nalopen van de instellingen in het onscreen menu. Maar de standby stand staat al op 'economy'. Verder zie ik geen andere opties die van invloed lijken. Online las ik over een ander type en merk versterker dat het helpt om zone B uit te zetten. Maar die optie zie ik niet in het menu van de SR6004.

Wat werkt is de 'harde' aan- en uitknop gebruiken die de netspanning van het apparaat afhaalt. Maar dan reageert hij niet op de afstandsbediening. En soms vergeet ik die knop uit te zetten. Daarom heb ik liever dat de standby stand een Watt of 3 gebruikt en niet 78 Watt.
HDMI passtrough uitzetten, het moet dat wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Exorcist schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:12:
HDMI passtrough uitzetten, het moet dat wel zijn.
Ik heb een ander model Marantz en daar is dat actief, maar in stand by is het verbruik werkelijk niet echt hoog te noemen (ik blijf totaal onder de 10Wh als alle apparatuur in stand by staat in de TV hoek).

@pmeter, er is wel faliekant wat mis, want volgens specificaties zou het dit moeten zijn; Standby 0.7W (Normal), 0.4W (Economy)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
Hier is het complete menu uit de handleiding. Ik zie geen optie HDMI passthrough. Enig idee hoe dat in dit menu kan heten?

Klik voor groter plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REbw5i596-F1syo-JvmCMHy4TiQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/esFGeuyK4c5BlRAFZWLJXuge.png?f=fotoalbum_medium

En specifiek voor zones AB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOU68aKrX3L8PAu4ETOfb3Qezf0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/274kXtmErbILpph6GqIxVZtl.png?f=fotoalbum_medium

Edit: ik lees hier dat mijn SR6004 uit 2009 nog geen HDMI Passthrough functie heeft. Dus dat kan ook niet de oorzaak van het hoge standby verbruik zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door pmeter op 17-10-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:40
Welke energiemeter heb je gebruikt? 78W is flink, dan moet de receiver ook voelbaar warm zijn, ondanks dat je hem een aantal uren niet hebt gebruikt voor audio/video?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmeter
ThinkPad schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:23:
Welke energiemeter heb je gebruikt? 78W is flink, dan moet de receiver ook voelbaar warm zijn, ondanks dat je hem een aantal uren niet hebt gebruikt voor audio/video?
Ik heb deze van Bol.com.

Het apparaat is inderdaad voelbaar warm nadat hij een dag heeft uitgestaan. Vergelijkbaar met zo warm als wanneer hij aan had gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Staat Zone2 (of zelfs 3 of 4, weet niet hoeveel zones deze heeft) niet toevallig aan?
Heb dat met mijn Marantz gehad. Heb nu een automatisering in OpenHAB gemaakt dat zodra Zone2 aan staat deze onmiddellijk uit wordt gezet, anders ben je een hoop aan het verstoken voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-05 12:38

FeaR

In GoT we trust

pmeter schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:20:
Edit: ik lees hier dat mijn SR6004 uit 2009 nog geen HDMI Passthrough functie heeft. Dus dat kan ook niet de oorzaak van het hoge standby verbruik zijn.
Typisch, dat zou ook mijn eerste gedachte zijn. Zeker omdat mijn oude Denon (zelfde jaar) het wel kon. Maar als dat het niet is dan zou Zone 2 actief nog het enige zijn wat ik me kan bedenken. Netwerk is bij veel receivers ook een dingetje maar dat heeft de SR6004 niet. Kloppen doet het zeker niet, een waarde van 78 Watt is er eerder eentje die ik verwacht met de receiver actief (dus speakers aan sturende).

[ Voor 30% gewijzigd door FeaR op 17-10-2022 12:35 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
CyBeRSPiN schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:30:
Staat Zone2 (of zelfs 3 of 4, weet niet hoeveel zones deze heeft) niet toevallig aan?
Heb dat met mijn Marantz gehad. Heb nu een automatisering in OpenHAB gemaakt dat zodra Zone2 aan staat deze onmiddellijk uit wordt gezet, anders ben je een hoop aan het verstoken voor niks.
Dat las ik ook. Zie mijn bovenstaande post (inmiddels geupdated) voor een plaatje uit de gebruiksaanwijzing van het menu voor zone B. Kan ik hier zone B uitzetten? Ik zie niet hoe. "Zone digital out" staat al uit. En de optie 'Audio source' kun je niet op iets van none/off zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door pmeter op 17-10-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

pmeter schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:20:
Hier is het complete menu uit de handleiding. Ik zie geen optie HDMI passthrough. Enig idee hoe dat in dit menu kan heten?

Klik voor groter plaatje:
[Afbeelding]

Op pagina 35 van de handleiding (daar komt het ter sprake), maar dat lijkt mij niet de oorzaak te kunnen zijn.

Er zit dus wel een soort van "pass through" mogelijkheid in; https://www.audioholics.c...ntz-sr6004-1/sr6004-setup

"I disabled video convert for all of my sources and found the SR6004 passed native HDMI resolution just fine."

Maar goed, dit lijkt dus niet het probleem te kunnen zijn.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

hardware-lover schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:37:
[...]
Er zit dus wel een soort van "pass through" mogelijkheid in; https://www.audioholics.c...ntz-sr6004-1/sr6004-setup

"I disabled video convert for all of my sources and found the SR6004 passed native HDMI resolution just fine."

Maar goed, dit lijkt dus niet het probleem te kunnen zijn.
Daar staat niet expliciet bij dat het in stand-by is?
pmeter schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:35:
[...]
Dat las ik ook. Zie mijn bovenstaande post (inmiddels geupdated) voor een plaatje uit de gebruiksaanwijzing van het menu voor zone B. Kan ik hier zone B uitzetten? Ik zie niet hoe.
Staan de Zones überhaupt aan? Dat is te zien op de display van de Marantz. Zie pagina 5 van de NL handleiding. En anders pagina 6-7 van de handleiding, daar staan de knoppen op de remote om Zone A dan wel B uit te schakelen.

[ Voor 44% gewijzigd door FeaR op 17-10-2022 12:42 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@pmeter, zie je een (duidelijk) verschil in verbruik indien je de receiver in actieve mode zet?

HOW TO RESET THE UNIT

Should the operation or display seem to be abnormal, reset the unit with the following procedure.
This unit is turned on, press and hold the SURR. MODE + CLEAR buttons simultaneously for 3 seconds or more.

Remember that the procedure will reset the settings of the function selector, Surround mode, delay time, TUNER PRESET etc., to their initial settings.

[ Voor 5% gewijzigd door hardware-lover op 17-10-2022 12:45 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

hardware-lover schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:43:
Eh, nee :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmeter
hardware-lover schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:43:

HOW TO RESET THE UNIT

Held! Het resetten naar fabrieksinstellingen heeft het probleem opgelost. :) :) :)

Super bedankt voor het idee. _/-\o_ _/-\o_

Het standby vermogen is gezakt van 78 Watt naar 0,4 Watt.

Overigens had het in en uitschakelen van Zone B (wat niet via het menu gaat maar via het display) geen invloed op het probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door pmeter op 17-10-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Heel fijn dat het zo op te lossen was.

Testing, one, two ...

Pagina: 1