Download vanaf synology buiten netwerk traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerMartijn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-12-2024
Mijn vraag
Ik heb een Synology NAS DS920+ die ik van buitenaf benader. Wat mij opvalt wanneer ik iets, van buiten mijn eigen netwerk, download dat de download mega traag is. Ergens heb ik het vermoeden dat het aan me router ligt, maar dat weet ik niet zeker. Maar waar zou dit aan kunnen liggen?

Alles wat ik ook probeer via een dns server, mijn eigen ip adres invullen, quickconnect, niks lijkt te werken om de snelheid op te krikken.

MAAR gebruik ik een vpn verbinding naar me router dan gaat het wel weer snel. Daarom vermoed ik dat het aan me router ligt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Router Netgear Nighthawk RAX200
- Synology NAS DS920+ (geeft ook aan 1000 full duplex verbinding te hebben)
- Hoogste internet verbinding bij t-mobile op glasvezel
- ik test veel via mijn mobiel en daarop heb ik onbeperkt internet

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Pfff wat niet. Ik heb heel het forum van synology al afgestruind en google natuurlijk met alle tips van probeer dit en dat in je router, maar niks lijkt te werken van alle tips die ik heb gevonden.

Beste antwoord (via RutgerMartijn op 19-10-2022 13:52)

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-10 15:14

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

@RutgerMartijn
Ik ken de RAX200 niet, maar als ik het zo even bekijk dan zie ik twee dingen in dit scherm waar ik mogelijk problemen mee zou verwachten:
NAT Filters zijn Beveiligd, als dit betekend dat verkeer gemonitored wordt, dan zou ik me zo kunnen voorstellen dat dit vertragend kan werken.
Omdat je via VPN geen vertraging lijkt te hebben, kan ik me zo voorstellen dat je deze NAT beveiliging niet op de VPN hebt staan.
Verder zie ik hier de MTU op 1500 staan. Ik weet niet of dit voor de VPN connectie/LAN Interfaces anders staat en of deze waarde optimaal is voor de snelheid die je zou verwachten.

Dat zou je nog eens kunnen checken. Verder kan, denk ik, beter iemand anders met meer kennis van de RAX in stappen ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Heb je op de router wellicht een beperking staan voor de WAN interface? Als je via een VPN connectie maakt, dan gebruik je logisch gezien (dus niet technisch) een andere interface, namelijk het VPN endpoint. Daar heb je dan wellicht géén rate limiting op staan.
Jouw router kan rate limiting hebben staan op de WAN interface omdat deze vroeger vaak veel trager waren dan de normale LAN interfaces.
wellicht kun je wat van je configuratie posten ter analyse. Vergeet niet hierbij de persoonlijke detaisl zoals publieke IP adressen weg te poetsen.
En als het hele lappen text zijn, dan best tussen [code] tags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:07
Hoe doe je die download?
Hoe benader je die Nas? (smb, ftp webdav)
Gebruik je port forwarding?

ALs je bijvoorbeeld quickconnect gebruikt loopt alles via de Synology servers en dat wordt natuurlijk traag.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerMartijn
@ElCondor Ik heb geen beperking voor de WAN interface. Die moet dus volluit gaan. Hieronder een foto van de WAN instellingen. Verder zou ik niet weten waar ik nog meer een screenshot van kan maken waar je wat aan hebt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lis1GJPvIL7uU39BoupYjFKl7bc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BWMKDHSLo05eqIcQacf6ze1p.png?f=fotoalbum_large

@Ben(V) Ik download via de DS File app en ftp van buiten mijn eigen netwerk. Portforwarding gebruik ik ook. Quickconnect ben ik even mee gestopt na jou commentaar hierover.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

@RutgerMartijn
Ik ken de RAX200 niet, maar als ik het zo even bekijk dan zie ik twee dingen in dit scherm waar ik mogelijk problemen mee zou verwachten:
NAT Filters zijn Beveiligd, als dit betekend dat verkeer gemonitored wordt, dan zou ik me zo kunnen voorstellen dat dit vertragend kan werken.
Omdat je via VPN geen vertraging lijkt te hebben, kan ik me zo voorstellen dat je deze NAT beveiliging niet op de VPN hebt staan.
Verder zie ik hier de MTU op 1500 staan. Ik weet niet of dit voor de VPN connectie/LAN Interfaces anders staat en of deze waarde optimaal is voor de snelheid die je zou verwachten.

Dat zou je nog eens kunnen checken. Verder kan, denk ik, beter iemand anders met meer kennis van de RAX in stappen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RutgerMartijn
@ElCondor Het was de NAT Filters! Het gaat nu stukken sneller! Bedankt! Ik heb die beveiliging uitgezet en het gaat nu met 5mb per seconde.

MTU heb ik nog even uitgezocht en kan ik het beste op 1500 laten staan. Dit was trouwens ook niet in te stellen voor VPN.

Maar is deze 5mb per seconde nog verder te verhogen, door instellingen in me router? Natuurlijk ligt het aan allerlei oorzaken hoe snel je iets kan downloaden, zoals server, je bandbreedte en pc. Maar als ik naar mijn toch wel redelijke moderne apparatuur kijk, dan zou toch wel iets hoger mogen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

@RutgerMartijn

Fijn dat het nu beter werkt. Let wel even op, ik weet niet precies wat NAT-Filtering doet en of het noodzakelijk kan zijn om malafide verkeer te herkennen. Ik snap dat je graag 5mb per seconde wilt halen, maar als je daarmee je interne netwerk wagenwijd open zet voor jan en alleman, dan is dat niet handig.
Dus, doe jezelf een plezier, en kijk even goed wat NAT-Filtering doet (ik bengeen RAX200 kenner, dus kan het je niet zeggen).

Tevens vanwege geen ervaring met deze router kan ik je ook niet zeggen, helaas, wat de snelheid zou kunnen bevorderen. Lezen, lezen, lezen dus. ;)

Uit de handleiding:
NAT Filtering. Network Address Translation (NAT) determines how the router
processes inbound traffic. Secured NAT protects computers on the LAN from
attacks from the Internet but might prevent some Internet games, point-to-point
applications, or multimedia applications from working. Open NAT provides a
much less secured firewall but allows almost all Internet applications to work.
Dus ik weet niet of het wenselijk is om dit ALTIJD uit te zetten... :/

Veel succes!

[ Voor 32% gewijzigd door ElCondor op 19-10-2022 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:07
Uit het netgear manual
NAT Filtering

This option determines how the router deals with inbound traffic. The Secured option provides a secured firewall to protect the PCs on LAN from attacks from the Internet, but it may cause some Internet games, point-to-point applications, or multimedia applications not to work. The Open option, on the other hand, provides a much less secured firewall, while it allows almost all Internet applications to work.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RutgerMartijn
@ElCondor & @Ben(V) Bedankt voor deze tip. Het is voornamelijk voor me zwager die wel eens wat van mijn server download. Dus ik denk dat ik het gewoon aan en uit zet als hij er wat vanaf wilt halen. Dan hou je altijd veiligheid.

Maar waar ik dus nu achter ben gekomen is dat Netgear de remote management van zijn routers eruit haalt met updates. Dus nu moet ik eerst met VPN connecten en dan pas inloggen. Dat is echt stom maar helaas het is niet anders. Maargoed dat is weer een ander verhaal. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

RutgerMartijn schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:18:
...Dat is echt stom maar helaas het is niet anders. Maargoed dat is weer een ander verhaal. Bedankt voor de hulp!
Nee, niet stom. Je zou toch niet willen dat jan en alleman bij de webinterface van jouw router kan vanaf het web? Enig idee hoeveel aanval verkeer je daardoor krijgt? Remote management van een router is welicht gemakkelijk, maar het is een té grote security loophole om te onderhouden. Dat je een VPN eerst moet opzetten is voor je eigen bestwil. Dergelijke veiligheid kun je niet creëren door een app via een API key te koppelen op een open port in jouw binnenkomende WAN verbinding. Zelfs als ze er niet achter lijken te kunnen komen, dan nog zul je zien dat het aantal aanvallen zo'n vorm aanneemt dat het een Denial of Service wordt en dat komt jouw snelheid ook niet ten goede :)

Ohw ja, en graag gedaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RutgerMartijn
Nee tuurlijk wil je dat niet. Maar met een goed wachtwoord dan is het toch goed beveiligd? Maargoed nu moet ik zowiezo eerst via VPN connecten voor ik wijzigingen kan aanbrengen van buiten mijn eigen netwerk.

Een ander grappig dingetje waar ik nog even mee zat te spelen: je ziet op het plaatje "SIP ALG uitschakelen" staan. Het staat onderin. Dit is alleen van toepassing op voip. Ik heb toch geen voip nodig, dus ik dacht ik schakel NAT beveiliging weer in en schakel SIP ALG uit. En de download blijft snel. Gelukkig! Dus blijkbaar had het daar iets mee te maken. SIP ALG schijnt niks met beveiliging te maken hebben voor zover ik het begrijp. Dus gelukkig heb ik de beveiliging weer terug met behoud van snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Interessant. Wellicht dat de SIP ALG bandbreedte reserveert. Goed werk in ieder geval en weer een boel geleerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
RutgerMartijn schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:30:
Nee tuurlijk wil je dat niet. Maar met een goed wachtwoord dan is het toch goed beveiligd?
Een goed wachtwoord is heel belangrijk, maar een goede beveiliging bestaat nooit uit slechts 1 maatregel. Het idee is dat je een beheerinterface alleen toegankelijk maakt voor beheerders. Niet alleen door een wachtwoord, maar ook door afscheiding van het netwerk. Daarom zitten beheerders in een bedrijfsnetwerk voor beheer werkzaamheden in een apart vlan, en maak je de webinterface van een consumenten router alleen beschikbaar op het interne netwerk. Die laatsten hebben ook de neiging om veel gebruikt te worden terwijl de support van de fabrikant is gestopt en beveiligingsupdates niet worden gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03:22
RutgerMartijn schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:30:
Nee tuurlijk wil je dat niet. Maar met een goed wachtwoord dan is het toch goed beveiligd? Maargoed nu moet ik zowiezo eerst via VPN connecten voor ik wijzigingen kan aanbrengen van buiten mijn eigen netwerk.

Een ander grappig dingetje waar ik nog even mee zat te spelen: je ziet op het plaatje "SIP ALG uitschakelen" staan. Het staat onderin. Dit is alleen van toepassing op voip. Ik heb toch geen voip nodig, dus ik dacht ik schakel NAT beveiliging weer in en schakel SIP ALG uit. En de download blijft snel. Gelukkig! Dus blijkbaar had het daar iets mee te maken. SIP ALG schijnt niks met beveiliging te maken hebben voor zover ik het begrijp. Dus gelukkig heb ik de beveiliging weer terug met behoud van snelheid.
Goed gevonden. Soms kan spelen en proberen iets opleveren. :7
ElCondor schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:10:
Interessant. Wellicht dat de SIP ALG bandbreedte reserveert. Goed werk in ieder geval en weer een boel geleerd ;)
Zoveel zal dat niet zijn. Ik heb wel eens gelezen dat SIP ALG vaak niet goed geïmplementeerd is in consumenten routers. Dat doet me vermoeden dat het probleem daar zit.
Pagina: 1