Pioneer VSX1019AH en Samsung TV geluid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yveske2
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-10-2024
Mijn vraag
...Sinds kort een nieuwe televisie nml Samsung QE65S95B
Na de instellingen te
hebben aangepast (TV) om ook het geluid van de TV via de receiver Pioneer VSX1019AH willen laten lopen.
De aansluiting gedaan via HDMI. Er zijn geen andere audio aansluitingen buiten optische kabel(dit werkt echter niet , hier hoor ik geen geluid. Kabel ? zeer dun en ik heb geen andere)
Wat stel ik vast
De weergave op TV geeft aan dat ik kan kiezen tussen geluid via TV of HDMI of optisch.
Als ik echter HDMI kies , gaat de versterker aan (en hoor ik geluid via mijn boxen)maar deze valt
na ongeveer één minuut terug uit.
Ik heb al vlg gedaan:
1. Een andere HDMI kabel gebruikt
2. Een andere HDMI poort op de TV gekozen.(EARC HDMI3 en gewoon HDMI 2)
Het resultaat blijft echter na +-1 minuut geen geluid en versterker valt uit.

Met mijn vorige(SamsungUE55) TV had ik dit probleem NIET.
Iemand suggesties ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via FeaR op 29-11-2022 00:37)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Yveske2 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:04:
Ik lees wel degelijk jullie antwoorden , maar voor ,een leek is het niet altijd heel duidelijk wat nu wel en niet kan.
Dat laatste snap ik en dat is ook niet het grootste probleem. Het ging mij, als eerste voorbeeld, om één van je laatste vragen welke HDMI versie de receiver heeft. Dat had ik al benoemd in een eerdere post.
Nu wordt er bv ineens over S/PDIF gesproken (is voor mij hetzelfde als latijn)
NoFi maar dan haal je de term "S/PDIF" door Google? Op GoT verwachten we eigen initiatief en bovenstaande is een voorbeeld van een te basic vraag. Idem met welke HDMI versie je nieuwe TV heeft.

Terugkomende op het S/PDIF deel, ik stel, "S/PDIF in de vorm van Digitale Coax of Optisch", oftewel ik geef al deels uitleg wat S/PDIF is. En één regel later geef ik het volledige antwoord met "Samsung heeft Optisch". Dit is het tweede voorbeeld van dubbel antwoord moeten geven. Ik had dus al aangegeven dat je met optisch kan werken aangezien de receiver geen HDMI 1.4 (of hoger) ondersteunt en daarmee HDMI ARC. Het staat tevens in de handleiding vermeldt, zie de afbeelding die je zelf gepost hebt: "Deze aansluiting moet worden gemaakt om geluid van de TV via de receiver weer te geven."
We kijken wel films en dat gaat goed met mijn MED8ER.
Welk type? Als de MED8ER (en je bronbestanden) allemaal Full HD zijn dan is de receiver geen bottleneck. Enige nadeel is dan dat je je 4K TV voedt met bestanden die niet het maximale uit de TV halen.
De basis van mijn vraag was enkel hoe ik het geluid van de huidige TV via de bestaande receiver kon beluisteren via mijn boxen...........resultaat nul gaat dus niet.
De basis van je vraag is juist wat zorgt voor onduidelijkheid: wat je beschrijft is technisch niet mogelijk. De handleiding stelt ook dat er nog een verbinding naast HDMI gemaakt moet worden om geluid van de TV naar de receiver te krijgen. Ik blijf er bij dat die verbinding ook met de oude TV er geweest moet zijn omdat de situatie die jij schets simpelweg niet mogelijk is. Door dat soort onduidelijkheden ga ik twijfelen over de gehele set en eventueel instellingen. Vandaar ook dat ik vroeg wie dit initieel aan heeft gesloten. De vragen die hier gesteld worden verwacht ik niet van iemand die de aanwezige apparatuur ooit correct aan heeft gesloten.

"Resultaat nul" is ook niet het antwoord. Ik heb al vaker aangegeven dat je nog met optisch kan werken. In TS geef je aan dat dat niet werkt dus mogelijk is het beter te kijken waarom dat niet werkt.
Dus binnenkort sint niklaas kan ik misschien uitkijken voor een nieuwe receiver?
Een nieuwe receiver is een ander uiterste. Zoals gezegd kan je met optisch aansluiten vanaf de TV naar de Samsung.
suggesties wat in mijn situatie een verantwoorde investering zou zijn ? type en merk ?
Dat is meer een vraag voor Consumentenelektronica koopadvies. Echter is de vraag op deze manier niet compleet. Wij gaan niet het zoekwerk doen. Waarbij er voor een antwoord ook eisen moeten zijn zoals minimaal een budget. Enige wat ik mee kan geven is dat je met een receiver met HDMI 2.0b af zou kunnen omdat je aangeeft niet te gamen. Al zijn HDMI 2.1 receivers nu redelijk goed te verkrijgen waardoor je ook daarvoor kan kiezen en geheel up to date te zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 19-10-2022 14:34 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Yveske2 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:52:
Met mijn vorige(SamsungUE55) TV had ik dit probleem NIET.
Naast dat UE55 geen type is, het wel werken lijkt me sterk. Voor geluid terug over HDMI, wat je wilt bereiken, heb je een receiver met HDMI ARC nodig, dat is een functie die er is vanaf HDMI 1.4. De Pioneer VSX-1019AH is ouder en heeft HDMI 1.3. In andere woorden: HDMI ARC kan je niet gebruiken omdat de receiver dat niet kent. Dat de versterker aan gaat heeft met HDMI CEC te maken, dat is een functie die vanaf HDMI 1.3 bestaat en de Pioneer wel heeft.

Ergo, de enige methode om audio vanaf de TV naar de receiver te krijgen is via optisch (S/PDIF).

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 17-10-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yveske2
TNX voor snelle reactie.
Vorige type TV was UE55HU8500 en daar werkte de Pioneer receiver wel goed via HDMI.
Oke begrijp dat het een ouder model is van receiver die geen ARC kent maar dan blijft de HAMvraag waarom werkte de receiver (constant , dus wel één minuut) niet op het huidig tv model via een van de andere HDMI's en slaat en de receiver pioneer af/uit ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Yveske2 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:56:
...maar dan blijft de HAMvraag waarom werkte de receiver (constant , dus wel één minuut)...
De hamvraag is mijns inziens eerder of je wel het juiste merk en type receiver noemt of dat de vorige setup met optisch aan was gesloten. Hoe je de werking nu schetst is niet mogelijk. De receiver is te oud om geluid via HDMI vanaf de TV te krijgen. Mijns inziens kan je via deze receiver alleen het geluid digitaal laten lopen via S/PDIF en niet via HDMI ARC.

Snel gezegd (en mogelijk te kort door de bocht voor nu) is dat je niet blind moet staren op wat de ene Tzv wel deed en de andere niet. Alles wat je beschrijft is HDMI CEC en dat is garantie tot de voordeur. HDMI CEC is een protocol wat elke fabrikant zelf mag implementeren. HDMI CEC klinkt in theorie leuk maar kan in praktijk voor rare dingen zorgen. Ook bijvoorbeeld gevallen bekend waar een setup jaren gewerkt heeft maar nu opeens niet meer. Soms kan een HDMI kabel vervangen een oplossing zijn, soms wordt het nooit werkend. Maar dat is voor later. Ik probeer eerst duidelijk te krijgen hoe je alles aan had gesloten waarbij het wel werkte. Dus nogmaals: was bij de oude TV alleen een HDMI kabel tussen TV en receiver voldoende om audio van de TV terug te geven naar de receiver? Of is de setup anders? Kijk je bijvoorbeeld geen TV via de TV direct maar via een en externe decoder?

[ Voor 43% gewijzigd door FeaR op 17-10-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yveske2
weeral bedankt voor het mee denken.
Ik ben totaal leek wat betreft Audio en hun aansluitingen.
Het type van de receiver daar kan ik niets anders van maken als hetgene op het toestel staat ?,,
Ik begrijp dat HDMI net zo snel is geevalueerd als de rest van computers( met computers daar ben ik daar ben ik meer in thuis)

Bij de vorige opstelling heeft alles jaren goed gewerkt via de HDMI kabel.
Ik gebruik GEEN decoder in de TV zit een CI+kaartje.
Ik zal eens een 'goede' digitale kabel gaan halen en deze verbinden met de VSX en QE TV.
en als het niet stoort hou ik je op de hoogte vh resutaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Yveske2 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:12:
en als het niet stoort hou ik je op de hoogte vh resutaat?
Op de hoogte houden mag altijd. Is het niet voor mij is het wel voor de rest van GoT die mogelijk een antwoord weet. Ik ga hier namelijk geen antwoord op kunnen geven omdat je een werkende situatie schetst die in theorie/technisch gezien niet mogelijk is: HDMI ARC over een receiver met HDMI 1.3.
Yveske2 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:12:
Bij de vorige opstelling heeft alles jaren goed gewerkt via de HDMI kabel.
Voor de duidelijkheid: bovenstaande trek ik in twijfel. Ik ben er zeker van dat er naast de HDMI kabel nog een kabel moet zijn geweest. Alleen HDMI kan vanaf HDMI 1.4 maar de receiver met HDMI 1.3 kan dat niet.

[ Voor 47% gewijzigd door FeaR op 19-10-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yveske2
in bijlage het aansluitschema van de Pioneer VSX1019AH.

Ben aan het uitzoeken wat mijn alternatieven zijn.
Als leek vraag ik me af kan ik de TV (geluid) HDMI gebruiken met bv een adapetr HDMI-Coaxiaal of Component ? omdat deze aansluiting aanwezig zijn ?
Hoe weet ik welke HDMI mijn huidige tv heeft V 2.01 ? of wat en wat is de versie van de Pioneer ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZuEn2rVwRTTZdrX2n1IDIGZcYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWXHUh1QeqVd4xk8GAhFzgKa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Met alle respect, de vragen worden wel basic. Waarbij sommige vragen ik in herhaling ga vallen, komt niet over alsof mijn posts gelezen worden.

Algemene vraag;
Heb je de setup vorige keer zelf aangesloten of heeft iemand anders dat gedaan?
Yveske2 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:12:
in bijlage het aansluitschema van de Pioneer VSX1019AH.
Met daarop zeer duidelijk gemeld dat je naast HDMI of analoog of S/PDIF moet leggen voor audio omdat deze receiver over HDMI alleen beeld naar de TV stuurt. Vandaar, nogmaals, ik kan niet geloven dat je oude situatie (geluid terug over HDMI) werkte.
Ben aan het uitzoeken wat mijn alternatieven zijn.
Dat staat op de afbeelding: S/PDIF in de vorm van Digitale Coax of Optisch, of analoog via RCA. Samsung heeft Optisch. Er is reeds genoemd dat je voor S/PDIF moet gaan omdat HDMI ARC dus niet kan.
Hoe weet ik welke HDMI mijn huidige tv heeft V 2.01 ?
HDMI 2.1. Dat staat als het goed is in de handleiding en/of op de site van Samsung. Maar maakt voor audio retour niet uit. De Samsung heeft HDMI eARC maar de Pioneer ondersteunt dit niet.

Let ook op aansluiten van apparatuur via de Pioneer. Door de lage HDMI versie kan deze maximaal Full HD aan. Sluit je bijvoorbeeld een PlayStation 5 aan die, net als de TV, 4K en HDR aan kan dan zal de Pioneer daar tussen zetten niet werken aangezien deze de genoemde resolutie en HDR niet aan kan. Deze laatste puur als extra informatie voor mocht de setup bronnen via de Pioneer hebben lopen.
of wat en wat is de versie van de Pioneer ?
Dat heb ik ook al gezegd: HDMI 1.3.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 19-10-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
FeaR schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:49:
Let ook op aansluiten van apparatuur via de Pioneer. Door de lage HDMI versie kan deze maximaal Full HD aan. Sluit je bijvoorbeeld een PlayStation 5 aan die, net als de TV, 4K en HDR aan kan dan zal de Pioneer daar tussen zetten niet werken aangezien deze de genoemde resolutie en HDR niet aan kan. Deze laatste puur als extra informatie voor mocht de setup bronnen via de Pioneer hebben lopen.
Kortom, @Yveske2 doet er goed aan om toch eens na te denken om de receiver te upgraden naar een recent model (liefst HDMI 2.1, maar 2.0 kan ook), aangezien je pioneer zoveel standaarden/functionaliteiten (4K, HDR, Dolby Vision, ARC,) niet ondersteunt dat de pioneer niet meer echt als receiver is te gebruiken.

Dat betekent dat je een mediaspeler, tv ontvanger, console, (UHD)blu-ray speler etc direct aan je tv moet aansluiten om er de maximale (4K met HDR/DV) beeldkwaliteit uit te halen. Met een HDMI 1.4 receiver kom je er nog wel redelijk mee weg, omdat je dan gebruik kan maken van ARC, maar ook dat heeft je receiver niet en zo heel veel optische uitgangen zullen er ook niet opzitten.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yveske2
Weeral bedankt voor de aanvullende info.
Ik lees wel degelijk jullie antwoorden , maar voor ,een leek is het niet altijd heel duidelijk wat nu wel en niet kan.sri
Wat ik wel snap is dat ik geen 4k kan bekijken met die lage resoluties en lage versienrs maar ik heb geen ps5 of Xbox (momenteel en ben niet z'on spelfanaat);
De basis van mijn vraag was enkel hoe ik het geluid van de huidige TV via de bestaande receiver kon beluisteren via mijn boxen...........resultaat nul gaat dus niet.

Dus binnenkort sint niklaas kan ik misschien uitkijken voor een nieuwe receiver?
suggesties wat in mijn situatie een verantwoorde investering zou zijn ? type en merk ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Yveske2 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:04:
Ik lees wel degelijk jullie antwoorden , maar voor ,een leek is het niet altijd heel duidelijk wat nu wel en niet kan.
Dat laatste snap ik en dat is ook niet het grootste probleem. Het ging mij, als eerste voorbeeld, om één van je laatste vragen welke HDMI versie de receiver heeft. Dat had ik al benoemd in een eerdere post.
NoFi maar dan haal je de term "S/PDIF" door Google? Op GoT verwachten we eigen initiatief en bovenstaande is een voorbeeld van een te basic vraag. Idem met welke HDMI versie je nieuwe TV heeft.

Terugkomende op het S/PDIF deel, ik stel, "S/PDIF in de vorm van Digitale Coax of Optisch", oftewel ik geef al deels uitleg wat S/PDIF is. En één regel later geef ik het volledige antwoord met "Samsung heeft Optisch". Dit is het tweede voorbeeld van dubbel antwoord moeten geven. Ik had dus al aangegeven dat je met optisch kan werken aangezien de receiver geen HDMI 1.4 (of hoger) ondersteunt en daarmee HDMI ARC. Het staat tevens in de handleiding vermeldt, zie de afbeelding die je zelf gepost hebt: "Deze aansluiting moet worden gemaakt om geluid van de TV via de receiver weer te geven."
Welk type? Als de MED8ER (en je bronbestanden) allemaal Full HD zijn dan is de receiver geen bottleneck. Enige nadeel is dan dat je je 4K TV voedt met bestanden die niet het maximale uit de TV halen.
De basis van je vraag is juist wat zorgt voor onduidelijkheid: wat je beschrijft is technisch niet mogelijk. De handleiding stelt ook dat er nog een verbinding naast HDMI gemaakt moet worden om geluid van de TV naar de receiver te krijgen. Ik blijf er bij dat die verbinding ook met de oude TV er geweest moet zijn omdat de situatie die jij schets simpelweg niet mogelijk is. Door dat soort onduidelijkheden ga ik twijfelen over de gehele set en eventueel instellingen. Vandaar ook dat ik vroeg wie dit initieel aan heeft gesloten. De vragen die hier gesteld worden verwacht ik niet van iemand die de aanwezige apparatuur ooit correct aan heeft gesloten.

"Resultaat nul" is ook niet het antwoord. Ik heb al vaker aangegeven dat je nog met optisch kan werken. In TS geef je aan dat dat niet werkt dus mogelijk is het beter te kijken waarom dat niet werkt.
Een nieuwe receiver is een ander uiterste. Zoals gezegd kan je met optisch aansluiten vanaf de TV naar de Samsung.
Dat is meer een vraag voor Consumentenelektronica koopadvies. Echter is de vraag op deze manier niet compleet. Wij gaan niet het zoekwerk doen. Waarbij er voor een antwoord ook eisen moeten zijn zoals minimaal een budget. Enige wat ik mee kan geven is dat je met een receiver met HDMI 2.0b af zou kunnen omdat je aangeeft niet te gamen. Al zijn HDMI 2.1 receivers nu redelijk goed te verkrijgen waardoor je ook daarvoor kan kiezen en geheel up to date te zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 19-10-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yveske2
oke bedankt voor de bijzonder goede uitleg.......weeral wat wijzer geworden.
We gaan rondkijken voor een HDM2.1 receiver

Oh ja ik kan niet anders zeggen en schrijven dat de huidige aansluitingen en instellingen op de receiver JAREN gewerkt hebben met de SamsungUE55HU8500.
Nogmaals dank en groeten.
Pagina: 1