Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-05 18:13
Ik heb onlangs een huis gekocht, geen partner of kinderen.

Nu wil ik mijn ouders niet met kopzorgen achterlaten als het onverhoopt mis zou gaan.
Ik begreep dat mijn ouder(s) het beste de premie kunnen betalen ivm erfbelasting.

Nu lees ik dit: Dan helpt kruislings verzekeren, premieverschuldigdheid of premiesplitsing niet om erfbelasting te voorkomen. De Belastingdienst gaat er dan namelijk van uit dat de premie door u samen is betaald. De helft van de uitkering uit de overlijdensrisicoverzekering telt mee voor de erfbelasting.

Dit geldt uiteraard voor partner, maar als mijn ouders dit betalen zijn zij ook vrij van erfbelasting. Probleem is, wie laat ik hem afsluiten en wat als, doemscenario, de gekozen ouder eerder overlijdt en de andere ouder die de premie dus niet betaalde, overblijft?

Ik zoek dus geen advies of ik het wel of niet moet doen, en dat het van het NHG niet hoeft.

[ Voor 6% gewijzigd door FoundYa op 17-10-2022 16:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Waarom zou je een ORV willen afsluiten? Normaliter verzekeren partners elkaar, zodat mocht er een komen te overlijden, de ander in het huis kan blijven wonen.

Waarom zou je dus voor je ouders een ORV willen afsluiten? Wil je dat zij het huis (zonder / met een lage hypotheek) erven, zodat zij er in kunnen (blijven) wonen?
Als ze zelf al een woning hebben, dan kan je er voor kiezen om geen ORV af te sluiten. Kom je te overlijden, dan zullen ze het huis moeten verkopen (of de hypotheek aflossen). Met de verkoop kunnen ze de hypotheek aflossen. Ja, daar bestaat een kans dat er een restschuld overblijft. Maar laat ze dan beneficiair aanvaarden, zodat ze dit kunnen uitzoeken.

Persoonlijk zou ik geen ORV afsluiten als je geen partner of kinderen hebt. Ze verkopen de toko maar en hopen dat de opbrengst tegen die tijd maar groot genoeg is (of beter nog: dat er nog wat overblijft).
Maar aangezien ik een vrouw én kinderen heb, heb ik wel een ORV en dus een iets andere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 02:14
BastaRhymez schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:16:
Persoonlijk zou ik geen ORV afsluiten als je geen partner of kinderen hebt. Ze verkopen de toko maar en hopen dat de opbrengst tegen die tijd maar groot genoeg is (of beter nog: dat er nog wat overblijft).
En de kans dat er iets overblijft is natuurlijk best groot, mits het geen aflossingsvrije hypotheek is en TS niet 100% geleend heeft.
Als diens ouders TS overleven is dat vooral heel verdrietig, maar een ORV lijkt me inderdaad overbodig. Dat komt echt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Waarom zou je een ORV willen afsluiten? Normaliter verzekeren partners elkaar, zodat mocht er een komen te overlijden, de ander in het huis kan blijven wonen.

Waarom zou je dus voor je ouders een ORV willen afsluiten? Wil je dat zij het huis (zonder / met een lage hypotheek) erven, zodat zij er in kunnen (blijven) wonen?
Als ze zelf al een woning hebben, dan kan je er voor kiezen om geen ORV af te sluiten. Kom je te overlijden, dan zullen ze het huis moeten verkopen (of de hypotheek aflossen). Met de verkoop kunnen ze de hypotheek aflossen. Ja, daar bestaat een kans dat er een restschuld overblijft. Maar laat ze dan beneficiair aanvaarden, zodat ze dit kunnen uitzoeken.

Maar aangezien ik een vrouw én kinderen heb, heb ik wel een ORV en dus een iets andere situatie.
Hypotheekverstrekkers eisen het, zodat hij risico afgedekt is.

Zoals anderen aangeven, is die verplichting er niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb het in een soortgelijke situatie als TS wel gedaan. Ik dacht eigenlijk dat het ook een eis was van de hypotheekverstrekker, maar ik vond het vooral prettig dat m'n ouders meer tijd zouden hebben om alles te verkopen etc.

Kost me €7.09 per maand, dus ook niet een heel enorm bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Transportman schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:33:
[...]

Bij mijn hypotheekaanvraag is een ORV anders nooit ter sprake gekomen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 10:21
Was in het verleden verplicht, nu niet meer. Anderzijds, en ORV kost max XX euro. Was voor mijn situatie een nobrainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:01

Tel daarbij op dat een ORV volgens mij vaak een bedrag is wat je verzekert. Stel het gaat om een huis met annuïtair of lineaire hypotheek van 200K. Dan zou je:
Een bedrag van 20K kunnen verzekeren: Maar een ORV betaalt alleen uit wat nog niet is afgelost van de eerste 20K. Heb je met je hypotheek al 22K afgelost? Dan krijg je helemaal niets. Heb je met je hypotheek 15K afgelost, dan betaalt de ORV maar 5K uit. Voordeel van de 20K ORV is dat de premie relatief laag zal zijn (<10 euro per maand gok ik).

Alternatief is dat je een volledige 200K ORV gaat afsluiten. Maar dat is best prijzig (dat gaat tientjes tot misschien wel 100 euro per maand kosten). Ik zou dat persoonlijk zonde van het geld vinden (ongeacht wie dat betaalt).

------------------------------------------------

Ik heb zelf ook in deze situatie gezeten met mijn eerste appartement. Moeder wilde ook dat ik een ORV afsloot en het één en ander op papier was gezet. Maar dat had meer te maken met een slechte scheiding tussen mijn moeder en mijn vader. De ORV is er uiteindelijk niet gekomen, ik heb er zelf uiteindelijk voor gezorgd dat er al het één en ander was afgelost zodat het huis niet snel onderwater zou komen te staan.

Aan de ene kant moet je de zorgen van je ouders wel serieus nemen maar aan de andere kant is een ORV eigenlijk helemaal niet handig en behoorlijk overbodig IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:01
Qua eis van de hypotheek verstrekker: Het kan een eis zijn van de geldschieter, maar het hoeft niet. Bij partners (met eventueel kinderen) wordt het vaak wel aangeraden of zelfs verplicht gesteld. Want met het wegvallen van een partner blijft de ander achter met een (grote) hypotheekschuld die misschien lastig te dragen is in je eentje. Ook omdat er vaak twee inkomens nodig waren om de hypotheek aan te kunnen vragen. Dan wordt er vaak ook voor een groter percentage een ORV afgesloten (vaak voor de helft van de hypotheekschuld).

Bij mensen die alleen een huis kopen, is een ORV vaak niet aan de orde of maar heel beperkt (vaak iets van 10% van de totale hypotheek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Dat was in 2017 nog zo, maar vorig jaar toen ik opnieuw een huis kocht al niet meer. Toen is er met geen woord over gerept.

Lijkt mij ook totaal onnodig om het voor je ouders af te sluiten. Die verkopen het huis en betalen daarmee de hypotheek af.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]

Misschien tijd om dan door te vragen bij je hypotheekverstrekker (of adviseur), want een ORV is geen verplichting om af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:28

Rmg

Tot 2018 was het een verplichting bij een NHG hypotheek, nu ook niet meer https://www.nhp.nl/overli...srisicoverzekering-en-nhg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
sOid schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:34:
Ik heb het in een soortgelijke situatie als TS wel gedaan. Ik dacht eigenlijk dat het ook een eis was van de hypotheekverstrekker, maar ik vond het vooral prettig dat m'n ouders meer tijd zouden hebben om alles te verkopen etc.

Kost me €7.09 per maand, dus ook niet een heel enorm bedrag.
Precies zoals ik het ook wil, ga ik ooit samenwonen of krijg ik een kind dan kan het altijd omgezet worden.
Voor die 8 euro heb ik liever zekerheid, Kunnen mijn ouders kiezen of ze verkopen of er zelf willen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
Robkazoe schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:37:
[...]

Tel daarbij op dat een ORV volgens mij vaak een bedrag is wat je verzekert. Stel het gaat om een huis met annuïtair of lineaire hypotheek van 200K. Dan zou je:
Een bedrag van 20K kunnen verzekeren: Maar een ORV betaalt alleen uit wat nog niet is afgelost van de eerste 20K. Heb je met je hypotheek al 22K afgelost? Dan krijg je helemaal niets. Heb je met je hypotheek 15K afgelost, dan betaalt de ORV maar 5K uit. Voordeel van de 20K ORV is dat de premie relatief laag zal zijn (<10 euro per maand gok ik).

Alternatief is dat je een volledige 200K ORV gaat afsluiten. Maar dat is best prijzig (dat gaat tientjes tot misschien wel 100 euro per maand kosten). Ik zou dat persoonlijk zonde van het geld vinden (ongeacht wie dat betaalt).

------------------------------------------------k heb zelf ook in deze situatie gezeten met mijn eerste appartement. Moeder wilde ook dat ik een ORV afsloot en het één en ander op papier was gezet. Maar dat had meer te maken met een slechte scheiding tussen mijn moeder en mijn vader. De ORV is er uiteindelijk niet gekomen, ik heb er zelf uiteindelijk voor gezorgd dat er al het één en ander was afgelost zodat het huis niet snel onderwater zou komen te staan.

Aan de ene kant moet je de zorgen van je ouders wel serieus nemen maar aan de andere kant is een ORV eigenlijk helemaal niet handig en behoorlijk overbodig IMHO.
het is 8 euro over het complete hypotheekbedrag en zakt mee met de daling van de hypotheek, op eengegeven moment betaal je nog 1 euro per maand, laatste 5 jaar niets meer. Complete bedrag over 30 jaar zal ca 1200 euro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-09 19:59
[...]
Maar een ORV betaalt alleen uit wat nog niet is afgelost van de eerste 20K. Heb je met je hypotheek al 22K afgelost? Dan krijg je helemaal niets.
Dat is (meestal) niet juist. Een ORV is een los product. Misschien denk je aan een spaarverzekering waar vermogen in opgebouwd wordt en die ook bij overlijden een bedrag uitkeert?

Je zou wel een ORV af kunnen sluiten die een bedrag uitkeert van 20K en die verzekering zelf stoppen op het moment dat je op je hypotheek 20K hebt afgelost. Of de verzekering vooraf een looptijd meegeven die bij dat schema past. Maar dan betaal je ook geen premie meer op het moment dat de verzekering eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 10:00
Om terug te komen op de vraag van de TS. De begunstigde (de ontvanger) moet erfbelasting betalen als de verzekerde (de TS) de zelfde persoon is als de premiebetaler.(die betaald iedere maand)

Als je dit dus wil voorkomen moeten je ouders een ORV afsluiten met jou als verzekerde en zichzelf als begunstigde opgeven of een ORV zoeken waarbij de premiebetaler niet de zelfde persoon hoeft te zijn als de verzekeringsnemer (de naam op de polis).

Kortom, als je er zelf voor betaalt hoef je geen belasting te betalen. Betaalt iemand anders er voor dan wel

[ Voor 12% gewijzigd door GrooV op 17-10-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
GrooV schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:50:
Om terug te komen op de vraag van de TS. De begunstigde (de ontvanger) moet erfbelasting betalen als de verzekerde (de TS) de zelfde persoon is als de premiebetaler.(die betaald iedere maand)

Als je dit dus wil voorkomen moeten je ouders een ORV afsluiten met jou als verzekerde en zichzelf als begunstigde opgeven of een ORV zoeken waarbij de premiebetaler niet de zelfde persoon hoeft te zijn als de verzekeringsnemer (de naam op de polis)
Klopt, dat had ik al gevonden, maar dat kan niet als ouders maar alleen als ouder.. dus ik kan een ouder aanwijzen mocht deze ook overlijden dan blijft de andere ouder dus met een erfenis en de erfbelasting achter omdat diegene geen premie betaald heeft en zijn we weer bij het punt aanbeland waar ik juist voor hun vanaf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
FoundYa schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:53:
[...]

Klopt, dat had ik al gevonden, maar dat kan niet als ouders maar alleen als ouder.. dus ik kan een ouder aanwijzen mocht deze ook overlijden dan blijft de andere ouder dus met een erfenis en de erfbelasting achter omdat diegene geen premie betaald heeft en zijn we weer bij het punt aanbeland waar ik juist voor hun vanaf wil.
Ah zo, nou daar hebben verzekeraars wel iets op gevonden hoor, genaamd premiesplitsing :)

Wat ook mogelijk is dat ze beide een ORV afsluiten met zichzelf als begunstigde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
GrooV schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

Ah zo, nou daar hebben verzekeraars wel iets op gevonden hoor, genaamd premiesplitsing :)

Wat ook mogelijk is dat ze beide een ORV afsluiten met zichzelf als begunstigde
Klopt dat is het stukje tekst wat ik in het topic vermeldt had - kruislings verzekeren dan betaal jij voor je partner en visa versa. Dat is in feite dus dubbel betalen. En dubbele premie betalen wil ik proberen te vermijden. Daarom de vraag of iemand een tip heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
FoundYa schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Klopt dat is het stukje tekst wat ik in het topic vermeldt had - kruislings verzekeren dan betaal jij voor je partner en visa versa. Dat is in feite dus dubbel betalen. En dubbele premie betalen wil ik proberen te vermijden. Daarom de vraag of iemand een tip heeft.
Ik snap het probleem niet zo?

- Ouder 1 betaalt jouw premie (dit moet anders moet je erfbelasting betalen)
- Ouder 1 overlijd en kan dus geen premie meer betalen.
- Als jij de verkeringsnemer bent dan kan je de polis aanpassen zodat Ouder 2 de premie betaald en begunstigde is
- Ouder 2 kan nu erven zonder erfbelasting

Mijn advies, ik zou niet zo moeilijk doen, sluit gewoon zelf een ORV af, verhoog het bedrag wat zodat de erfbelasting gedekt wordt. Geef meerdere begunstigden op (ouders, broers/zussen, neven/nichtjes, vrienden, kenissen) en betaal het zelf iedere maand

[ Voor 14% gewijzigd door GrooV op 17-10-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
GrooV schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

Ik snap het probleem niet zo?

- Ouder 1 betaalt jouw premie (dit moet anders moet je erfbelasting betalen)
- Ouder 1 overlijd en kan dus geen premie meer betalen.
- Als jij de verkeringsnemer bent dan kan je de polis aanpassen zodat Ouder 2 de premie betaald en begunstigde is
- Ouder 2 kan nu erven zonder erfbelasting
''

Nee de verzekeringsnemer is dus een ouder. Die overlijdt dus de verzekering vervalt. Maar dat zou als het zo kan wel heel eenvoudig gaan. Ik was er geeneens op gekomen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Begrijp ik hem zo goed: TS wil bij zijn overlijden overwaarde aan zijn ouders schenken zonder afdracht erfbelasting en meent dat de ORV daarin kan voorzien maar het plan loopt stuk op de onvoorspelbaarheid welke van beide ouders hem het meest waarschijnlijk zou overleven.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
FoundYa schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:08:
[...]
''

Nee de verzekeringsnemer is dus een ouder. Die overlijdt dus de verzekering vervalt. Maar dat zou als het zo kan wel heel eenvoudig gaan. Ik was er geeneens op gekomen!
https://www.nn.nl/Particu...van%20de%20rekeninghouder.

Wat interesseert die verzekeraar wie er betaalt, als er maar geld binnen komt

Ik zou wel gelijk beide ouders als begunstigde opgeven en dan de premiebetaler als eerste begunstigde

[ Voor 15% gewijzigd door GrooV op 17-10-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
JJ Le Funk schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:08:
Begrijp ik hem zo goed: TS wil bij zijn overlijden overwaarde aan zijn ouders schenken zonder afdracht erfbelasting en meent dat de OLV daarin kan voorzien maar het plan loopt stuk op de onvoorspelbaarheid welke van beide ouders hem het meest waarschijnlijk zou overleven.
Ik wil graag dat mijn ouders het huis compleet krijgen, zodat ze ermee kunnen doen wat ze denken wat goed is. Verkopen ( na een tijd) , zelf gaan wonen, wat ze willen. Verdriet is zo groot hebben we nu meegemaakt als je binnen weken al moet leuren terwijl je nog zoveel verdriet hebt.

Dus ouders krijgen huis, maar wil niet dat ze ook lasten ervaren. Ik betaal in hun naam de premie ca 8 euro per maand. Maar de zorgen waren er als diegene die premie betaalt ook overlijdt, wat een doemscenario :) dat de volgende dan overblijft met alle ellende.. Maar zoals ik nu begreep zou ik dan de andere ouder kunnen inzetten als begunstigde. Hopelijk zal het nooit nodig zijn, mss heb ik tegen die tijd al een gezin, maar ik wil dat ze rustig kunnen slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
FoundYa schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:13:
[...]

Ik wil graag dat mijn ouders het huis compleet krijgen, zodat ze ermee kunnen doen wat ze denken wat goed is. Verkopen ( na een tijd) , zelf gaan wonen, wat ze willen. Verdriet is zo groot hebben we nu meegemaakt als je binnen weken al moet leuren terwijl je nog zoveel verdriet hebt.

Dus ouders krijgen huis, maar wil niet dat ze ook lasten ervaren. Ik betaal in hun naam de premie ca 8 euro per maand. Maar de zorgen waren er als diegene die premie betaalt ook overlijdt, wat een doemscenario :) dat de volgende dan overblijft met alle ellende.. Maar zoals ik nu begreep zou ik dan de andere ouder kunnen inzetten als begunstigde. Hopelijk zal het nooit nodig zijn, mss heb ik tegen die tijd al een gezin, maar ik wil dat ze rustig kunnen slapen.
Ik zou toch eens met een erfbelasting specialist gaan praten. Zodra er huizen in het spel zijn die niet van ouder naar kind gaan moet er behoorlijk wat belasting betaald worden (over het huis moet ook erfbelasting betaald worden). Er zal sowieso een hoop geregeld moeten worden.

Verder betalen ORV's gemiddeld binnen 60 dagen zodra de papieren binnen zijn, het is dus geen vervanging voor een uitvaartverzekering of iets dergelijks en er is ook niet binnen een week geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
GrooV schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:50:
[...]

Ik zou toch eens met een erfbelasting specialist gaan praten. Zodra er huizen in het spel zijn die niet van ouder naar kind gaan moet er behoorlijk wat belasting betaald worden (over het huis moet ook erfbelasting betaald worden). Er zal sowieso een hoop geregeld moeten worden.

Verder betalen ORV's gemiddeld binnen 60 dagen zodra de papieren binnen zijn, het is dus geen vervanging voor een uitvaartverzekering of iets dergelijks en er is ook niet binnen een week geld
uitvaartverzekering is allemaal geregeld.
En binnen een week hoeft er ook geen geld te zijn.
Ik zal eens informeren / mss reageert iemand die verstand van de materie heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door FoundYa op 17-10-2022 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je wil geen erfbelasting betalen over een paar duizend euro, waarbij zie situatie zich alleen voordoet in een heel uitzonderlijk geval: zowel jij als de verzekeringsnemer (de ene ouder) moeten overlijden vóór de andere ouder. Ik zou me als overgebleven ouder wel als laatste zorgen maken over de erfbelasting die ik moet betalen.

Echt, waarom vinden mensen belasting betalen zo vreselijk? Accepteer gewoon dat het bij het leven hoort, dat je er veel voor terug krijgt en dat je het niet altijd kunt voorkomen.

Het leven bestaat uit risico's, je moet niet alles willen afdekken en je kunt niet alleen maar zekerheden hebben.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
Ardana schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 07:05:
Je wil geen erfbelasting betalen over een paar duizend euro, waarbij zie situatie zich alleen voordoet in een heel uitzonderlijk geval: zowel jij als de verzekeringsnemer (de ene ouder) moeten overlijden vóór de andere ouder. Ik zou me als overgebleven ouder wel als laatste zorgen maken over de erfbelasting die ik moet betalen.

Echt, waarom vinden mensen belasting betalen zo vreselijk? Accepteer gewoon dat het bij het leven hoort, dat je er veel voor terug krijgt en dat je het niet altijd kunt voorkomen.

Het leven bestaat uit risico's, je moet niet alles willen afdekken en je kunt niet alleen maar zekerheden hebben.
Daarom maak ik me als kind al zorgen voor ze, zodat zij zich daar geen zorgen over hoeven maken. Ik zou het niet kunnen er zo laconiek over te denken, in de zin van ach het hoort bij het leven betaal maar terwijl je al in de ellende zit. Zo is iedereen anders Ardana.. Waar haal je trouwens paar duizend euro vandaan? Het gaat over 20% van tonnen!

[ Voor 3% gewijzigd door FoundYa op 18-10-2022 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
FoundYa schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:32:
[...]

Daarom maak ik me als kind al zorgen voor ze, zodat zij zich daar geen zorgen over hoeven maken. Ik zou het niet kunnen er zo laconiek over te denken, in de zin van ach het hoort bij het leven betaal maar terwijl je al in de ellende zit. Zo is iedereen anders Ardana.. Waar haal je trouwens paar duizend euro vandaan? Het gaat over 20% van tonnen!
En die tonnen krijgen ze van de verkoop van jouw huis. Dus netto gaan ze er alsnog flink op vooruit, terwijl jij doet alsof ze zich in de schulden moeten steken als jij de pijp uit gaat.

Waar maak je je nou precies zo druk om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:43
SmurfLink schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:51:
[...]

En die tonnen krijgen ze van de verkoop van jouw huis. Dus netto gaan ze er alsnog flink op vooruit, terwijl jij doet alsof ze zich in de schulden moeten steken als jij de pijp uit gaat.

Waar maak je je nou precies zo druk om?
Makkelijk gezegd. Wat nou als TS zijn huis voor 100% heeft gefinancierd?
Dan dalen de huizenprijzen de komende jaren en staat TS 50.000 onder water.

Ouders erven dan dus een schuld of zien af van de erfenis, waarbij ze ook alle spullen van TS kwijt zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
President schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:37:
[...]

Ouders erven dan dus een schuld of zien af van de erfenis, waarbij ze ook alle spullen van TS kwijt zijn...
Ik mag hopen dat hij de komende jaren een deel van die financien af gaat lossen, waardoor de schuld afneemt. Dan moet het wel heel bijzonder gaan met de huizenmarkt, of hij moet wel erg snel aan z'n eind komen, wil je met een schuld eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:07

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
[...]

Je weet dat er verschillende producten zijn op dit gebied? Want jouw verhaal herken ik totaal niet: ik betaal maandelijks 22 euro en er is een verzekerd bedrag van 500k. Staat helemaal los van de huidige hypotheek/status van aflossing. Heel simpel: ik ben er niet meer voor datum X en de polis keert uit. En mijn vrouw kan er mee doen wat ze maar wilt als deze polis tot uitkering komt.

In het geval van de TS zou ik geen ORV adviseren: je ouders kunnen het verkopen en als er een plus is is dat mooi meegenomen. Als ze een min verwachten kan je het benificiar aanvaarden en ben je er ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
Ik heb het via Centraal Beheer gedaan, met de keuze premieverschuldigdheid. (https://www.centraalbehee...ng-premieverschuldigdheid) Kun je dan niet zodra je vader of moeder komt te overlijden, en je de 50/50 verkeerd hebt gegokt, dat formulier opnieuw invullen waarbij vervolgens de langst levende de betalende partij zal worden?

Maar dit ligt wellicht iets te veel voor de hand. Ik zou, zeker gezien het feit dat je dit belangrijk vindt, een belasting-/financieel adviseur inschakelen. Die paar honderd euro heb je met '20% over tonnen' zo terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
We Are Borg schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:53:
[...]

Je weet dat er verschillende producten zijn op dit gebied? Want jouw verhaal herken ik totaal niet: ik betaal maandelijks 22 euro en er is een verzekerd bedrag van 500k. Staat helemaal los van de huidige hypotheek/status van aflossing. Heel simpel: ik ben er niet meer voor datum X en de polis keert uit. En mijn vrouw kan er mee doen wat ze maar wilt als deze polis tot uitkering komt.

In het geval van de TS zou ik geen ORV adviseren: je ouders kunnen het verkopen en als er een plus is is dat mooi meegenomen. Als ze een min verwachten kan je het benificiar aanvaarden en ben je er ook :)
Oke dat is een andere verzekering, deze gaat met de hypotheek naar onder. Jij hebt een levensverzekering denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ja, ze betalen 20% over bedragen tussen 20k en 140 k, en 36% over bedragen daarboven. Dat geldt voor iedereen. Niet alleen voor jouw ouders.

Maar waarom wil je ze per sé meer dan 20k nalaten? Dat je ze zonder schuld wil achterlaten snap ik. Maar dat je ze met meer wil achterlaten, snap ik niet. Ze hoeven niet rijk te worden van jouw overlijden he?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
^Realiseer je je dat dat iets subjectiefs (en cultureel) is? Dat, zodra je volwassen bent, je geen verantwoordelijkheid/zorg meer over je ouders hebt? Dat is zeker geen universele waarde. In veel (minder individualistische) culturen zorg je als kind ook nog voor je ouders wanneer ze ouder worden. Ik snap prima de behoefte om dat stukje zorg dat dan wegvalt als je als kind overlijdt af te willen dekken met een geldsom, zodat je ouders toch 'voorzien' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
President schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:37:
[...]

Jij begrijpt het ;) Huizenprijzen zijn zo enorm gestegen, wat als het fiks daalt. Jij begrijpt het complete plaatje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
Ardana schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:12:
Ja, ze betalen 20% over bedragen tussen 20k en 140 k, en 36% over bedragen daarboven. Dat geldt voor iedereen. Niet alleen voor jouw ouders.

Maar waarom wil je ze per sé meer dan 20k nalaten? Dat je ze zonder schuld wil achterlaten snap ik. Maar dat je ze met meer wil achterlaten, snap ik niet. Ze hoeven niet rijk te worden van jouw overlijden he?
Is dit nu serieus of sarcastisch, besef je wel hoe dat klinkt?
Laten we het erop houden dat dit mijn keuze is, en het is jouw keuze hoe jij met je ouders omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
Mr. Stom schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:10:
Ik heb het via Centraal Beheer gedaan, met de keuze premieverschuldigdheid. (https://www.centraalbehee...ng-premieverschuldigdheid) Kun je dan niet zodra je vader of moeder komt te overlijden, en je de 50/50 verkeerd hebt gegokt, dat formulier opnieuw invullen waarbij vervolgens de langst levende de betalende partij zal worden?

Maar dit ligt wellicht iets te veel voor de hand. Ik zou, zeker gezien het feit dat je dit belangrijk vindt, een belasting-/financieel adviseur inschakelen. Die paar honderd euro heb je met '20% over tonnen' zo terug.
Precies, tonnen was gewoon een voorbeeld he, heb geen paleis ;) Maar idd als die mensen straks alles kwijtraken incl mijn persoonlijke spullen en daardoor de erfenis "moeten" accepteren dan betalen ze 20k per 100 duizend.. als het huis afbetaald is, is er nog een schuld van zeg 3 a 4 ton, moeten ze die betalen + erfbelasting.. Zie het maar op korte termijn te verkopen hoe is de markt op dat moment?. de hypotheek loopt door. Ik moet alleen nog informeren of de ORV gekoppeld moet zijn aan de hypotheek, ik kan hem ook zo afsluiten annuïteit dan loopt hij mee maar dan zal er nog erfbelasting komen even logisch gedacht omdat hij niet gekoppeld is aan het huis zelf? Hoe heb jij dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:07

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
FoundYa schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:44:
[...]

Oke dat is een andere verzekering, deze gaat met de hypotheek naar onder. Jij hebt een levensverzekering denk ik?
Geef het beestje een naam: ik kijk naar het doel wat je wilt bereiken :). In dit geval een bedrag als ik kom te overlijden voor datum X, vrij te besteden. Mijn punt is dat als je een bedrag wilt hebben bij overlijden, dit echt niet extreem veel geld hoef te kosten. Ondanks dat ik bij de situatie van de Ts zelf niks zou afdekken, zou dit dan dus wel een optie zijn als je perse iets wilt regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Sefyu schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:38:
^Realiseer je je dat dat iets subjectiefs (en cultureel) is? Dat, zodra je volwassen bent, je geen verantwoordelijkheid/zorg meer over je ouders hebt? Dat is zeker geen universele waarde. In veel (minder individualistische) culturen zorg je als kind ook nog voor je ouders wanneer ze ouder worden. Ik snap prima de behoefte om dat stukje zorg dat dan wegvalt als je als kind overlijdt af te willen dekken met een geldsom, zodat je ouders toch 'voorzien' zijn.
Absoluut een goed punt, alleen is de vraag of er wel of geen belasting betaald moet worden daarbij niet het hoofdpunt. Het gaat er ook in die context erom dat er uiteindelijk genoeg overblijft en staat relatief los van volledig focussen op de belasting.

TS, ik kan niet in je hoofd kijken.. maar heb je ook al eens overwogen dat het mogelijk juist makkelijker voor je ouders kan zijn als het huis verkocht moet worden? Daarmee help je ze in de zin dat ze die keuze alvast niet meer hoeven te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even misschien wel of niet off-topic bedenk dat je binnen dacht max 10 dagen begraven of anders moet worden. Dit alles is niet gratis binnen die tijd is je huis niet verkocht. Dus het is mijn inziens los van hypotheken etc om te zorgen dat er geld beschikbaar is voor een begrafenis. Los van het feit dat als er geen duidelijke nabestaanden zijn dat een testament handig kan zijn. Niets zo lullig als dat je vrienden niets krijgen en verre familie waar nog niemand van gehoord heeft alles.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1